Po Praze taxíkem? Sedmero dobrých rad, jak se nenechat odřít
14. 7. 2015 | Petra Dlouhá | 11 komentářů
Jak v Praze vybrat taxík a neproluftovat peněženku víc, než je nutné? Pár dobrých rad.
Postěžovat si občas potřebujeme všichni. Ideální je, když si tím dokážeme nějak pomoct k nápravě spáchaného příkoří, k odškodnění, uvedení věci na pravou míru. Předpoklad číslo jedna: neplakat na špatném hrobě. Přinášíme praktický rozcestník pro stěžovatele, který nechce, aby rána padla vedle.
Nakupujete a obchodník vám podstrčí padělek, lže nebo mlží o vlastnostech výrobku, neoznačí zboží a služby cenami nebo cenu špatně naúčtuje, nevydá na vyžádání doklad o koupi se všemi náležitostmi, neinformuje o možnostech reklamace, nevyřídí ji do třiceti dnů… To jsou typické situace, kdy byste si měli stěžovat u České obchodní inspekce. Přímá linka zde.
A další pakl kompetencí: úvěry od nebankovních společností. Jestli půjčkař fixluje nebo klame při sjednávání úvěru, nedostatečně informuje o ceně a parametrech půjčky, je to případ pro ČOIku. Výhledově by mohl připadnout dohled nad nebankovními společnostmi České národní bance. Ale to je zatím hudba budoucnosti.
Abyste ovšem nebyli zklamání: ČOIka vaši stížnost prověří a za případné pochybení hříšníka potrestá, k penězům, o které jste byli odřeni, ale nepomůže. Budete o ně muset usilovat u soudu. Nebo u finančního arbitra. Každopádně: flastr od České obchodní inspekce poslouží jako solidní podpůrný argument.
Potřebujete radu nebo pomoc? V našich nových profesních rejstřících najdete odborníka, ke kterému to máte kousek:
Když se průšvih stane při nákupu potravin, zemědělských nebo tabákových výrobků, nepište ČOIce, ale Státní zemědělské a potravinářské inspekci. Řeší především jakost, kvalitu a (ne)závadnost potravin, informace na obale, správnost označení – ať už jde o datum spotřeby nebo třeba zemi původu. Od roku 2015 dohlíží Státní zemědělská a potravinářská inspekce i na kvalitu pokrmů servírovaných v restauracích, kavárnách a dalších zařízeních společného stravování. Přímé spojení tady.
Česká národní banka dohlíží na finanční instituce, které od ní potřebují licenci – takže především na banky, pojišťovny, stavební spořitelny, družstevní záložny, penzijní společnosti a investiční společnosti, směnárny nebo finanční zprostředkovatele. Když vás někdo z nich podfoukne, oklame nebo zmate, a vy důsledkem toho přijdete o peníze (nebo hrozí, že přijdete), neváhejte a pište do České národní banky.
Pár případů pro ilustraci:
Ovšem i u České národní banky platí, že nevstupuje přímo do smluvního vztahu, jen zkoumá, jestli finanční instituce neporušuje zákon, a tudíž nepoškozuje spotřebitele a konkurenci. I když Česká národní banka nezajistí, abyste dostali zpátky svoje peníze, může její verdikt posloužit jako slušná páka v dalším průběhu sporu; provinilce navíc před udělením sankce vyzývá k nápravě.
Jestli nejste spokojeni s vyúčtováním za služby elektronických komunikací – třeba od mobilního operátora nebo poskytovatele internetu – případně s kvalitou poštovních služeb, směřujte stížnost na Český telekomunikační úřad. Řeší námitky proti (ne)vyřízení reklamace, stížnosti na nekalé praktiky a klamání ze strany poskytovatelů služeb. Spory i rozhoduje. Na druhé straně ale ČTÚ rozhoduje taky pře o nezaplacené volání a esemesky, které obvykle vede operátor se spotřebitelem.
Na dodavatele energií si můžete stěžovat u Energetického regulačního úřadu, který má pravomoc spory mezi dodavatelem a spotřebitelem i rozhodovat. Potřebné spojení najdete tady.
Rozepře týkající se spotřebitelských úvěrů, životního pojištění, platebních služeb (například bankovních převodů, výběrů z bankomatu, zneužití karty), směnárenské činnosti nebo kolektivního investování rozhoduje finanční arbitr. Samozřejmě se můžete obrátit taky na soud, ale mimosoudní řešení u arbitra bývá rychlejší. A je bezplatné. Rychlé spojení zde.
Když vás poškodí nebo krátí na právech (a to i svou nečinností) nějaký státní nebo veřejný úřad nebo instituce vykonávající státní správu, je nejlepší obrátit se na Veřejného ochránce práv. Nemůže sice rušit nebo měnit jejich rozhodnutí, ale když zjistí pochybení, může od institucí a úřadů žádat, aby zjednaly nápravu. Ombudsman se vás zastane, i když čelíte diskriminaci – v nejrůznějších formách.
Penzijko s finančním bonusem
Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 12. 2020 19:44, Jindřich
Dobrý den,
kde je možno podat stížnost na Novinky.cz. Jedná se mi o to, že mne zablokovali v diskuzi, aniž by mi kdokoliv sdělil, jaký byl konkrétní důvod. Již nejméně 4x jsem je žádal o vysvětlení! Novinky.cz mne odkázali na e-mail: diskuze@firla.seznam.cz. Na tento e-mail jsme odeslal také nejméně 4 žádosti o vysvětlení blokace! Nejdříve mne zablokovali na týden, pak na jeden den a nakonec na měsíc s tím, že jsem vznesl jediný naprosto legitimní dotaz. Nepoužil jsem žádný vulgární výraz. Nejsem si vědom žádného prohřešku proti pravidlům! Přijde mi to jako nedemokratické a současně a především omezující svobodu slova, což považuji za protiústavní jednání! Na žádný z mých e.-mailů an i těch urgujících mi neodpověděli!!!
V diskuzi je celkem (43 komentářů) příspěvků.