Moneta spustí nový věrnostní program, nahradí bene+
22. 4. 2025 | Petr Kučera | 1 komentář

Moneta Money Bank v červnu spustí nový věrnostní program nazvaný Odměny. Vyplývá to z oznámení klientům a zveřejněných smluvních podmínek.
Zdroj: Creditas
Banka Creditas přestane od ledna vydávat platební nálepky. Klientům, kteří je využívají, budou dál fungovat do vyznačeného data platnosti jejich platební karty, ke které byla nálepka vydána. Novou nálepku pak už nedostanou.
Za rozhodnutím o konci takzvaných stickerů je klesající zájem o tuto formu placení. Nahrazují ji hlavně platební karty stažené do aplikací, tedy bezkontaktní platby chytrým telefonem nebo hodinkami.
„Od roku 2017, kdy jsme nálepky začali vydávat, se trend velmi výrazně změnil ve prospěch tokenizovaných platebních nástrojů v elektronických zařízeních. Nálepky už proto přestaly dávat jako náhrada karty smysl,“ říká Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace a marketingu Banky Creditas.
„Platební nálepku od nás mají nyní už jen stovky klientů, nicméně velká část z nich ji už nevyužívá nebo ji ani neaktivovala,“ upřesňuje Brunclíková. Odpovídajícím řešením pro klienty jsou podle ní v současnosti služby Google Pay, Apple Pay a Garmin Pay, které Creditas zavedla v letech 2019 a 2020.
Platební nálepky se tak v Česku stávají čím dál víc raritou. Pořídit si je mohou už jen klienti Air Bank, mBank a Hello bank. Jejich zástupci zatím nenaznačují, že by tyto banky plánovaly vydávání nálepek ukončit. Air Bank však připouští, že s pořízením nálepky teď mají noví zájemci problémy – a jejich vydávání plánuje omezit na nejmladší klienty.
„Od prosince jsme museli přerušit vydávání nových platebních nálepek novým uživatelům kvůli komplikacím při výrobě. Výrazně se totiž prodloužily lhůty pro dodávky plastů a čipů. V tuto chvíli novou platební nálepku poskytneme klientovi jen z důvodu expirace jeho dosavadní nálepky, nebo při její ztrátě či poškození,“ říká mluvčí Air Bank Jana Pokorná.
Air Bank počítá, že vydávání nových nálepek pro nové zájemce obnoví přibližně od jara příštího roku, přestože počet jejich uživatelů neustále klesá. „V tuto chvíli máme přibližně 25 tisíc vydaných platných nálepek, aktivně je využívá přibližně osm tisíc klientů,“ upřesňuje Pokorná.
Trend ilustruje podle ní i vývoj bezhotovostních plateb v kamenných obchodech. „Podíl plateb nálepkou je nižší než jedno procento, zatímco platby mobilem dosahují 38 procent a zbytek do sto procent tvoří fyzické plastové karty. Podobný příběh je u výběrů z bankomatů, kde podíl nálepek je jen asi půl procenta,“ říká Pokorná.
Air Bank by podle mluvčí chtěla nálepky nově vydávat už jen dětem do 18 let věku. V roli disponenta a majitele platební karty či nálepky může být v Air Bank dítě od 10 let.
Také v mBank s vydáváním platebních nálepek novým uživatelům zatím neplánují skončit, přestože zájem o ně klesá. „V současné době máme vydaných a platných přes 20 tisíc nálepek. Od letošního března jejich počet vytrvale klesá. Klientům sice nadále umožňujeme o ně žádat, ovšem doporučujeme jim, aby používali jiné služby jako Apple a Google Pay,“ říká mluvčí mBank Kristýna Dolejšová.
Záměr Air Bank pokračovat s vydáváním nálepek novým zájemcům, i když s omezením na nejmladší klienty, může změnit chystané spojení s Monetou. Právě Moneta kdysi patřila mezi průkopníky platebních nálepek v Česku, ale jako první s nimi také skončila. Od července 2019 se rozhodla službu vypnout i dosavadním uživatelům. Tak radikální postup jako Moneta v jiných bankách zatím nezvolili.
ČSOB, včetně její značky Poštovní spořitelna, skončila s vydáváním a obnovou nálepek loni v listopadu – ale klientům, kteří nálepky stále mají, slibuje jejich fungování nadále zajišťovat až do konce vyznačené doby platnosti.
