Máte aplikaci, SMS už nepošleme. ČSOB zpřísní ověření

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 14. 9. 2022
Povinný přechod na aplikaci ČSOB Smart klíč se týká jen uživatelů mobilního bankovnictví. Lidem, kteří používají internetové bankovnictví, bude banka SMS dál posílat.
Máte aplikaci, SMS už nepošleme. ČSOB zpřísní ověření

Zdroj: ČSOB

Lidé, kteří používají mobilní aplikaci ČSOB Smart, budou muset od ledna 2023 pro ověření plateb používat autorizační aplikaci ČSOB Smart klíč. Banka jim přestane posílat jednorázové SMS kódy.

Na chystané „zrušení SMS“ pro mobilní bankovnictví ČSOB upozornil web Peníze.cz už před měsícem. Banka totiž do svých obchodních podmínek, které začnou platit od listopadu, nově napsala, že pokyny zadávané v aplikaci Smart lze autorizovat SMS pouze do okamžiku ukončení tohoto způsobu autorizace, který banka předem oznámí. Konkrétní datum, od kdy SMS skončí, banka tehdy nechtěla upřesnit, oficiálně ho oznámila dnes.

„Od ledna 2023 bude pro zákazníky ČSOB jako jediná autorizační metoda pro online platby v mobilním bankovnictví ČSOB Smart fungovat aplikace ČSOB Smart klíč. Jedná se o nejbezpečnější způsob ověřování, který aktuálně již využívá přes jeden milión klientů. Končí tím naopak ruční přepisování kódů zasílaných prostřednictvím SMS,“ říká mluvčí Patrik Madle.

Zpřísnění se týká jenom mobilního bankovnictví ČSOB Smart. Klientům, kteří používají internetové bankovnictví, bude SMS dál posílat. Jejich zrušení zatím ČSOB nechystá, potvrzuje mluvčí. I těmto klientům však doporučuje přejít na potvrzování přes aplikaci ČSOB Smart klíč. Tu nabízí samostatně – není součástí hlavní bankovní aplikace a může fungovat i bez ní.

Už od 20. června ČSOB zpřísnila ověření klientů při využití internetového bankovnictví. Kdo nepotvrzuje příkazy ČSOB Smart klíčem, musí nově ověřit zadání platby v internetovém bankovnictví (a některých dalších pokynů, například zobrazení čísla karty) nejen jednorázovým SMS kódem, ale i stálým heslem k ČSOB Identitě.

„Hlavní naší prioritou je maximální bezpečnost a pohodlí klientů. V porovnání s opisováním SMS zpráv aplikace ČSOB Smart klíč potvrzování plateb významně zjednodušuje a snadnější a bezpečnější je i placení v eshopech. Data související s platbou se posílají výhradně zašifrovaná, což eliminuje rizika na minimum. Důležité je i to, že ČSOB Smart klíč umí fungovat i v offline režimu, takže nikoho nenechá ve štychu,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za inovace.

„ČSOB Smart klíč si vyzkoušelo prostřednictvím mobilního a internetového bankovnictví přibližně 81 procent uživatelů za posledních šest měsíců. Klienti, kterých se změna týká, budou ještě oslovováni přímo v mobilním bankovnictví ČSOB Smart. Aplikaci ČSOB Smart klíč, v níž se k potvrzení používá otisk prstu, rozpoznávání obličeje nebo PIN, lze dále využít i pro infolinku,“ upřesňuje Madle.

Součástí nových podmínek je také konkrétní vyjmenování typů transakcí, které klient může v mobilní aplikaci provést bez silného ověření jen „odklikem“. Jde o převody mezi jeho vlastními účty (typicky mezi běžným, spořicím či úvěrovým), platební příkazy do výše 500 korun a také převody na účty, které klient zařadil do seznamu důvěryhodných příjemců.

V praxi už tato možnost zjednodušeného zadávání plateb funguje i v internetovém bankovnictví. Kdo pokaždé trvá na silném ověření, může si takové zjednodušení vypnout (a případně znovu zapnout) v nastavení služby ČSOB Identita. „Pokud banka online platbu vyhodnotí jako bezpečnou, žádné další ověření není potřeba a za bezpečnost ručíme my,“ potvrzuje Michaela Bauer.

Kvůli evropské směrnici PSD2 musely banky nejpozději od roku 2021 zavést takzvané silné ověření, založené na dvou různých faktorech. Změny se týkají jak přihlašování do internetového bankovnictví a zadávání příkazů, tak potvrzování online plateb kartou (typicky v e-shopu). Samotný jednorázový kód formou SMS už podle výkladu Evropského orgánu pro bankovnictví nestačí. Banky preferují elektronické ověřovací aplikace, protože splňují požadavky na silnější ověření a mohou být uživatelsky příjemnější. Navíc jim tím odpadají náklady na posílání potvrzujících SMS.

