Pro „vítězný“ poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky hlasovalo 24 procent účastníků ankety. Prakticky u všech účtů, které dnes banky běžně nabízejí novým zájemcům, je přitom výběr z vlastních bankomatů zdarma, případně v ceně měsíčního paušálu.
„Ačkoliv se tento poplatek u nově uzavíraných smluv už prakticky nevyskytuje, stále ho platí desítky tisíc lidí, kteří mají uzavřeny staré smlouvy o běžném účtu,“ upřesňuje Miroslav Zeman, šéfredaktor webu BankovniPoplatky.com.
Poplatek ve výši pět korun u těchto starších typů účtů stále vybírají UniCredit Bank nebo ČSOB. Ještě letos na jaře vybírala pětikorunový poplatek podle Zemana také Česká spořitelna, která ho však v průběhu ankety zrušila.
„Věrní dlouhodobí klienti, což jsou i lidé ve vyšším věku, musí tento poplatek hradit, aniž by banky u starých smluv poplatek zrušily. Mnoho lidí tak ani netuší, že je pro ně stará smlouva nevýhodná, a že by poplatek nemuseli hradit, pokud by uzavřeli novou,“ komentuje výsledky ankety její zakladatel a současný poslanec Patrik Nacher.
Klienti by se proto měli průběžně zajímat o nejnovější nabídku, protože banky je obvykle o možnostech přechodu na levnější (bezplatnou) variantu samy aktivně neinformují. Lidem pomůže třeba i sledování webu Peníze.cz, kde o nových produktech a změnách ceníků pravidelně píšeme.
Výsledky ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek 2021 |
Pořadí a poplatek | Procent hlasů |
1. Výběr z bankomatu vlastní banky | 24 % |
2. Potvrzení o zůstatku úvěru za účelem splacení | 20 % |
3. Poplatek za změnu oznámením banky | 19 % |
4. Poplatek za dotaz úřední osoby | 11 % |
5. Poplatek za nedočerpání úvěru | 10 % |
6. Poplatek za vedení běžného účtu | 8 % |
7. Poplatek za sdělení zapomenutého PIN | 7 % |
8. Poplatek za sjednání úvěru | 6 % |
Druhým nejabsurdnějším je poplatek za potvrzení na žádost klienta. „Narazit na ně mohou lidé, kteří si potvrzení vyžádají třeba v případě, že se rozhodnou splatit předčasně úvěr. Za tuto velmi jednoduchou službu, vytisknutí jednoho listu papíru, zaplatí až 500 korun,“ vysvětluje Zeman.
Poplatek lze najít v sazebníkách některých bank pod názvem „vyhotovení bankovní informace či potvrzení na vlastní žádost klienta“. UniCredit Bank, Raiffeisenbank a Hypoteční banka chtějí 500 korun, Moneta 200 korun.
„Banky se ospravedlňují, že jsou zpoplatněná potvrzení vystavována na vlastní žádost klienta, ale ve skutečnosti klientovi nic jiného nezbývá, pokud potřebuje splatit předčasně úvěr například v případě prodeje nemovitosti,“ říká Zeman.
Třetí letos skončil „poplatek za změnu oznámením banky“. Podle Zemana hrozí například při mimořádné splátce části hypotečního úvěru. „Stalo se to našemu čtenářovi. I když výši splátky zbytku úvěru neměnil, stejně zaplatil poplatek za změnu/poplatek za oznámení banky. Banky tedy prezentují, že mimořádné splátky hypotečního úvěru jsou zdarma, ale stejně nějaký absurdní poplatek zaplatíte,“ upřesňuje.
Nejabsurdnější postup: výpověď při neaktualizaci osobních údajů klienta
Tradiční hledání nejabsurdnějšího poplatku letos získalo sourozence: první ročník ankety, která mapuje absurdní či nelogické postupy a procesy bank. Vítězem se stala výpověď či omezení bankovních služeb při neaktualizaci osobních údajů klienta.
„Absurdita postupu, kdy jsou klientům rušeny či omezovány bankovní služby, protože si nepřišli na pobočku aktualizovat osobní údaje, spočívá zejména v tom, že čtenářům byly zrušeny služby z tohoto důvodu, i když na pobočku chodí pravidelně a zaměstnanec banky jim aktualizaci neprovedl. Klienti tak musí sami aktualizaci osobně na pobočce nahlásit, i když k žádné změně v jejich osobních údajích nedošlo,“ vysvětluje Miroslav Zeman, šéfredaktor webu BankovniPoplatky.com.
