Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nákupy online. Jakým e-shopům se raději vyhnout?

| rubrika: Jak na to | 27. 7. 2018 | 1 komentář
V Česku je něco kolem čtyřiceti tisíc internetových obchodů. Ne všechny ale hrají fér. Dodržování zákonných povinnosti pravidelně kontroluje Česká obchodní inspekce. Jaké jsou nejčastější prohřešky a kde raději nenakupovat?

Dvě stě sedmdesát kontrol e-shopů a 234 případů porušení pravidel. Taková je bilance kontrol České obchodní inspekce za první tři měsíce letošního roku. Ročně si ČOIka posvítí zhruba na tisícovku internetových obchodů, prohřešek najde přibližně u sedmdesáti až osmdesáti procent z nich – přesná čísla za posledních sedm let si můžete projít v tabulce níž.

Za vysokým počtem odhalených prohřešků vzhledem k počtu kontrol je mimo jiné snaha inspekce zaměřovat se primárně na problémové obchody, které vykazují nedostatky už během předběžného zkoumání. Inspektoráty navíc také cíleně kontrolují obchody, na které upozornili samotní spotřebitelé: podnět ke kontrole lze podat online na stránce E-podatelny.

Odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku

Právem každého spotřebitele je odstoupit od smlouvy uzavřené přes internet do 14 dní od převzetí zboží (odstoupit ale můžete i předtím, než si balíček převezmete). Lhůta začíná běžet vždy následující den poté, co jste zboží převzali.

Zároveň nezáleží na tom, zda zboží vyzvedáváte osobně na výdejně e-shopu. Klíčové je, že k uzavření smlouvy došlo přes internet. V žádném případě pak obchodník nesmí spojovat právo na odstoupení od smlouvy s jakoukoli sankcí. Odstoupit od smlouvy lze, i pokud vám zboží přijde poškozené.

Zákon ale stanovuje i výjimky, na které se právo na odstoupení od smlouvy do 14 dní nevztahuje. Jde například o situace, kdy bylo zboží upravené podle vašeho přání (nábytek s atypickými rozměry, který není běžně v nabídce obchodu). Další skupinu tvoří zboží, které se rychle kazí jako potraviny nebo řezané květiny a také zboží, které poté, co jej rozbalíte, není z hygienických důvodů vhodné vracet (zubní kartáček, kontaktní čočky, balené potraviny). Další příklady najdete ve Spotřebitelském průvodci.

Mince, prádlo, padělky

Letos si zatím nejvyšší pokutu 400 tisíc korun vysloužil portál www.mincovni-obchod.cz. Inspektoři pokutu vyměřili hned za několik porušení najednou, například za opakované zasílání nevyžádaných zásilek v rámci takzvaného sběratelského servisu.

Druhou nejvyšší sumu musí zaplatit obchod www.rajpradla.cz. Flastr šedesát tisíc korun dostal e-shop za nedodržení deklarovaného termínu doručení objednávky. Ačkoli obchod na webu uváděl, že je veškeré zboží skladem, po objednávce oznámil termín doručení 11 dní od nákupu. Termín ale obchod nedodržel ani jednou během tří kontrolních objednávek.

Třetí nejvyšší pokutu 53 tisíc korun udělila ČOIka provozovateli stránek www.slevyjakokrava.cz a www.kralovskanabidka.cz, který mimo jiné nabízel padělky značkových výrobků. To lze podle zákona považovat za nekalou obchodní praktiku. Zároveň obchody zákazníky řádně neinformovaly o možnostech reklamace.

Právě nedostatečné informování zákazníků o podmínkách a způsobu reklamace zboží a také možnosti mimosoudního řešení sporu prostřednictvím internetu, představovalo ve sledovaném období nejčastější prohřešky. Ve 140 případech pak kontroloři z ČOIky narazili na nekalé obchodní praktiky, v osmašedesáti případech na klamavé obchodní praktiky.

