Zdroj: Ing. Jindra Chválová, Minislovník ekonomických výrazů
23. 7. | Pavla Adamcová
![Nebezpečné jídlo, hračky nebo powerbanka. Tohle radši vraťte, vyzývají řetězce a úřady]()
Plísně, chemie nebo třeba riziko úrazu elektřinou. Úřady za poslední dva měsíce musely z trhu stáhnout celou řadu výrobků včetně hraček nebo jídla. Podívejte se, jestli je nemáte ve spíži nebo v dětském... více
24. 6. | Pavla Adamcová | 4 komentáře
![Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat]()
Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi na časté otázky. více
18. 6. | Pavla Adamcová
![Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění]()
Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme, jak na to.
11. 6. | Pavla Adamcová | 3 komentáře
![Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce]()
Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě, že jejich produkt přestane... více
23. 5. | Petr Kučera
![ČSOB vylepší pojištění nákupu, když platíte kreditkou]()
ČSOB od července změní některé podmínky pro pojištění ochrany nákupu a prodloužené záruky, které nabízí jako součást služeb ke kreditní kartě.
17. 5. | Pavla Adamcová
![Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte]()
Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.
10. 4. | Petr Kučera
![Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, potvrdili senátoři]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají... více
15. 2. | Pavla Adamcová
![Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět]()
Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou objednávku?
25. 1. | Pavla Adamcová
![Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor]()
Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit? A co si ohlídat,... více
20. 1. | Pavla Adamcová
![V dětských bundách byla škodlivá chemie. Dřív normy splňovaly]()
Ve více než polovině z 32 dětských bund a kombinéz, zakoupených v sedmi evropských zemích, byly škodlivé věčné chemikálie PFAS. Zjistila to studie spolku Arnika.
31. 8. | redakce Peníze.CZ
![Pozor, u koho nakupujete. Takhle poznáte podvodný e-shop]()
Než poprvé nakoupíte na neznámém e-shopu, začněte úplným základem: Jsou na něm věrohodné kontakty na provozovatele? A podívejte se na recenze. K dispozici jsou i seznamy podvodných e-shopů.
29. 8. | Jana Divinová | 1 komentář
![Vyplatí se nakupovat naslepo? Jak fungují nedoručené balíčky a mystery boxy]()
Myslíte, že by dneska mohl být váš šťastný den? Tak si kupte balíček, který se Amazonu nebo Aliexpressu nepodařilo dodat. Je nerozbalený, nikdo neví, co v něm je. A třeba to bude terno. Nebo taky bezcenný... více
17. 8. | Petr Kučera | 1 komentář
![Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš... více
30. 7. | dTest
![Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky]()
Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k podání a úspěšnému vyřízení... více
25. 7. | Jana Divinová
![Dovolenou zkazil požár. Kdy máte nárok na vrácení peněz]()
Musí vám cestovka vrátit peníze, pokud zájezd předčasně ukončila evakuace kvůli požáru? A co dělat, když jste se na řecký ostrov Rhodos nebo do jiné postižené oblasti teprve chystali?
2. 5. | Gabriel Pleska
![Nepřevzít dobírku z e-shopu se může prodražit. Co s tím?]()
I když si nepřevezmete dobírku z e-shopu, nákup pořád platí. Jestliže chcete vrátit zboží bez udání důvodu, musíte to obchodníkovi jasně říct. Jinak po vás pořád může chtít peníze za zboží a dokonce i... více
22. 3. | redakce Peníze.CZ
![Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh]()
Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček, myček, ledniček,... více
17. 3. | Gabriel Pleska
![Peníze nevracíme, zboží zpátky nebereme. Když e-shop tvrdí, že není e-shop]()
Kromě e-shopů existují ještě všelijaké nákupní galerie a online tržiště. Rozdíl nemusí být k rozpoznání na první pohled, prý je ale důležitý: galerie a tržiště nemají žádnou odpovědnost, obchod jen zprostředkovaly.... více
9. 3. | Petr Kučera
![Vyhrajete spor s bankou, přesto přijdete o peníze. Teď klienti posílí]()
Snaha vyřešit spor s firmou levně a rychle u mimosoudní instituce může klienta paradoxně připravit o víc peněz i času, než čeká. Vylepšit to má novela, kterou schválili poslanci.
26. 1. | Veronika Hejná
![Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat]()
Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo.