5 tipů dTestu: Co dělat se zbožím poškozeným při přepravě

Lukáš Zelený | rubrika: Jak na to | 27. 6. 2018 | 3 komentáře
Možná si vzpomenete, jak vás pobouřilo video se zaměstnancem přepravní společnosti, který vykládá balíky z dodávky, jako kdyby trénoval hod kládou na skotské hry. Co dělat, když vám z obchodu dojde balíček s poškozeným zbožím?
5 tipů dTestu: Co dělat se zbožím poškozeným při přepravě

Čím dál víc lidí upřednostňuje před nákupem zboží v kamenném obchodě jeho pořízení v e-shopu. Jestliže si zboží nevyzvednete osobně u prodejce nebo ve výdejním místě, bude vám doručeno na vámi uvedenou adresu. Přeprava s sebou však nese riziko, že se zboží po cestě k vám poškodí. Jak tedy řešit situaci, kdy po rozbalení zjistíte, že vám místo krásných hrníčků vám došla jen porcelánová drť?

1. Za poškození zboží (vám) odpovídá prodejce

Poškozené zboží vyfoťte a kontaktujte prodávajícího. Ten totiž odpovídá za stav zakoupeného zboží až do okamžiku jeho převzetí kupujícím. Proto i poškození zboží způsobené přepravcem jde na vrub prodejce. Nemusíte se tedy domáhat náhrady škody u přepravce, ale můžete zboží klasicky reklamovat v e-shopu, kde jste ho zakoupili, nebo od smlouvy do 14 dnů odstoupit.

dTest radí na Peníze.cz

dTest spravuje spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jaká jsou práva spotřebitelů, jak na reklamace, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

Spotřebitelská poradna na Peníze.cz

2. Jednejte rychle.

S překontrolováním zboží ani s případnou reklamací neotálejte, prodávajícímu by tím totiž mohla vzniknout škoda, protože bez vaší součinnosti obvykle nemůže sám poškození zásilky reklamovat u přepravce.

Provozovatelé e-shopů se dostávají do nelehké pozice. Právo na náhradu škody a stejně tak i další práva z přepravní smlouvy po vydání zásilky automaticky přecházejí na jejího příjemce. Pokud tedy reklamaci u přepravní společnosti uplatní prodávající, s největší pravděpodobností nebude akceptována.

Měli byste proto o poškození zásilky informovat jak prodávajícího, tak přepravní společnost, a to co nejdříve.

3. Nepoškozený balík neznamená nepoškozený obsah

Prodejce ani přepravce se nemůžou bránit tím, že jste podepsali při převzetí zásilky prohlášení, že balík je nepoškozený. Takové prohlášení totiž potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Pokud balík před řidičem na místě neotevřete, pak ze stavu vnějšího obalu nelze vyvozovat, jak je na tom obsah balíku.

Lukáš Zelený

Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

4. Vrácení peněz, jen když nejde zboží opravit nebo vyměnit

Není-li sporu o tom, že se zboží poškodilo při přepravě, máte na výběr mezi uplatněním reklamace a odstoupením od smlouvy do 14 dnů od doručení zboží. Při odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet vám prodejce vrátí peníze. Jestliže se rozhodnete uplatnit reklamaci, nemůžete po prodávajícím požadovat okamžité vrácení peněz. To lze nárokovat jen tehdy, pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus. Nadto může vyřízení reklamace trvat až 30 dní.

5. Za poškození během přepravy, kterou si zařídíte sami, prodejce neodpovídá

Prodejce odpovídá za přepravu zboží tehdy, pokud ji sám uskuteční nebo zajistí u přepravce. Jestliže si sjednáte přepravce sami nezávisle na prodejci, pak předání zboží vámi sjednanému přepravci má z pohledu práva stejné účinky, jako byste ho převzali sami. Poškodí-li se tedy zboží během přepravy, nenese za to odpovědnost prodejce.

Lukáš Zelený

 Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+21
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Letiště Praha přidává nové lety. Co je hit letošních dovolených?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Letiště Praha přidává nové lety. Co je hit letošních dovolených?

Z Letiště Praha bude během letošní letní sezóny létat 68 dopravců do 167 destinací. Letos přibude 13 nových přímých cílů – patří mezi ně třeba Verona, Taškent, Tallin, Poznaň, La Palma... celý článek

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

15. 3. 2024 | Petr Kučera

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

Pozor na jednodenní dálniční známku. Může se prodražit

9. 3. 2024 | Pavla Adamcová, Petr Kučera | 1 komentář

Pozor na jednodenní dálniční známku. Může se prodražit

Od letošního března si řidiči v Česku mohou nově koupit i jednodenní dálniční známku. Za cenu 200 korun ovšem nezískají kupon s 24hodinovou platností, jak by se mohlo zdát. Platnost... celý článek

Zakladatelka Zásilkovny končí. Nahradí ji bývalý šéf Air Bank

21. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ

Zakladatelka Zásilkovny končí. Nahradí ji bývalý šéf Air Bank

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny, odejde z vedení skupiny Packeta. Ve funkci CEO ji nahradí Erich Čomor, oznámila firma. Střídání přichází krátce po změně majitele této skupiny. celý článek

Dálniční známku už máte? Pozor na předražené e-shopy

19. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ

Dálniční známku už máte? Pozor na předražené e-shopy

Když si koupíte elektronickou dálniční známku mimo oficiální státní web eDalnice.cz, může se vám výrazně prodražit. Opakovaně na to upozorňuje na to ministerstvo dopravy spolu s Českou... celý článek

Partners Financial Services