Komerčka má nové bankovnictví, mění i účty. Co čeká klienty?

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 19. 4. 2023 | 1 komentář
Klienty Komerční banky čeká postupný přechod do nového internetového a mobilního bankovnictví. Zatím je dostupné jen pro nové zájemce, stejně jako nové typy běžných účtů.
Komerčka má nové bankovnictví, mění i účty. Co čeká klienty?

Zdroj: Komerční banka

Komerční banka včera oficiálně spustila nové internetové a mobilní bankovnictví a novou nabídku běžných účtů. Z pohledu klientů jde zatím o nejviditelnější změny, které přináší nový core systém – jakési srdce, na němž běží bankovní operace.

Kompletní výměna základního systému má bance umožnit, aby mohla lépe rozvíjet další digitální novinky. Má být také pružnější při nasazování změn, jednotnější a z dlouhodobého pohledu nakonec i levnější. Přeměna systému začala už v roce 2020 a potrvá do roku 2025. Už loni na podzim na něj přešly platební karty KB. Projekt za několik miliard korun vznikl v Česku z iniciativy zdejších manažerů, nejde tedy o globální řešení mateřské skupiny Société Générale.

Kampaň se sloganem „nová éra bankovnictví přichází“ zatím v praxi míří hlavně na nové klienty. Nová aplikace nazvaná KB+ totiž funguje jen pro nově založené účty. Dosavadní klienti na ni přejdou postupně, většina z nich si bude muset počkat až do příštího roku. 

Nové internetové a mobilní bankovnictví KB+

Jednou z hlavních výhod nové aplikace KB+ je to, že se chová a vypadá úplně stejně na mobilu, desktopu, notebooku i tabletu. Dosavadní systém – podobně jako v jiných starších bankách – fungoval odděleně jednak pro internetové („počítačové“) bankovnictví, jednak pro mobilní aplikaci.

Nové řešení KB+ zároveň obsahuje v jediné aplikaci jak samotné bankovnictví, tak ověřovací klíč. Dosud Komerční banka používá dvě oddělené aplikace: jednu pro samotné bankovnictví (Mobilní banka), jednu pro potvrzování transakcí (KB klíč).

Aplikace KB+ už je dostupná jak pro zcela nové klienty, tak pro ty stávající. Dosavadní klienti v ní ale zatím neuvidí starší účty, karty ani další produkty. Jedinou možností, jak aplikaci začít využívat, je založení některého z nových typů účtu – což znamená také nové číslo účtu i platební karty.

Nově založené účty už neobsahují předčíslí před pomlčkou, které patřilo k historickým specialitám Komerční banky. Klient si zároveň může zvolit číslo účtu, třeba aby se mu snadněji pamatovalo – podmínkou je, aby splňovalo obecná pravidla zvaná Modulo 11 a zároveň aby ho už nepoužíval někdo jiný. I dosud patřila KB k přibližně polovině bank, které číslo účtu na přání klientům nabízely.

Komerční banka nové bankovnictví KB+ změnaZdroj: KB

Nové bankovnictví KB+

Další novinky v aplikaci přinesou zrychlení a zjednodušení některých kroků, například žádosti o novou kartu. Mezi drobnější vylepšení pak patří třeba možnost vytvořit si pod spořicím účtem až deset „obálek“ a pojmenovat si je podle účelu spoření – podobně jako to mají některé další banky.

Nové tarify KB: účty Start, Standard, Komfort a Exclusive

Zásadní změnou jsou nové typy běžných účtů – Komerční banka jim teď říká tarify.

Základem je tarif Start bez měsíčního paušálu. Nabízí zdarma odchozí i příchozí platby v Česku, zdarma jsou i SEPA platby (v eurech v rámci eurozóny a některých dalších zemí). Součástí je jedna debetní karta, bezplatné výběry ze sdílené bankomatové sítě (KB, Moneta, Air Bank a UniCredit) a bezplatné vklady do bankomatů KB. Každý výběr z jiných bankomatů v Česku a většině evropských zemí vyjde na 39 Kč, mimo Evropu na 99 Kč.

Komerční banka tak následuje konkurenty a jako poslední na trhu přichází se skutečně bezplatným účtem. Dosud nejlevnější nabídka zvaná MůjÚčet sice byla bez měsíčního paušálu, ale za každou odchozí tuzemskou platbu banka strhla šest korun. V praxi byl výhodnější MůjÚčet Plus: kdo si ho sjednal od září 2020, měl odchozí platby zdarma a nemusel přitom platit měsíční paušál 39 korun.

Druhý z nových tarifů se jmenuje Standard. Oproti základní nabídce Start nabízí za měsíční paušál 39 Kč navíc multiměnový účet (vedle české koruny na něm lze mít až třináct světových měn, typicky euro nebo dolar), dva bezplatné výběry z cizích bankomatů v Česku a Evropě, druhou platební kartu.

