Pozor, u koho nakupujete. Takhle poznáte podvodný e-shop

redakce Peníze.CZ | rubrika: Jak na to | 31. 8. 2023
Než poprvé nakoupíte na neznámém e-shopu, začněte úplným základem: Jsou na něm věrohodné kontakty na provozovatele? A podívejte se na recenze. K dispozici jsou i seznamy podvodných e-shopů.
Pozor, u koho nakupujete. Takhle poznáte podvodný e-shop

Zdroj: Shutterstock

Spotřebitelská organizace dTest opět varuje před podvodnými e-shopy. Stížností na ně stále přibývá. Pro nakupující jsou nejhorší ty, kde se nedá dohledat provozovatel. Problematické weby můžeme rozčlenit do několika kategorií.

My nic, my zprostředkovatelé

Takzvaný zprostředkovatelský e-shop, webové tržiště či nákupní galerie zprostředkovává tuzemským spotřebitelům nákup u třetí strany, nejčastěji čínského e-shopu. To ovšem z nabídky na webu často není zřejmé.

Při problémech s kvalitou zboží, jeho dodáním nebo jinou reklamací pak provozovatelé webu dělají mrtvého brouka a odpovědnost přesouvají jinam. Jsou přece jen zprostředkovatelé, ne prodejci, takže u nich svá práva – mimo jiné odstoupit do 14 dní bez udání důvodu od koupě – uplatnit nemůžete.

Odborníci z dTestu se ale domnívají, že takhle jednoduché to přece jen není. Odpovědnost ze sebe provozovatelé takové „galerie“ nebo „tržiště“ jen tak setřást nemůžou. Psali jsme podrobněji:

My nic, my tu vůbec nejsme

Tohle je úplný základ: Slušný e-shop má někde na viditelném místě umístěné kontaktní údaje, adresu, e-mail, telefon, firmu, IČO a podobně. Abyste věděli, kam se ozvat, když něco nebude v pořádku.

Jsou ale e-shopy, na kterých se kontaktů na provozovatele nedohledáte. Speciálně dTest upozorňuje na web zenmasstt.com. „Jedná se o učebnicový příklad anonymního e-shopu. Na stránkách e-shopu nejsou uvedené informace o prodávajícím, natož jakékoliv kontaktní údaje,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka dTestu.

Na tomto e-shopu můžeme dobře ilustrovat některé nástrahy nákupů po internetu. U zenmasstt.com se dá nakoupit dvojím způsobem: jednak přímo přes web, jednak přes inzerci na sociálních sítích. Je v tom rozdíl.

Web zenmasstt.com je celý v cizím jazyce, ceny udává v jiné měně než v českých korunách. Nejde tedy o nákup přes e-shop, který by byl zaměřený na českého spotřebitele. Vztah mezi prodávajícím a kupujícím se tu tedy nemusí řídit českými zákony – takže svých práv se český nakupující jen stěží dovolá.

Pokud ale spotřebitel uzavřel kupní smlouvu v češtině přes některou ze sociálních sítí, bere se to tak, že prodávající je na českého spotřebitele zaměřený a jejich vztah se bude řídit českými zákony. Takže nakupující se může dovolávat i svého práva na odstoupení od smlouvy či reklamaci.

Rozbalte si překvapení!

Vesnický balík
Zdroj: Shutterstock

Rozbalte si balíček, který nedokázali na Amazonu nebo Aliexpressu doručit. Kupte si mystery box, namícháme vám mix zboží, neproděláte.

Tak láká web, který si „půjčuje“ cizí obrázky z internetu a neoprávněně používá loga bank. ČOI na něj má desítky stížností.