Výsledky ankety o nejabsurdnější bankovní postup 2021 | |
Pořadí a postup | Procent hlasů |
1. Výpověď bankovních služeb při neaktualizaci osobních údajů | 25 % |
2. Jednoduché sjednání produktu, ale problém při zrušení | 17 % |
3. Rozdílná korespondenční adresa klienta a služby | 16 % |
4. Zasílání faktur do zrušeného internetového bankovnictví | 16 % |
5. Pokuta za záporný zůstatek účtu v exekuci | 15 % |
6. Kreditní karta do minusu | 14 % |
Na absurdní postup, který skončil v anketě druhý, nedávno upozornil web Peníze.cz: zatímco běžný účet nebo jiný produkt si už všude můžete sjednat jednoduše online, jeho případné zrušení je v mnoha bankách o dost komplikovanější – často je potřeba osobně přijít na pobočku.
Vzorovým příkladem spojení hned dvou kritizovaných postupů je UniCredit Bank. Ta od letošního září nabízí nový účet, který už je automaticky bez poplatku. U dřívějšího typu účtu musel klient každý měsíc splnit příjmovou podmínku (aspoň 12 000 korun), aby mu banka odpustila paušál 199 korun. Dosavadní klienty banka o této novince aktivně neinformovala. A když na ni sami přijdou a chtějí si starý účet změnit na nový, mohou si ho sice založit v mobilní aplikaci (ne v internetovém bankovnictví), ale kvůli zrušení dosavadního účtu (kvůli hrozícím poplatkům) musí osobně na pobočku. Jednoduše online změnit starý typ na nový nejde.
Třetí nejabsurdnější praktikou je odlišná korespondenční adresa klienta a samotné smlouvy o konkrétním produktu. „Pokud klient řeší nějaký problém u konkrétního produktu a nahlásí změnu korespondenční adresy, má za to, že vyřešil svou oznamovací povinnost. Banka však změnu adresy eviduje pouze u daného produktu, a pokud se vyskytne problém jinde, zasílá oznámení na adresu klienta, která už nemusí být aktuální. Klient se tak o problému nemusí včas dovědět,“ dodává Zeman.
Pamatujete si na ně?
Anketa o nejabsurdnější poplatek loni ožila po pěti letech přestávky. Zájem je výrazně nižší než dřív, letos rozhodovalo přibližně 1400 hlasů (a dalších asi 1100 pak v nové anketě vybíralo nejabsurdnější postup).
Při pohledu na vítěze předchozích ročníků je vidět, že řada dříve běžných poplatků už zmizela. Vedle ankety k tomu pomohla i rostoucí konkurence po vstupu nových bank.
- 2005 - poplatek za příchozí platbu
- 2006 - poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky
- 2007 - poplatek za vedení běžného účtu
- 2008 - poplatek za nadměrný vklad
- 2009 - poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet
- 2010 - poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu
- 2011 - poplatek za předčasně splacený úvěr
- 2012 - poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat
- 2013 - poplatek za vedení účtu k hypotečnímu, spotřebitelskému úvěru nebo úvěru u stavebního spoření
- 2014 - poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou
- 2015 - poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking
- 2020 - poplatek za autorizační SMS
V roce 2017 se hlasovalo o absolutním vítězi. Stal se jím historicky první nejabsurdnější bankovní poplatek, tedy za příchozí platbu.
Zakladatelem ankety je Patrik Nacher, v současnosti poslanec za hnutí ANO a v minulém volebním období předseda sněmovního podvýboru pro ochranu spotřebitele. Zároveň je majitelem a provozovatelem zmíněného webu.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
1. 12. 2021 13:25, Tomáš Marný
Sorry jako, ale pokud je někdo u banky, která má poplatek za výběr z vlastního bankomatu, tak si ten poplatek plně zaslouží.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
1. 12. 2021 20:13, Spokojený klient
Bankovní absurdita - po 30 letech ČSOB banka pro neakceptaci bankovní ID, vypoví klientovy nejen běžný účet, bezpečnostní schránku ale i smlouvu o investičních službách a smlouvu o obstarání spořících státních dluhopisů. Děkuji ČSOB za ochotu a klientskou vstřícnost
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.