O platby na číslo mobilu je zájem, odstartují ale později

Olga Skalková | rubrika: Co se děje | 29. 11. 2021 | 3 komentáře
Velkou novinkou příštího roku mají být platby na číslo mobilního telefonu příjemce. Start nové služby však nebude tak rychlý, jak banky původně doufaly.
O platby na číslo mobilu je zájem, odstartují ale později
Ilustrační foto.
Zdroj: Shutterstock

Místo čísla bankovního účtu bude k poslání peněz stačit, když znáte číslo mobilního telefonu příjemce. Nová platební služba, kterou jsme na Penězích poprvé popsali už v únoru, však odstartuje později, než banky původně plánovaly. Česká bankovní asociace (ČBA), která předpokládala spuštění novinky v prvním čtvrtletí příštího roku, teď mluví neurčitě o spuštění „během příštího roku“.

Přípravy podle informací webu Peníze.cz váznou hlavně na výši investice, kterou do fungování nového systému mají dát banky. Na nich bude zaplatit vytvoření centrální databáze, která umožní ověření čísla mobilního telefonu a čísla bankovního konta příjemce platby. Provozovat tuto databázi má Česká národní banka (ČNB).

„Aktuálně probíhají jednání mezi bankami, Českou bankovní asociací a Českou národní bankou nad podrobnou specifikací této služby. Tato jednání nebude ČNB blíže komentovat. Termín realizace a zájem bank participovat na službě plateb na mobil vyplyne až z výsledků jednání,“ říká mluvčí centrální banky Petra Vodstrčilová.

Podle zdroje z jedné velké banky, která se aktuálních jednání na půdě ČBA účastní, banky čekají na vyčíslení investice Českou národní bankou, aby ji mohly definitivně zahrnout do plánovaných nákladů. Současně ještě vyjasňují i některé připomínky týmů compliance, související s přísnými požadavky na dodržování pravidel ochrany osobních údajů (GDPR) podle unijní směrnice.

„Zájem ze strany bank o novinku je velký. Projevují o ni zájem i banky, které zatím nenabízejí ani okamžité platby, takže by se mohla na trhu rozšířit. Dříve než ve druhém pololetí příštího roku ale k jejímu spuštění v Česku nedojde,“ upřesňuje zdroj.

Podle asociace je mezi bankami a ČNB shoda na určité technické specifikaci, která by měla službu podporovat. „V tuto chvíli čekáme na vyjádření ČNB ohledně očekávané výše investice pro banky. Teprve na základě této informace pak bude moci dojít k dalším jednáním mezi ČNB a bankami, ze kterých bude možné například vyvodit termín spuštění služby dojde a odpovědět na další otázky s ní spojené,“ říká Tomáš Hládek, gestor komise ČBA pro platební styk.

Anketa

Máte o ně taky zájem?

Z pohledu klienta bude zapojení do systému zcela dobrovolné. Pro zřízení nové služby musí majitel bankovního účtu souhlasit s propojením čísla účtu s číslem mobilu. Pokud má účet ve více bankách, bude si muset pro registraci do této služby zvolit jenom jeden z nich. Tyto údaje se pak uloží v chystané centrální databázi. Centrální banka v ní pak po zadání platebního příkazu ověří, zda zadané číslo mobilního telefonu příjemce je spárované s číslem jeho bankovního účtu. Teprve pak dá pokyn bance plátce k provedení transakce. Pokud ke spárování nedojde, platba neproběhne.

„Bude to úplně stejně zabezpečené, jako když se posílá z účtu na účet. Pouze namísto čísla účtu příjemce bude moci plátce uvést telefonní číslo,“ vysvětluje bankovní asociace.

Chystaný systém umožní posílat příkazy k úhradě formou běžné i okamžité platby. „Jaké možnosti zasílání plateb nabídnou participující banky svým klientům, to bude záviset především na nich,“ říká Vodstrčilová z ČNB. Příkazy bude možné využít v internetovém i mobilním bankovnictví.

