Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod

Petr Kučera | rubrika: Jak na to | 25. 12. 2022 15:00 aktualizováno 25. 12. 2024 07:00 | 5 komentářů
I zboží, které nemá žádné objektivní vady, můžete vrátit. Někdy to jde hodně snadno, jindy hůř. Poradíme.
Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod

Zdroj: Shutterstock

Věřili jste, že tímhle dárkem uděláte vašemu blízkému radost. Jenže jste se tak úplně netrefili do jeho vkusu. Nebo sice trefili, ale pět úplně stejných kusů mu už stačí, nepotřebuje od vás ještě šestý. Nebo se jeho postava poněkud změnila.

Prostě: tenhle dárek někomu nesednul. Neudělal takovou radost, jakou měl. A rádi byste ho vyměnili za jiný, nebo ten výběr radši nechali přímo na vašem blízkém. Koneckonců, třeba to po Vánocích seženete ještě levněji.

Přečtěte si, jak můžete vrátit zboží, přestože nemá žádné objektivní vady a nejde tedy o klasickou reklamaci.

Nákup přes internet

Nejsnadnější to můžete mít, jestliže jste dárek koupili přes internet, telefon nebo teleshopping – takzvaně distančním způsobem. A ideálně na poslední chvíli.

Od takové kupní smlouvy totiž můžete odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu a bez sankcí. Rozhodující je přitom až den, kdy jste zboží od e-shopu převzali. Lhůta se tedy nepočítá hned ode dne, kdy jste ho přes internet objednali.

Čtrnáctidenní lhůta začíná běžet následující den po dni, co zboží převezmete. Počítají se do ní všechny dny, nejenom ty pracovní. Jestliže by měla skončit v sobotu, neděli nebo svátek (tedy i 24. až 26. prosince), počítá se jako poslední den až následující pracovní den. V praxi tak ještě máte šanci vrátit zboží, které jste převzali 10. prosince. 

Zdroj: Shutterstock

Anketa

Jak jste se letos trefili?

Co byste tedy měli udělat co nejdřív? Stačí napsat e-shopu, že odstupujete od smlouvy. Někteří obchodníci mají příslušný formulář přímo na svém webu, případně můžete použít třeba tenhle vzor. Nutně ale nemusíte shánět žádný formulář – stačí, když jasně napíšete, že využíváte práva odstoupit od smlouvy ve 14denní lhůtě a z obsahu bude jasné, koho a čeho se to týká (tedy údaje o vás a o zboží).

Takovou informaci byste měli v poslední den lhůty „prokazatelně odeslat“. Stačí e-mailem nebo přes web obchodníka – ideálně s potvrzením, které by vám pak mělo přijít na e-mail. U hodnotnějšího zboží nebo méně věrohodných obchodníků přesto radši pošlete i zprávu přes datovou schránku, případně klasický doporučený dopis na adresu prodejce.

Právo na odstoupení od smlouvy máte automaticky přímo z občanského zákoníku. Nezáleží na tom, jestli ho e-shop výslovně zmiňuje na webu nebo v obchodních podmínkách. Jestliže vás o téhle možnosti sám neinformoval (stačí v obchodních podmínkách na webu), je to naopak výhoda pro vás: lhůta pro odstoupení se pak prodlužuje o rok – tedy na jeden rok a čtrnáct dnů od převzetí zboží.

Zmíněný nárok však platí jenom pro takzvané spotřebitelské smlouvy – tedy když vám něco prodává podnikatel jako „běžnému občanovi“. Nelze ho využít, když podnikatel prodává jinému podnikateli, tedy když jste dárek koupili „na firmu“.

Jak to zabalit a kdo zaplatí poštovné?

Čtrnáctý den od převzetí je rozhodující jenom pro oznámení o odstoupení od smlouvy. Nemusíte hned stihnout odeslat i samotné zboží.

To byste podle zákona měli vrátit „bez zbytečného odkladu“ po odstoupení od smlouvy – nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení. Teoreticky tak máte ještě dalších čtrnáct dnů.

Obchodník vám pak musí vrátit peníze opět bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy. Zároveň je ale nemusí vracet dřív, než mu zboží předáte nebo aspoň prokážete, že jste ho odeslali.