Vyplatí se nakupovat naslepo? Jak fungují nedoručené balíčky a mystery boxy

„Háček ale je,“ upozorňuje Hekšová, „že není kam odstoupení od smlouvy či reklamaci adresovat. Spotřebitel ze stránek nevyčte, kdo je provozovatelem, ani se nedopátrá obchodních podmínek. Šance na uplatnění práv spotřebitele je tak i v tomto případě minimální.“

Pokud by navíc provozovatelem byla firma ze zahraničí, notabene z Číny, nepomůže ani Česká obchodní inspekce ani Evropské spotřebitelské fórum.

Web zenmasstt.com patří k těm, na které opakovaně upozorňovali naši čtenáři pod článkem věnovaným podvodným e-shopům. Podívejte se, které byly další: 

Lidé, čtěte

Před uzavřením kupní smlouvy přes e-shop by si spotřebitelé měli zjistit podstatné informace – kdo je provozovatel e-shopu a jaké jsou podmínky reklamace a vrácení zboží.

Stejně jako v tradiční prodejně se i v internetovém obchodě kupní smlouva uzavírá bez rukoudání, ba i bez stvrzení na papíře. Prostě tím, že jedna strana projeví vůli koupit, druhá projeví vůli prodat – na internetu se to řekněme odehraje vyplněním nějakého objednávkového formuláře, odsouhlasením ceny, způsobu dopravy a platby.

Vůbec není od věci proklepnout si e-shop na recenzních portálech, podívat se třeba na Heureka.cz nebo na Zbozi.cz (jestli tam vůbec je). A speciálně si vyjet negativní recenze. Je fajn, že je 90 procent kupujících spokojeno s rychlostí dopravy. To je ovšem recenze, která vzniká po přijetí zboží, ne po jeho vyzkoušení. Vás by mělo zajímat, jak se daří 10 procentům nespokojených: jak s nimi e-shop komunikuje, je vstřícný, komunikuje vůbec?

Užitečnou pomůckou je seznam rizikových e-shopů, který vede Česká obchodní inspekce. Dalším webem, který neškodí navštívit, zejména pokud něco vzbudí vaše podezření, je VašeStížnosti.cz, který provozuje přímo dTest. Bonus navíc je v tom, že dTest zkouší kontaktovat provozovatele e-shopu a posunout zaseknuté řešení.

Jistou výpovědí o e-shopu může být i jeho přehlednost, grafická úprava a taky jazyk, který používá: pokud jsou v textech významné chyby, pokud jde na první pohled spíš o strojový překlad než dílo rodilého mluvčího, je to varovný signál.


Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Joot.cz, Balando, Bonky, Booho, Rivalenti, Finlando. Je to trik, který přece známe odjinud – PLIMA, Nuke, Adibas – když se změní jenom písmenko nebo dvě, nikdo si toho nevšimne. Podívejte se, čím vás ještě chtějí zmást:

Reprodukce: Peníze.cz

Joot, Balando nebo Bonky. To zní povědomě, že? Neznáte ale spíš Zoot, Zalando nebo Zonky?

Nevadí – kdo má ty originální názvy pořád vymýšlet. Vždyť tenhle e-shop vypadá seriózně.

Dokonce je to „nejoblíbenější internetový obchod – více než 143 577 spokojených zákazníků“, píše.

Nabídka je velká, ceny solidní, doprava zdarma, více než 8400 odběrných míst...

Repro: Peníze.cz

„Cokoliv chcete, vám můžeme zabalit a odeslat ještě dnes“, slibuje.

Ne, tohle přece nevypadá jako zprostředkovatel, co vám objedná zboží z čínských e-shopů, které dostanete pozdě a často v horším stavu než na fotce. Přinejmenším na hlavní stránce o tom není ani slovo, zato nechybí kontakt na firmu se sídlem v Praze.

Reprodukce: Peníze.cz

Ale nespěchejte. Projděte si ten web pořádně. Stačí dvě tři minuty – ušetří vám to peníze, zklamání i čas.

Tak třeba: Co říkáte na ocenění Shop roku 2021? Dobrá práce, že?

Opravdu husarský kousek, protože Joot.cz podle databáze domén funguje teprve od dubna 2022.

