Můj seznam stížností: Hledá se adresát. Kam s nimi?

Petra Dlouhá | rubrika: Jak na to | 21. 7. 2015 | 43 komentářů
Seznam stížností se vrší. Jenže co s nimi? Kde se domoct zastání? Poradíme. Tedy přinejmenším, pokud jde o stížnost na instituci či obchodníka, který vás podfouknul, očesal, vyždímal… prostě připravil o nervy a peníze.
Můj seznam stížností: Hledá se adresát. Kam s nimi?

Postěžovat si občas potřebujeme všichni. Ideální je, když si tím dokážeme nějak pomoct k nápravě spáchaného příkoří, k odškodnění, uvedení věci na pravou míru. Předpoklad číslo jedna: neplakat na špatném hrobě. Přinášíme praktický rozcestník pro stěžovatele, který nechce, aby rána padla vedle.

Česká obchodní inspekce

Nakupujete a obchodník vám podstrčí padělek, lže nebo mlží o vlastnostech výrobku, neoznačí zboží a služby cenami nebo cenu špatně naúčtuje, nevydá na vyžádání doklad o koupi se všemi náležitostmi, neinformuje o možnostech reklamace, nevyřídí ji do třiceti dnů… To jsou typické situace, kdy byste si měli stěžovat u České obchodní inspekce. Přímá linka zde.

A další pakl kompetencí: úvěry od nebankovních společností. Jestli půjčkař fixluje nebo klame při sjednávání úvěru, nedostatečně informuje o ceně a parametrech půjčky, je to případ pro ČOIku. Výhledově by mohl připadnout dohled nad nebankovními společnostmi České národní bance. Ale to je zatím hudba budoucnosti.

Abyste ovšem nebyli zklamání: ČOIka vaši stížnost prověří a za případné pochybení hříšníka potrestá, k penězům, o které jste byli odřeni, ale nepomůže. Budete o ně muset usilovat u soudu. Nebo u finančního arbitra. Každopádně: flastr od České obchodní inspekce poslouží jako solidní podpůrný argument.

Hledáte pomocnou ruku?

Potřebujete radu nebo pomoc? V našich nových profesních rejstřících najdete odborníka, ke kterému to máte kousek:

Státní zemědělská a potravinářská inspekce

Když se průšvih stane při nákupu potravin, zemědělských nebo tabákových výrobků, nepište ČOIce, ale Státní zemědělské a potravinářské inspekci. Řeší především jakost, kvalitu a (ne)závadnost potravin, informace na obale, správnost označení – ať už jde o datum spotřeby nebo třeba zemi původu. Od roku 2015 dohlíží Státní zemědělská a potravinářská inspekce i na kvalitu pokrmů servírovaných v restauracích, kavárnách a dalších zařízeních společného stravování. Přímé spojení tady.

Česká národní banka

Česká národní banka dohlíží na finanční instituce, které od ní potřebují licenci – takže především na banky, pojišťovny, stavební spořitelny, družstevní záložny, penzijní společnosti a investiční společnosti, směnárny nebo finanční zprostředkovatele. Když vás někdo z nich podfoukne, oklame nebo zmate, a vy důsledkem toho přijdete o peníze (nebo hrozí, že přijdete), neváhejte a pište do České národní banky.

Pár případů pro ilustraci:

Ovšem i u České národní banky platí, že nevstupuje přímo do smluvního vztahu, jen zkoumá, jestli finanční instituce neporušuje zákon, a tudíž nepoškozuje spotřebitele a konkurenci. I když Česká národní banka nezajistí, abyste dostali zpátky svoje peníze, může její verdikt posloužit jako slušná páka v dalším průběhu sporu; provinilce navíc před udělením sankce vyzývá k nápravě.

Anketa

Stěžujete si často?

Český telekomunikační úřad

Jestli nejste spokojeni s vyúčtováním za služby elektronických komunikací – třeba od mobilního operátora nebo poskytovatele internetu – případně s kvalitou poštovních služeb, směřujte stížnost na Český telekomunikační úřad. Řeší námitky proti (ne)vyřízení reklamace, stížnosti na nekalé praktiky a klamání ze strany poskytovatelů služeb. Spory i rozhoduje. Na druhé straně ale ČTÚ rozhoduje taky pře o nezaplacené volání a esemesky, které obvykle vede operátor se spotřebitelem.

