Největší absurdity v bankách. Klienti řekli, co jim vadí

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 1. 12. 2021 | 13 komentářů
Nejabsurdnější bankovní poplatek roku 2021 je za výběr z bankomatu vlastní banky. Rozhodla o tom anketa webu BankovniPoplatky.com. Letos poprvé hledala také nejabsurdnější bankovní postup – tím se stala výpověď či omezení služeb při neaktualizaci osobních údajů klienta.
Největší absurdity v bankách. Klienti řekli, co jim vadí
Poplatkožrout, maskot ankety.
Zdroj: BankovníPoplatky.com

Pro „vítězný“ poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky hlasovalo 24 procent účastníků ankety. Prakticky u všech účtů, které dnes banky běžně nabízejí novým zájemcům, je přitom výběr z vlastních bankomatů zdarma, případně v ceně měsíčního paušálu. 

„Ačkoliv se tento poplatek u nově uzavíraných smluv už prakticky nevyskytuje, stále ho platí desítky tisíc lidí, kteří mají uzavřeny staré smlouvy o běžném účtu,“ upřesňuje Miroslav Zeman, šéfredaktor webu BankovniPoplatky.com.

Poplatek ve výši pět korun u těchto starších typů účtů stále vybírají UniCredit Bank nebo ČSOB. Ještě letos na jaře vybírala pětikorunový poplatek podle Zemana také Česká spořitelna, která ho však v průběhu ankety zrušila.

„Věrní dlouhodobí klienti, což jsou i lidé ve vyšším věku, musí tento poplatek hradit, aniž by banky u starých smluv poplatek zrušily. Mnoho lidí tak ani netuší, že je pro ně stará smlouva nevýhodná, a že by poplatek nemuseli hradit, pokud by uzavřeli novou,“ komentuje výsledky ankety její zakladatel a současný poslanec Patrik Nacher.

Klienti by se proto měli průběžně zajímat o nejnovější nabídku, protože banky je obvykle o možnostech přechodu na levnější (bezplatnou) variantu samy aktivně neinformují. Lidem pomůže třeba i sledování webu Peníze.cz, kde o nových produktech a změnách ceníků pravidelně píšeme.

Výsledky ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek 2021

Pořadí a poplatek

Procent hlasů

1. Výběr z bankomatu vlastní banky

24 %

2. Potvrzení o zůstatku úvěru za účelem splacení

20 %

3. Poplatek za změnu oznámením banky

19 %

4. Poplatek za dotaz úřední osoby

11 %

5. Poplatek za nedočerpání úvěru

10 %

6. Poplatek za vedení běžného účtu

8 %

7. Poplatek za sdělení zapomenutého PIN

7 %

8. Poplatek za sjednání úvěru

6 %

Druhým nejabsurdnějším je poplatek za potvrzení na žádost klienta. „Narazit na ně mohou lidé, kteří si potvrzení vyžádají třeba v případě, že se rozhodnou splatit předčasně úvěr. Za tuto velmi jednoduchou službu, vytisknutí jednoho listu papíru, zaplatí až 500 korun,“ vysvětluje Zeman.

Poplatek lze najít v sazebníkách některých bank pod názvem „vyhotovení bankovní informace či potvrzení na vlastní žádost klienta“. UniCredit Bank, Raiffeisenbank a Hypoteční banka chtějí 500 korun, Moneta 200 korun.

„Banky se ospravedlňují, že jsou zpoplatněná potvrzení vystavována na vlastní žádost klienta, ale ve skutečnosti klientovi nic jiného nezbývá, pokud potřebuje splatit předčasně úvěr například v případě prodeje nemovitosti,“ říká Zeman.

Tipy pro lovce odměn

Přinášíme vám denně aktualizovaný přehled slev, bonusů a časově omezených akčních nabídek u běžných a spořicích účtů, zajištění na stáří, kreditních karet, překlenovacích úvěrů, stavebního spoření, hypoték a úvěrů. Stačí si vybrat. 