Zájem o spuštění novinky už dříve webu Peníze.cz potvrdily Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, UniCredit, Air Bank či Moneta – když zůstaneme jenom u těch větších. Služba by tedy v krátké době po startu mohla být dostupná pro hodně lidí.

Moneta už dokonce tuto možnost „jedinečného identifikátoru“ začlenila do svých obchodních podmínek, platných od letošního dubna. Zatím musí být tímto identifikátorem stále jen číslo účtu a kód banky – do doby, než nový systém pro platby na číslo mobilu příjemce začne pod dohledem ČNB fungovat.

Podle Zuzany Filipové, mluvčí Monety, mohou chystané platby na číslo mobilního telefonu přinést další vylepšení mobilních aplikací. „Našemu klientovi například můžeme do jeho mobilního bankovnictví – na základě udělení souhlasu – takzvaně „nahrát“ telefonní seznam, což by znamenalo, že dané telefonní číslo má umožněno platby na tento kontakt,“ popisuje možnou inovaci.

Zájem o nový způsob plateb mají i klienti. Alespoň podle průzkumu, který v březnu pro ČBA provedla agentura Ipsos. Více jak polovina lidí (53 %) vnímá platby na mobil jako přínosnou novinku v platebním styku. Skoro polovina (45 %) v průzkumu uvedla, že by měla zájem novinku využívat.

Z tuzemských bank už nabízejí podobnou službu svým klientům Česká spořitelna v samostatné aplikaci Friends 24 a mBank ve své mobilním bankovnictví. V obou případech však takto jde posílat jen menší částky (Friends 24 do deseti tisíc korun, mBank do dvou tisíc, obě banky mají také celkový denní limit) a řešení není pro klienty tolik pohodlné: Po obdržení zprávy o platbě musí její příjemce do připojeného odkazu napsat číslo svého účtu, teprve pak plátcova banka pošle peníze na jeho účet. Chystaná inovace by to tedy měla zjednodušit.

Zdroj: Shutterstock

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a neuniknou vám další důležité aktuality a praktické rady! 

Olga Skalková

Autor článku Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+25
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

Fio banka už umí Apple Pay i pro karty Visa

7. 2. 2023 | Petr Kučera

Fio banka už umí Apple Pay i pro karty Visa

Klienti Fio banky si nově mohou přidat do Apple Pay také kartu Visa a použít ji pro placení mobilním telefonem, chytrými hodinkami i pro výběry z bankomatu.

Spořitelna vylepší bankomaty. Myslí i na roztržité klienty

2. 2. 2023 | Olga Skalková

Spořitelna vylepší bankomaty. Myslí i na roztržité klienty

David Novotný má na starost chod celé bankomatové sítě České spořitelny, kterou tvoří více než 1740 strojů. Se svými týmy se stará jak o jejich funkčnost a dostupnost, tak o modernizaci... celý článek

Startuje největší síť bankomatů v Česku. Co na to ostatní banky?

1. 2. 2023 | Olga Skalková | 2 komentáře

Startuje největší síť bankomatů v Česku. Co na to ostatní banky?

Komerční banka a Moneta Money Bank navzájem sdílejí svou síť od loňského června, teď se přidávají Air Bank a UniCredit Bank. Spojení zatím funguje jen pro výběry hotovosti, ne pro vklady.... celý článek

Trinity Bank chystá další pobočky, nový systém i karty

1. 2. 2023 | Petr Kučera | 2 komentáře

Trinity Bank chystá další pobočky, nový systém i karty

Česká Trinity Bank zaznamenala v roce 2022 nejlepší hospodářský výsledek ve své historii. Oznámila, že zisk před zdaněním dosáhne jedné miliardy korun před zdaněním, což je meziroční... celý článek

Co chystá nová Partners Banka? Sázíme na inovace, říká její šéf

27. 1. 2023 | Olga Skalková, Petr Kučera | 7 komentářů

Co chystá nová Partners Banka? Sázíme na inovace, říká její šéf

V Česku by letos měla začít fungovat nová banka. Stojí za ní finanční skupina Partners. O tom, čím chce zaujmout klienty a jaké služby nabídne, jsme si povídali s Markem Ditzem, který... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.