Reprodukce: Peníze.cz

Takhle vypadá skutečná – léta fungující a respektovaná – soutěž Shop roku. Pořádá ji Heureka. A samozřejmě: v seznamu oceněných firem nejsou ani Joot, ani Balando, ani Bonky…

Reprodukce: Peníze.cz

Oceněno zákazníky. Znáte také od Heureky, takhle nějak to přece vypadá i na seriózních webech... Nebo ne?

Reprodukce: Peníze.cz

Profily „ověřených zákazníků“ působí věrohodně. Jsou ukáznění – všichni dokonce nahráli profilovou fotku, jako na občanku. Takhle dokonalý vzorek jen tak nenajdete. A jak přirozeně píšou! Třeba:

  • Eshop mě při placení nikam nepřesměruje. Moje peníze se díky tomu cítí bezpečněji.
  • Velký výběr produktů mě vždycky přitahuje.
  • Překvapilo mě automatické vyplňování adresy při procházení pokladnou.

Samá pozitiva a jistoty. Když už se objeví drobná kritika, tak na jednodenní zpoždění, rozdělení objednávky do tří částí nebo dokonce pomuchlaný obal.

Reprodukce: Peníze.cz

Pan Michael N. na e-shopu oceňuje, že je „systematický“.

Stejné hodnocení najdeme na slovenské verzi webu – jen s jiným datem a hlavně národností. Jednou je Čech, jindy Slovák.

Reprodukce: Peníze.cz

Takhle vypadají skutečné recenze z programu Ověřeno zákazníky. Prostřednictvím Heureky se do něj může zapojit každý e-shop podle transparentních pravidel, nakupujícímu pak přijde krátký dotazník. A jak snadno zjistíme, do programu se Joot.cz ani jeho klony nezapojily.

Jasně, může se stát, že i solidní e-shop nechce s Heurekou spolupracovat. Šest let si s ní nerozuměla Alza.cz, než se letos vrátila.

Ale: seriózní e-shop vás nebude klamat napodobeninou všeobecně známé značky.

Zkuste Google. Když nenajdete věrohodné recenze, buďte opatrní. Nejspíš jde o nový e-shop. Možná si teprve důvěru získá. Nebo ji už ztratil a musel se zase přejmenovat a začít znovu – s čistým vyhledávačem.

Když pochyby přetrvávají, neplaťte nic předem. Čím víc na vás bude někdo při nákupu tlačit, třeba odpočítáváním, tím je podezřelejší.

Reprodukce: Deník.cz, Peníze.cz

Podívejme se ještě na kontakt. Na webu nechybí – to je fajn. Ale stojí za rychlé prozkoumání. Třeba na Balando.cz najdeme EcomWire Factory s.r.o. se sídlem Rybná 716/24, Praha.

Rychlé googlování? Je to jedna z nejznámějších adres pro takzvaná virtuální sídla, jak potvrzuje třeba článek z Deníku. Na jedné adrese formálně sídlí tisíce společností. Ve skutečnosti je tam nenajdete, poštu za ně přebírá recepční.

Mít takové virtuální sídlo není samo o sobě špatné. Jenže: u velkého e-shopu, kde se občas předpokládá i osobní kontakt se zákazníky, to působí divně. A kam se jim tam vejde všechno to „zboží skladem“, které „ještě dnes odesílají“? Víme – sklady budou jinde. Ale srovnejte to s osvědčenými e-shopy, ať už jde o největší jako Alza a Mall, nebo mnoho středních i malých. Většinou k nim můžete osobně přijít a aspoň si s nimi promluvit, když ne rovnou vyzvednout zboží.

Pojďme už si objednat! Vždyť je to všechno skladem a hned k odeslání.

Poslední věc, pro jistotu. Klikněme dole na obchodní podmínky.

Z firmy, která se dosud tvářila jako provozovatel e-shopu, je v nich najednou pouhý „lokální administrátor platformy pro ČR trh“. Poskytovatelem a provozovatelem platformy Marketplace/online tržiště je společnost Portal LLC, se sídlem ve Spojených arabských emirátech.

