Komerční banka mění ceník a zruší papírové příkazy

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 30. 10. 2023
Třetí největší banka v Česku od Nového roku mění sazebník poplatků a obchodní podmínky. Pro většinu klientů nejde o zásadní změny – dotknou se hlavně těch, kteří si ještě nechávají posílat výpisy poštou nebo chodí zadávat platby na pobočku.
Komerční banka mění ceník a zruší papírové příkazy
Přestavěná pobočka KB v pražských Dejvicích
Zdroj: Komerční banka

Komerční banka od 1. ledna 2024 zdraží zasílání měsíčních výpisů poštou. Dosud stojí u běžného i úvěrového účtu 60 korun měsíčně, nově to bude 100 korun. Zatím naposledy zvyšovala Komerční banka tento poplatek od prosince 2020 (z předchozích 39 korun).

„Papírové“ služby, k nimž má klient bezplatnou alternativu v elektronickém bankovnictví, postupně zdražují i další banky. Česká spořitelna zvýší poplatek za výpisy zaslané poštou na 70 Kč z dosavadních 50 Kč (lidé od 70 let věku zaplatí 40 Kč místo 30 Kč), ČSOB na 55 Kč z dosavadních 45 Kč, UniCredit Bank dokonce na 120 Kč z dosavadních 100 Kč.

Komerční banka od Nového roku zruší možnost zadávání platebních příkazů na papíře – až na výjimky. Na pobočce už nepřijme formuláře tuzemských příkazů k úhradě, trvalých příkazů a povolení inkasa včetně SIPO, skončí také možnost vhodit je do samoobslužných boxů. Dál lze ale zadávat papírové příkazy k SEPA a zahraničním platbám včetně trvalých příkazů, zatím nekončí ani papírový souhlas se SEPA inkasem.

Na chystané zrušení tištěných formulářů v Komerční bance upozornil web Peníze.cz už v srpnu. Banka tím chce ušetřit 600 tisíc papírů ročně – právě tolik jich dosud spotřebuje na platební příkazy zadané na přepážce nebo vhozené do samoobslužného boxu. V polovině letošního roku využívalo příkaz k úhradě v papírové podobě přibližně 24 tisíc klientů KB.

Přesto možnost zadat platbu na pobočce nezmizí úplně, a to ani u tuzemských převodů. Pracovník u přepážky ji však zpracuje „pouze ve zvláštních případech“. Banka zmiňuje situaci, kdy klient nemá ani počítač, ani chytrý telefon. Služba se nově bude jmenovat Platba s asistencí, poplatek zůstává stejný – 100 korun – jako u dosavadního papírového příkazu.

„Někteří naši klienti tuto situaci vyřešili také tak, že umožnili přístup ke svému účtu někomu z rodiny či důvěrných přátel, kterého nastavili jako disponenta. Disponent může zadávat všechny platby za vás (vy sami ale můžete nastavit jejich limit),“ radí banka lidem bez počítače a telefonu.

Už od září 2020 zrušila papírové platební formuláře Raiffeisenbank. Kdo nechce nebo nemůže využít přímé bankovnictví, může sice zadat platbu na pobočce, ale stejně se nevyhne internetbankingu – klientovi s ním pomůže obsluha. Ostatní banky jdou cestou postupného zdražování papírových příkazů, například Česká spořitelna od 26. ledna zvýší cenu „servisních úkonů s bankéřem“ na 125 Kč (pro lidi od 70 let věku zůstanou bez poplatku).

Jde na běžných účtech ušetřit? Ano!

Vyberte si účet s výhodnějšími podmínkami a ušetřete až pár stovek měsíčně. Ať jste podnikatel, soukromá osoba nebo student.

Komerční banka od ledna výrazně zvýší poplatek za administraci karty přes kontaktní centrum a za okamžitou změnu parametrů karty přes Expresní linku KB – v obou případech na 100 Kč z dosavadních 29 Kč. Přes mobilní aplikaci nebo v počítači je nastavení a správa karty bez poplatku. Držitel karty si také může u bankomatu KB bezplatně změnit PIN.

Nově vydané i obnovené platební karty bude Komerční banka od ledna posílat primárně poštou na adresu klienta, a to i v případě, že měl dosud sjednáno převzetí na pobočce. Na druhou stranu banka zlevní expresní zaslání karty nebo PINu – když na to klient spěchá – na polovinu, tedy na 1000 Kč z dosavadních 2000 Kč.

Změny poplatků od 1. ledna 2024 v tabulce od KB:

Nový sazebník Komerční banka 2024
Nový sazebník Komerční banka 2024

Klikněte pro zvětšení. Zdroj: KB

Ani v lednové změně ceníku Komerční banka zatím nepočítá s tím, že by dosavadním klientům odpustila poplatky za služby, které u nových tarifů od letošního dubna nabízí zdarma. Jde především o šest korun za každou odchozí platbu u konta MůjÚčet. Nové tarify bez poplatků jsou dostupné jen v nové aplikaci KB+, jenže většinu dosavadních klientů do ní zatím banka nepřevedla. Aby se zbavil starých poplatků, musel by si klient založit nový účet (tarif) – tím by ale dostal jiné číslo konta i karty než dosud.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu UK v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku Aktuálně.cz,... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.

DníHodinMinutVteřin

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Air Bank a O2 lákají na neomezený tarif za 549 korun

11. 5. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Air Bank a O2 lákají na neomezený tarif za 549 korun

Klienti Air Bank mohou získat téměř neomezený tarif od mobilního operátora O2 se slevou 300 korun každý měsíc. Výsledná cena tak bude 549 korun měsíčně.

ČSOB hlásí další odstávku. Bankovnictví vypne hned dvakrát

9. 5. 2025 | Petr Kučera

ČSOB hlásí další odstávku. Bankovnictví vypne hned dvakrát

Internetové i mobilní bankovnictví ČSOB bude část víkendu nedostupné. „Naše bankovní systémy potřebují vyladit, čeká je plánovaná údržba,“ píše banka.

Kdo vlastní banky v Česku a které jsou skutečně české. Nový přehled

6. 5. 2025 | Petr Kučera | 3 komentáře

Kdo vlastní banky v Česku a které jsou skutečně české. Nový přehled

Projděte si přehled majitelů bank a stavebních spořitelen v České republice.

Fio banka ruší minimální zůstatek na účtu. Chtěla ho jako poslední

5. 5. 2025 | Petr Kučera

Fio banka ruší minimální zůstatek na účtu. Chtěla ho jako poslední

Fio banka už nepožaduje minimální zůstatek ani na spořicím účtu. Podmínku, na které dosud trvala jako poslední retailová banka v Česku, zrušila od 2. května.

Banky vylepšují aplikace. Podívejte se, s čím letos přišly

2. 5. 2025 | Petr Kučera

Banky vylepšují aplikace. Podívejte se, s čím letos přišly

Banky se snaží vylepšovat své elektronické bankovnictví, hlavně mobilní aplikace. S jakými novinkami se letos zatím pochlubily?

Partners Financial Services