Platíte kartou příliš často. Banka zaskočila klienty, chce poplatek

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 22. 9. 2020 | 158 komentářů
Bezhotovostní platby jsou čím dál víc rozšířenější. Během koronavirové hrozby je víc než kdy předtím propagují nejenom banky, ale i někteří obchodníci. Na klienty však může čekat i nepříjemné překvapení.
Platíte kartou příliš často. Banka zaskočila klienty, chce poplatek

Zdroj: Shutterstock

„Dobrý den, mám asi problém s platební kartou. V obchodě mi to zamítá transakce.“

„Dobrý den, překročila jste maximální počet transakcí na den, což je deset.“

„A jde to navýšit?“

„Ano, jde. O pět transakcí za 100 korun.“

Tak popisuje svou čerstvou zkušenost Bára P., klientka UniCredit Bank.

„Vzhledem k tomu, že mám skvělého bankéře, tak vše dopadlo nakonec na výbornou. Počet transakcí mi navýší zdarma. Ale pro normálního smrtelníka je z bezpečnostních důvodů skutečně zaveden zmíněný limit – deset plateb u obchodníků a tři výběry z bankomatu denně. Prý ta čísla vycházejí z analýz, jak se lidé chovají,“ dodává klientka Bára.

Podobně nedávno narazil Martin K. během letního cestování po Česku. „Limity na kartě jsem měl nastavené dostatečně, pro jistotu jsem i vložil kartu do terminálu a zadal PIN – ale nepomohlo to. Naštěstí jsem měl rezervní kartu od jiné banky, přesto takové situace působí trapně,“ vzpomíná.

„Toho dne jsem platil víc drobných nákupů, nešlo ale o nic mimořádného. Dvakrát třikrát v nějaké prodejně, dvakrát třikrát v restauraci a kavárně, dvakrát třikrát v různých automatech a za jízdenky, mezitím jsem něco menšího objednával na internetu,“ říká pan Martin.

Také on po zavolání na infolinku zjistil, že narazil na strop deseti plateb kartou za den – přestože v součtu utratil jenom pár tisíc. A zrovna UniCredit počítá limit za všechny platby dohromady, tedy nejen za ty bezkontaktní. Neexistuje přitom jiný způsob, jak by ho klient mohl jednoduše zvýšit, než zavolání na infolinku nebo osobní návštěva pobočky.

Nenápadné doporučení

„Ano, z bezpečnostních důvodů je standardní limit deset plateb denně. Klient může při založení účtu požádat o vyšší limit bez poplatku. Později pak za poplatek,“ potvrzuje mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

„Zvýšit limit na více plateb než deset za den je možné přes call centrum nebo na pobočce. Do budoucna nevylučujeme, že změnu bude možné uskutečnit i přes mobilní bankovnictví,“ dodává mluvčí.

Běžný klient bohužel o takovém limitu netuší, přestože by ho nejspíš našel někde ve smlouvě. Obecné informační materiály k platební kartě obsahují jenom „doporučené denní limity“: pro bezhotovostní platby maximálně 100 000 Kč a zároveň deset denně, pro výběry hotovosti maximálně 40 000 Kč a zároveň tři denně.

Zatímco limity určené objemem peněz vidí klient i v internetovém či mobilním bankovnictví a může si je změnit (pro platby maximálně 150 000 Kč, pro výběry maximálně 80 00 Kč denně), limity určené počtem plateb se mu nikde neukazují. I když se tedy při nečekaném zablokování karty podívá do nastavení, netuší, v čem je problém.

Podle sazebníku UniCredit Bank přijde změna limitu čerpání ke kartě na 100 korun (s výjimkou karet zapojených do prémiového účtu U konto Premium nebo Dětského konta). Přes elektronické bankovnictví je to zdarma, jenže právě denní strop pro počet plateb tam nastavit nelze.

Tisíc korun a dost?

Limity denních plateb si lze nastavit i v jiných bankách. Jde ale o strop určený objemem peněz, ne počtem plateb. Změna přes internet bývá zdarma, přes pobočku nebo call centrum to vyjde dráž.

Kromě toho každá banka používá také své interní limity pro bezkontaktní platby bez nutnosti zadávat PIN. Vychází z unijní směrnice zvané PSD2. Ta říká, že bez „silného ověření“ lze platit u terminálu v obchodě jednorázově maximálně pět transakcí v hodnotě do 50 eur (tuzemské banky už dřív snížily tuto hranici na 500 korun, tedy zhruba 20 eur) nebo v celkové hodnotě do 150 eur (zhruba 3800 korun).

