Hello bank už nebude vydávat nové platební nálepky. Ty stávající je možné využívat až do konce jejich vyznačené platnosti.
„Místo platebních nálepek už většina našich klientů raději platí mobilem pomocí Apple Pay či Google Pay,“ vysvětluje Hello bank v oznámení o změně smluvních podmínek. Zmínka o nálepce jako jednom z platebních prostředků sice zmizí z podmínek až od 10. května, v praxi už je ale banka nenabízí. Vydávání a obnovu nálepek postupně ukončuje od loňska.
Platební nálepky pro nové zájemce nabízí bez omezení už jenom jediná banka: mBank. „Prozatím jejich rušení neplánujeme, avšak do budoucna ho nevylučujeme,“ říká její mluvčí Kristýna Dolejšová.
Aktuálně mBank eviduje zhruba 12 tisíc aktivních nálepek, z toho čtyři tisíce jsou vydané k dětským nebo studentským účtům. „Klienti jimi měsíčně stabilně realizují transakce za zhruba 20 milionů korun,“ dodává mluvčí.
K dětským účtům nabízí novou nálepku ještě Air Bank. Dospělým klientům sice vydá nálepku při konci její platnosti (nebo náhradní nálepku), zcela noví zájemci od 18 let věku si už ale nálepku v Air Bank nesjednají.
S nálepkami jako první skončila Moneta Money Bank, kdysi jejich průkopník. Už od července 2019 přestala nejen vydávat nové, ale předčasně také ukončila fungování těch stávajících.
Raiffeisenbank přestala vydávat nové nálepky od roku 2020. ČSOB skončila s vydáváním a obnovou nálepek v listopadu 2020. Česká spořitelna se přidala od ledna 2021 – už tehdy je používal zlomek klientů: podle čísel z léta 2020 fungovalo zhruba 10 tisíc nálepek, z toho aktivních byla asi polovina. V lednu 2022 ukončila vydávání nových nálepek Banka Creditas.
Platební nálepky, vydávané jako doplněk ke kartám Mastercard a později i Visa, končí po pouhých deseti letech existence.
V Česku s nimi jako první začala v roce 2011 Citibank. Technologie zvaná PayPass tehdy zaujala bezkontaktním řešením. I klasické platební karty totiž bylo před deseti lety nutné vkládat do terminálu a zadávat PIN při každé platbě. S první bezkontaktní kartou v Česku přišla Citibank krátce před nálepkou – v červnu 2011. Majitelé je mohli uplatnit prakticky jen v zahraničí, protože terminály v tuzemsku to tehdy neuměly.
Situace se začala měnit od podzimu 2011, kdy s bezkontaktními kartami a terminály u obchodníků přišla Česká spořitelna, a tím se bezkontaktní platby mohly na trhu rychleji prosadit. Vzhledem k tomu, že tehdy většina mobilů neumožňovala bezkontaktní placení, byly nálepky zajímavou inovací. Bylo je možné nalepit na telefon, na klíčenku či na jiný předmět, který má člověk často u sebe. Pro část klientů mohla být výhodná i nálepka jako dodatková karta: Nemusí zvlášť hlídat kartu (nebo mobil), což ocení i děti. Nebo se s nimi dá platit, když se vám vybije telefon. Nemluvě o lidech, kteří nemají smartphone nebo platební aplikaci.
Některé banky – Komerční banka, Equa, Fio, UniCredit nebo Sberbank – s vydáváním nálepek nikdy nezačaly. „Bezkontaktní nálepky jsme nikdy nenabízeli, ani jsme jejich zavedení neplánovali. Považovali jsme je za slepou cestu, a naopak jsme se soustředili na cílová řešení jako jsou Google Pay a Apple Pay,“ zdůvodnil už před lety tuto strategii Michal Teubner, mluvčí Komerční banky.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem