Konec potvrzovacích SMS? Podmínky zpřísnily i dvě největší banky

Olga Skalková | rubrika: Co se děje | 3. 8. 2022 | 96 komentářů
Klienti, kteří zůstávají u starého způsobu, se musí smířit s komplikovanějším ověřením nebo dokonce se speciálním poplatkem. ČSOB teď naznačuje, že kdo už má bankovní aplikaci, časem nedostane ani jinou možnost než mobilní klíč.
Konec potvrzovacích SMS? Podmínky zpřísnily i dvě největší banky

Zdroj: ČSOB

Klienti ČSOB, kteří posílají platby přes mobilní bankovnictví ještě za pomoci ověřovací SMS, by měli zpozornět. V nových obchodních podmínkách, které začnou platit 1. listopadu, si banka otevírá možnost, že v budoucnu to půjde jen s využitím ověřovací aplikace Smart klíč.

Už před pár týdny ČSOB zpřísnila ověření klientů při využití internetového bankovnictví. Od 20. června je potřeba zadání platby v internetovém bankovnictví (a některých dalších pokynů, například zobrazení čísla karty) potvrdit nejen jednorázovým SMS kódem, ale i stálým heslem k ČSOB Identitě.

ČSOB, která je včetně značky Poštovní spořitelna druhou největší bankou podle počtu klientů, tak následuje některé konkurenty. Nejpřísnější postup už dříve zvolily Raiffeisenbank a UniCredit Bank, od 23. července se přidala Česká spořitelna.

Změnu teď nechystáme, ale…

ČSOB ve svých obchodních podmínkách, které začnou platit od listopadu, píše, že pokyny zadávané v aplikaci Smart lze autorizovat SMS klíčem (autorizačním kódem) pouze do okamžiku ukončení tohoto způsobu autorizace, který banka předem oznámí. Právě zmínka o možném okamžiku ukončení je v podmínkách nová.

Přípustnou metodou ověření transakce by pak byl obecně jen Smart klíč. Některé vybrané transakce by klient mohl nadále provádět bez autorizace.

„Pokud dojde z naší strany ke změnám v oblasti autorizace online plateb, budeme klienty v předstihu informovat. V tuto chvíli žádné změny nechystáme,“ říká k možnosti zrušit starší potvrzovací metodu mluvčí ČSOB Patrik Madle. Takovou změnu by banka případně musela klientovi oznámit nejpozději dva měsíce předem. 

„Našim primárním cílem je bezpečnost klientů, proto se dlouhodobě snažíme vysvětlovat výhody, které přináší naše řešení ČSOB Smart klíč oproti využívání SMS kódů. Díky němu klient potvrdí nejrychleji a nejjednodušeji své online platby. Neopisuje SMS kódy a může využít podporu čtečky otisků prstů nebo rozpoznávání obličeje,“ připomíná Madle.

Kolik klientů, kteří využívá internetové nebo mobilní bankovnictví ČSOB, zatím nepoužívá Smart klíč? „Aplikaci ČSOB Smart klíč využilo prostřednictvím aplikace ČSOB Smart a ČSOB internetového bankovnictví přibližně 81 % uživatelů v období posledních šesti měsíců,“ odpovídá mluvčí s tím, že zájem roste.

V internetovém bankovnictví ČSOB zatím úplné zrušení SMS nehrozí ani teoreticky, v nových obchodních podmínkách se banka o takové možnosti zmiňuje jen u mobilního bankovnictví. Klienty, kteří zatím nemají ani hlavní bankovní aplikaci ČSOB Smart, se banka snaží motivovat i odměnou 500 korun (původně přímo na účet, v aktuální akci formou voucheru na tankování u čerpacích stanic EuroOil).  

Součástí nových obchodních podmínek je také konkrétní vyjmenování typů transakcí, které klient může v mobilní aplikaci provést bez silného ověření jen „odklikem“. Jde o převody mezi jeho vlastními účty (typicky mezi běžným, spořicím či úvěrovým), platební příkazy do výše 500 korun a také převody na účty, které klient zařadil do seznamu důvěryhodných příjemců. V praxi už tato možnost zjednodušeného zadávání plateb funguje i v internetovém bankovnictví. Kdo pokaždé trvá na silném ověření, může si takové zjednodušení vypnout (a případně znovu zapnout) v nastavení služby ČSOB Identita.

Silnější motivace

Banky se stále víc snaží přimět klienty, aby přihlášení – především do internetového bankovnictví – zadávání příkazů ověřovali v mobilní aplikaci. Uchylují se při tom k různým metodám, aby přechod urychlily.

Česká spořitelna, největší banka podle počtu klientů, se rozhodla od 23. července zpoplatnit částkou 2,50 Kč každou potvrzující SMS pro přihlášení do internetového bankovnictví, pro autorizaci platebních příkazů nebo ověření online plateb kartou. Chce tak klienty důrazněji motivovat, aby přešli na modernější, bezpečnější a bezplatné potvrzování prostřednictvím aplikace George klíč v chytrém mobilu. Výjimku dostali klienti od 70 let věku, kteří poplatek nehradí.

„Zatím je to velmi krátká doba na to, abychom mohli analyzovat, kolik lidi se v důsledku zpoplatnění SMS rozhodlo pro instalaci mobilního George klíče. Je nicméně pravdou, že počet klientů s mobilním Georgem stále roste – aktuálně má přes 1,3 milionu aktivních uživatelů, zatímco počet uživatelů internetového bankovnictví pozvolna klesá,“ říká Lukáš Kropík z tiskového oddělení spořitelny.

Už od září 2020 zavedla motivační poplatek Raiffeisenbank: lidé, kteří pro ověření v internetovém bankovnictví používají SMS, si připlácejí 19 Kč jako měsíční paušál. Od loňského července pak zavedla další změnu týkající potvrzování plateb kartou při online nákupu, typicky v e-shopu: klientům, kteří nevyužívají aplikaci RB Klíč, přestaly chodit SMS kódy na mobilní telefon, místo nich si lidé vyzvednou 3D Secure kód ve svém mobilním nebo internetovém bankovnictví.

UniCredit Bank účtuje speciální poplatek jak za úvodní nastavení „starého“ ověření, tak 1,50 Kč za každou SMS zprávu.

Komu patří

Zdroj: Shutterstock

„Netušili jsme, že Sberbank je ruská banka,“ říkají teď někteří její klienti. Nejen pro ně máme přehled majitelů.

Kdo vlastní banky v Česku a které jsou opravdu české. Přehled

Ke zpřísňování autorizace přistoupily banky v posledních dvou letech. Musely zavést takzvané silné ověření, které je založené na dvou různých faktorech. Samotný jednorázový kód formou SMS už podle výkladu Evropského orgánu pro bankovnictví (EBA) nestačí. K této metodě je zapotřebí použít ještě druhý potvrzující prvek jako je stálý PIN, který patří jen klientovi.

Banky preferují elektronické ověřovací aplikace, protože splňují požadavky na silnější ověření a mohou být uživatelsky příjemnější. Navíc jim tím odpadají náklady na posílání potvrzujících SMS.

Původně mělo zpřísnění platit už od poloviny září 2019, evropští regulátoři nakonec tuto povinnost odložili na začátek loňského roku. ČSOB byla mezi největšími bankami poslední, která umožňovala potvrzování online plateb kartou jenom SMS kódem. I kvůli tomu letos dostala pokutu od České národní banky kvůli včasnému nesplnění pravidel pro silné ověření uživatelů (SCA). Od loňského podzimu už musí klienti, kteří nepoužívají chytrý mobil s aplikací Smart klíč, musí zadávat také stálý ePIN. A od letošního 20. června zpřísnila ČSOB i potvrzování příkazů v internetovém bankovnictví – vedle SMS je potřeba stálé heslo k ČSOB Identitě.

Pomůže i barevný kód

Většina dalších bank tvrdí, že zásadnější změnu v dosavadním přístupu neplánují, protože k u nich rychlejšímu přechodu na bezpečnější metodu ověřování prostřednictvím aplikací dochází.

„Klienty motivujeme především s využitím edukativních kampaní. Tento způsob budeme využívat i nadále. Jiný způsob motivace, například zpoplatňování potvrzovacích SMS, neplánujeme,“ říká mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek. Starý způsob potvrzování pomocí SMS už využívá jen necelých 16 procent klientů KB. Podobně se vyjádřila Moneta Monety Bank.

Foto: KB

Barevný kód, novinka od Komerční banky.

Vylepšovat služby, které klienti využívají pro ovládání účtů a k internetovým platbám, nutí banky nejen unijní směrnice, ale i stále častější útoky podvodníků. Například Komerční banka proto pro přihlášení do internetového bankovnictví čerstvě zavádí další bezpečnostní prvek: barevný kód, připomínající QR kód. Při prvním přihlášení do internetového bankovnictví nebo se při prvním přihlášení z nového nebo neznámého počítače vyzve klienta, aby kód naskenoval do své bankovní aplikace. „Tento kód funguje jako ochrana před podvodníky, kteří se snaží o přístup do vašeho internetového bankovnictví pomocí svého zařízení,“ píše Komerční banka.

Zpátky ještě k autorizačním SMS. V bance Creditas je využívá zhruba polovina klientů. „Zájem o autorizaci elektronickým klíčem stále roste, stejně jako zájem o mobilní a internetové bankovnictví. Klienty obecně motivujeme k používání mobilního bankovnictví, a to zejména dostupnými funkčnostmi, nadstandardnímu zabezpečení při obsluze produktů, přívětivostí rozhraní a usnadnění přístupu do internetového bankovnictví pomocí QR kódu,“ říká mluvčí Lucie Brunclíková.

Změnu zatím nechystá ani mBank, která – vedle možnosti potvrzovat online platby kartou elektronickým klíčem – ponechává klientům jako poslední z významných bank i staré potvrzování jen přes SMS bez stálého ePINu či podobného kódu. „V tuto chvíli máme toto řešení nastavené tak, že klient má v případě podvodné transakce při ověření pouze přes SMS nárok na 100% refundaci z naší strany. Nicméně díky interním bezpečnostním pravidlům drtivou většinu takových transakcí odhalujeme a eliminujeme,“ říká mluvčí Kristýna Dolejšová. „Počet operací, které klienti mBank autorizují pomocí silnějšího ověření, roste o stovky procent. Počet klientů, kteří využívají autorizační SMS, je nyní kolem 30 procent.,“ dodává.

Olga Skalková

O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz a speciální přílohy HN. Ráda tráví čas s rodinou... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 96 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 8. 2022 7:30, ppetr1

pokud nemam smart mobil ale pouze tlacitkovy mobil tak to bude do budoucna jak?zpoplatneni sms od bank neberu v potaz.

+385
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 8. 2022 8:29, Josef Novak

Jo..a kdyby si mobil bral sebou, viděl by kromě transakcí treba i předpověď počasí, našel si dopravu, přečetl si o tom, kde je a kam se jet podívat, vyfotil si krásná místa atd. atd ..mobil je dnes už výborný sluha. Bez něj je člověk od mnoha služeb natvrdo odstřižen. Můžeme si stěžovat, ale to je to jediné.

Zobrazit celé vlákno

-212
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (96 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Fio vylepšuje aplikaci, umí i skenování složenek

3. 8. 2022 | Petr Kučera | 19 komentářů

Fio vylepšuje aplikaci, umí i skenování složenek

Nová aktualizace mobilní aplikace Smartbanking od Fio banky nabízí i skenování složenek a načítání čísla účtu fotoaparátem telefonu.

V cizině teď můžete ušetřit desetinu. Banky mají akci

3. 8. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

V cizině teď můžete ušetřit desetinu. Banky mají akci

mBank a ČSOB vrátí klientům až desetinu částky, kterou v zahraničí zaplatí kartou. U obou akcí je potřeba splnit podmínky.

Spořitelna dá 15% slevu na nákupy ve dvou řetězcích

2. 8. 2022 | Petr Kučera | 25 komentářů

Spořitelna dá 15% slevu na nákupy ve dvou řetězcích

Lidé, kteří platí kartou od České spořitelny, mohou během srpna ušetřit až 500 korun při nákupech v řetězcích Albert a Globus.

Plány Air Bank: Víc bankomatů, účty pro OSVČ, spoření pro děti a další novinky

1. 8. 2022 | Olga Skalková | 9 komentářů

Plány Air Bank: Víc bankomatů, účty pro OSVČ, spoření pro děti a další novinky

Skupina PPF, majitel Air Bank, v květnu nečekaně odstoupila od dohody s Monetou o fúzi obou bank. Co to znamená z pohledu chystaných novinek pro klienty? O dalších plánech jsme mluvili... celý článek

Sberbank míří do insolvence, nikdo ji nechtěl koupit

29. 7. 2022 | Petr Kučera | 8 komentářů

Sberbank míří do insolvence, nikdo ji nechtěl koupit

Městský soud v Praze zahájil insolvenční řízení se Sberbank CZ. Insolvenční návrh na sebe podala sama Sberbank prostřednictvím likvidátorky Jiřiny Lužové. Vyplývá to z informací v insolvenčním... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.