Obsluha na pobočkách se zhoršila, zjistil test. Žebříček bank

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 23. 12. 2021 | 11 komentářů
Hlavní zjištění? Banky už při osobní schůzce tolik netlačí na prodej. Průzkumníci, kteří se tvářili jako reální klienti, zkoumali třeba i čistotu poradce a jeho stolu nebo počet obsluhujícího personálu.
Obsluha na pobočkách se zhoršila, zjistil test. Žebříček bank
Ilustrační foto.
Zdroj: Shutterstock

Nejlepší obsluhu na pobočkách má – stejně jako v předchozích letech – Air Bank. Ukázal to průzkum agentury Market Vision v devíti největších bankách. Druhá letos skončila Česká spořitelna, třetí Komerční banka. Poslední místo obsadila Fio banka.

Zatímco v minulých letech celkový Index kvality obsluhy rostl, letos výrazně klesl. Index za celý trh (takzvaný benchmark) dosáhl 48 procent, zatímco při předchozím průzkumu v roce 2019 (loni neproběhl kvůli koronavirovým omezením) to bylo 57 procent, v roce 2018 měl hodnotu 55 procent a o rok dříve 51 procent.

Bankéři se podle agentury Market Vision zhoršili jak v komunikačních schopnostech (pokles z 78 % na 62 %), produktových znalostech (z 68 na 54 %) i prodejních dovednostech (z 49 na 34 %). 

Výzkum probíhal v říjnu a listopadu v devíti největších bankách formou mystery shoppingu. „Spolupracovníci agentury navštíví jako klienti pobočku své banky s běžným servisním požadavkem. Hodnotí se nejen to, jak se daného úkolu bankéři zhostili, ale i jejich chování a schopnost vyhodnotit další potřeby klienta a nabídnout mu novou službu,“ vysvětluje Michal Skalický, senior consultant agentury Market Vision.

Studie hodnotí deset návštěv u každé sledované banky. Reální klienti se během nich přišli informovat na možnost změn limitů na své platební kartě. Zároveň u nich byl potenciál půjčit si v dohledné době peníze. Právě „řešení skrytého potenciálu“ klienta má v celkovém hodnocení výrazný podíl: 42 procent.

Index kvality obsluhy reálných klientů

bankarok 2021rok 2019
Air Bank63 % 73 %
Česká spořitelna58 %60 %
Komerční banka52 %54 %
Moneta Money Bank50 %59 %
Průměr trhu48 %57 %
Raiffeisenbank46 %56 %
ČSOB43 %48 %
mBank42 %56 %
UniCredit Bank41 %53 %
Fio banka36 %nehodnocena
Zdroj: Market Vision

„Záleží na bankéři, zda vůbec s klientem rozvine další jednání – ať už aktivní nabídkou, nebo zdvořilostním dotazem typu Je to vše? nebo Mohu vám ještě nějak pomoci? A pokud ano, hodnotíme pak, jak bankéř dokáže v průběhu dalšího jednání rozkrýt potenciál plánované půjčky, nabídnout odpovídající produktové řešení, snažit se půjčku aktivně prodat a podobně,“ upřesňuje Skalický. Průzkumník – mystery shopper – vystupuje jako „příjemně pasivní klient“: odpovídá na pokládané otázky, diskutuje o nabízených řešení a v případě půjčky předstírá zájem o nabídku.

„Zatímco v letech 2018 a 2019 jsme měli zhruba třetinu klientů, kterým nebylo po vyřešení primárního požadavku nabídnuto nic dalšího ze strany bankéřů, letos byla takových případů více než polovina, konkrétně 54 %,“ říká Skalický. Do jisté míry jde o očekávaný výsledek dlouhodobé snahy bank přesouvat služby do digitálního prostředí, navíc ještě umocněné situací kolem pandemie. „Zároveň ovšem vidíme, jakou pomoc banky v době pandemie a dalších aktuálních problémů poskytují společnosti – je tak nasnadě, že se jejich interní síly mohou nyní ubírat také jinam,“ dodává.

V řešení primárního požadavku klienta – tedy informace a vysvětlení ohledně limitů na kartě – byly nejlepší Komerční banka a Air Bank (shodně 85 %), průměr trhu je 74 %.

S aktivní nabídkou další pomoci oslovili klienta nejčastěji bankéři Air Bank a České spořitelny (36 %), průměr trhu je 19 %. Air Bank pak byla nejlepší i v dalších bodech týkajících se jednání o půjčce.

Výborně dopadlo hodnocení vzhledu bankéře a prostředí pracoviště. Průměr trhu je 96 %, nad něj se dostaly Komerční banka, Air Bank a UniCredit (98 %) a Moneta (97 %). Hodnotí se reprezentativní a upravené oblečení poradce, čisté a upravené pracovní místo, ale také to, že na pracovním stole nejsou viditelné dokumenty jiných klientů a že klient cítil při jednání dostatek soukromí.

Dobře z průzkumu vyšel i exteriér a interiér poboček. Průměr trhu je 89 %, nejlepším dojmem působily Komerční banka (95 %) a Fio (92 %). Hodnotí se čistota okolního i vnitřního prostředí pobočky, snadnost orientace uvnitř pobočky, naplněnost informačních stojanů, ale také dostatečný počet obsluhujícího personálu – právě v tomto posledním bodě byly výsledky nejslabší (průměr trhu 84 %).

Průzkum se mimo jiné zaměřil i na přivítání klienta poradcem. Ve většině případů sice řekl na úvod zdvořilostní větu a vyvolal pocit, že klienta rád vidí, nicméně jenom desetina bankéřů se představila svým jménem.

Zdroj: Shutterstock

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a neuniknou vám další důležité aktuality a praktické rady! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 11 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 12. 2021 12:06, Martin

> Právě „řešení skrytého potenciálu“ klienta má v celkovém hodnocení výrazný podíl: 42 procent.

Takže vyhrává banka, jejíž bankéři umí nejlíp vnutit půjčku...
Ok, v tom případě jsem rád, že Fio se umístilo až na konci a když tam náhodou budu muset jít, nebudu nucen asertivně odrážet nabídky úžasných služeb, které nepotřebuji.

+31
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

23. 12. 2021 7:35, VC

Proč dnes ještě někdo, krom důchodců, chodí na pobočku? Napadá mne snad jen kvůli zrušení účtu nebo věci týkající se hypotéky.

-15
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

19. 4. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například plánují... celý článek

Poslat peníze na číslo mobilu už umí i Moneta

18. 4. 2024 | Petr Kučera

Poslat peníze na číslo mobilu už umí i Moneta

Moneta Money Bank spouští možnost plateb na telefonní číslo – takzvanou platbu na kontakt. Klientům tak nově stačí znát pouze telefonní číslo příjemce místo čísla jeho bankovního účtu. celý článek

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

18. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 2 komentáře

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

Státní podnik připravuje řešení, které na přepážkách České pošty umožní vložit nebo vybrat hotovost z účtu u jakéhokoliv banky – nejen u ČSOB jako dosud.

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

12. 4. 2024 | Petr Kučera | 3 komentáře

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

Raiffeisenbank od 20. dubna změní pro většinu klientů způsob přihlašování do internetového bankovnictví. Cílem je vyšší zabezpečení přístupu k účtu.

Partners Financial Services