„Dobrý den, mám asi problém s platební kartou. V obchodě mi to zamítá transakce.“
„Dobrý den, překročila jste maximální počet transakcí na den, což je deset.“
„A jde to navýšit?“
„Ano, jde. O pět transakcí za 100 korun.“
Tak popisuje svou čerstvou zkušenost Bára P., klientka UniCredit Bank.
„Vzhledem k tomu, že mám skvělého bankéře, tak vše dopadlo nakonec na výbornou. Počet transakcí mi navýší zdarma. Ale pro normálního smrtelníka je z bezpečnostních důvodů skutečně zaveden zmíněný limit – deset plateb u obchodníků a tři výběry z bankomatu denně. Prý ta čísla vycházejí z analýz, jak se lidé chovají,“ dodává klientka Bára.
Podobně nedávno narazil Martin K. během letního cestování po Česku. „Limity na kartě jsem měl nastavené dostatečně, pro jistotu jsem i vložil kartu do terminálu a zadal PIN – ale nepomohlo to. Naštěstí jsem měl rezervní kartu od jiné banky, přesto takové situace působí trapně,“ vzpomíná.
„Toho dne jsem platil víc drobných nákupů, nešlo ale o nic mimořádného. Dvakrát třikrát v nějaké prodejně, dvakrát třikrát v restauraci a kavárně, dvakrát třikrát v různých automatech a za jízdenky, mezitím jsem něco menšího objednával na internetu,“ říká pan Martin.
Také on po zavolání na infolinku zjistil, že narazil na strop deseti plateb kartou za den – přestože v součtu utratil jenom pár tisíc. A zrovna UniCredit počítá limit za všechny platby dohromady, tedy nejen za ty bezkontaktní. Neexistuje přitom jiný způsob, jak by ho klient mohl jednoduše zvýšit, než zavolání na infolinku nebo osobní návštěva pobočky.
Nenápadné doporučení
„Ano, z bezpečnostních důvodů je standardní limit deset plateb denně. Klient může při založení účtu požádat o vyšší limit bez poplatku. Později pak za poplatek,“ potvrzuje mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.
„Zvýšit limit na více plateb než deset za den je možné přes call centrum nebo na pobočce. Do budoucna nevylučujeme, že změnu bude možné uskutečnit i přes mobilní bankovnictví,“ dodává mluvčí.
Běžný klient bohužel o takovém limitu netuší, přestože by ho nejspíš našel někde ve smlouvě. Obecné informační materiály k platební kartě obsahují jenom „doporučené denní limity“: pro bezhotovostní platby maximálně 100 000 Kč a zároveň deset denně, pro výběry hotovosti maximálně 40 000 Kč a zároveň tři denně.
Zatímco limity určené objemem peněz vidí klient i v internetovém či mobilním bankovnictví a může si je změnit (pro platby maximálně 150 000 Kč, pro výběry maximálně 80 00 Kč denně), limity určené počtem plateb se mu nikde neukazují. I když se tedy při nečekaném zablokování karty podívá do nastavení, netuší, v čem je problém.
Podle sazebníku UniCredit Bank přijde změna limitu čerpání ke kartě na 100 korun (s výjimkou karet zapojených do prémiového účtu U konto Premium nebo Dětského konta). Přes elektronické bankovnictví je to zdarma, jenže právě denní strop pro počet plateb tam nastavit nelze.
Tisíc korun a dost?
Limity denních plateb si lze nastavit i v jiných bankách. Jde ale o strop určený objemem peněz, ne počtem plateb. Změna přes internet bývá zdarma, přes pobočku nebo call centrum to vyjde dráž.
Kromě toho každá banka používá také své interní limity pro bezkontaktní platby bez nutnosti zadávat PIN. Vychází z unijní směrnice zvané PSD2. Ta říká, že bez „silného ověření“ lze platit u terminálu v obchodě jednorázově maximálně pět transakcí v hodnotě do 50 eur (tuzemské banky už dřív snížily tuto hranici na 500 korun, tedy zhruba 20 eur) nebo v celkové hodnotě do 150 eur (zhruba 3800 korun).
Jednotlivé banky přistoupily k uplatňování těchto limitů různě. Nejčastěji používají kombinovanou variantu – například Česká spořitelna. „Kumulativní limit je stanoven na 150 eur. Jakmile počet po sobě opakujících transakcí dosáhne tohoto limitu, je vyžadován PIN. Pokud jednotlivé transakce nepřesáhnou tento limit, je klient automaticky u šesté platby vyzván, aby PIN zadal. Poté zase může platit pětkrát po sobě bez zadání PINu, pokud nepřesáhne částku 150 eur. Pak se musí ověřit zadáním PINu,“ vysvětluje mluvčí Lukáš Kropík.
Oproti tomu třeba Air Bank nesleduje počet plateb, ale hlídá si jenom jejich objem. „Až do celkového součtu 3900 Kč lze platit jednotlivé platby do 500 korun bez zadání PINu. Po překročení hranice 3900 korun musí klient zadat PIN, i když zrovna platí jenom třeba 100 korun. Pokud mezitím zadal PIN, protože platil nad 500 korun, tak se počítadlo vynuluje,“ říká mluvčí Jana Pokorná.
Na rozdíl od UniCredit tedy mají klienti v ostatních bankách – aspoň podle dostupných informací – snadnou možnost, jak takové limity překonat. Stačí, když po jejich dosažení zadají „kontaktní“ platbu – tedy se zadáním PIN nebo i vložením karty do terminálu.
Rozdíl může být v praxi výrazný: Zatímco klienti České spořitelny, Air Bank a dalších mohou během dne provést třeba i několik desítek různých plateb, klient UniCredit jich při standardním nastavení udělá maximálně deset, a to včetně těch kontaktních – i kdyby měla být každá jenom v hodnotě 100 korun. Pak musí volat na infolinku UniCredit Bank nebo zajít na pobočku a věřit, že mu odpustí poplatek za navýšení limitu.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 9. 2020 5:08, Michal
Limit na počet plateb je snad největší nesmysl, co jsem slyšel. Banka by si měla uvědomit, že peníze, které má člověk na účtu nejsou její! I kdybych platil stokrát denně kartou, bance to může být jedno, platím svými penězi!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 9. 2020 3:31, Jirka
Disponují penězmi občanů a ještě budou nařizovat kolikrát může platit? Ať už je tu islám a všechny je vypálí!!!
V diskuzi je celkem (158 komentářů) příspěvků.