Nechcete plastovou kartu? Další banka dá jen virtuální
30. 11. 2023 | Petr Kučera

Možnost úplně odmítnout klasickou kartu – a spokojit se jen s její virtuální podobou – nabízí už několik bank. Kdy se přidají další? A jaké to má výhody a nevýhody?
Zdroj: Shutterstock
Tři největší tuzemské banky – Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka – přeměnily už přes polovinu svých poboček na bezhotovostní, nebo se k tomu blíží. Živou obsluhu v nich nahrazují bankomaty s vkladovou funkcí – takzvanými vkladomaty.
Některé banky plánují, že ve střednědobém horizontu zůstane klasická pokladna s hotovostí jen na pětině poboček. Jako čistě bezhotovostní fungují od začátku Air Bank, mBank a Hello bank, pokladny neměla ani končící Equa bank.
Naopak všechny pobočky s lidskou obsluhou hotovostních služeb mají z významnějších bank pro běžné klienty stále Moneta, Fio nebo Creditas.
Pro banky je tradiční práce s hotovostí nákladná. Nejde jen o mzdové náklady vyčleněných zaměstnanců, kteří pracují s hotovostí, ale i náklady na provoz trezoru, vyšší zabezpečení a pojištění takové pobočky.
Většina klientů si navíc na tento trend nestěžuje a přizpůsobila se. Podle průzkumu, který si Česká bankovní asociace nechala udělat loni, bylo s dostupností bankomatů ve svém okolí spokojeno 80 procent lidí. Zkušenost s vkladomatem mělo loni 43 procent Čechů. Počty těchto přístrojů se dál zvyšují a bankéři potvrzují, že zájem o vkládání hotovosti na účet tímto způsobem roste i letos.
„Také v průběhu prvního pololetí letošního roku vidíme stále rostoucí trend zpracování vkladů prostřednictvím vkladových bankomatů. Dokonce i v pobočkách, kde provozujeme fyzickou pokladnu, podíl vkladů zpracovaných prostřednictvím vkladového bankomatu překročil 75 procent celkového počtu zpracovávaných transakcí. Objemově to jsou již téměř dvě třetiny,“ říká mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.
Z trojice největších bank má největší podíl bezhotovostních poboček Česká spořitelna. Pokladna zůstala jenom na 175 z celkem 416 poboček. Loni skončila na padesáti pobočkách, letos zatím asi na pětadvaceti. I proto, že s „přechodem do bezhotovostního konceptu“ pokročila nejvíce, teď spořitelna výraznější změny nechystá.
Pobočky v číslech | ||
Banka | Celkem poboček | Podíl bezhotovostních |
Česká spořitelna | 416 | 58 % |
Komerční banka | 216 | 44 % |
ČSOB | 180 | 57 % |
Moneta | 154 | 0 % |
Raiffeisenbank | 106 | 54 % |
Fio | 85 | 0 % |
UniCredit | 66 | 33 % |
Equa | 38 | 100 % |
Creditas | 37 | 0 % |
Air Bank | 32 | 100 % |
mBank | 31 | 100 % |
Oberbank | 21 | 0 % |
Trinity | 6 | 0 % |
Hello bank | 3 | 100 % |
Expobank | 1 | 0 % |
Údaje ke konci srpna 2022. Zdroj: banky, Peníze.cz |
„Průběžně vyhodnocujeme pokladny na pobočkách z pohledu pokrytého území, potřeb klientů, množství hotovosti i nákladovosti. Dlouhodobě sledujeme málo využívané pokladny, kde se situace může vyvinout až k jejich uzavření, ale výrazné rušení pokladen jako v uplynulých dvou letech neplánujeme,“ říká Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny, která je největší tuzemskou bankou podle počtu klientů.
Na pobočkách s pokladnou nicméně spořitelna chystá organizační změnu: práci s hotovostí budou moct v některých situacích zajišťovat i klientští poradci zároveň s jinou obchodní činností.
Před třiceti lety začal fungovat první online bankomat v Česku. Brzy přišly platební karty, které fungovaly i v cizině. A pak se s nimi dokonce dalo platit v některých obchodech. Máme vzpomínky i fotky.
„Vzhledem k nestabilnímu vývoji v posledních třech letech jsme přistoupili k rozšířenému vzdělávání našich zaměstnanců na pobočkách. Pokladní činnost bude ovládat více z nich, kteří tak budou navzájem zastupitelní a schopni posílit pokladnu, nebo naopak mimo špičku pokladny pomoci klientům řešit jejich požadavky. Toto řešení nám pomůže v neočekávaných situacích, jakými byly například karantény během covidové epidemie,“ vysvětluje Hrubý.
ČSOB provozuje celkem 180 bankovních poboček, z toho 78 s pokladní službou. „Loni jsme změnili třicet poboček na bezhotovostní, letos je to zatím čtrnáct,“ říká mluvčí Patrik Madle.
O omezování hotovostních služeb s lidskou obsluhou ČSOB dlouhodobě usiluje, na každé pobočce může klientům nabídnout bankomaty na výběry i vklad hotovosti, řekl v březnovém rozhovoru člen představenstva Jan Sadil. Podle něj je cílem mít v horizontu tří let služby živých pokladníků jen na několika desítkách poboček.
Vedle toho ČSOB počítá se síti České pošty, kde klienti mohou vkládat a vybírat hotovost ze svého účtu. ČSOB by na poště ráda začala i s dalšími specializovanými službami pro podnikatele, kteří pracují s hotovostí – chtěla by jim například zajistit její svoz na poštu.
Komerční banka, třetí největší banka podle počtu klientů i spravovaných peněz, teď provozuje 216 poboček, z toho 120 s pokladní službou. „V současné době máme méně než polovinu naší pobočkové sítě v bezhotovostním režimu. V roce 2025 by to mělo být 80 procent. Obsluhované pokladny by měly zůstat je asi na 40 pobočkách,“ upřesnil v srpnovém rozhovoru člen představenstva Miroslav Hiršl.
K omezení podle něj banka nepřistoupí skokově, rozloží ho do jednotlivých let. „Pro podnikatele, kteří potřebují pokladní služby nadále využívat, vždy nabízíme alternativní způsoby, jak jim hotovostní služby zajistit, a budeme o to dál, usilovat,“ zdůrazňuje Hiršl.
Za největší banku se dál mohou označovat Česká spořitelna i ČSOB. První skupina má nejvíc klientů, druhá spravuje největší objem peněz. Třetí v obou ukazatelích zůstává Komerční banka.
Čtvrtá největší banka podle bilanční sumy, UniCredit Bank, má 66 poboček, z toho 44 zůstává s pokladnou. Od počátku bezhotovostních je 55 franšízových poboček.
„Poslední změna proběhla v loňském roce. Na velkých pobočkách zůstali pokladníci, na těch menších pomáhají lidem klientští poradci, kteří zároveň realizují standardní obchody s klienty. Pozici pokladníka jsme tak zachovali na 11 pobočkách. Letos další převádění poboček na bezhotovostní nechystáme,“ říká mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek. Plány na další roky nezmínil.
Oproti minulým rokům přibrzdila s rušením pokladen Raiffeisenbank. Pokladní služby má teď na 49 z celkem 106 poboček. Loni je zrušila jen na třech (Kladno, Český Krumlov, Žďár nad Sázavou) a letos k nim nepřibyla žádná. „V rámci pokladních služeb neplánujeme žádné zásadní změny,“ odpovídá mluvčí Tereza Kaiseršotová.
Převzetím Equa bank získala Raiffeisenbank dalších 38 poboček, které byly od začátku bezhotovostní.
Banky, které pokladní služby neruší, nepřipouštějí změny ani pro nejbližší roky. Jde o Fio, Creditas a Monetu.
Moneta Money Bank má celkem 154 poboček, ani jedna z nich není v bezhotovostním modelu. Spojení bankomatové sítě s Komerční bankou, které by v příštím roce mělo klientům umožnit využívat i její vkladomaty, by Monetu mohlo vést k přehodnocení dosavadní strategie. Omezení však neplánuje. „Pokladní službu s obsluhou pokladníka chceme zachovat na všech pobočkách,“ potvrzuje mluvčí Monety Zuzana Filipová.
Sdílejte článek, než ho smažem