Zpátky byste od něj měli dostat plnou cenu zboží, a to včetně případné ceny za doručení původní zásilky směrem z e-shopu k vám. Prodejce vám musí peníze skutečně vrátit, a to stejným způsobem, jakým jste platili – pokud nesouhlasíte s jiným řešením. Nestačí tedy výměna za jiné zboží ve stejné hodnotě nebo poukaz na případný další nákup.

Jestliže jste si ale při objednávce zvolili jiný než nejlevnější způsob dodání zboží, který obchodník nabízel, vrátí vám jenom peníze odpovídající tomu nejlevnějšímu způsobu (osobní odběr se mezi ně nepočítá).

Náklady za odeslání zboží zpátky k obchodníkovi ale v zásadě platíte vy – tedy především samotnou cenu za doručení. I tady je jedna výjimka: Jestliže vás e-shop předem neupozornil na povinnost platit při vracení zboží takové náklady, musí je pak platit on.

Při odeslání si každopádně můžete zvolit způsob, jaký vám vyhovuje – třeba přes klasickou poštu. Nemusíte platit stejnou kurýrní službu, kterou předtím využil obchodník. Nemusíte ani jezdit do jeho skladu nebo prodejny.

Za samotné vrácení nepoškozeného zboží vám prodejce nesmí účtovat žádné sankce, pokuty či poplatky. Ideální je, když zboží vracíte ještě nerozbalené. Nebo aspoň v původním obalu, nepoužité, nepoškozené, včetně všech částí, návodu a podobně.

E-shop vám podle zákona může naúčtovat jenom „snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání se zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží“. Podmínky jsou od ledna 2023 přísnější než předtím. Mají dál umožnit lidem, kteří nakupují online, si osobně prohlédnout a vyzkoušet zboží tak, jak by to udělali v klasické kamenné prodejně. Ale už jim zdarma neumožnit delší používání nebo detailní testování (pokud to dobrovolně nenabídne sám obchodník jako konkurenční výhodu). Podrobně jsme o změně psali v samostatném článku: Konec e-shopů jako bezplatných půjčoven. Pravidla pro vrácení zboží zpřísní.

Čím dál víc e-shopů před Vánoci dobrovolně nabízí prodloužený termín pro bezplatné vrácení zboží – třeba až do poloviny ledna. U lhůty, která přesahuje váš nárok podle zákona, si pak můžou určit vlastní, přísnější pravidla: Třeba že zboží musí být nepoužité, nebo že si místo něj musíte koupit něco jiného (ne nutně hned). 

Pozor na výjimky

Existuje několik výjimek, kdy tímhle způsobem od smlouvy odstoupit nemůžete.

Patří mezi ně hlavně zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačový program, pokud už jste porušili jejich původní obal (typicky CD, DVD). V zásadě jde také o dodávku digitálního obsahu (bez „hmotného nosiče“). Důvod je jasný: Plno lidí by takovou možnost zneužívalo.

Další výjimkou je zboží, které podléhá rychlé zkáze, především potraviny. Odstoupit od smlouvy bez udání důvodu nelze ani u zboží, které bylo upraveno podle vašeho přání – tedy přímo na míru. A výjimkou jsou také hygienické důvody – když otevřete zboží v uzavřeném obalu, třeba zubní kartáček nebo rtěnka.

Nepřišlo vůbec nic? Nebo něco jiného?

Podívejme se ještě na dvě specifické situace:

Co dělat, když zboží nepřišlo ve lhůtě, kterou obchodník závazně (nejenom orientačně) sliboval? Typicky při nedodržení „garance doručení do Vánoc“? V tomhle případě můžete postupovat podobně jako při odstoupení od smlouvy: rovnou mu napište, že už o věc nemáte zájem.

Platíte hodně za plyn?
Změňte dodavatele

Čím dříve se do změny dodavatele pustíte, tím víc ušetříte. Neotálejte a podívejte se, jaké nabídky pro vás máme.

A taky se může stát, že vám přijde úplně jiné zboží, než jste si objednali. Pak je pro vás výhodnější – místo odstoupení od smlouvy – využít klasickou reklamaci. U ní totiž musí všechny související náklady platit prodávající, tedy i poštovné směrem zpátky.