Rok

Počet kontrol

Kontroly se zjištěním

Zjištění porušení v %

2017

1085

952

87,7

2016

1197

1042

87,1

2015

1194

990

82,9

2014

867

682

78,7

2013

1296

1013

78,2

2012

1206

988

81,9

2011

1021

749

73,4

2010

590

412

69,8

Zdroj: Výroční zpráva České obchodní inspekce

Reklamace a mimosoudní řešení sporů

Povinnost informovat spotřebitele o podmínkách reklamace a způsobech jejího uplatnění předepisuje obchodníkům zákon o ochraně spotřebitele. Jenže zákonné povinnosti jsou jedna věc, praxe prodejců druhá. Proto se vyplatí, dobře si svoje práva nastudovat – krok za krokem reklamací vás provede náš článek.

Informační povinnost platí také v případě mimosoudního řešení spotřebitelských sporů – pasáž najdete nejčastěji v obchodních podmínkách. Jde o možnost řešení sporu (třeba kvůli zamítnuté reklamaci), pokud zákazník nemůže najít s prodejcem společnou řeč. Mimosoudní řešení sporů lze využít od roku 2016. Prostředníkem, kterým má dovést obě strany k dohodě, je právě Česká obchodní inspekce. Návrh na zahájení mimosoudního řešení sporu lze podat prostřednictvím on-line formuláře přímo na webu ČOIky. Podrobněji jsme se tématu věnovali před časem:

Poradna pro spotřebitele

Nechtějí vám uznat reklamaci, nevíte, jestli můžete vrátit zboží, nejste spokojeni se službami, ale nevíte, jak se bránit? Ptejte se na svá práva odborníků z dTestu v naší spotřebitelské poradně.

Spotřebitelská poradna

Nekalé a klamavé obchodní praktiky

Častým prohřeškem (nejen) internetových obchodů jsou podle kontrolorů z ČOIky také nekalé a klamavé obchodní praktiky. Za klamavou praktiku se považuje uvedení nepravdivé informace, která má (nebo může mít vliv) na rozhodnutí zákazníka o koupi zboží. Případně situace, kdy prodejce zamlčí podstatnou informací, která by mohla zákazníka od nákupu odradit.

Nekalou obchodní praktiku zákon definuje jako jednání podnikatele, které nedosahuje potřebné míry profesionality a výrazně ovlivňuje rozhodnutí zákazníka o tom, zda něco koupí. V praxi jde třeba o inzerování časově omezené akční ceny, která je ovšem stejná, jako před spuštěním „akce“. V posledním roce si kvůli této nekalé praktice vysloužil pokutu například e-shop euronics.cz. „Česká obchodní inspekce má za prokázané, že společnost na svých webových stránkách uváděla u výrobku slevu, aniž by prokázala, z jaké ceny je sleva na výrobek vypočítána,“ vysvětluje tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Frölich. Jako nekalou obchodní praktiku ČOIka kvalifikuje také případy, kdy obchodník deklaruje nejzazší lhůtu dodání zboží, zákazník ale balíček v daném termínu neobdrží.

Seznam rizikových e-shopů

Krom kontrol v terénu Česká obchodní inspekce na svých webových stránkách zveřejňuje také seznam rizikových e-shopů. Obchodů, ve kterých kvůli nedodržování zákonných povinností, případně obtížnému vymáhání práv spotřebitelů, nedoporučuje nakupovat. Seznam všech hříšníků si můžete projít zde.

Častým důvodem zařazení na seznam je neznámý provozovatel webu. „Pokud není provozovatel spotřebiteli znám, dochází například k tomu, že s ním po uhrazení zboží nikdo nekomunikuje a žádné zboží často ani nedorazí. Peníze někdy odcházejí z účtu po úhradě dokonce do Číny a podobných zemí,“ popisuje praxi Jiří Frölich.

Jedním z mnoha podobných případů je web www.slprojects.cz, nabízející značkovou obuv. „Po požadavku uhradit zboží předem kartou dorazí po dlouhé době zboží z Číny, u kterého je nutné zaplatit ještě clo (cca 800 Kč). Nejede ovšem o značkové zboží, ale o padělek. Jako provozovatel není uveden nikdo, stránky jsou zcela anonymní a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva. Stránky jsou anonymní i pro nás, coby dozorový orgán. Není s kým zahájit správní řízení, spotřebitel nemá kam vrátit zboží,“ upozorňuje Frölich.

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+33
Ano
Ne

Diskuze

28. 7. 2018 | 10:50 | Jiří Němčanský

A co smazat stránky? Kde není soudce tam není žalobce. A je to ... více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK