Pár dobrých rad dTestu. Nejčastější omyly při reklamacích

| rubrika: Jak na to | 22. 3. 2019 | 2 komentáře
Reklamace patří k nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však nejsou jednoduchá a zákazníci v nich často tápou. Přečtete si, s jakými omyly se nejčastěji setkáváme ve spotřebitelské poradně dTestu a jak si v takových situacích správně poradit.

Lidé často hromadí pomačkané blednoucí účtenky od každého nákupu, pak ale nemůžou najít zrovna tu, kterou pro reklamaci potřebují. Nevzdávejte to. Ostatně to, že účtenku nemáte, ještě automaticky neznamená, že nemůžete zboží reklamovat. Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být nutně jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví.

Kupujeme na dálku

... a nějak to zlobí

Aby dobírka nebyla obírka

Platíte zboží z e-shopu rádi dobírkou? Poradíme co dělat, když místo telefonu dojde třeba pytlík mouky.

Pošťák uklouznul

Došlo vám zboží poškozené? Odpovídá za vadu prodejce, nebo přepravní společnost? Reklamovat, nebo chtít rovnou peníze?

Co vám zpátky nevezmou

Zboží koupené přes internet můžete do čtrnácti dnů bez udání důvodu vrátit. Existují ale výjimky, kdy od vás zboží nevezmou a peníze nevrátí.

Skvělým pomocníkem pro správu účtenek jsou mobilní aplikace. Hned po nákupu si paragon vyfotíte, pojmenujete a originál můžete zahodit. V takové „kartotéce“ se vám pak bude hledat líp než doma v přecpaném šuplíku. Pokud žádný hmatatelný důkaz nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává, nenechte se odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob – ale tak daleko se obchodníkovi nejspíš nebude chtít zajít.

Reklamovat můžete i v jiném městě

Zboží můžete reklamovat i jinde, než jste ho koupili. Představte si, že jste si zakoupili kabát, když jste byli na pracovní cestě v Praze, ale žijete v Ostravě a do hlavního města se v nejbližší době nechystáte. Pokud jste ale nakupovali v obchodě, který má pobočku i ve vašem městě, máte vyhráno – reklamaci můžete uplatnit na kterékoli pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by prodejce předem určil jiný subjekt, zpravidla servis.

Někdy může být paradoxně složité zorientovat se v tom, kdo vám zboží vlastně prodal. Značka není vždycky firma. Myslete na to, že rozhodující je IČ nebo obchodní firma uvedená na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem, a zboží k reklamaci můžete předat v jakékoli její provozovně. Pozor ale na franšízy – i když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.

Reklamovat můžete samozřejmě i poštou, což využijete nejspíš hlavně u zboží zakoupeného v e-shopu. Ani poštovným se nenechte odradit. Jestliže bude reklamace uznána, můžete požadovat náhradu všech účelně vynaložených nákladů, tedy včetně poštovného. V opačném případě vám prodejce poštovné neproplatí.

Lukáš Zelený

Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

Potíže s druhou rukou

Pokud nakupujete zboží z bazaru či od známých z druhé ruky s klidem v duši, že vám k němu předchozí vlastník dává i paragon a zbývá ještě rok záruky, neusněte na vavřínech. V praxi sice reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází, avšak obchodník má právo vám nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je totiž v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem.

Řešením může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli nebo příbuznými. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám.

Práva z vadného plnění mohou plynout z každé smlouvy, přičemž jejím předmětem může být téměř cokoli. Pokud něco nesedí, nebojte se ozvat třeba i v restauraci, u kadeřníka, u mobilního operátora, který vám zaslal zjevně nesmyslné vyúčtování, nebo na turistickém zájezdu, který trpí zjevnými nedostatky.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.