Pozor na Viagogo. Stížnosti na prodejce vstupenek přibývají

dTest | rubrika: Co se děje | 16. 4. 2022 | 4 komentáře
Právní poradna dTestu se setkává s opětovným nárůstem stížností lidí, kteří se marně domáhají objednaných vstupenek i vrácení peněz.
Pozor na Viagogo. Stížnosti na prodejce vstupenek přibývají

Zdroj: Shutterstock

Proč je činnost společnosti Viagogo problematická? Přeprodává lístky na kulturní akce různého typu. Ceny jsou často vyšší, než kdyby je zákazník koupil u pořadatele či konkurence, nicméně toto samo o sobě není z právního hlediska problém. České právo nezakazuje přeprodej vstupenek na kulturní a sportovní akce za vyšší cenu, než která je na vstupence uvedena.

Pouze v případech, kdy by byla nová cena v hrubém nepoměru k ceně původní, mohl by zákazník požadovat zrušení smlouvy a navrácení peněžních prostředků, neboť by se jednalo o neúměrné zkrácení. Co by se však v konkrétním případě považovalo za hrubý nepoměr by mohl posoudit jedině soud. Vzhledem k tomu, že se jedná o zprostředkovatele, nemusí nutně uvádět konečnou cenu.

Co už ale v pořádku není, je situace, kdy společnost ten samý lístek (např. konkrétní divadelní představení, 10. řada, sedadlo 18) prodá více spotřebitelům zároveň. Následuje proces „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. „Jinými slovy, pokud existuje pět zákazníků, kteří mají ten stejný lístek, pak požadované místo získá pouze jeden – ten první, jenž lístek uplatní. Zbytek se přes vstup zkrátka nedostane, neboť byl jejich lístek již uplatněn,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud společnost nabízí takto vstupenky opakovaně, či dokonce na koncerty, které vůbec neexistují, může se jednat o podvod. Vzhledem k výši částky a (pravděpodobnému) množství prodaných vstupenek by se mohlo jednat i o trestný čin. Nebavíme se totiž o malých částkách. Lístky na koncert pro skupinu přátel či rodinu často vyjdou na více než 10 000 korun. Společnost rovněž prodává lístky na koncerty, které se uskuteční mimo území České republiky.

„Celková škoda, která v důsledku těchto praktik spotřebitelům vzniká, může být mnohem vyšší, než je částka samotného lístku, neboť je třeba k tomu přičíst útratu za ubytování, stravování, cestovné…,“ vyjmenovává Hekšová.

Právní úprava v této oblasti není dostatečná. Občanský zákoník totiž stanoví výjimku, kdy spotřebitel od smluv o využití volného času nemůže odstoupit v případě, pokud podnikatel toto plnění poskytuje v určeném termínu. Koncerty i lístky na jiné kulturní akce v drtivé většině toto určení času obsahují. Jediná efektivní obrana, která by v tomto případě přicházela do úvahy, je takzvaný chargeback.

„Zjednodušeně řečeno se jedná o bankovní službu, prostřednictvím které banka poškozeného spotřebitele může vyhledat účet, na který byly peníze poslány a převést je zpět na účet spotřebitele,“ říká Eduarda Hekšová. Je však na úvaze banky, zda finanční službu poskytne, respektive zda vyhodnotí, že transakce nebyla v pořádku. V případě, kdy si spotřebitel koupí lístek a dá dobrovolný souhlas k převodu peněžních prostředků na účet společnosti, banky žádost o chargeback nejčastěji zamítnou.

Dalším problémem je fakt, že společnost Viagogo často mění své sídlo. V současné době společnost sídlí v USA, dříve sídlila ve Švýcarsku. Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční subjekt, nelze kontaktovat Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci, nýbrž dozorový orgán přímo v zemi sídla provozovatele. V současnosti mají poškození spotřebitelé možnost podat stížnost u Národního amerického úřadu (Federal Trade Commission). Úřad může vaši věc prošetřit, nicméně podání návrhu vyžaduje dobrou znalost angličtiny. Formulář můžete vyplnit na těchto stránkách.


Doplnění: Společnost Viagogo nás požádala o zveřejnění reakce na text časopisu dTest. Nesouhlasí s tvrzením, že by prodávala stejné vstupenky více zájemcům, což má být podle Viagogo ošetřeno tím, že prodávající nedostane peníze, dokud se člověk nedostane úspěšně na událost, na kterou si vstupenku koupil. Firma také odmítá, že často mění své sídlo – to hlavní má už roky ve Švýcarsku, píše. Ujišťuje, že nákup lístků přes Viagogo je bezpečný, pro zákazníky má připravený servis pro případ jakýchkoli problémů. Problémy se prý objevují výjimečně a firma v takových případech nabízí adekvátní náhradu nebo úplné vrácení peněz.

Nevíte si rady?

Zdroj: Shutterstock

Spotřebitelská poradna dTestu vyřídí ročně desítky tisíc dotazů. Dotazy vyřizuje prostřednictvím telefonické a elektronické poradny.

Další užitečné informace vám poskytnou publikace, články či databáze dříve zodpovězených dotazů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+11
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Nevýhodný kurz DCC už umí blokovat i největší banka

14. 6. 2022 | Petr Kučera | 15 komentářů

Nevýhodný kurz DCC už umí blokovat i největší banka

Dobrá zpráva před dovolenou v cizině: Česká spořitelna se přidává k menším bankám a ukazuje, že platební kartu lze před nechtěnou službou chránit líp.

Zázrační roboti? Kubíčkova WSM byla letadlo, potvrdil soud

9. 6. 2022 | redakce Peníze.CZ | 3 komentáře

Zázrační roboti? Kubíčkova WSM byla letadlo, potvrdil soud

Na osm let do vězení má jít podnikatel Jiří Kubíček, který podle Městského soudu v Praze způsobil škodu dvě a čtvrt miliardy korun. O zatím nepravomocném rozsudku informovala agentura... celý článek

Pojišťovny čekají nové spory. Ústavní soud se zastal klienta

24. 5. 2022 | Jiří Hovorka, Petr Kučera | 3 komentáře

Pojišťovny čekají nové spory. Ústavní soud se zastal klienta

Někteří lidé, kteří si před lety sjednali investiční životní pojištění, mají šanci na vrácení víc peněz. Podle Ústavního soudu nemuseli hned od začátku vědět, že je smlouva neplatná.... celý článek

Podvod v telefonu. Dejte si pozor na falešné SMS

11. 5. 2022 | redakce Peníze.CZ | 13 komentářů

Podvod v telefonu. Dejte si pozor na falešné SMS

Přes SMS a MMS zprávy se v Česku nyní šíří nebezpečný software s názvem Flubot, který cílí na uživatele chytrých telefonů s operačním systémem Android. Upozornila na to Asociace provozovatelů... celý článek

Zaměstnanec způsobil škodu klientovi. Po kom chtít náhradu?

6. 5. 2022 | Martin Horvát | 4 komentáře

Zaměstnanec způsobil škodu klientovi. Po kom chtít náhradu?

Při plnění pracovních úkolů může zaměstnanec způsobit škodu nějaké třetí osobě – typicky zákazníkovi, klientovi nebo dodavateli svého zaměstnavatele. Na koho se má poškozený obrátit... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.