Nákupy na dálku: Objednáte vcelku, doručí na kusy. Jak na reklamaci?

Monika Veselíková | rubrika: Jak na to | 12. 7. 2017
Na koho se obrátit, když vám z internetového obchodu přivezou poškozené zboží? Odpovídá za vadu prodejce, nebo přepravní společnost, a musíte balíček reklamovat, nebo stačí odstoupit od smlouvy? Poradíme.
Nákupy na dálku: Objednáte vcelku, doručí na kusy. Jak na reklamaci?

V internetových obchodech podle Českého statistického úřadu nakupuje téměř polovina Čechů. Podle průzkumu společnosti Shoptet lidé v posledních letech internetovým prodejcům víc důvěřují a přestává jim vadit, že si nemůžou zboží osahat. Trendu odpovídá i téměř stomiliardový obrat, který tuzemské e-shopy hlásí za minulý rok.

Zákazníky ale můžou při online nakupování potkat i určité nepříjemnosti. Třeba dodání balíku s poškozeným zbožím. Spotřebitelé zhusta netuší, jak a s kým poškození zásilky řešit. Situaci jim často neulehčují ani samotní prodejci, kteří si kladou podmínky, na které nemají ze zákona nárok.

Nebuď za vola

Aby dobírka nebyla obírka

Vedle několika druhů dopravy nabízí e-shopy také nejrůznější způsoby platby. Za jeden z nejoblíbenějších přitom pořád platí dobírka. Poradíme co dělat, když vám místo zánovního telefonu dojde třeba pytlík mouky.

Dobírka: Když nedostanu, co jsem objednal

Za vadu odpovídá prodejce. Vždycky

Když vám dorazí balík a v něm poškozené zboží, dost možná budete váhat, komu vlastně adresovat stížnost. Způsobil vadu přepravce nešetrným zacházením, nebo zboží odešlo poničené už ze skladu prodejce? Platí ale úplně jednoduché pravidlo: nelámejte si hlavu. Za objednané zboží až do okamžiku převzetí kupujícím, vždycky odpovídá prodejce. „I poškození zboží způsobené přepravcem jde na vrub prodejce. Zákazníci se proto nemusejí domáhat náhrady škody u přepravce, ale v e-shopu, kde zboží zakoupili,“ upozorňuje vedoucí právního oddělení spotřebitelského sdružení dTest Lukáš Zelený.

Jenže v praxi řada internetových obchodů zákazníky nabádá, aby poškození zboží hlásili přímo u přepravce. Někde dokonce hrozí zamítnutím reklamace, pokud to zákazník neudělá. „Takovou povinnost zákon kupujícímu neukládá. To, že zákazník neoznámí škodu přepravci, zároveň nemůže mít vliv na výsledek reklamačního řízení,“ vysvětluje Zelený.

Podle občanského zákoníku navíc platí následující: každá vada, kterou prodejci oznámíte do šesti měsíců od převzetí zboží, se považuje za poškození, které mělo zboží už v okamžiku převzetí. Výjimkou jsou případy, kdy prodejce dokáže opak. Prodejci pak můžou namítat, že takovým důkazem je vámi podepsaný předávací protokol. Svým podpisem na lejstru dopravce ale stvrzujete maximálně to, že balík nebyl porušený zvenčí.

Přesto se nejvíc vyplatí zboží překontrolovat, jakmile ho dostanete do ruky. Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že čím víc času uběhne od momentu, kdy jste zboží převzali, tím komplikovanější může být řešení celé věci. „Pokud objednané zboží dorazí poškozené, reklamujete ho u prodávajícího a nenechte se odbýt. Ani pozdější reklamace sice spotřebitele nezbavuje práv, v každém případě je ale nejlepší zakoupenou věc zkontrolovat ihned po jejím převzetí a případné poškození reklamovat neprodleně. Důkazní pozice spotřebitele se může zbytečně komplikovat, pokud s reklamací poškození při přepravě otálí,“ radí Sdružení obrany spotřebitelů.

Hlásit se to nemusí

Ale může

Ačkoli zákazníci přepravci škodu hlásit nemusí, udělat to můžou. Pomůžou tak prodejci, kterému pak usnadní vymáhání náhrady po přepravní společnosti. „Je pravda, že provozovatelé e-shopu se dostávají do nelehké pozice. Právo na náhradu škody a stejně tak i další práva z přepravní smlouvy totiž po vydání zásilky automaticky přechází na jejího příjemce. Pokud tedy reklamaci u přepravní společnosti uplatní prodávající, s největší pravděpodobností nebude akceptována,“ popisuje praxi Lukáš Zelený z dTestu, „s překontrolováním zboží a uplatněním reklamace by proto spotřebitelé neměli otálet. Mohlo by to přispět ke vzniku škody na straně prodávajícího. Bez jejich součinnosti totiž nemůže prodávající účinně uplatnit svůj nárok vůči přepravci.“

Reklamace, nebo odstoupení od smlouvy?