Kartičky
Zdroj: Shutterstock

Anketa

Pamatujete si svůj karetní rekord?

Jednotlivé banky přistoupily k uplatňování těchto limitů různě. Nejčastěji používají kombinovanou variantu – například Česká spořitelna. „Kumulativní limit je stanoven na 150 eur. Jakmile počet po sobě opakujících transakcí dosáhne tohoto limitu, je vyžadován PIN. Pokud jednotlivé transakce nepřesáhnou tento limit, je klient automaticky u šesté platby vyzván, aby PIN zadal. Poté zase může platit pětkrát po sobě bez zadání PINu, pokud nepřesáhne částku 150 eur. Pak se musí ověřit zadáním PINu,“ vysvětluje mluvčí Lukáš Kropík.

Oproti tomu třeba Air Bank nesleduje počet plateb, ale hlídá si jenom jejich objem. „Až do celkového součtu 3900 Kč lze platit jednotlivé platby do 500 korun bez zadání PINu. Po překročení hranice 3900 korun musí klient zadat PIN, i když zrovna platí jenom třeba 100 korun. Pokud mezitím zadal PIN, protože platil nad 500 korun, tak se počítadlo vynuluje,“ říká mluvčí Jana Pokorná.

Na rozdíl od UniCredit tedy mají klienti v ostatních bankách – aspoň podle dostupných informací – snadnou možnost, jak takové limity překonat. Stačí, když po jejich dosažení zadají „kontaktní“ platbu – tedy se zadáním PIN nebo i vložením karty do terminálu.

Rozdíl může být v praxi výrazný: Zatímco klienti České spořitelny, Air Bank a dalších mohou během dne provést třeba i několik desítek různých plateb, klient UniCredit jich při standardním nastavení udělá maximálně deset, a to včetně těch kontaktních – i kdyby měla být každá jenom v hodnotě 100 korun. Pak musí volat na infolinku UniCredit Bank nebo zajít na pobočku a věřit, že mu odpustí poplatek za navýšení limitu.

Binokulár. Zlobil. Zdroj: Shutterstock.com
Zdroj: Shutterstock

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+631
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 158 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 9. 2020 5:08, Michal

Limit na počet plateb je snad největší nesmysl, co jsem slyšel. Banka by si měla uvědomit, že peníze, které má člověk na účtu nejsou její! I kdybych platil stokrát denně kartou, bance to může být jedno, platím svými penězi!

+1347
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 9. 2020 3:31, Jirka

Disponují penězmi občanů a ještě budou nařizovat kolikrát může platit? Ať už je tu islám a všechny je vypálí!!!

-500
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (158 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Internetové bankovnictví nepoužívá skoro 30 % Čechů

22. 11. 2022 | Petr Kučera | 1 komentář

Internetové bankovnictví nepoužívá skoro 30 % Čechů

Internetové bankovnictví používají už víc než dvě třetiny (71 %) obyvatel Česka starších 16 let. Ukazují to čerstvě zveřejněné výsledky průzkumu Českého statistického úřadu. Před dvěma... celý článek

Fio banka přidá do mobilu a hodinek i karty Visa

18. 11. 2022 | Petr Kučera

Fio banka přidá do mobilu a hodinek i karty Visa

Placení mobilem nebo chytrými hodinkami je už dostupné i pro klienty Fio banky s kartou Visa. Nově si ji mohou přidat do aplikací Google Pay (Peněženka Google), Garmin Pay i Fitbit... celý článek

Equa definitivně končí. Přechod omezí i klienty Raiffeisenbank

10. 11. 2022 | Olga Skalková, Petr Kučera | 1 komentář

Equa definitivně končí. Přechod omezí i klienty Raiffeisenbank

Spojení Equa bank a Raiffeisenbank vrcholí. Co všechno se pro klienty změní? V čem si polepší, v čem pohorší a co by si měli v nejbližších dnech pohlídat?

Komerčka omezí karty i vkladomaty. Přejde na nový systém

9. 11. 2022 | Petr Kučera

Komerčka omezí karty i vkladomaty. Přejde na nový systém

Komerční banka od čtvrtka 10. do pondělí 14. listopadu dočasně omezí některé služby. Týká se to všech platebních karet (včetně dětských) a také například sjednání cestovního pojištění.... celý článek

Kdo opravdu volá? Bankéře spořitelny si ověříte hned

21. 10. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

Kdo opravdu volá? Bankéře spořitelny si ověříte hned

Česká spořitelna úspěšně dokončila testování služby, díky které si klienti mohou snadno ověřit, že mluví se skutečným bankéřem nebo s jiným oficiálním zástupcem banky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.