Smlouvu potvrdíte jako heslo do banky. Startuje MůjPodpis

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 24. 8. 2020
Novinka od KB láká hlavně na jednoduchost, dostupná je pro všechny. Oproti klasickému digitálnímu podpisu (certifikátu) má i nevýhody. Už v příštím roce přijde univerzálnější řešení.
Smlouvu potvrdíte jako heslo do banky. Startuje MůjPodpis

Zdroj: KB

Smlouvu, objednávku, různé firemní formuláře jako cestovní příkaz a některé další důležité dokumenty teď půjde podepsat online a poslat druhé straně bez jejich vytištění. I když nemáte „klasický“ elektronický podpis. Novou službu nazvanou MůjPodpis spouští Komerční banka.

Dostupná je pro kohokoliv, tedy nejenom pro její klienty. Vychází z řešení, které doteď banka používá pro ověřování platebních transakcí, případně pro online potvrzování jiných dokumentů v rámci banky. Základní podmínkou je používat aplikaci KB Klíč pro chytré telefony se systémem Android i iOS.

Novinka je jednodušší alternativou ke klasickému digitálnímu podpisu – takzvanému kvalifikovanému certifikátu. Ten si lze pořídit u České pošty (PostSignum) za 396 korun na rok nebo o korunu levněji u společnosti První certifikační autorita (I.CA).

MůjPodpis od Komerční banky může vyjít levněji, ale také mnohem dráž – podle toho, jak často ho použijete. Do letošního 1. září si ho zájemci mohou vyzkoušet zdarma, bez poplatku pak bude i podpis prvních pěti dokumentů. Každý další ale přijde fyzickou osobu na zhruba stovku (80 Kč bez DPH nehledě na počet podepisujících protistran). Firmy dostanou od banky individuální cenovou nabídku.

Výhodou podpisu přes aplikaci KB Klíč je hlavně jednoduchost. Zájemce si nemusí zařizovat nic zásadně nového, co by doteď neznal – aktivace i potvrzování budou podobné jako při potvrzování příkazů v bance. Oproti tomu kvalifikovaný certifikát do počítače je pro mnoho uživatelů komplikovaný už při samotné instalaci – zato má jiné přednosti, o nichž si napíšeme za chvíli.

Ukázka služby MůjPodpis. Zdroj: KB

Jak novinka od Komerčky funguje v praxi? Na svém počítači vytvoříte PDF k podpisu. Po přihlášení ho nahrajete do webové aplikace MůjPodpis. Protistrana si stáhne KB Klíč a čeká na e-mail s odkazem na podpis dokumentu. K tomu pak stačí zadání PIN, otisk prstu nebo sken obličeje (Face ID). Nakonec dostanete e-mailem odkaz na podepsaný dokument a můžete si ho stáhnout.

Banka nezná obsah podepisovaného dokumentu a neodpovídá ani za jeho obsah, ani za splnění právních podmínek pro jeho platnost a účinnost. Jinými slovy: Garantuje „jenom“ identitu podepisujících a to, že se data nezměnila.

Ukázka služby MůjPodpis. Zdroj: KB

Pozor na omezení

Aplikace MůjPodpis neslouží jako elektronický archiv smluv. Po 14 dnech od posledního podpisu se v ní dokument automaticky smaže. Uživatel předtím dostane výzvu, aby si ho stáhnul k sobě.

Digitální podpis je přitom zakódovaný jenom v elektronické podobě (PDF), nefunguje tedy u vytištěného dokumentu.

Novinku od KB zatím nevyužijete pro komunikaci se státem a dalšími úřady, pro kterou je potřeba kvalifikovaný elektronický podpis. Třeba pro podání vůči katastru nemovitostí, podpis kupní smlouvy na nemovitost, zástavní smlouvy a podobně.

Ukázka služby MůjPodpis. Zdroj: KB

Použít ho nelze ani pro dokumenty, které ze zákona vyžadují vlastnoruční podpis, například závěť nebo prohlášení o vydědění. Nebo u nichž je nutný notářský zápis, například zúžení společného jmění manželů. Další výjimkou je uzavření, změny a ukončení pracovní smlouvy.

Revoluční rok

Praktičtější a levnější řešení digitálního podpisu prostřednictvím bank přijde už na začátku příštího roku. Takzvaná bankovní identita se má rozšířit i na jednání ve vztahu k veřejné správě, tedy státu a dalším úřadům. Pro běžné uživatele navíc zadarmo.

Projekt, původně nazývaný SONIA nebo Bank ID, vznikl pod záštitou České bankovní asociace. Právní podmínky pro jeho fungování schválili poslanci před půl rokem. Největší banky – Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banky – pak vytvořily společný podnik, který má identifikaci zastřešovat. Před pár dny mu dala zelenou i Evropská komise. Ostatní banky se mohou připojit, nebo přijít s vlastním řešením.

Od příštího roku má díky tomu ověření totožnosti fungovat podobně jednoduše, jako když se přihlašujete ke svému účtu v internetovém bankovnictví. Pro běžné uživatele to bude snadnější a levnější (zdarma) než dosavadní způsoby, které jsou komplikované, relativně drahé (kvalifikovaný certifikát a eObčanka) nebo mají nechtěné vedlejší dopady (datové schránky).

Zdroj: Shutterstock

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a neuniknou vám další důležité aktuality a praktické rady! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Autorsky se zaměřuje na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ještě víc než paragrafy ale miluje média. Byl šéfredaktorem České informační agentury... Další články autora.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.