ČSOB ukončí možnost zadávat platby prostřednictvím telefonního hovoru. Zrušení služby je součástí změn obchodních podmínek, které začnou platit od 1. července pro klienty značek ČSOB a Poštovní spořitelna.
Důvodem je malý zájem. „Od druhé poloviny roku 2021 do února 2022 využilo službu ČSOB Telefonní bankovnictví pro zadání jednorázové nebo trvalé platby jen zhruba tři sta klientů,“ upřesnil webu Peníze.cz mluvčí Patrik Madle. ČSOB je druhou největší bankovní skupinou podle počtu klientů (celkem 4,2 milionu) po České spořitelně.
Samotné telefonní bankovnictví však ČSOB nezruší, zůstane jednou z variant elektronického bankovnictví. „Prostřednictvím telefonního bankovnictví bude i nadále možné například modifikovat elektronické dispoziční oprávnění, měnit limity na autorizační metodu či zjišťovat pohyby a zůstatky na účtech. Klienti s touto službou rovněž nadále budou moct provádět i další servisní úkony přes naše klientské centrum, například změny na platebních kartách, na účtech či na kontaktních údajích,“ upřesňuje mluvčí.
Klienti starší 58 let a lidé se zdravotním tělesným postižením (ZTP) budou moci od letošního července zadávat jednorázové příkazy v papírové podobě zdarma na pobočce. Dosud to mají tito klienti zdarma, když platbu takto zadají na České poště a zaplatí ji tam prostřednictvím platební karty – na této možnosti se ani po polovině roku nic nezmění. Pro ostatní klienty papírové příkazy opět zdraží.
Zrušením příkazů přes telefonní bankovnictví ČSOB následuje tuzemskou UniCredit Bank, která se k tomu rozhodla už před časem. „Zadávání plateb prostřednictvím call centra neumožňujeme už více než rok vzhledem k preferenci mobilního a internetového bankovnictví,“ říká Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank.
Telefonní bankéře neomezíme, říká konkurence
Ostatní velké a střední retailové banky zatím tuto službu z nabídky vyškrtnout neplánují. „Vidíme v tom cestu, jak umožnit především seniorům obsluhu účtu bez nutnosti přístupu k internetu nebo vlastnictví smartphonu,“ vysvětluje mluvčí České spořitelny Lukáš Kropík. „Měsíčně přes call centrum s klienty zadáme přibližně až sedm tisíc takových transakcí,“ dodává.
Podobně se vyjádřila Komerční banka. „Žádnou změnu nepřipravujeme. Klientům nabízíme Expresní linku KB, která je dostupná sedm dní v týdnu od 6. do 22. hodiny pro volající z Česka i ze zahraničí. V současné době ji měsíčně aktivně využívá téměř 20 tisíc klientů. Kromě zadávání plateb a trvalých příkazů lze jejím prostřednictvím získat informace o transakcích, zůstatku na účtu nebo spravovat platební karty,“ odpovídá mluvčí Michal Teubner.
Zrušení služby neplánuje ani Raiffeisenbank – přestože počet klientů, kteří tímto způsobem zadávají své platby, je nízký. „Měsíčně jde jen o stovky klientů, ale žádné omezení neplánujeme. Klienti budou mít i nadále možnost využívat asistované obsluhy na kontaktním centru,“ říká Tereza Kaiseršotová z tiskového oddělení Raiffeisenbank. Služba nadále funguje i klientům Equa bank, která se začátkem letošního roku stala součástí Raiffeisenbank.
K omezení se nechystá ani mBank. „Prostřednictvím klientské mLinky lze provést všechny druhy plateb – bez rozdílu, zda se jedná o tuzemské nebo zahraniční platby,“ říká mluvčí Kristýna Dolejšová. Úhradu přes telefonního bankéře nabízí také J&T Banka, ani ona podle své mluvčí Moniky Veselé změnu aktuálně nechystá. Z tuzemských bank tuto možnost nabízí ještě Moneta Money Bank, která se ke svým plánům v tomto směru zatím nevyjádřila.
Než přišel internet
Telefonní bankovnictví bylo poměrně vyhledávanou službou zhruba před dvaceti až patnácti lety jako alternativa k osobnímu podání platebního příkazu na papírovém formuláři. Vedle pevných linek už byly dostupnější i tlačítkové mobilní telefony.
Službu využívali lidé, kteří nechtěli nebo nemohli na pobočku, ale zároveň ještě neměli snadný přístup k internetu (natož k datům v mobilu), nebo se kvůli malým zkušenostem s počítačem obávali, že platbu zadají chybně či že není dostatečně bezpečná. Prostřednictvím telefonního bankovnictví se klienti obraceli na živé bankéře v call centru, kterým požadavek nadiktovali a ti ho pak provedli.
S rozvojem internetového připojení v domácnostech však v dalších letech rychle rostlo také povědomí o internetovém bankovnictví a jeho bezpečnosti, stejně jako investice bank do obsluhy přes počítač. Většina nových bank, které vznikly v uplynulých zhruba deseti letech (například Air Bank, Fio nebo Creditas), proto možnost zadávání plateb přes telefonní bankéře pro své klienty už ani nespustila.
Provádění platebních příkazů bez asistence živých bankéřů pak ještě více zjednodušily mobilní aplikace bank. V posledních letech je mnozí Češi využívají i častěji než internetové bankovnictví ve svém osobním počítači, protože z mobilu mohou zadat platební příkaz kdykoliv a kdekoliv.
„Sto procent našich klientů má přístup do svého internetového bankovnictví a tři čtvrtiny mají mobilní aplikaci My Air, platby tak mohou jednoduše zadávat online,“ vysvětluje mluvčí Air Bank Jana Pokorná, proč tato banka klientům neumožňuje zadávat platební příkazy přes telefonní hovor.
Banky, které telefonní bankovnictví nabízejí, v posledních letech zjednodušily ověření identity klienta, takže už není potřeba pamatovat si speciální přístupová hesla pro tuto službu. Například Česká spořitelna využívá takzvanou hlasovou biometrii: podle více než 100 unikátních charakteristik porovná hlas volajícího s dříve pořízeným vzorkem.
Olga Skalková
O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 3. 2022 15:34, Fil
Citace - Opo / 22.03.2022 11:23
Ano, takoví hlupáci jako ty snadno přijdou o úspory.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 3. 2022 11:23, Opo
Je čas opuatit tuto banku, ono je nejlepsi za včas vybrat peníze a nebýt u žádné banky. Riziko prijit o úspory je veliké.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.