Prostřednictvím bankovních poplatků si banky nechávají platit za své služby a využívání různých bankovních produktů. Vedle jednorázových bankovních poplatků klientům účtují i řadu dalších dílčích bankovních poplatků a to za každou jednotlivou související službu, transakci či produkt. Jednorázové i všechny ostatní bankovní poplatky musí banky vždy uvádět ve svých sazebnících. Jejich změny jsou přitom povinné klientům avizovat v předstihu.
Vyznat se ale v sazebnících bankovních poplatků jednotlivých bank nebývá pro klienty ovšem jednoduché. Každá z bank totiž publikuje sazebník ve svém stylu i formě a často pro stejné služby využívá i odlišné termíny než konkurence. Obojí znemožňuje klientům porovnání stejných produktů od více bank. Ačkoliv v minulosti byly ze strany ministerstva financí snahy o sjednocení sazebníků bankovních poplatků tuzemských bank, doposavad se tak nestalo. Ani ze strany bank nevzešla žádná iniciativa pro sjednocení pojmů.
Na webových stránkách bank bývají sazebníky bankovních poplatků zvlášť pro fyzické osoby, tedy občany a zvlášť pro podnikatele. Ve většině bank je současně možné získat sazebníky bankovních poplatků i v tištěné verzi.
Mezi základní bankovní poplatky u produktů lze počítat například poplatek za vedení běžného účtu nebo za vydání či vedení debetní nebo kreditní karty. Řada bank ale tyto produkty nabízí v balíčcích, takže klient potom platí pouze jednotnou sumu za celý balíček a nikoli za jednotlivé služby a transakce.
Méně...