Druhá největší banka zruší platby přes telefonní bankovnictví

Olga Skalková | rubrika: Co se děje | 22. 3. 2022 | 6 komentářů
Klienti ČSOB nebudou moct od července zadávat platební příkazy přes telefonního bankéře. Už dříve tuto službu zrušila UniCredit Bank.
Druhá největší banka zruší platby přes telefonní bankovnictví

Zdroj: Ilustrační telefon.

ČSOB ukončí možnost zadávat platby prostřednictvím telefonního hovoru. Zrušení služby je součástí změn obchodních podmínek, které začnou platit od 1. července pro klienty značek ČSOB a Poštovní spořitelna.

Důvodem je malý zájem. „Od druhé poloviny roku 2021 do února 2022 využilo službu ČSOB Telefonní bankovnictví pro zadání jednorázové nebo trvalé platby jen zhruba tři sta klientů,“ upřesnil webu Peníze.cz mluvčí Patrik Madle. ČSOB je druhou největší bankovní skupinou podle počtu klientů (celkem 4,2 milionu) po České spořitelně.

Samotné telefonní bankovnictví však ČSOB nezruší, zůstane jednou z variant elektronického bankovnictví. „Prostřednictvím telefonního bankovnictví bude i nadále možné například modifikovat elektronické dispoziční oprávnění, měnit limity na autorizační metodu či zjišťovat pohyby a zůstatky na účtech. Klienti s touto službou rovněž nadále budou moct provádět i další servisní úkony přes naše klientské centrum, například změny na platebních kartách, na účtech či na kontaktních údajích,“ upřesňuje mluvčí.

Klienti starší 58 let a lidé se zdravotním tělesným postižením (ZTP) budou moci od letošního července zadávat jednorázové příkazy v papírové podobě zdarma na pobočce. Dosud to mají tito klienti zdarma, když platbu takto zadají na České poště a zaplatí ji tam prostřednictvím platební karty – na této možnosti se ani po polovině roku nic nezmění. Pro ostatní klienty papírové příkazy opět zdraží.

Další změny od července

Zdroj: Shutterstock
  • ČSOB od července zdraží některé služby – především ty „málo využívané a neekologické, které se dají snadno vyřídit online“.
  • Podání papírového příkazu k úhradě na pobočce ČSOB nově přijde na 125 Kč místo dosavadních 95 Kč, stejně jako zřízení nebo změna trvalé platby a podobně.
  • Odchozí úhrada na pobočce České pošty prostřednictvím karty zdraží na 35 Kč z dosavadních 30 Kč, prostřednictvím dokladu na 70 Kč z dosavadních 60 Kč.
  • Poplatek za zobrazení zůstatku v cizích bankomatech v Česku a zahraničí stoupne na 30 Kč z dosavadních 25 Kč.
  • Expresní poskytnutí debetní nebo kreditní karty (do tří pracovních dnů) od července přijde na 1000 Kč mítso 500 Kč.

Zrušením příkazů přes telefonní bankovnictví ČSOB následuje tuzemskou UniCredit Bank, která se k tomu rozhodla už před časem. „Zadávání plateb prostřednictvím call centra neumožňujeme už více než rok vzhledem k preferenci mobilního a internetového bankovnictví,“ říká Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank.

Telefonní bankéře neomezíme, říká konkurence

Ostatní velké a střední retailové banky zatím tuto službu z nabídky vyškrtnout neplánují. „Vidíme v tom cestu, jak umožnit především seniorům obsluhu účtu bez nutnosti přístupu k internetu nebo vlastnictví smartphonu,“ vysvětluje mluvčí České spořitelny Lukáš Kropík. „Měsíčně přes call centrum s klienty zadáme přibližně až sedm tisíc takových transakcí,“ dodává.

Podobně se vyjádřila Komerční banka. „Žádnou změnu nepřipravujeme. Klientům nabízíme Expresní linku KB, která je dostupná sedm dní v týdnu od 6. do 22. hodiny pro volající z Česka i ze zahraničí. V současné době ji měsíčně aktivně využívá téměř 20 tisíc klientů. Kromě zadávání plateb a trvalých příkazů lze jejím prostřednictvím získat informace o transakcích, zůstatku na účtu nebo spravovat platební karty,“ odpovídá mluvčí Michal Teubner.

Zrušení služby neplánuje ani Raiffeisenbank – přestože počet klientů, kteří tímto způsobem zadávají své platby, je nízký. „Měsíčně jde jen o stovky klientů, ale žádné omezení neplánujeme. Klienti budou mít i nadále možnost využívat asistované obsluhy na kontaktním centru,“ říká Tereza Kaiseršotová z tiskového oddělení Raiffeisenbank. Služba nadále funguje i klientům Equa bank, která se začátkem letošního roku stala součástí Raiffeisenbank.