„Mezi našimi klienty stále evidujeme řádově jednotky tisíc nálepek, které byly vydány před listopadem 2020, a těm je ponecháme fungovat do vyznačeného data platnosti. Podpora této služby je plánovaná do expirace poslední nálepky, což by mělo nastat roce 2024,“ říká mluvčí Patrik Madle.
Česká spořitelna, největší banka podle počtu klientů, má zhruba podobné plány. Nové nálepky oficiálně přestala vydávat před rokem. „Aktuálně jich máme zhruba 10 tisíc, z toho aktivních je asi polovina. Ještě před dvěma lety byl počet aktivních klientů dvojnásobný, proto předpokládáme, že v řádu jednotek let přestanou klienti platební nálepky zcela využívat,“ upřesňuje mluvčí Filip Hrubý. Pro představu, jak malý podíl zmíněných 10 tisíc uživatelů představuje: spořitelna vede celkem 2,7 milionu osobních účtů.
Raiffeisenbank přestala vydávat nové nálepky od roku 2020. Fungování těch dříve vydaných dál podporuje, ale teď chce urychlit jejich úplný konec. „Ke kreditním kartám už žádné nálepky nemáme a k debetním kartám je zhruba dva roky nově nevydáváme, jen automaticky obnovujeme. V současné době máme mezi klienty kolem sedmi tisíc debetních nálepek. Jejich úplné vypovězení plánujeme v polovině příštího roku,“ říká mluvčí Petra Kopecká.
K přechodu na modernější řešení Raiffeisenbank „motivuje“ klienty i finančně. Zatímco dříve byla v rámci účtu jedna nálepka zadarmo a případná další vyšla na 10 korun měsíčně, od začátku loňského dubna přijde každá na 50 korun měsíčně.
Nad platebními nálepkami, vydávaných jako doplněk ke kartám Mastercard a později i Visa, se smráká po pouhých deseti letech existence.
V Česku s nimi jako první začala v roce 2011 Citibank. Technologie zvaná PayPass tehdy zaujala bezkontaktním řešením. I klasické platební karty totiž bylo před deseti lety nutné vkládat do terminálu a zadávat PIN při každé platbě. S první bezkontaktní kartou v Česku přišla Citibank krátce před nálepkou – v červnu 2011. Majitelé je mohli uplatnit prakticky jen v zahraničí, protože terminály v tuzemsku to tehdy neuměly.
Situace se začala měnit od podzimu 2011, kdy s bezkontaktními kartami a terminály u obchodníků přišla Česká spořitelna, a tím se bezkontaktní platby mohly na trhu rychleji prosadit. Vzhledem k tomu, že tehdy většina mobilů neumožňovala bezkontaktní placení, byly nálepky zajímavou inovací. Bylo je možné nalepit na telefon, na klíčenku či na jiný předmět, který má člověk často u sebe. Pro část klientů mohla být výhodná i nálepka jako dodatková karta: Nemusí zvlášť hlídat kartu (nebo mobil), což ocení i děti. Nebo se s nimi dá platit, když se vám vybije telefon. Nemluvě o lidech, kteří nemají smartphone nebo platební aplikaci.
Některé banky – Komerční banka, Equa, Fio, UniCredit nebo Sberbank – s vydáváním nálepek nikdy nezačaly. „Bezkontaktní nálepky jsme nikdy nenabízeli, ani jsme jejich zavedení neplánovali. Považovali jsme je za slepou cestu, a naopak jsme se soustředili na cílová řešení jako jsou Google Pay a Apple Pay,“ zdůvodnil před časem tuto strategii Michal Teubner, mluvčí Komerční banky.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
27. 12. 2021 10:32, xls
Typická situace: nejdřív to lidem cpou, pak jim to bez pardonu zruší. Co takhle nechat lidem svobodu volby? Pro některé situace je to ideální řešení.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
27. 12. 2021 10:46, Vhb
Když mi to před pár lety cpali, ptal jsem se proč vymýšlí kolo a nenabídnou tehdy AndroidPay či GoogleWallet. To bylo keců proč to nejde a že nálepky jsou lepší... Dnes má GooglePay snad každá banka a nálepky jsou slepá ulička pokroku. :-)
V diskuzi je celkem (16 komentářů) příspěvků.