Přerušení, obnovení nebo úplné zrušení živnosti… Jak postupovat, abyste neudělali botu a dostáli všem administrativním povinnostem? Není jich zase tolik. Poradíme, jak se s nimi vypořádat.
1. Přerušujeme: Pomůže centrální registrační místo
Podnikání a samostatnou výdělečnou činnost můžete přerušit na libovolně dlouhé období. Nejpozději do osmi dnů ale novinku ohlaste zdravotní pojišťovně. A také správě sociálního zabezpečení – tam máte čas do osmého dne kalendářního měsíce následujícího po měsíci, kdy k přerušení samostatné výdělečné činnosti došlo. Finanční úřad je třeba informovat do patnácti dní.
Na živnostenský úřad nemusíte. Ale můžete – a může se to hodit. Je tu totiž ještě možnost provést všechna oznámení naráz na takzvaném centrálním registračním místě – a tím jsou právě živnostenské úřady. Sociálku a zdravotní pojišťovnu můžete vyrozumět najednou prostřednictvím změnového listu na kterémkoli živnostenském úřadě. Vyplněný formulář tam můžete zaslat i písemně. Kdo má datovou stránku, tak i elektronicky. Změnový list můžete stahovat zde. Pouze finanční úřad je třeba informovat na speciálním formuláři samostatně. Ovšem i toto podání se dá vyřídit na centrálním registračním místě. Výjimka se týká lidí a subjektů, které mají zákonnou povinnost doručovat finančnímu úřadu podání elektronicky.
Provozování živnosti je přerušeno dnem, kdy vaše oznámení živnostenský úřad obdrží, případně pozdějším dnem, který v dokumentu uvedete; zpětně to nelze.
A další užitečná rada: jako centrální registrační místo slouží i Czech POINTy.
Protože ale v praxi vždycky všechno neběží tak hladce, jak by mělo, vyplatí se alespoň telefonicky ověřit, že zdravotní pojišťovna, sociálka i berňák vaše podání na centrálním registračním místě zaznamenaly.
Jakmile živnost přerušíte (a nevykonáváte jinou výdělečnou činnost), nemusíte dál platit sociální pojištění. Tato doba se vám ale nezapočte do dob potřebných pro vznik nároku na důchod. Zdravotní pojištění v minimální výši musíte platit i jako osoba bez zdanitelných příjmů – pokud ho za vás nehradí stát.
2. Obnovujeme: Totéž v bleděmodrém
Když se rozhodnete živnost probudit k životu, budete muset znovu podstoupit podobný postup. Předně se nabízí možnost provětrat znovu změnový list – tedy opět ho vyplnit, zanést novinky, a doručit živnostenskému úřadu. Nebo se alternativně obrátit zvlášť na sociálku, zdravotní pojišťovnu a finanční úřad. Zkrátka si zopakovat postup, které jsme nastínili výš u pozastavení živnosti.
3. Rušíme: Živnostenskému úřadu se nevyhnete
Vedle pozastavení můžete svou živnost taky úplně zrušit. Postup je v zásadě stejný jako, když živnost přerušujeme – s tím rozdílem, že v tomhle případě živnostenský úřad informovat musíte, opět to můžete udělat prostřednictvím změnového listu. Automaticky by pak měla být vyrozuměna zdravotní pojišťovna a správa sociálního zabezpečení. Finanční úřad musíte informovat samostatně, jde to ale opět prostřednictvím centrálního registračního místa.
Dřívější povinnost, kdy jste nejprve na živnostenský úřad museli přinést souhlas se zrušením živnosti od finančního úřadu, už neplatí.
Novinkou od roku 2015 je, že jakmile uplynou čtyři roky od chvíle, kdy jste zrušili své poslední živnostenské oprávnění, budou všechny dříve uveřejňované údaje přeneseny do neveřejné části živnostenského rejstříku. Dostupné budou jen na vyžádání a jen subjektům, které k tomu mají oprávnění.
Nezapomeňte, že své podnikání musíte uzavřít také účetně – tedy vypořádat pohledávky, zásoby, dlouhodobý majetek a tak podobně. S tím vám pomůže účetní, případně daňový poradce. Každopádně nezapomeňte za rok, po jehož část jste ještě podnikali, podat poslední daňové přiznání a přehledy pro sociálku a zdravotní pojišťovnu.
Pidikvíz na závěr
Sdílejte článek, než ho smažem