Energetický regulační úřad

Na dodavatele energií si můžete stěžovat u Energetického regulačního úřadu, který má pravomoc spory mezi dodavatelem a spotřebitelem i rozhodovat. Potřebné spojení najdete tady.

Finanční arbitr

Rozepře týkající se spotřebitelských úvěrů, životního pojištění, platebních služeb (například bankovních převodů, výběrů z bankomatu, zneužití karty), směnárenské činnosti nebo kolektivního investování rozhoduje finanční arbitr. Samozřejmě se můžete obrátit taky na soud, ale mimosoudní řešení u arbitra bývá rychlejší. A je bezplatné. Rychlé spojení zde.

Veřejný ochránce práv

Když vás poškodí nebo krátí na právech (a to i svou nečinností) nějaký státní nebo veřejný úřad nebo instituce vykonávající státní správu, je nejlepší obrátit se na Veřejného ochránce práv. Nemůže sice rušit nebo měnit jejich rozhodnutí, ale když zjistí pochybení, může od institucí a úřadů žádat, aby zjednaly nápravu. Ombudsman se vás zastane, i když čelíte diskriminaci – v nejrůznějších formách. 

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+14
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 43 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 12. 2020 19:44, Jindřich

Dobrý den,
kde je možno podat stížnost na Novinky.cz. Jedná se mi o to, že mne zablokovali v diskuzi, aniž by mi kdokoliv sdělil, jaký byl konkrétní důvod. Již nejméně 4x jsem je žádal o vysvětlení! Novinky.cz mne odkázali na e-mail: diskuze@firla.seznam.cz. Na tento e-mail jsme odeslal také nejméně 4 žádosti o vysvětlení blokace! Nejdříve mne zablokovali na týden, pak na jeden den a nakonec na měsíc s tím, že jsem vznesl jediný naprosto legitimní dotaz. Nepoužil jsem žádný vulgární výraz. Nejsem si vědom žádného prohřešku proti pravidlům! Přijde mi to jako nedemokratické a současně a především omezující svobodu slova, což považuji za protiústavní jednání! Na žádný z mých e.-mailů an i těch urgujících mi neodpověděli!!!

+20
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (43 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Po Praze taxíkem? Sedmero dobrých rad, jak se nenechat odřít

14. 7. 2015 | Petra Dlouhá | 11 komentářů

Po Praze taxíkem? Sedmero dobrých rad, jak se nenechat odřít

Jak v Praze vybrat taxík a neproluftovat peněženku víc, než je nutné? Pár dobrých rad.

Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

13. 7. 2015 | Ondřej Tůma | 1 komentář

Změnil vám operátor smlouvu? Nebojte se ji vypovědět

Případů, kdy telefonní operátoři zasahují do uzavřených smluv a mění jejich podmínky, stále přibývá. Poradíme vám, na co byste si měli dávat největší pozor a jak se můžete bránit.

Kalkulačky elektřiny a plynu: Propagace, nebo objektivní výpočty?

9. 7. 2015 | Jana Poncarová | 4 komentáře

Kalkulačky elektřiny a plynu: Propagace, nebo objektivní výpočty?

Existují na českém internetu kalkulačky, které srovnávají ceny elektřiny a plynu objektivně? Jak je poznat? A na co si dát pozor?

Potraviny: Němci dostanou za tutéž cenu lepší, říká srovnání

2. 7. 2015 | Gabriel Pleska | 14 komentářů

Potraviny: Němci dostanou za tutéž cenu lepší, říká srovnání

Když dva dělají totéž, není to vždycky totéž, praví lidová moudrost. Stará lidová moudrost. Pro dnešní dobu je třeba ji upřesnit. I jeden, když dělá totéž, není to vždycky totéž. Cola... celý článek

Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

26. 5. 2015 | Lukáš Zelený | 27 komentářů

Čtyři rady od dTestu: Nákupy na IČO a reklamace

Osoby samostatně výdělečně činné dostaly před dvěma roky na vybranou: buď si do daňového přiznání vyčíslí výdaje procentní paušální částkou, nebo dostanou slevu na manžela/manželku... celý článek

Partners Financial Services