Akce, slevy, bonusy!

Třetí letos skončil „poplatek za změnu oznámením banky“. Podle Zemana hrozí například při mimořádné splátce části hypotečního úvěru. „Stalo se to našemu čtenářovi. I když výši splátky zbytku úvěru neměnil, stejně zaplatil poplatek za změnu/poplatek za oznámení banky. Banky tedy prezentují, že mimořádné splátky hypotečního úvěru jsou zdarma, ale stejně nějaký absurdní poplatek zaplatíte,“ upřesňuje.

Nejabsurdnější postup: výpověď při neaktualizaci osobních údajů klienta

Tradiční hledání nejabsurdnějšího poplatku letos získalo sourozence: první ročník ankety, která mapuje absurdní či nelogické postupy a procesy bank. Vítězem se stala výpověď či omezení bankovních služeb při neaktualizaci osobních údajů klienta.

„Absurdita postupu, kdy jsou klientům rušeny či omezovány bankovní služby, protože si nepřišli na pobočku aktualizovat osobní údaje, spočívá zejména v tom, že čtenářům byly zrušeny služby z tohoto důvodu, i když na pobočku chodí pravidelně a zaměstnanec banky jim aktualizaci neprovedl. Klienti tak musí sami aktualizaci osobně na pobočce nahlásit, i když k žádné změně v jejich osobních údajích nedošlo,“ vysvětluje Miroslav Zeman, šéfredaktor webu BankovniPoplatky.com.

Výsledky ankety o nejabsurdnější bankovní postup 2021

 

Pořadí a postup 

Procent hlasů

1. Výpověď bankovních služeb při neaktualizaci osobních údajů

25 %

2. Jednoduché sjednání produktu, ale problém při zrušení

17 %

3. Rozdílná korespondenční adresa klienta a služby

16 %

4. Zasílání faktur do zrušeného internetového bankovnictví

16 %

5. Pokuta za záporný zůstatek účtu v exekuci

15 %

6. Kreditní karta do minusu

14 %

Na absurdní postup, který skončil v anketě druhý, nedávno upozornil web Peníze.cz: zatímco běžný účet nebo jiný produkt si už všude můžete sjednat jednoduše online, jeho případné zrušení je v mnoha bankách o dost komplikovanější – často je potřeba osobně přijít na pobočku.

Vzorovým příkladem spojení hned dvou kritizovaných postupů je UniCredit Bank. Ta od letošního září nabízí nový účet, který už je automaticky bez poplatku. U dřívějšího typu účtu musel klient každý měsíc splnit příjmovou podmínku (aspoň 12 000 korun), aby mu banka odpustila paušál 199 korun. Dosavadní klienty banka o této novince aktivně neinformovala. A když na ni sami přijdou a chtějí si starý účet změnit na nový, mohou si ho sice založit v mobilní aplikaci (ne v internetovém bankovnictví), ale kvůli zrušení dosavadního účtu (kvůli hrozícím poplatkům) musí osobně na pobočku. Jednoduše online změnit starý typ na nový nejde.

Třetí nejabsurdnější praktikou je odlišná korespondenční adresa klienta a samotné smlouvy o konkrétním produktu. „Pokud klient řeší nějaký problém u konkrétního produktu a nahlásí změnu korespondenční adresy, má za to, že vyřešil svou oznamovací povinnost. Banka však změnu adresy eviduje pouze u daného produktu, a pokud se vyskytne problém jinde, zasílá oznámení na adresu klienta, která už nemusí být aktuální. Klient se tak o problému nemusí včas dovědět,“ dodává Zeman.

Pamatujete si na ně?

Anketa o nejabsurdnější poplatek loni ožila po pěti letech přestávky. Zájem je výrazně nižší než dřív, letos rozhodovalo přibližně 1400 hlasů (a dalších asi 1100 pak v nové anketě vybíralo nejabsurdnější postup).

