Bankomaty společnosti Euronet si už před lety v Česku získaly špatnou pověst kvůli nevýhodným kurzům a vysokým poplatkům pro zahraniční turisty. Provozovatel této sítě teď našel způsob, jak oklamat i Čechy. Na nový trik upozornil reportér Janek Rubeš v internetovém pořadu Kluci z Prahy.
Když si majitel české platební karty chce vybrat hotovost, dostane v bankomatu Euronet na výběr jednu ze dvou možností. První se jmenuje Hotovost a zůstatek, druhá se jmenuje Jiné. Většina lidí při výběru peněz intuitivně volí právě první možnost.
Euronet pak hned nabídne klasickou obrazovku pro výběr hotovosti, tedy s volbou požadované částky. Jenže zároveň lidem už v ten okamžik zaúčtuje také poplatek za zobrazení zůstatku na účtu – nedá jim možnost nechtěnou službu odmítnout a jen si vybrat hotovost.
Poplatek za zobrazení zůstatku navíc strhne, i když se klientovi na displeji bankomatu ani neobjeví. Majitel karty tedy platí po pouhém stisku tlačítka nazvaného Hotovost a zůstatek – a to i v případě, když transakci stornuje. Dokonce i přesto, že se na displeji bankomatu zobrazí informace: „Poslední transakce byla zrušena. Transakce nebude zaúčtována.“
Přitom samotný výběr hotovosti – bez přidružení jakékoli další zpoplatněné služby – se na úvodní obrazovce bankomatu Euronet skrývá pod tlačítkem neurčitě nazvaným Jiné.
Klient tak může – vedle poplatku za výběr hotovosti z cizího bankomatu, pokud nemá všechny výběry zdarma – zaplatit navíc až desítky korun za nechtěný dotaz na zůstatek. Nejvyšší poplatek – 50 korun – si za něj u cizích bankomatů účtuje Moneta. ČSOB chce u standardního Plus účtu 35 korun, Komerční banka a UniCredit 25 korun, Česká spořitelna 20 korun, mBank 19 korun a Fio devět korun.
Část poplatku za zobrazení zůstatku zůstane právě provozovateli bankomatu - tedy v tomto případě Euronetu. Banka, která klientovi vydala kartu, z poplatku dostane jen to, co zbyde po zaplacení nákladů.
Bankomaty Euronet najdeme hlavně v turisticky vytíženém centru Prahy. V posledních letech se ale rozšířily také do menších obcí po celé České republice, firma se snažila působit na veřejnou správu jako seriózní provozovatel.
„Jedná se o funkcionalitu cash & balance, kterou jsme uvedli v mnoha zemích v dobré víře, že zvýšíme komfort pro klienty, aby spolu s výběrem rovnou znali i zůstatek na účtu,“ vysvětluje Ondřej Kozák, výkonný ředitel české pobočky Euronetu. „Ve většině zemí si banky za tuto službu neúčtují žádné poplatky,“ tvrdí.
„Pokud jde o naprosto nestandardní situaci, ke které dosud nedocházelo, kdy si klient službu vybere, potvrdí ji a transakci následně nedokončí, tak tam skutečně může banka klientovi strhnout poplatek. V současné době proto systém testujeme a hledáme cestu k nápravě,“ slibuje Kozák.
Přístup Euronetu se nezamlouvá například České spořitelně, největší tuzemské bance podle počtu klientů. „Způsob klientské komunikace na bankomatech společnosti Euronet považujeme za zavádějící a iniciujeme jednání, aby v tomto ohledu došlo k nápravě,“ říká mluvčí spořitelny Filip Hrubý.
„Poplatek za zobrazení zůstatku účtu klienta nám společnost Euronet generuje okamžitě již ve chvíli, kdy klient tento požadavek zadá. Bohužel nám ale Euronet neposkytuje informaci, zda byl klientovi zůstatek nakonec opravdu zobrazen,“ vysvětluje Hrubý.
Pokud chce klient poplatek za nezobrazený zůstatek reklamovat, může tak učinit u banky, která mu kartu vydala – v případě České spořitelny to jde přímo v elektronickém bankovnictví.
O něco smířlivěji vidí přístup Euronetu k jejím klientům ČSOB. „Provozovatel bankomatů by měl zajistit, že obrazovky informují klienta transparentně a pravdivě o nabízených službách, a že jsou následně tyto služby klientovi skutečně poskytnuty. Je otázkou, jak to klient vnímá v tomto konkrétním případě,“ reagovala mluvčí ČSOB Michaela Průchová.
Spojení dvou služeb – i přes to, že každá je k dispozici také samostatně – může být minimálně problematické, říká Průchová. A zdůrazňuje, že sama ČSOB na svých bankomatech služby tímto způsobem nenabízí. To je i standardem u bankomatů ostatních bank v Česku: klient si vybírá ze srozumitelných a navzájem oddělených možností buď výběr hotovosti, nebo dotaz na zůstatek, případně jinou službu.
„To, že se klient rozhodne spojenou službu v určitém kroku nevyužít a bankomat ji nezprostředkuje i přesto, že žádal o placenou informaci, považujeme za hrubou chybu,“ dodává mluvčí ČSOB.
Podle oblastního manažera společnosti Visa Petra Poláka má klient nesposkytnutou službu reklamovat u společnosti Euronet a následně se pokusit u své banky uplatnit takzvaný chargeback, tedy zpětné stažení peněz od prodejce.
Poplatek za dotaz na zůstatek v cizím bankomatu |
Moneta | 50 Kč (ve sdílené síti zdarma) |
ČSOB | 35 Kč (neplatí pro Premium konto) |
Komerční banka | 25 Kč (ve sdílené síti zdarma) |
UniCredit Bank | 25 Kč (ve sdílené síti zdarma) |
Česká spořitelna | 20 Kč |
mBank | 19 Kč |
Fio banka | 9 Kč |
Raiffeisenbank | 0 Kč (v ceníku neuvádí) |
Creditas | 0 Kč (v ceníku neuvádí) |
Max banka | 0 Kč |
Air Bank | 0 Kč (v ceníku neuvádí) |
Zdroj: sazebníky bank |
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem