Třetí největší banka končí s telefonním bankovnictvím

Klienti Komerční banky už nebudou moct zadávat platební příkazy a využívat další služby přes telefonního bankéře. Už dříve tuto službu zrušily UniCredit Bank a ČSOB.
Třetí největší banka končí s telefonním bankovnictvím

Zdroj: Ilustrační telefon.

Komerční banka se rozhodla zrušit službu Expresní linka KB, tedy obsluhu účtu přes telefonní bankéře. Novým zájemcům ji nenabízí už od loňského listopadu, letos na jaře ji ukončí i pro dosavadní uživatele. 

„Na základě nízké poptávky vám vypovídáme smlouvu, na základě které vám poskytujeme službu Expresní linka KB. Účinky výpovědi smouvy nastávají k 10. květnu 2024,“ píše banka v dopise klientům, který má web Peníze.cz k dispozici. Komerční banka v dopise dodává, že postupně dojde k ukončení jejího využívání u všech klientů.

Současným uživatelům doporučuje, aby své účty nově spravovali pomocí internetového nebo mobilního bankovnictví MojeBanka či Mobilní banka. „Zvládnete to jednoduše přímo ze svého mobilu, tabletu nebo počítače. Pakliže online bankovnictví nemáte, snadno si ho založíte na pobočce,“ radí banka.

Expresní linka KB byla původně dostupná sedm dní v týdnu od 6. do 22. hodiny, později banka její služby omezila na pět pracovních dní od 8 do 20 hodin – tak zatím funguje i v současnosti. Po ověření identity klienta umožňuje provádět bankovní operace prostřednictvím telefonního hovoru s operátorem. Vedle zadávání plateb a trvalých příkazů je možné jejím prostřednictvím získat informace o transakcích, zůstatku na účtu nebo přes ní spravovat platební karty.  

Před dvěma lety, v březnu 2022, aktivně využívalo Expresní linku KB necelých 20 tisíc klientů měsíčně. Aktuální číslo banka neposkytla.

Čím dál víc klientů tuzemských bank ovládá účet elektronicky přes počítač nebo chytrý telefon. Také Komerční banka se je k tomu snaží motivovat nižšími nebo nulovými poplatky v porovnání s obsluhou na pobočce nebo přes telefonního bankéře.

Kvůli poklesu zájmu klientů na minimum zrušila už dříve své telefonní bankovnictví UniCredit Bank, možnost zadávat platební příkazy přes telefonního bankéře ukončila od července 2022 také ČSOB. V dalších bankách (Česká spořitelna, Moneta, Raiffeisenbank, mBank) zatím služba podle dostupných informací funguje, novým zájemcům ji však aktivně nenabízejí.

Komerční banka zrušila od začátku letošního roku také tištěné formuláře pro zadávání plateb prostřednictvím přepážky nebo sběrného boxu na pobočce. Ve výjimečných případech pomůže klientům na pobočce bankéř.

Platíte hodně za plyn?
Změňte dodavatele

Čím dříve se do změny dodavatele pustíte, tím víc ušetříte. Neotálejte a podívejte se, jaké nabídky pro vás máme.

Ovládání účtů přes telefonní bankéře nebo přímo přes osobní návštěvy na pobočce může být stále užitečné především pro lidi, kteří nepoužívají internet nebo mu nedůvěřují. Podle průzkumu Českého statistického úřadu z roku 2023 nemělo 13 procent tuzemských domácností přístup k internetu, u domácností důchodců je to dokonce 45 procent. Internet nepoužívá 14 procent lidí (podle průzkumu se nepřipojily ani jednou za poslední tři měsíce, případně vůbec nikdy), u lidí nad 65 let věku nepoužívá internet 48 procent. 

Telefonní bankovnictví bylo poměrně vyhledávanou službou před více než dvaceti lety jako alternativa k osobnímu podání platebního příkazu na papírovém formuláři. Vedle pevných linek už byly dostupnější i tlačítkové mobilní telefony. 

Službu využívali lidé, kteří nechtěli nebo nemohli na pobočku, ale zároveň ještě neměli snadný přístup k internetu (natož k datům v mobilu), nebo se kvůli malým zkušenostem s počítačem obávali, že platbu zadají chybně či že není dostatečně bezpečná. Prostřednictvím telefonního bankovnictví se klienti obraceli na živé bankéře v call centru, kterým požadavek nadiktovali a ti ho pak provedli. 

S rozvojem internetového připojení v domácnostech však v dalších letech rychle rostlo také povědomí o internetovém bankovnictví a jeho bezpečnosti, stejně jako investice bank do obsluhy přes počítač. Většina nových bank, které vznikly po roce 2010 (například Air Bank, Fio nebo Creditas), proto možnost zadávání plateb přes telefonní bankéře pro své klienty už ani nespustila. 

Provádění platebních příkazů bez asistence živých bankéřů pak ještě více zjednodušily mobilní aplikace bank. V posledních letech je mnozí Češi využívají i častěji než internetové bankovnictví ve svém osobním počítači, protože z mobilu mohou zadat platební příkaz kdykoliv a kdekoliv. 

Kateřina Hovorková

Autor článku Kateřina Hovorková

Na Peníze.cz se věnuje hlavně osobním financím a trhu práce. V médiích pracuje od 90. let. Začínala v České tiskové agentuře, později prošla redakcemi MF Dnes, iDnes, pracovala v Hospodářských novinách a na webu Aktuálně.cz.... Další články autora.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-24
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Komerční banka schválila štědrou dividendu. Akcionářů přibývá

8. 2. 2024 | Petr Kučera | 3 komentáře

Komerční banka schválila štědrou dividendu. Akcionářů přibývá

Valná hromada Komerční banky 24. dubna schválila návrh představenstva, aby držitelé akcií Komerční banky dostali dividendu ve výši 82,66 Kč na akcii před zdaněním. 

KB mění pojištění karet. Za vylepšení si klienti připlatí

1. 2. 2024 | Kateřina Hovorková

KB mění pojištění karet. Za vylepšení si klienti připlatí

Pojištění Merlin, které využívá zhruba třetina majitelů platebních karet od Komerční banky, postupně nahradí nová služba nazvaná Extra služba Bezpečí. Přinese vyšší krytí, ovšem bude... celý článek

Komerční banka rozladila klienty. Nová éra je nepotěšila

19. 1. 2024 | Petr Kučera | 6 komentářů

Komerční banka rozladila klienty. Nová éra je nepotěšila

O nové éře pořád jen slyšíme, stěžují si dosavadní klienti. Banka jim neodpustila ani poplatky, které přitom od nových klientů už nechce. Zklamáni jsou i ti, kteří si novou aplikaci... celý článek

Komerčka zboří Modrou pyramidu. Stavební spořitelnu spojí s bankou

31. 10. 2023 | Kateřina Hovorková

Komerčka zboří Modrou pyramidu. Stavební spořitelnu spojí s bankou

Pobočky stavební spořitelny Modrá pyramida se začínají přejmenovávat na KB Poradenské místo. Typické modré logo najdou klienti už jen v malém provedení na vstupních dveřích nebo uvnitř... celý článek

Partners Financial Services