Tarif Komfort za 89 Kč měsíčně obsahuje navíc všechny výběry z cizích bankomatů v Česku a Evropě, možnost mít až tři (multiměnové) účty a čtyři debetní karty ke každému účtu. Všechny platební karty jsou ale stejné úrovně, nepřinášejí další výhody oproti levnějším tarifům.

Nejvyšší tarif se jmenuje Exclusive a přijde na 169 Kč měsíčně. Nabízí až deset účtů a ke každému až deset karet. Ani jeho součástí však není „lepší“ platební karta například se základním pojištěním.

Nové tarify Komerční banky

 StartStandardKomfortExclusive
měsíční paušálzdarma39 Kč89 Kč169 Kč
obsahuje- běžný účet v Kč
- debetní karta
- výběry ze sdílené bankomatové sítě
- neomezené vklady do bankomatů KB
- domácí a SEPA platby
- multiměnový účet
- až 2 debetní karty
- výběry ze sdílené bankomatové sítě
- až 2 výběry z každé karty z cizích bankomatů v ČR a Evropě
- neomezené vklady do bankomatů KB
- domácí a SEPA platby
- až 3 multiměnové účty
- až 4 debetní karty ke každému účtu
- neomezené výběry hotovosti ze všech bankomatů v ČR a Evropě
- neomezené vklady do bankomatů KB
- domácí a SEPA platby
- až 10 multiměnových účtů
- až 10 debetních karet ke každému účtu
- neomezené výběry ze všech bankomatů v ČR a Evropě
- neomezené vklady do bankomatů KB
- domácí a SEPA platby

Dražší tarify jsou tedy vhodné hlavně pro rodiny nebo jiné skupiny klientů, když chtějí mít za společný paušál několik různých účtů a karet. Na rozdíl od dosavadních typů účtů ale nemusí uspokojit jednotlivce, který sice nevyužije víc účtů ani víc karet, přesto by si rád připlatil za nadstandardní služby. Dosavadní MůjÚčet Gold nabízel za paušál 169 Kč měsíčně „Zlatou kartu“ s cestovním pojištěním v ceně – pro některé zájemce tak mohl být dobrým kompromisem mezi základní variantou účtu a (pro něj nedostupným) prémiovým bankovnictvím.

Jde na běžných účtech ušetřit? Ano!

Vyberte si účet s výhodnějšími podmínkami a ušetřete až pár stovek měsíčně. Ať jste podnikatel, soukromá osoba nebo student.

Hlavní konkurenční výhodou nových tarifů je multiměnový účet. Na jednom účtu pod stejným číslem lze vést až 13 světových měn. Když platíte v jiné měně, částka se automaticky strhne ze zůstatku v dané měně. Pokud zůstatek není dostatečně vysoký, částka se strhne z hlavní měny (Kč) nebo dalších měn. Aktuální zůstatek v jednotlivých měnách je vidět v aplikaci, kde je lze i směňovat. Zástupci KB zatím neupřesnili, jaký kurz budou multiměnové účty používat. Naznačili nicméně, že nechtějí konkurovat „jenom kurzem“.

Multiměnový účet je uživatelsky jednodušší řešení než klasická možnost dvou nebo více samostatných účtů (každého v jiné měně a s jiným číslem). Z tuzemských bank ho dosud nabízí jen Raiffeisenbank v rámci Aktivního účtu za paušál 49 Kč měsíčně. Česká spořitelna pak v rámci Plus účtu nabízí debetní kartu s multiměnovou funkcí, samotný cizoměnový účet je však samostatný a jenom jeden v balíčku. Když se podíváme mimo tuzemské banky, je oblíbeným a jednoduchým řešením multiměnový účet aplikace Revolut.

Komerční banka se nechystá rozšířit možnost výběrů z bankomatů a vkladů přes vkladomaty také pro eura. I s multiměnovým účtem tak dál bude možné v Česku vybírat a vkládat jen v korunách. Jedinou bankou, která u nás měla síť multiměnových bankomatů, byla Equa.

Nabídku jednotlivých tarifů plánuje Komerční banka dál vylepšovat. Ve hře jsou například výhodnější směnné kurzy u vyšších (dražších) tarifů. Není jasné, jakou alternativu KB nabídne pro dosavadní uživatele účtu Gold, jehož součástí je lepší varianta karty s cestovním pojištěním. Aktuální to začne být teprve později – až přijdou na řadu při přechodu do nového systému. Změny lze čekat také u prémiového bankovnictví včetně dosavadního účtu Top nabídka.

