Lidé často hromadí pomačkané blednoucí účtenky od každého nákupu, pak ale nemůžou najít zrovna tu, kterou pro reklamaci potřebují. Nevzdávejte to. Ostatně to, že účtenku nemáte, ještě automaticky neznamená, že nemůžete zboží reklamovat. Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být nutně jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví.
Skvělým pomocníkem pro správu účtenek jsou mobilní aplikace. Hned po nákupu si paragon vyfotíte, pojmenujete a originál můžete zahodit. V takové „kartotéce“ se vám pak bude hledat líp než doma v přecpaném šuplíku. Pokud žádný hmatatelný důkaz nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává, nenechte se odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob – ale tak daleko se obchodníkovi nejspíš nebude chtít zajít.
Reklamovat můžete i v jiném městě
Zboží můžete reklamovat i jinde, než jste ho koupili. Představte si, že jste si zakoupili kabát, když jste byli na pracovní cestě v Praze, ale žijete v Ostravě a do hlavního města se v nejbližší době nechystáte. Pokud jste ale nakupovali v obchodě, který má pobočku i ve vašem městě, máte vyhráno – reklamaci můžete uplatnit na kterékoli pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by prodejce předem určil jiný subjekt, zpravidla servis.
Někdy může být paradoxně složité zorientovat se v tom, kdo vám zboží vlastně prodal. Značka není vždycky firma. Myslete na to, že rozhodující je IČ nebo obchodní firma uvedená na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem, a zboží k reklamaci můžete předat v jakékoli její provozovně. Pozor ale na franšízy – i když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.
Reklamovat můžete samozřejmě i poštou, což využijete nejspíš hlavně u zboží zakoupeného v e-shopu. Ani poštovným se nenechte odradit. Jestliže bude reklamace uznána, můžete požadovat náhradu všech účelně vynaložených nákladů, tedy včetně poštovného. V opačném případě vám prodejce poštovné neproplatí.
Potíže s druhou rukou
Pokud nakupujete zboží z bazaru či od známých z druhé ruky s klidem v duši, že vám k němu předchozí vlastník dává i paragon a zbývá ještě rok záruky, neusněte na vavřínech. V praxi sice reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází, avšak obchodník má právo vám nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je totiž v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem.
Řešením může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli nebo příbuznými. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám.
Práva z vadného plnění mohou plynout z každé smlouvy, přičemž jejím předmětem může být téměř cokoli. Pokud něco nesedí, nebojte se ozvat třeba i v restauraci, u kadeřníka, u mobilního operátora, který vám zaslal zjevně nesmyslné vyúčtování, nebo na turistickém zájezdu, který trpí zjevnými nedostatky.
Sdílejte článek, než ho smažem