První banka nabízí placení náramkem, další se chystají
19. 9. 2024 | Petr Kučera | 5 komentářů
mBank odstartovala ostrý provoz placení prostřednictvím korálkových platebních náramků. Spolupracuje se společnostmi Niceboy a Mastercard.
Místo čísla bankovního účtu bude k poslání peněz stačit, když znáte číslo mobilního telefonu příjemce. „Do budoucna by se systém mohl rozšířit i o další možné kontakty pro párování s číslem účtu – například o e-mailové adresy,“ říká Oldřich Dědek, člen bankovní rady České národní banky, který dohlíží na sekci řízení rizik a podpory obchodů.
Službu „plateb na kontakt“ připravují Česká bankovní asociace s Českou národní bankou. Poprvé dnes zveřejnily nejen oficiální termín předpokládaného startu, ale také počet bank, které se do projektu zapojily.
Nová služba, o jejíž přípravě jsme na Penězích psali už loni v únoru, odstartuje později, než banky původně plánovaly: Letos v létě začne testování, ostrý provoz pak má odstartovat začátkem příštího roku.
„Do realizace projektu se zatím přihlásilo devět bank,“ oznámila ČNB. Zájem o spuštění novinky už dříve webu Peníze.cz potvrdily Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, UniCredit, Air Bank či Moneta. Společné přípravy a plánované spuštění služby na počátku příštího roku dnes potvrdily také Raiffeisenbank (pod kterou spadá i Equa) a Fio. Devátou zapojenou je podle zatím neoficiálních informací PPF banka. Služba by tedy v krátké době po startu mohla být dostupná pro velkou část klientů tuzemských bank.
Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.
„Příjem plateb na kontakt bude umožněn klientům bank zapojených do této nové služby, kteří se k jejímu využívání přihlásí prostřednictvím své banky a provážou své telefonní číslo s číslem svého účtu,“ říká Radek Šalša, mluvčí České bankovní asociace.
Základem systému má být registr, který na základě dat od jednotlivých bank bude provozovat Česká národní banka. Banka odesílatele se po zadání platby spojí s registrem a pokud je telefonní číslo příjemce platby spárované s číslem jeho bankovního účtu, získá banka číslo konta, na který pak platbu odešle. Pro zapojení do nové služby bude muset klient dát souhlas s registrací svého mobilního čísla.
Dosavadní podmínky provádění platebních příkazů vyžadují, aby „jedinečným identifikátorem“ bylo pouze číslo účtu a kód banky. Nově za něj bude možné považovat i číslo mobilního telefonu příjemce. Půjde o dobrovolnou alternativu, ne o náhradu dosavadního systému.
„Kopírováním nebo přepisováním čísla účtu často dochází ze strany klientů k chybám, které banky musí následně řešit,“ vysvětluje výhody této inovace Tomáš Hládek, expert České bankovní asociace pro platební styk. „V lepším případě chybně zadané číslo účtu neexistuje, což umí systémy bank odhalit. Bohužel se ale stává, že zadáním třeba nesprávného kódu banky peníze dorazí na úplně cizí konto. Od plateb na kontakt si vedle většího pohodlí pro klienty slibujeme méně takových omylů a další urychlení platebního styku,“ dodává.
Testování funkcí nového systému začne v letních měsících letošního roku. „Předpokládáme, že službu budeme moci spustit od nového roku, pokud testování neodhalí nečekané komplikace a budou připraveny i jednotlivé banky, které se v současné době na projektu podílejí,“ říká Oldřich Dědek z bankovní rady ČNB. Připomíná, že banky se inspirovaly podobnými službami, které už fungují v zahraničí – například v USA, Lotyšsku nebo na Slovensku.
Podle asociace bude platba úplně stejně zabezpečená, jako když se posílá z účtu na účet. Služba může být dostupná přes mobilní i internetové bankovnictví, přičemž podle bank dává smysl hlavně v mobilní aplikaci. Podobně jako u okamžitých plateb bude maximální výše transakce zastropována – podle zatím neoficiálních informací bude limit výrazně nižší (v řádu tisíců až nižších desítek tisíc). Nastavení zřejmě bude na jednotlivých bankách s tím, že by neměly překročit společně dohodnuté maximum.