Doručení poškozeného zboží můžete s prodejcem řešit dvěma způsoby. Odstoupením od smlouvy nebo klasickou reklamací. V prvním případě platí, že od smlouvy uzavřené na dálku, například na internetu ale i po telefonu nebo přes teleshopping, lze odstoupit kdykoli během čtrnácti dnů od dodání zboží. Od smlouvy na dálku sice můžete odstoupit bez udání důvodu, v tomto případě je ale vhodné vrátit prodejci balíček i s patřičným zdůvodněním. Předejdete tak dohadům, zda vada na zboží nevznikla až při zpáteční cestě k prodejci. Rozhodně nic nezkazíte ani nafocením poničené zásilky.

Stop!

Co vám zpátky nevezmou

Pravděpodobně znáte pravidlo, že zboží koupené přes internet můžete do čtrnácti dnů bez udání důvodu vrátit. Existují ale výjimky, u kterých od vás už zboží nevezmou a peníze nevrátí.

Které zboží koupené na dálku nevrátíte

Roli přitom ve většině případů nehraje ani to, jestli už jste zboží rozbalili nebo vyzkoušeli. Výjimkou jsou například hygienické potřeby. V ostatních případech by vám měl prodejce bez řečí vrátit peníze. Ovšem nezapomeňte, že tohle pravidlo platí, jen pokud zboží objednáváte pro vlastní potřebu, nikoli jako podnikatel.

Komu nejde tolik o vrácení peněz jako o zboží samotné, může zásilku reklamovat. Prodejce by měl poškozené zboží vyměnit za nový kus nebo zprostředkovat bezplatnou opravu vadného kousku. Když není oprava ani výměna za nové zboží možná, přijde na řadu vrácení peněz. V každém případě poškození nafoťte a určitě připojte i fotku krabice, ve které zásilka přišla.

Pokud posíláte zboží zpět prodejci, měl by na vaši žádost proplatit účelně vynaložené náklady, tedy například náklady na dopravu.

Za klik navíc

Šetříme!

Nakupujete na webu? Máme pro vás pár tipů na stránky, které vám ušetří pár peněz za nákupy. Za klik navíc.

Cashback: Šetříme při nakupování online

Řešení sporů: ČOIka nebo soud

Když obchodník odmítá reklamaci uznat, můžete se obrátit na soud. Existuje ovšem ještě jedno řešení, a sice mimosoudní řešení sporu prostřednictvím České obchodní inspekce. Počítejte ale s tím, že ČOIka bude v takovém sporu vystupovat pouze jako prostředník, zákonné páky na obchodníky totiž nemá.

K otevření sporu je navíc většinou potřeba znalecký posudek, který ale budete muset nejprve zaplatit z vlastní kapsy. Když se prokáže, že jste byli v právu, můžete úhradu nákladů požadovat po prodejci.

Monika Veselíková

Autor článku Monika Veselíková

Bakalářské studium odstartovala na Technické univerzitě v Liberci, magisterské v oboru Mediální studia dokončila na Fakultě sociálních věd UK. Pro Finmag a Peníze.cz píše od konce roku 2014. Ve volném čase běhá, kde se dá.... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

30. 7. 2024 | Kateřina Hovorková

Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to

Spory mezi spotřebiteli a pojišťovnami řeší už pět let právníci v kanceláři ombudsmanky Aleny Mackové. V rozhovoru říká, co nejčastěji lidem vadí, jaké problémy řeší, jaké šance na... celý článek

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

15. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Zpoždění vlaku nebo autobusu? Zrušený spoj? Na tohle odškodnění máte nárok

Cesta na dovolenou se může zkomplikovat nejen na letišti. Zpoždění nebo dokonce zrušení spoje postihne během léta i spoustu lidí, kteří chtějí cestovat vlakem nebo autobusem. Tady je... celý článek

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

9. 7. 2024 | Pavla Adamcová

Problémy na letišti. Jak na odškodné za ztracené zavazadlo nebo zrušený let

Sezóna dovolených je v plném proudu. Co dělat, když vám cestování znepříjemní problémy se zavazadly nebo rovnou s celým letem?

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

24. 6. 2024 | Pavla Adamcová | 4 komentáře

Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat

Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi... celý článek

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

18. 6. 2024 | Pavla Adamcová

Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění

Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme,... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services