Zajímá vás, kdo je skutečně prodávajícím? Ale ovšem, beze všeho… můžete si kliknout na jejich seznam (bez kontaktů): Shanghai TingYou Trade, KaiTingu Official Store, CoolTing Co., HangZhou Shengyan E-commerce, Yiwu Geerjiao Jewelry Firm, ATU Global Warehouse Inc.

Foto: Shutterstock

Fungovat jako pouhý zprostředkovatel (online tržiště) místo přímého prodeje v e-shopu není nic špatného. Akorát by bylo fér upozornit na to hned na hlavní stránce. A neklamat s těmi falešnými Shopy roku a Oceněním zákazníků.

Pořád vám to nevadí? Ještě si radši klikněte na Dodací podmínky. Ta čísla totiž taky nesouhlasí. Jak že to bylo? „Odesíláme hned…“

Oficiálně: „Doba na odeslání objednávky činí standardně 3-25 pracovních dní. V 99% případů se objednávka zasílá zákazníkovi ze skladu prodejce do 3 dní.“

Odeslání z Asie ale není totéž co doručení. Čteme dál:

„Doba dodání se pohybuje standardně se v rozmezí 10-40 pracovních dní. 95% zásilek dorazí zákazníkům do 14 pracovních dní od doby odeslání. Prodejce si vyhrazuje právo v ojedinělých případech (…) prodloužit dodací lhůtu až na 365 dní.“

Repro: Peníze.cz

Kdybyste rovnou nakupovali, web vás na takové komplikace neupozorní. Naopak: do poslední chvíle vás přesvědčuje, že zboží je skladem a firma ho odešle už za dvě hodiny. A když hned zaplatíte kartou, dostanete ještě slevu. Abyste si to snad nerozmysleli a nenašli ohlasy skutečných zákazníků.

Stačí chvilka googlování a zjistíte, že třeba služba VašeStížnosti.cz, za níž stojí spotřebitelské sdružení dTest, letos registruje 60 stížností jenom na Joot.cz. Zboží (zatím?) lidem vůbec nepřišlo, nebo neodpovídá objednávce a je nekvalitní, velmi složitá až nemožná bývá i reklamace a snaha dostat zpátky peníze. Navíc musíte zaplatit clo, takže výsledná cena je o dost vyšší.

Pro zajímavost jsme se podívali i na vlastníky „lokálních administrátorů pro ČR trh“. Společníkem a jednatelem společnosti Top Rise (Joot, Bonky) je Tomáš Šarai z Prahy. Prakticky identický Balando (resp. firmu EcomWire Factory) vlastní Michal Provazník, který má trvalé bydliště na stejné adrese jako Tomáš Šarai.

Jak mohl Joot.cz získat ocenění Shop roku 2021, když funguje teprve od letošního jara? A proč napodobuje program Ověřeno zákazníky, přestože s Heurekou nemá nic společného?

„Zdvořile Vám sděluji, že na otázku nemůžeme odpovědět, neboť jsme pouze společnost, která poskytuje službu poskytovateli / provozovateli webu, kterou je zahraniční společnost Portal LLC a pokud máte na ní nějaké otázky, tak Vám můžeme sdělit telefonní kontakt a e-mail na majitele a můžete s nimi komunikovat v angličtině,“ odepsal Šarai na otázku webu Peníze.cz.

„Nejsme zodpovědní za obsah webu a ani nemáme práva obsah upravovat. Od poskytovatele ale víme, že v minulosti byl obchod Joot.cz provozován pod jiným názvem / doménovým jménem a musel být přejmenován kvůli ochranné známce, proto pravděpodobně došlo k nedorozumění, které se vztahuje k roku 2021,“ tvrdí.

