Fio banka získala od ministerstva vnitra akreditaci pro poskytování služeb bankovní identity. „Klientům ji budeme postupně zpřístupňovat v průběhu března, zájemci se mohou hlásit o přednostní aktivaci,“ oznámila na webu.
Bankovní identita umožnuje klientům bank ověřit totožnost online stejně snadno jako při přihlašování do internetového bankovnictví, a to bez dalších nákladů a zařizování.
Podobně jako konkurenti, kteří službu zavedli už loni, nabídne Fio banka v první fázi možnost využití bankovní identity při přihlašování k digitálním službám státu, typicky při vstupu na Portál občana. Klienti tak získají online přístup například k bodovému hodnocení řidičů, daňovému portálu nebo důchodové kalkulačce.
Rozšíření bankovní identity i směrem ke službám soukromých firem pod značkou BankID připravuje Fio na druhé čtvrtletí. Klienti ji tak využití i při online komunikaci třeba s dodavateli energií, telekomunikačními společnostmi, pojišťovnami, e-shopy a podobně.
„Aktuálně probíhá pilotní provoz Fio bankovní identity pro zaměstnance, po jeho úspěšném ukončení bude následovat postupné zprovozňování všem klientům. Ti, kteří si přejí službu aktivovat přednostně, mohou nyní požádat o zařazení do prioritního seznamu prostřednictvím služby Fio servis. V ostrém provozu budou moci o urychlené spuštění zažádat i ve svém internetbankingu,“ upřesňuje banka.
Naopak klientům, kteří bankovní identitu nebudou chtít využívat, umožní Fio její trvalé vypnutí.
První banky spustily ověření přes bankovní identitu vůči veřejné správě už před rokem. Postupně ji mohli začít využívat klienti České spořitelny, ČSOB, Air Bank, Monety, Komerční banky a Raiffeisenbank. Po Fio bance by ještě letos měly následovat přinejmenším Creditas a mBank, zatím bez přesnějšího termínu ji plánuje zavést i UniCredit Bank.
Od jara 2021 se využití bankovní identity (pod názvem Bank ID) postupně rozšiřuje i pro ověřování vůči soukromým firmám. Tuto možnost nabízejí klientům Česká spořitelna, ČSOB, Air Bank, Moneta a Komerční banka. Raiffeisenbank ji plánuje přidat během prvního pololetí.
Podmínkou využití Bank ID je, že využívá také společnost, s kterou klient komunikuje online (ta, která potřebuje ověřit jeho identitu). Těch už je několik desítek.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem