Odboráři chtějí nastavit jasná pravidla pro práci z domova, takzvaný home office. Úpravu v zákoníku práce připouští i Ministerstvo práce a sociálních věcí. Naopak firmám vyhovuje současný stav, kdy úprava práce z domova záleží prakticky jen na dohodě se zaměstnanci.
„Zkušenost z praxe ukazuje, že zaměstnanec při uzavírání pracovní smlouvy nepostupuje zcela svobodně a je ochoten učinit vše pro to, aby získal práci. Často i sjednat si velmi nevýhodné podmínky,“ zdůvodňuje požadavek místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů Vít Samek.
Ministerstvo práce souhlasí, že současný stav je nedostatečný. „Práce na dálku je věc, kterou chceme upravit všichni, protože úprava v zákoníku práce je pouze základní a nechává větší prostor kolektivním smlouvám nebo vnitřním předpisům,“ říká právník Petr Hůrka, který na ministerstvu koordinuje přípravy koncepční novely zákoníku. Ta má mimo jiné reagovat i na podobné moderní trendy, jako je právě home office. Přípravy změn jsou teprve na začátku, ministerstvo o nich začíná jednat s odboráři i zaměstnavatelskými svazy.
Možnost alespoň pár dní v měsíci pracovat z domova řadí firmy stále častěji mezi zaměstnanecké benefity. Pravidla si určují samy, protože zákoník práce stanoví jen tolik, že si člověk pracující z domova rozvrhuje pracovní dobu sám a nemá nárok na proplácení přesčasů. Obecně pak podle zákoníku platí, že co není zakázáno, je dovoleno.
Proplácejte náklady
Odboráři konkrétně navrhují, aby zaměstnavatel měl povinnost zajistit a pravidelně udržovat technické vybavení, s nímž zaměstnanec doma pracuje. Firma by měla zajistit ochranu údajů při komunikaci mezi ní a domovem zaměstnance. Pracovník by také měl mít nárok na proplacení nákladů, které mu v souvislosti s home office vzniknou.
Podle odborářského návrhu by firma zároveň nesměla dopustit, aby byl zaměstnanec kvůli práci z domova izolovaný od kolegů. Měla by mu proto zajistit možnost se s nimi pravidelně setkávat.
Někteří zaměstnavatelé ale varují, že přílišné sešněrování v zákoně by časem mohlo zaměstnavatele od home office odradit. „Praxe je již poměrně rozšířená a v mezičase se v souladu s potřebou zaměstnanců i zaměstnavatelů určitá pravidla zavedla a zažila,“ vysvětluje právník z poradenské společnosti Deloitte Jan Procházka, proč je proti přísnějším regulím.
Podniky dobře vědí, že pokud by aspoň občasnou práci z domova přestaly umožňovat, hlavně mladším zaměstnancům by se to nelíbilo. „Protože home office chce nastupující generace, která začíná být důležitá na pracovním trhu, firmy se chtě nechtě musí přizpůsobit. Ty, které to nenabídnou, budou mít v boji o zajímavé lidi nevýhodu,“ říká analytik portálu Jobs.cz Tomáš Dombrovský.
Trend dokládá průzkum portálu − zatímco v roce 2010 byla možnost práce z domova uvedená u 1,5 procenta z inzerovaných míst, v první polovině roku letošního to už bylo u 6,5 procenta nabídek.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
16. 8. 2015 14:02, KM
Správně. Zaměstnavatel by měl mít povinnost koupit mi domů kávovar a proplácet mi kávu, mléko, cukr a elektrickou energii, a to v množství postačujícím na uvaření nejméně dvou káv denně.
Dále požaduji, aby mi domů posílal některou s kolegyň, se kterými trávím na pracovišti kávové pauzy v družném hovoru a zajišťuji si tak sociální kontakt tolik potřebný k dosažení optimální pohody pro podání požadované úrovně pracovního výkonu.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.