K omezení se nechystá ani mBank. „Prostřednictvím klientské mLinky lze provést všechny druhy plateb – bez rozdílu, zda se jedná o tuzemské nebo zahraniční platby,“ říká mluvčí Kristýna Dolejšová. Úhradu přes telefonního bankéře nabízí také J&T Banka, ani ona podle své mluvčí Moniky Veselé změnu aktuálně nechystá. Z tuzemských bank tuto možnost nabízí ještě Moneta Money Bank, která se ke svým plánům v tomto směru zatím nevyjádřila.

Než přišel internet

Telefonní bankovnictví bylo poměrně vyhledávanou službou zhruba před dvaceti až patnácti lety jako alternativa k osobnímu podání platebního příkazu na papírovém formuláři. Vedle pevných linek už byly dostupnější i tlačítkové mobilní telefony.

Nový žebříček

Zdroj: Shutterstock

Za největší v Česku se dál mohou označovat dvě banky. První skupina má nejvíc klientů, druhá spravuje největší objem peněz. 

Největší banky v Česku. Nové žebříčky podle klientů a peněz

Službu využívali lidé, kteří nechtěli nebo nemohli na pobočku, ale zároveň ještě neměli snadný přístup k internetu (natož k datům v mobilu), nebo se kvůli malým zkušenostem s počítačem obávali, že platbu zadají chybně či že není dostatečně bezpečná. Prostřednictvím telefonního bankovnictví se klienti obraceli na živé bankéře v call centru, kterým požadavek nadiktovali a ti ho pak provedli.

S rozvojem internetového připojení v domácnostech však v dalších letech rychle rostlo také povědomí o internetovém bankovnictví a jeho bezpečnosti, stejně jako investice bank do obsluhy přes počítač. Většina nových bank, které vznikly v uplynulých zhruba deseti letech (například Air Bank, Fio nebo Creditas), proto možnost zadávání plateb přes telefonní bankéře pro své klienty už ani nespustila.

Provádění platebních příkazů bez asistence živých bankéřů pak ještě více zjednodušily mobilní aplikace bank. V posledních letech je mnozí Češi využívají i častěji než internetové bankovnictví ve svém osobním počítači, protože z mobilu mohou zadat platební příkaz kdykoliv a kdekoliv.

„Sto procent našich klientů má přístup do svého internetového bankovnictví a tři čtvrtiny mají mobilní aplikaci My Air, platby tak mohou jednoduše zadávat online,“ vysvětluje mluvčí Air Bank Jana Pokorná, proč tato banka klientům neumožňuje zadávat platební příkazy přes telefonní hovor.

Banky, které telefonní bankovnictví nabízejí, v posledních letech zjednodušily ověření identity klienta, takže už není potřeba pamatovat si speciální přístupová hesla pro tuto službu. Například Česká spořitelna využívá takzvanou hlasovou biometrii: podle více než 100 unikátních charakteristik porovná hlas volajícího s dříve pořízeným vzorkem.

Binokulár. Zlobil. Zdroj: Shutterstock.com
Zdroj: Shutterstock

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! Už jsme i na Instagramu.

Olga Skalková

Autor článku Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+84
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 3. 2022 15:34, Fil

Citace - Opo / 22.03.2022 11:23

Je čas opuatit tuto banku, ono je nejlepsi za včas vybrat peníze a nebýt u žádné banky. Riziko prijit o úspory je veliké.


Ano, takoví hlupáci jako ty snadno přijdou o úspory.

Zobrazit celé vlákno

+13
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 3. 2022 11:23, Opo

Je čas opuatit tuto banku, ono je nejlepsi za včas vybrat peníze a nebýt u žádné banky. Riziko prijit o úspory je veliké.

-24
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

19. 4. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například plánují... celý článek

Poslat peníze na číslo mobilu už umí i Moneta

18. 4. 2024 | Petr Kučera

Poslat peníze na číslo mobilu už umí i Moneta

Moneta Money Bank spouští možnost plateb na telefonní číslo – takzvanou platbu na kontakt. Klientům tak nově stačí znát pouze telefonní číslo příjemce místo čísla jeho bankovního účtu. celý článek

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

18. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 2 komentáře

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

Státní podnik připravuje řešení, které na přepážkách České pošty umožní vložit nebo vybrat hotovost z účtu u jakéhokoliv banky – nejen u ČSOB jako dosud.

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

12. 4. 2024 | Petr Kučera | 3 komentáře

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

Raiffeisenbank od 20. dubna změní pro většinu klientů způsob přihlašování do internetového bankovnictví. Cílem je vyšší zabezpečení přístupu k účtu.

Partners Financial Services