Řešit spor s obchodníkem mimosoudní cestou za pomoci České obchodní inspekce zatím chtělo bezmála čtrnáct set lidí. Jen necelá pětistovka se ale dočkala výsledku – 223 sporů skončilo dohodou, ve 249 případech se naopak nepodařilo společnou řeč najít. Zbývající návrhy ČOIka aktuálně řeší, dvě stovky spotřebitelů ale musela odmítnout. Někteří z nich nesplňovali podmínky, další nedodrželi pravidla, kterými se podání návrhu řídí.
O jaká pravidla jde, na co v návrhu nezapomenout a jaké případy vlastně Česká obchodní inspekce řeší?
Doporučení, ne rozsudek
Předně, kdo se na Českou obchodní inspekci obrátí, musí počítat s tím, že ČOI bude ve sporu vystupovat pouze jako prostředník. Nevydává rozsudky ani nařízení, kterými se musí obchodníci řídit. Mimosoudní řešení má dovést obě strany, spotřebitele na jedné a prodávajícího na druhé, k smírnému řešení celé záležitosti.
Platí, že návrh na mimosoudní řešení sporu může podat pouze fyzická osoba. Spor se přitom musí týkat obchodníka nebo poskytovatele služeb. Dohodu ve sporech, které mezi sebou mají dva spotřebitelé nebo třeba dva podnikatelé, Česká obchodní inspekce zprostředkovat nemůže. Zároveň musí jít o spor, ve kterém ještě nerozhodoval soud.
S čím se na ČOI obrátit
Podle zákona na ochranu spotřebitele má každý spotřebitel právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb. V praxi se zákazníci na Českou obchodní inspekci obracejí nejčastěji kvůli zamítnuté reklamaci, nedodanému zboží nebo při problémech s nakupováním v internetových obchodech.
Hned v prvním případě, tedy při zamítnuté reklamaci, ale můžou narazit. České obchodní inspekci totiž nepřísluší rozhodovat o tom, jestli byla reklamace skutečně oprávněná. Pokud se tedy na Českou obchodní inspekci obrátíte kvůli zamítnuté reklamaci, počítejte s tím, že vás vyzve k dodání znaleckého posudku. Posudek samozřejmě zaplatíte z vlastní kapsy, když se ale prokáže, že jste byli v právu, můžete požadovat úhradu nákladů po prodejci.
Pokud si sami nejste oprávněností reklamace jistí, projděte si náš manuál chytrého spotřebitele:
Obracet se na ČOIku pak nemá smysl, jestliže se například cítíte poškození jednáním finančního poradce nebo se spor týká platebních služeb či spotřebitelských úvěrů. V takovém případě pomůže spíš finanční arbitr. Jak na to, jsme vám radili před časem.
Stejně tak, pokud máte problém s dodavatelem elektřiny či plynu nebo se vám nezdá vyúčtování, které jste dostali od svého mobilního operátora. V prvním případě pomůže Energetický regulační úřad, v druhém Český telekomunikační úřad.
Jak návrh podat
Návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu můžete podat prostřednictvím on-line formuláře přímo na webu České obchodní inspekce. Návrh musí splňovat několik náležitostí. Předně musíte jasně označit, koho se spor týká. Kromě vlastních údajů budete muset znát i údaje obchodníka – především název, sídlo společnosti a IČO.
V dalším kroku je pak potřeba jasně a srozumitelně vylíčit, čeho se spor týká a čeho se vlastně domáháte – nebojte se přitom použít vlastní slova. K návrhu byste měli také přiložit dokumenty prokazující, že jste v právu, a doložit musíte i to, že jste se pokoušeli vyřešit spor přímo s prodávajícím. Jako přílohu tedy připojte například záznamy komunikace s obchodníkem nebo reklamační protokoly.
Pokud na něco z výše popsaného zapomenete nebo váš návrh nebude dostatečně srozumitelný, není nic ztraceno – ČOIka vás jednoduše vyzve, abyste chybějící údaje doplnili, případně spor lépe vysvětlili. Udělat to musíte do patnácti dnů od obdržení výzvy.
Vyplněním formuláře ale podání návrhu nekončí, ještě je tu ověřování – po odeslání formuláře dostanete na e-mail potvrzení, které je potřeba vytisknout, vlastnoručně podepsat a do deseti dní poslat České obchodní inspekci.
Kdo má uznávaný elektronický podpis, může samozřejmě potvrzení poslat e-mailem. Pokud máte zřízenou datovou schránku, můžete potvrzení odeslat přes ni.
Jestliže nechcete vyplňovat návrh on-line, můžete použít tištěný formulář – stáhnout si ho můžete v boxu vpravo – a poslat ho na oddělení ADR při České obchodní inspekci přímo. Osobně ho pak můžete také předat na podatelně některého z krajských inspektorátů České obchodní inspekce.
Jaké lhůty platí
Kdo chce pomoc ČOIky využít, musí podat návrh na zahájení mimosoudního řešení sporu nejpozději do jednoho roku od doby, kdy svůj nárok uplatnil u obchodníka – datum i dokumenty prokazující, že jste se o to pokoušeli, budete muset doložit při podání návrhu.
Pokud ČOIka váš návrh odmítne, dozvíte se o tom do patnácti dní ode dne podání návrhu. V opačném případě, pokud se sporem začne zabývat, by měla zprostředkovat dohodu do 90 dní. Lhůta pro vyřízení se může ještě o tři měsíce protáhnout, jestliže půjde o obzvlášť složitý spor.
V případě, že prodávající nechce na navrhovanou dohodu přistoupit, vydá ČOIka alespoň nezávazné odůvodněné stanovisko, které můžete použít, pokud se přece jenom rozhodnete řešit celou věc před soudem.
Sdílejte článek, než ho smažem