Firma přesto podle něj „usilovně a aktivně pracuje na tom, aby co největší množství produktů bylo expedováno z EU skladů, které mají prodejci v Německu nebo ve Španělsku“.

Foto: Shutterstock

Ukázali jsme, na co se zaměřit u internetových prodejců, s nimiž zatím nemáte osobní zkušenost a nenašli jste na ně ani skutečně nezávislé recenze.

Je tu i jednodušší cesta: kouknout se rovnou na databázi rizikových e-shopů, kterou Česká obchodní inspekce průběžně doplňuje na webu Rizikove.cz. Najdete ji třeba i v antiviru Eset nebo v některých doplňcích prohlížečů.

„Platbu předem provádějte jen tehdy, jde-li o skutečně důvěryhodného obchodníka. Jistě nedáte peníze na ulici neznámému člověku s příslibem, že vám v budoucnu dodá věc,“ zdůrazňuje mimo jiné ČOI.

Nekalé (klamavé) obchodní praktiky zakazuje zákon o ochraně spotřebitele. Považuje se za ně i „praktika obsahující pravdivou informaci, jestliže vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, pokud jakýmkoli způsobem uvádí nebo je schopna uvést spotřebitele v omyl“.

Zákon mluví také o klamavém opomenutí, jestliže obchodník vzhledem k souvislostem či okolnostem „opomene uvést podstatné informace, které v dané souvislosti spotřebitel potřebuje pro rozhodnutí ohledně koupě, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně této koupě, které by jinak neučinil.“

Podle občanského zákoníku pak může spotřebitel požadovat „vydání bezdůvodného obohacení“ (vrácení kupní ceny), „přiměřené zadostiučinění“ a náhradu škody. Od příštího roku přibude přímo v zákoně o ochraně spotřebitele možnost odstoupit od (kupní) smlouvy do 90 dnů. Novela, kterou nedávno schválili poslanci podle unijní směrnice, má mimo jiné zakázat falešné recenze.

„U obou jmenovaných firem – Top Rise a EcomWire Factory – jsme ve fázi kontrol, zatím jsme ale neuložili žádnou pravomocnou pokutu,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Například na Balando.cz si jen elektronickou formu stěžovalo inspekci 422 lidí za poslední rok.

„Podle obchodních podmínek je provozovatelem platformy společnost údajně ze Spojených arabských emirátů, u níž je obtížné ověřit jejich existenci a důvěryhodnost. Nejen z tohoto důvodu, ale i pro vyšší počet spotřebitelských stížností, jsme zařadili tyto weby na seznam rizikových v našem přehledu a varujeme před nimi,“ dodává mluvčí ČOI.

Proti podobným webům – například i Booho.cz nebo Rivalenti.cz se snaží bojovat i Heureka.

„I když se viditelně jedná o napodobeniny a spatřujeme v nich znaky nekalé soutěže, jsou soudní spory takových případů komplikované a trvají velmi dlouho. Každý takový případ, na který narazíme nebo je nám nahlášen, okamžitě řešíme, konzultujeme jej s našimi právníky a protistranu kontaktujeme – často však bez výsledku,“ říká mluvčí Adéla Berková.

Jedinou efektivní cestou je podle ní vzdělávání zákazníků, upozorňování na podobné případy a ze strany spotřebitelů pak zjišťování informací ještě před nákupem.

redakce Peníze.CZ

Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag, Heroine a Footbal Club. Můžete nás sledovat... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+22
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

23. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

Česká národní banka dala pokutu čtyři miliony korun společnosti Profi Credit Czech, poskytovateli spotřebitelských úvěrů pod názvy Pojištěná půjčka a Razdva půjčka.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

17. 4. 2024 | Petr Kučera

Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla

Poslanci schválili novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way,... celý článek

Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, rozhodli poslanci

10. 4. 2024 | Petr Kučera

Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, rozhodli poslanci

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš... celý článek

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

29. 2. 2024 | Olga Skalková | 2 komentáře

Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU

Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej... celý článek

Partners Financial Services