Sedm dobrých rad. Změna trvalého bydliště: Kde hlásit stěhování

| rubrika: Jak na to | 14. 4. 2015 | 9 komentářů
Sbalit, odnosit, převézt, nanosit, vybalit… Nejdřív se hodí pár silných rukou, pak hlavně pevné nervy: přesunem majetku z bodu A do bodu B strasti stěhování nekončí, ještě přijde kolečko po úřadech. Kde hlásit změnu trvalého bydliště? Sedm užitečných tipů. Kéž ušetří nohy i nervy.

Byrokratické putování přestěhovalce začíná na obecním úřadě v místě nového trvalého pobytu. Vyplní přihlašovací lístek k trvalému pobytu, předloží doklad, který ho opravňuje užívat byt či dům – výpis z katastru, kupní smlouvu, nájemní smlouvu nebo úředně ověřené potvrzení od majitele (ten ho může podepsat i na místě). A zažádá o novou občanku. Přihlašování je za námi.

Přichází na řadu hlášení. Mysleli jste, že od doby, co fungují základní registry, už „neobíhají lidé, ale data“? Jak kdy, jak kde.

-39
+
-

1. Zdravotní pojišťovna: Máte třicet dnů

Všechny zdravotní pojišťovny jsou připojeny k základním registrům, oznamovací povinnost pro vás ale podle zákona stále platí. Do třiceti dnů musíte pojišťovně změnu trvalého bydliště ohlásit – bez ohledu na to, jestli ji dřív zaznamená sama. Ale nohy zatím šetřete – v praxi většinou stačí zatelefonovat.

+40
+
-

2. Finanční úřad: Zjistí si sám a dá vám vědět

Finanční úřady jsou napojeny na základní registry a informace z nich čerpají. Finančáku nemusíte hlásit nic. Berní úředníci se naopak ozvou vám. V případě, že se odstěhujete mimo územní působnost původního finančního úřadu (tedy kraje) nebo se změní územní pracoviště, kde je uložen váš spis, finanční úřad vás písemně vyrozumí, pod který finančák nově patříte a na kterém územním pracovišti máte své záležitosti řešit – kupříkladu podávat daňové přiznání.

-25
+
-

3. Sociálka: Změnu hlásí podnikatelé a důchodci

Sociálka je na základní registry napojena, hlášení se ovšem všichni nevyhnou. Předně příjemci důchodů. Kdo dostává důchod složenkou, může změnu trvalé adresy nahlásit kterékoliv poště – potřebný tiskopis je na pobočkách k dispozici. Jestli vám chodí důchod na účet, ohlaste změnu bydliště přímo sociálce – stačí vlastnoručně podepsaný neformální dopis, ve kterém uvedete rodné číslo. Adresujte na centrální sídlo ČSSZ (Křížová 25, 225 08  Praha 5). Využít můžete také formulář, který najdete zde. Kdo má datovou schránku nebo elektronický podpis, může poslat i elektronicky.

Podnikatelé a živnostníci by měli změnu trvalého bydliště písemně ohlásit své původní sociálce. Po předání spisu (zajistí sociálka sama), dostanete od nové místně příslušné sociálky informace o variabilním symbolu a čísle účtu, kam budete nově posílat zálohy na sociální pojištění.

-5
+
-

4. Živnostenský úřad: Pozor na sídlo

Živnostenskému úřadu podnikatelé a živnostníci změnu trvalého pobytu hlásit nemusí. Úřad zanese změny do živnostenského rejstříku sám. Ale pozor: automaticky se nezmění změna sídla podnikání. Změnu sídla podnikatele nahlásit do patnácti dnů – jde to na kterémkoli živnostenském úřadě. Pokud má podnikatel jako sídlo bydliště, je šikovné si předem s živnostenským úřadem ujednat (třeba už při zakládání živnostenského listu), že při stěhování chcete rovnou změnit sídlo na stejnou adresu, jako je adresa trvalého pobytu. Později už se nemusíte o nic starat.

-6
+
-

5. Úřad práce: Oznamovací povinnost stále platí

Úřady práce na základní registry připojeny jsou. Řadu z vás ale oznamovací povinnost nemine. Údaje z registrů se totiž nepropisují vždy okamžitě. Na základě registru lze informaci ověřit, ale pracovní úřad se o ní nejdřív musí dozvědět. Změnu trvalého bydliště musíte nahlásit kontaktnímu pracovišti úřadu práce do osmi dnů, pokud pobíráte nepojistné sociální dávky (dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením, příspěvek na péči). Potřebný formulář je k dispozici zde.

-73
+
-

6. Registr vozidel a řidičák: Hlaste se

Jestli se stěhujete jen v rámci obce, nemusíte ohledně řidičáku nic řešit. Když se odstěhujete třeba z Prahy do Humpolce, musíte změnu trvalého pobytu nahlásit do pěti pracovních dnů na obecním úřadě v místě nového bydliště. Za změnu údajů na řidičáku zaplatíte padesátikorunový správní poplatek. S sebou vezměte kromě občanky a starého řidičáku i pasovou fotku.

Kdo vlastní auto, musí se hlásit i na registru vozidel, vymění vám malý techničák a do velkého doplní nové údaje. Na hlášení máte deset pracovních dnů. A nachystejte si dalších padesát korun na správní poplatek. Pro registrační značky od letoška platí nová pravidla: když se přestěhujete do jiného kraje, automaticky vám je měnit nebudou. Leda že značku ztratíte, zničíte nebo vám ji ukradnou.

+54
+
-

7. Kam dál

Kolečko po úřadech máte za sebou? Pak zbývají už „jen“ soukromé instituce. Banky, pojišťovny, telefonní operátor nebo třeba vaši věřitelé. Jestli používáte SIPO, nezapomeňte o stěhování vyrozumět taky poštu – vyřídit se to dá na kterékoli pobočce.

Lepší hypotéka?

Přemýšlíte o stěhování do vlastního? A vybrali jste hypotéku dobře? Kdo srovnává, šetří.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+251
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 12. 2015 10:30

Si to přečti znova ty pitomečku.

Zobrazit celé vlákno

+45
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 11. 2015 8:32, labakan

A co občanka pitomečci?! To je totiž nambr 1

-32
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.