Přechod dosavadních klientů KB do nového systému

Pro dosavadní klienty se zatím nic zásadního nemění. Dál zůstávají u dřívějších typů účtů a dál je ovládají ve starším internetovém i mobilním bankovnictví.

Komerční banka začne dosavadní klienty (nepodnikatele) postupně oslovovat a „zvát je do procesu migrace“, první z nich plánuje oslovit ještě do konce dubna. Letos má ale kapacitu jen na 300 tisíc klientů, na zbývající přibližně milion přijde čas až v příštím roce. Čím víc produktů nebo nadstandardních služeb klient využívá, tím později se na něj dostane, protože jde o komplikovanější proces a některé funkce ještě ani nejsou v nové aplikaci dostupné.

Vzpomínáme

Zdroj: Shutterstock

Letos je to dvacet let, co v Česku začal přechod platebních karet na čipovou technologii EMV. Ta byla bezpečnější i rychlejší než karty s magnetickým proužkem. Projděte si retro fotky a vzpomínky pamětníků!

„Chytrá karta“ slaví narozeniny. Přinesla novou éru placení

„Napíšeme vám, až bude vaše nové bankovnictví připravené. Datum převodu záleží na službách, které u nás využíváte. Jako první budeme převádět občanské klienty, kteří mají základní produkty, jako je účet a karta,“ píše KB na svém webu.

„Jakmile vám přijde pozvánka, můžete přejít. S převodem služeb vám pomůže webový průvodce. Potřebovat budete jen svůj mobil s KB Klíčem. Své bankovnictví můžete převést také na pobočce s pomocí bankovního poradce,“ upřesňuje banka.

Dokud nepřejdete, vše bude fungovat stejně, ujišťuje KB. Na nový systém nicméně musí časem přejít všichni, protože starý systém banka postupně vypne.

Samotný přechod ze starého do nového bankovnictví by pak měl klientovi zabrat maximálně deset minut, píše banka na svém webu. Součástí bude podpis nové rámcové smlouvy, i to ale proběhne online přes mobil. Nový systém je koneckonců založen právě na tom, že prakticky všechno v KB se dá zařídit digitálně – bez papíru.

Kdo ze stávajících klientů chce novou aplikaci KB+ vyzkoušet už teď, může si ji stáhnout a založit některý z nových tarifů – s novým číslem účtu i platební karty. V aplikaci pak uvidí jen tyto nové produkty, zatímco starší účet i kartu k němu bude zatím dál ovládat přes starší systém.

Přechod klientů z řad podnikatelů a malých firem na nový systém má odstartovat na začátku příštího roku, migraci pak v roce 2025 završí velké firmy.

Velké retro. Jak vypadal internetbanking před dvaceti lety

Jak vypadalo internetové bankovnictví před dvaceti lety? Zveme vás do roku 2002, kdy Peníze.cz vyhlásily soutěž o nejlepší internetbanking. Projděte si velkou galerii a výběr z tehdejších hodnocení.

Popisky a autory fotek najdete uvnitř galerie.

Běh
Zdroj: Shutterstock

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook: neuniknou vám důležité aktuality ani praktické tipy! Jsme i na Instagramu.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+23
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů
Daňové přiznání online

A tohle už jste četli?

Pozor na nový trik u bankomatů. Platíte za to, co nechcete

27. 2. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Pozor na nový trik u bankomatů. Platíte za to, co nechcete

Síť bankomatů Euronet v Česku strhává lidem poplatek za službu, kterou si ve skutečnosti neobjednali – nebo ji nakonec ani nedostali. Některým velkým bankám se takové klamání jejich... celý článek

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

23. 2. 2024 | Petr Kučera

Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přichází s konkrétními návrhy, jak bojovat s novým druhem podvodu. Cílem je omezit takzvaný spoofing – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel... celý článek

Třetí největší banka končí s telefonním bankovnictvím

21. 2. 2024 | Kateřina Hovorková, Petr Kučera

Třetí největší banka končí s telefonním bankovnictvím

Klienti Komerční banky už nebudou moct zadávat platební příkazy a využívat další služby přes telefonního bankéře. Už dříve tuto službu zrušily UniCredit Bank a ČSOB.

Kde všude měl účty? Novinka usnadní pátrání po dědictví

20. 2. 2024 | Kateřina Hovorková | 5 komentářů

Kde všude měl účty? Novinka usnadní pátrání po dědictví

Pozůstalí ani notáři zatím nemají k dispozici nástroj, který by našel všechny bankovní účty zemřelého. Aspoň částečné vylepšení má přinést nová platforma, kterou chystají Notářská komora... celý článek

Úroky na spoření klesají. Které banky teď dají nejvíc?

20. 2. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Úroky na spoření klesají. Které banky teď dají nejvíc?

Nové porovnání spořicích účtů a termínovaných vkladů.

Partners Financial Services