Objednáte online, vyzvednete v obchodě

Čím dál víc e-shopů nabízí možnost osobního převzetí až už ve své prodejně nebo výdejně, nebo přes síť výdejních míst jako Zásilkovna, Balíkovna a podobně. Zboží si sice objednáte online, ale převezmete osobně.

I když si nákup z e-shopu vyzvednete v „kamenné prodejně“, nepřijdete o výhody týkající se smlouvy uzavřené přes internet – tedy hlavně té možnosti odstoupit od 14 dnů bez udání důvodu.

Rozhodující totiž není forma předání zboží, ale způsob uzavření kupní smlouvy. Smyslem je ochránit spotřebitele v situaci, kdy jste si před nákupem nemohli výrobek fyzicky prohlédnout (jako byste mohli v běžné prodejně).

Pozor ale na případy, kdy si přes internet určitou věc jenom „(ne)závazně rezervujete“. Tuhle možnost nabízejí některé kamenné prodejny – nejde o klasický prodej po internetu, neuzavíráte hned kupní smlouvu. Záleží nejenom na formulaci, ale hlavně na tom, jestli si můžete zboží osobně prohlédnout před nákupem.

Nákup v klasické prodejně

Jiná pravidla platí pro nákup v klasické prodejně – právě proto, že si tam můžete zboží opravdu prohlédnout a vyzkoušet. Patří sem třeba i stánek na vánočním trhu.

Záleží jenom na prodávajícím, jestli vám takovou možnost (bezplatné vrácení do určitého termínu) dobrovolně poskytne. Stačí, když ji veřejně slibuje třeba formou letáku, nespoléhejte ale jenom na ústní slib prodavače.

Každopádně to není jeho povinnost. I díky tomu si může určit vlastní podmínky – přísnější, než jsme si napsali u e-shopů. Obvykle jde o vrácení zboží v původním obalu nebo jenom formou výměny za něco jiného. 

Totéž platí i pro nákupy v e-shopu po více než 14 dnech od převzetí.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+26
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

A tohle už jste četli?

Lidl Outlet láká davy. Přibudou další, nebo skončí jako ten od konkurence?

15. 1. 2025 | Pavla Adamcová

Lidl Outlet láká davy. Přibudou další, nebo skončí jako ten od konkurence?

Češi si ve slevách libují, poslední výprodejové akce řetězce Lidl ale posunuly hranici nákupní horečky ještě dál. A to přesto, že provoz outletové prodejny si u nás už vyzkoušel jiný... celý článek

Co všechno už umí Česká pošta? Rozváží jídlo, prodává elektřinu, vyřídí dávky...

14. 1. 2025 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Co všechno už umí Česká pošta? Rozváží jídlo, prodává elektřinu, vyřídí dávky...

Státní podnik hledá nové cesty, jak využít své kapacity a přivydělat si. Co všechno už mimo poštovní služby nabídl?

Banka začala sledovat uhlíkovou stopu klientů. Ne všem se to líbí

10. 1. 2025 | Petr Kučera | 6 komentářů

Banka začala sledovat uhlíkovou stopu klientů. Ne všem se to líbí

Raiffeisenbank přidala do mobilní aplikace informace o tom, kolik oxidu uhličitého se uvolnilo do atmosféry kvůli nákupům konkrétního klienta. Čísla jsou velice orientační a vycházejí... celý článek

Do Česka přišel rekordní počet nových značek. Znáte je?

7. 1. 2025 | Pavla Adamcová

Do Česka přišel rekordní počet nových značek. Znáte je?

Na český trh v roce 2024 vstoupilo 47 značek, vyplývá z pravidelného průzkumu společnosti Cushman & Wakefield. Je to zatím nejvíc za jediný rok. Projděte si desítku těch nejzajímavějších. celý článek

Plastika prsou, limuzínou pro toaleťák. Penny rozjelo neobvyklou soutěž

6. 1. 2025 | Pavla Adamcová

Plastika prsou, limuzínou pro toaleťák. Penny rozjelo neobvyklou soutěž

Obchodní řetězec Penny Market spustil soutěž, ve které láká zákazníky na neobvyklé ceny za nákup. Mezi možnými výhrami jsou třeba poukaz na plastiku prsou, příspěvek na splátku hypotéky... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services