Píše se 24. únor 2022. Ruská vojska vtrhávají na Ukrajinu. Na pobočkách Sberbank se v následujících dnech tvoří fronty. Tisíce klientů si chtějí vybrat své vklady, stejně tak i velké společnosti a municipality. Během pár dnů vyberou klienti přes 20 miliard korun.
Téměř nulovou likviditu banky musí řešit Česká národní banka – ta je jejím dozorovým orgánem. Poslední únorový den pak ČNB banku označí jako neschopnou dostát svým závazkům. To je signál pro Garanční systém finančního trhu, aby zahájil přípravu výplaty náhrad pojištěných vkladů.
Za zhruba tři dekády fungování Garančního systému (dříve Fondu pojištění vkladů) jsme vypláceli náhrady pojištěných vkladů klientům padlých finančních institucí dvacetkrát. Co do celkové výše byla výplata klientů Sberbank tou největší a nejnáročnější. Díky pravidelnému testování připravenosti procesu jsme ale byli schopni zahájit výplatu pojištěných vkladů klientům už sedm pracovních dní po pádu banky.
Velikost banky a rozsah jejího portfolia přinesly hned několik situací, které jsme dosud neřešili. Šlo o nejrychlejší pád banky v novodobé historii českého bankovnictví. Česká pobočka Sberbank byla sice menší, ale zdravou bankou s velmi dobrým úvěrovým portfoliem. Oblíbená byla díky své úrokové politice u municipalit, jejích služeb využívali i advokáti, insolvenční správci či exekutoři, neboť banka nabízela účty, které byly speciálně vytvořené pro tyto vkladatele.
Jednou z příčin „runu na banku“ byla – vedle snahy klientů o distancování se od ruské značky – panika. Sociální sítě začaly zahlcovat příspěvky klientů, kteří informovali o svém záměru od banky odejít, k tomu se šířily fotky front před pobočkami.
V dnešní době je díky mobilním aplikacím velmi snadné přesouvat finanční prostředky z jedné banky do druhé v řádu sekund. O tom se mohly také nedávno přesvědčit bankovní systémy v USA a Švýcarsku, kde došlo k runu i na konzervativní Credit Suisse. Jak se takové situaci v budoucnu bránit?
Banky budou potřebovat podporu zákonodárců při stanovení optimální hranice ochrany vkladů, stejně jako regulátorů, kteří upravují bankovní podnikání. Významnou úlohu v tom bude hrát i systém finančního vzdělávání, neboť vzdělaný a informovaný klient dokáže lépe spravovat své finanční prostředky a má menší tendenci podléhat panice.
Případ Sberbank tak názorně ukazuje, že doba rychlé výměny informací na sociálních sítích přináší vedle řady benefitů i nástrahy. A pro doposud relativně klidný rybníček českého bankovnictví je lekcí, která ukazuje, že není radno je podceňovat.
Sdílejte článek, než ho smažem