Nakoupíte v bazaru, zastavárně nebo přes inzerát. A žijete v přesvědčení, že když se zboží porouchá, vezmete účtenku a záruční list, který vám prodejce přenechal, a půjdete reklamovat. Reklamaci nejspíš uplatníte bez problému. Ten nastane, teprve když obchodník reklamaci uzná a dojde na vracení peněz. Pokud v originální faktuře nebo kupní smlouvě bude jiné jméno než vaše, pravděpodobně vám peníze vyplatit odmítne. A má na to plné právo. Se stoupajícím počtem nákupů po síti – a například elektronika a domácí spotřebiče se v e-shopech nakupují čím dál víc, se přiotom jméno kupujícího na dokladech vyskytuje stále častěji.
Šanci na úspěch máte u zboží, kde kupujícího nelze identifikovat, tedy když je jediným dokladem o koupi účtenka z obchodu. Pak můžete tvrdit, že zboží jste kupovali vy. Jakmile existuje kupní smlouva nebo faktura, uspěje s reklamací pouze původní majitel. Jediná šance pro vás tedy je, že bude ochotný zboží reklamovat sám, nebo vám k tomu dá plnou moc.
Jeden kupující, jeden prodávající
Záruka není nedělitelná vlastnost zboží, která by s ním putovala od majitele k majiteli. „Vzájemná práva a povinnosti existují vždy pouze mezi dvěma osobami, které mezi sebou mají určitý závazek. Každý, kdo si něco koupí, může uplatnit reklamaci vůči tomu, kdo v daném vztahu vystupuje jako prodávající,“ říká právník dTestu Lukáš Zelený.
Takže když koupíte zboží v zastavárně, za vady vám odpovídá zastavárna. Když koupíte zboží od soukromé osoby, za vady odpovídá dotyčný člověk. Nemůžete se domáhat náhrady po prvním majiteli, ani výrobci. Něco jiného samozřejmě bude, když nakoupíte v bazaru, který bude v celé transakci plnit úlohu pouhého zprostředkovatele, pak samozřejmě za vady odpovídá předchozí majitel zboží, on je totiž fakticky tím, od koho kupujete.
Musíte také počítat, že u použitého zboží odpovídá prodávající za vady jen omezeně. Nedá se čekat, že starší zboží bude v dokonalém stavu. A není možné reklamovat vady, o kterých jste věděli už při nákupu. Reklamovat můžete jen skryté vady, o kterých jste před koupí nevěděli a které vám prodávající zamlčel, za ty se ale nepovažují vady odpovídající běžnému opotřebení. „Pokud je navíc v pozici prodávajícího člověk, který se prodejem zboží neživí, můžou si strany předem ujednat, že zboží reklamovat vůbec nepůjde,“ dodává právník dTestu Zelený. Podrobněji se k reklamaci skrytých vad zboží z druhé ruky vrátíme na konci článku.
V obchodě
Spotřebitelé většinou žijí v představě, že záruční list je všespásný a automaticky chodí reklamovat do obchodu, který stál na začátku prodejního řetězce. Jak jsme si ověřili, v praxi bývají nepříjemně překvapení. Vyšli jsme z modelového případu nastíněného v úvodu – jdete reklamovat mobil, který jste koupili půl roku starý, použitý, ale stále v záruční lhůtě, od soukromé osoby přes inzerát. V ruce máte účtenku i záruční list.
„Samotné uplatnění reklamace v našem obchodě může s platnými doklady proběhnout bez potíží, problém však může nastat ve chvíli, kdy autorizovaný servis reklamaci mobilního telefonu uzná a například rozhodne o vrácení peněz – zde už náš zástupce na pobočce může vyžadovat doklady osoby, která je uvedena na faktuře. Pokud je původním majitelem firma, potřebujeme notářsky ověřenou plnou moc pro zastupování,“ říká tisková mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.
Jak se můžete krýt předem
Na trable s reklamací byste měli myslet předem. „Chce-li vlastník se zbožím přenechat kupujícímu i svůj záruční list, mělo by dojít nejlépe k písemnému postoupení práv z vadného plnění,“ komentuje Lukáš Zelený z dTestu.
Když nakupujete v zastavárně nebo bazaru a řeknete si o písemné postoupení práv z vadného plnění od původního majitele, většinou uslyšíte ne. A stejná odpověď velmi pravděpodobně přijde při nákupu použitého zboží přes inzerát. Pak si můžete vybrat – použité zboží nekupovat, nebo se smířit s tím, že když se porouchá, s jeho reklamací příliš nepochodíte.
Vlastně je to celkem logické. Použité zboží obvykle kupujete za nižší cenu, než se prodávalo nové. Bylo by tedy zvláštní, abyste při výskytu vady automaticky získávali nárok na vrácení plné kupní ceny od prvního prodejce.
Když má zboží z druhé ruky skryté vady
Když od někoho koupíte použité zboží, které má skryté vady, můžete se bránit. Rozdíl je ale v tom, jestli jste nakoupili v bazaru či zastavárně, tedy od podnikatele, nebo od soukromé osoby.
Obecně platí, že u použitého zboží máte právo reklamovat pouze vady, které jsou na věci už v době, kdy ji převezmete (i když se projeví později), pokud vás na ně prodejce předem neupozornil. S reklamací vad nesmíte vyčkávat, máte povinnost si zboží zkontrolovat a případné vady prodejci vytknout bez zbytečného odkladu.
Pokud kupujete opotřebený dotykový mobil a v inzerátu je napsané, že je zcela funkční, a přitom bude mít prasklý displej, což znemožní ho plně ovládat, bude to podstatné porušení smlouvy, což znamená, že od ní můžete odstoupit, požadovat opravu nebo přiměřenou slevu. Výměnu u použitého zboží žádat nelze.
Když bude mít mobil poškrábaný nebo prasklý kryt, ale jeho funkce to nijak neovlivní, bude to jen nepodstatné porušení smlouvy. Kdyby vás ale na škrábance prodejce předem neupozornil, můžete žádat opravu nebo slevu.
Záruční lhůta u zboží z bazaru trvá standardně 24 měsíců, u použitého zboží je ale možné zkrátit ji na polovinu. Zkrácená doba trvání odpovědnosti za vady ale musí být vyznačená v dokladu o koupi, stejně jako případné vady nebo nedostatky zboží.
Pokud kupujete od člověka, který se prodejem zboží neživí, můžete si ujednat, že zboží nepůjde reklamovat vůbec. Při prodeji přes internet od soukromé osoby také neplatí čtrnáctidenní lhůta, kdy lze obchodníkovi zboží vrátit bez udání důvodu. Ta při nákupu na dálku platí, jen když spotřebitel kupuje od podnikatele, tedy od osoby, která prodává soustavně za účelem zisku.
Sdílejte článek, než ho smažem