Při pohledu na vítěze předchozích ročníků je vidět, že řada dříve běžných poplatků už zmizela. Vedle ankety k tomu pomohla i rostoucí konkurence po vstupu nových bank.

  • 2005 - poplatek za příchozí platbu
  • 2006 - poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky
  • 2007 - poplatek za vedení běžného účtu
  • 2008 - poplatek za nadměrný vklad 
  • 2009 - poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet
  • 2010 - poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu
  • 2011 - poplatek za předčasně splacený úvěr
  • 2012 - poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat
  • 2013 - poplatek za vedení účtu k hypotečnímu, spotřebitelskému úvěru nebo úvěru u stavebního spoření
  • 2014 - poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou
  • 2015 - poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking
  • 2020 - poplatek za autorizační SMS

V roce 2017 se hlasovalo o absolutním vítězi. Stal se jím historicky první nejabsurdnější bankovní poplatek, tedy za příchozí platbu.

Zakladatelem ankety je Patrik Nacher, v současnosti poslanec za hnutí ANO a v minulém volebním období předseda sněmovního podvýboru pro ochranu spotřebitele. Zároveň je majitelem a provozovatelem zmíněného webu.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+32
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 12. 2021 13:25, Tomáš Marný

Sorry jako, ale pokud je někdo u banky, která má poplatek za výběr z vlastního bankomatu, tak si ten poplatek plně zaslouží.

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 12. 2021 20:13, Spokojený klient

Bankovní absurdita - po 30 letech ČSOB banka pro neakceptaci bankovní ID, vypoví klientovy nejen běžný účet, bezpečnostní schránku ale i smlouvu o investičních službách a smlouvu o obstarání spořících státních dluhopisů. Děkuji ČSOB za ochotu a klientskou vstřícnost

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

O pětinu levnější nákupy. Spořitelna má rekordní slevy

30. 11. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

O pětinu levnější nákupy. Spořitelna má rekordní slevy

Lidé, kteří platí kartou od České spořitelny, mohou do konce prosince ušetřit 20 procent z nákupů v řetězci Albert a v internetových obchodech Rohlík a Košík.

Co chystá Moneta? Rozhovor o pobočkách, konci SMS, inovacích a dalších plánech

28. 11. 2022 | Olga Skalková | 2 komentáře

Co chystá Moneta? Rozhovor o pobočkách, konci SMS, inovacích a dalších plánech

Moneta zůstává jednou z mála bank, která má hotovostní pokladny na všech pobočkách, nabízí i směnárnu. Plánuje jejich omezení? Kdy spustí platby na číslo mobilu, společné vkladomaty... celý článek

Bankomat má spotřebu jako rodinný dům. A další zajímavosti

27. 11. 2022 | Olga Skalková

Bankomat má spotřebu jako rodinný dům. A další zajímavosti

Proč potřebuje bankomat tolik elektřiny? Kolik stojí jeho pořízení? Kolik už jich v Česku vlastně je? Projděte si čísla.

První banky půjčí hotovost z bankomatu zdarma

23. 11. 2022 | Petr Kučera | 8 komentářů

První banky půjčí hotovost z bankomatu zdarma

Výběr kreditkou z bankomatu je za běžných podmínek nevýhodný. Banky si za něj účtují buď vyšší poplatek, nebo ho hned úročí, někdy i obojí současně. ČSOB teď u všech karet umožní půjčit... celý článek

Poplatek za ověřovací SMS končí, couvá Raiffeisenbank

23. 11. 2022 | Petr Kučera

Poplatek za ověřovací SMS končí, couvá Raiffeisenbank

Před dvěma lety to byl odvážný průlom na trhu: Kdo nepřejde na potvrzování v mobilní aplikaci, připlatí si. Teď Raiffka připouští, že zbývající klienty už stejně nepřesvědčí. Pro zpřísnění... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.