„Projekt plateb na kontakt je ve stádiu příprav a počátečního testování systému. Podrobné otázky budeme komentovat později, jak bude projekt postupovat a budou postupně finalizovány všechny jeho detaily,“ odpovídá mluvčí ČNB Petra Vodstrčilová.
Před třiceti lety začal fungovat první online bankomat v Česku. Brzy přišly platební karty, které fungovaly i v cizině. A pak se s nimi dokonce dalo platit v některých obchodech. Máme vzpomínky i fotky.
Průzkum agentury Ipsos pro bankovní asociaci už loni v březnu ukázal, že víc jak polovina (53 %) lidí vnímá chystané platby na mobil jako přínosnou novinku. A skoro polovina (45 %) lidí by měla zájem tuto novinku využívat. Většina respondentů uvedla, že službu bude využívat, jenom když bude zdarma. Vzhledem k tomu, že standardní i okamžité platby nabízejí banky až na výjimky bez poplatku, se však neočekává, že by si klienti za nové „platby na kontakt“ museli připlácet.
Platby na čísla mobilů můžou lákat hlavně mladé lidi, kteří chtějí přes mobil jednoduše řešit prakticky všechny služby. Jako přínosnou novinku vnímá chystanou inovaci 64 procent účastníků průzkumu ve věku od 18 do 26 let. Právě mladé klienty potřebují banky získat a udržet pro svůj budoucí byznys. Reagují také na konkurenci fintechových společností – platby na číslo mobilu nabízí například aplikace Revolut.
Z tuzemských bank umožňuje podobnou službu mBank ve své mobilní aplikaci. Její klienti však mohou posílat jen částky do dvou tisíc korun a maximálně tři platby denně. Po autorizaci platby se odešle příjemci platby SMS zpráva s odkazem na provedení platby – na něj musí do 15 dnů kliknout. Do chystané inovace, která teď vzniká napříč bankami, se mBank zatím zapojit nechystá. „Nabízíme odesílání plateb na mobil už od února 2014, které jsme vyvinuli samostatně, ve vlastní režii,“ říká mluvčí Kristýna Dolejšová.
Podobnou službu nabízela Česká spořitelna v samostatné aplikaci Friends 24, ke konci loňského roku ji ale ukončila. Platby bylo možné adresovat nejen na číslo mobilu, ale třeba i na e-mail nebo Facebook Messengeru. Maximálně tak šlo převést 10 tisíc v jedné platbě, denní limit byl 30 tisíc. Po obdržení zprávy o platbě musí její příjemce do připojeného odkazu napsat číslo svého účtu, teprve pak plátcova banka pošle peníze na jeho účet.
Platbu na telefonní kontakty umožňuje také mobilní aplikace Banky Creditas. „Jedná se o specifickou službu nabízenou pouze pro naše klienty,“ říká Zdeněk Grossmann, ředitel odboru digitálního bankovnictví, rozvoje a inovací. K jejímu využití je potřeba, aby obě strany – odesílatel i příjemce – měly aplikaci Creditas Banking. Pokud jde o platby na kontakt chystané v rámci bankovní asociace a ČNB, „Creditas se plánuje zapojit v průběhu příštího roku,“ dodává mluvčí Ivo Měšťánek.
Dlouhodobý investiční produkt
Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
30. 5. 2022 18:42, Matěj
Citace - Igor / 30.05.2022 17:12
Už se to tady řešilo u minulých článků. Bude si muset vybrat. Jedno telefonní číslo půjde spárovat jen s jedním bankovním účtem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
31. 5. 2022 9:55, Nový majitel ojetého auta
...BUDE SI MUSET VYBRAT JEN JEDEN... To se dá vyřešit dalším telefonem... Kdysi se telefony zmenšovaly, dnes se zvětšují, tak se začnou rovnou i množit. Pět účtů, pět mobilů. A kvůli vícenásobnému zabezpečení rovnou deset telefonů. Úžasná výhoda! Zvlášť když se za ten paskvil bude platit. Za dva roky po tom neštěkne ani pes. Přijde nový blbec, dostane novou funkci, vymyslí novou aplikaci, nekompatibilní s čímkoli ostatním a dopadne to jako ISDS, NIA, mojeID a spousta dalších krátkodobých nesmyslů. Jen tak dál!!!
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.