Zatím nejpřísnější postup zvolily Raiffeisenbank, UniCredit Bank a Česká spořitelna, nově o něm mluví i Moneta.

Raiffeisenbank už od září 2020 zavedla motivační poplatek: lidé, kteří pro ověření v internetovém bankovnictví používají SMS, si připlácejí 19 Kč jako měsíční paušál. Od loňského července pak lidem, kteří platí online kartou a nevyužívají aplikaci, přestaly chodit SMS kódy na mobilní telefon – místo nich si vyzvednou 3D Secure kód v elektronickém bankovnictví.

UniCredit Bank účtuje speciální poplatek jak za úvodní nastavení „starého“ ověření, tak 1,50 Kč za každou SMS zprávu.

Česká spořitelna, největší banka podle počtu klientů, od letošního 23. července zavedla poplatek 2,50 Kč za každou potvrzující SMS pro přihlášení do internetového bankovnictví, pro autorizaci platebních příkazů nebo ověření online plateb kartou. Výjimku dostali klienti od 70 let věku.

Moneta Money Bank na přihlašovací stránce do internetového bankovnictví píše, že potvrzovací SMS od roku 2023 zruší a klienti musí přejít na mobilní aplikaci Smart banka. Formulace je zatím nejpřísnější z bank, které ke zpřísnění autorizace přistoupily. Moneta nicméně webu Peníze.cz upřesnila, že lidé bez chystrého telefonu dostanou výjimku, pokud o ni požádají. „Klientům, kteří doposud používají tlačítkový telefon, u kterých je riziko zneužití menší, umožníme SMS přihlášení do Internet Banky, tak jak byli zvyklí. Jen se budou muset spojit s naším zákaznickým centrem nebo stavit na pobočce a požadavek na zachování SMS autorizace osobně potvrdit,“ ujišťuje Jana Kobesová z tiskového oddělení Monety.

Na tohle přece neskočíte...

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční správa. Něco se vám děje na účtu. Někdo chce poslat peníze. Něco jste vyhráli. Honem se přihlaste, klikněte. To je jen zlomek z fíglů, které používají podvodníci, co usilují o přístup k vašemu účtu nebo platební kartě. Posbírali jsme jich mnohem víc. Podívejte se do galerie.

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Popisky a autory fotek najdete uvnitř galerie.

Zdroj: Shutterstock

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a neuniknou vám další důležité aktuality a praktické rady! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Spořitelna prodlužuje 15% slevu na nákupy v řetězcích

30. 9. 2022 | Petr Kučera

Spořitelna prodlužuje 15% slevu na nákupy v řetězcích

Lidé, kteří platí kartou od České spořitelny, mohou ušetřit až 500 korun při nákupech v řetězcích Albert a Globus také během října. Banka totiž prodloužila akci o další měsíc. Strop... celý článek

Raiffka má novou investiční aplikaci. Zatím jen na pozvání

14. 9. 2022 | Petr Kučera

Raiffka má novou investiční aplikaci. Zatím jen na pozvání

S jednoduchým investováním přes mobil přichází první velká banka. Zájemci si o ní musí aktivně říct, nebo čekat na oslovení.

Raiffeisenbank má novou mobilní aplikaci, inspirovala se v Equa

13. 9. 2022 | Olga Skalková | 2 komentáře

Raiffeisenbank má novou mobilní aplikaci, inspirovala se v Equa

Nová mobilní aplikace bude dostupná od 20. září pod názvem Raiffeisen bankovnictví. Velkou inspirací byla aplikace Equa bank, říká v rozhovoru Michal Plzák, ředitel digitálního bankovnictví... celý článek

Zrušíme přihlášení přes SMS, hlásí Moneta. Co dělat bez aplikace?

12. 9. 2022 | Petr Kučera | 9 komentářů

Zrušíme přihlášení přes SMS, hlásí Moneta. Co dělat bez aplikace?

Tak nekompromisně jako Moneta to ještě žádná banka klientům neoznámila: Zrušíme ověřovací SMS, musíte přejít na potvrzování v mobilní aplikaci. Zjišťovali jsme podrobnosti. Výjimka... celý článek

Equa bank definitivně končí. Raiffka řekla, kdy a co se změní

10. 9. 2022 | Petr Kučera | 3 komentáře

Equa bank definitivně končí. Raiffka řekla, kdy a co se změní

Klienti dostanou nové číslo účtu a nové internetové a mobilní bankovnictví. Přechodem k Raiffeisenbank získají víc poboček, vkladomatů nebo třeba věrnostní program. O některé dosavadní... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.