Pokud chcete změnit adresu trvalého pobytu, musíte tuto skutečnost státu ohlásit. Následně by vám mnohé měly ulehčit takzvané základní registry, které fungují už téměř rok. „Jsou jedním ze základních pilířů elektronické veřejné správy. Hlavním cílem je ulehčit občanům, firmám a dalším subjektům styk s veřejnou správou, tedy minimalizovat počet návštěv na úřadech a využít možností technologií 21. století pro on-line přístupy odkudkoli a kdykoli,“ říká mluvčí Ministerstva vnitra Jiří Korbel. Zajímalo nás, zda tedy stačí ohlásit změnu trvalého bydliště na jediném úřadě a všechny ostatní si již informaci zjistí samy. Jiří Korbel nám potvrdil, že opravdu stačí se změnou dojít na jeden úřad. „Referenční údaje ze základních registrů jsou sdíleny všemi připojenými orgány veřejné moci a zároveň odebírají změny těchto údajů. Občan například změní trvalé bydliště a všechny připojené orgány veřejné moci do druhého dne mají aktuální změnu údaje ve svých systémech,“ doplňuje mluvčí ministerstva.
Tak úplně jednoduché to ale nebude. Nebo alespoň zatím není. Na základní registry totiž nejsou připojeny všechny instituce, které pro vás mohou být zásadní. A ty které připojené jsou, si od vás beztak v praxi vyžádají návštěvu nebo papír. Pořád ještě se rozhodně vyplatí si udělat seznam a všechny obvolat a ptát se, jestli vědí, jestli stačí říct, jestli musíte napsat, jestli můžete mejlem...
Ohlašovna na městském úřadě
Vaše první zastávka při změně trvalého bydliště by měla být na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu – konkrétně na obecním úřadě nebo na úřadě městské části či městského obvodu, kam se stěhujete. Vedle občanského průkazu tam budete muset předložit doklad, který vás opravňuje užívat nový byt či dům. Informace z katastru nemovitostí by si měl být schopen úřad od loňského napojení na základní registry již obstarat sám, pokud ale bydlíte v nájmu, nezapomeňte doma nájemní smlouvu. Jestli smlouvu nemáte, budete potřebovat úředně ověřené potvrzení od majitele nemovitosti. Za ohlášení změny trvalého pobytu zaplatíte úřadu správní poplatek ve výši padesáti korun. Úředník s vámi vyplní potřebné formuláře a zanese změnu do evidence. Občanský průkaz vám znehodnotí přestřižením růžku. Než vám vydají nový, budete se společně se starou občankou prokazovat potvrzením o změně trvalého pobytu – které si odnesete z úřadu.
Zdravotní pojišťovna
„Ze zdravotních pojišťoven jsou aktuálně k systému základních registrů připojeny Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky a Zaměstnanecká pojišťovna Škoda. Ostatní zdravotní pojišťovny jsou v různých fázích přípravy k připojení,“ uvedl mluvčí Ministerstva vnitra Korbel. Mluvčí největší, tedy Všeobecné zdravotní pojišťovny nám potvrdil, že jejich pojištěnci ještě nemohou na připojení k základním registrům spoléhat – zatím je věc prý v jednání. „Pokud pojištěnec změní trvalé bydliště (nebo také např. jméno či příjmení), je povinen sdělit tuto změnu pojišťovně do 30 dnů. Změnu může oznámit písemně nebo osobně na kterémkoli pracovišti VZP ČR,“ říká mluvčí VZP Oldřich Tichý. Další možností je využít elektronickou podatelnu (pokud máte elektronický podpis) či datovou schránku. Podle zákona vám může pojišťovna za nesplnění „oznamovací povinnosti“ uložit až desetitisícovou pokutu. „VZP se nicméně snaží chovat ke svým klientům s maximální vstřícností, a tak pokuty za nesplnění oznamovací povinnosti prakticky neukládá,“ vysvětluje Oldřich Tichý ze Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Povinnost platí pro všechny stejně, mimořádně důležitá je pak pro podnikatele a OSVČ, kteří si sami platí zdravotní pojištění – nově totiž budou měsíční zálohy posílat na jiný účet. A každoroční přehled pro pojišťovnu na jinou adresu.
Správa sociálního zabezpečení
Česká správa sociálního zabezpečení patří podle Ministerstva vnitra ke klíčovým systémům, které jsou již k základním registrům plně připojeny. Informace o změně vašeho trvalého pobytu by k ní tedy měla doputovat sama. Štefan Vaverčák, živnostník, který se nedávno stěhoval, však na základní registry nespoléhal a raději na sociálku „pro sichr“ zavolal. „Řekli mi, ať jim to oznámím písemně,“ popisuje.
„V případě, že OSVČ změní svůj trvalý pobyt, je nutné, aby tuto skutečnost oznámila původně místně příslušné správě sociálního zabezpečení. Po předání spisové dokumentace obdrží OSVČ od nově místně příslušné správy sociálního zabezpečení informace o novém variabilním symbolu a o čísle účtu, na které má nově hradit zálohy na pojistné a pojistné,“ vysvětluje sociálka na svém webu.
Pokud vám sociálka vyplácí důchod prostřednictvím pošty, můžete změnu trvalé adresy nahlásit kterékoliv poště – prostřednictvím tiskopisu, který je na pobočkách pošty k dispozici. Pošta následně změnu adresy ohlásí sociálce sama. „Je-li výplata důchodu prováděna bezhotovostně převodem na účet u peněžního ústavu, příjemce důchodu změnu trvalé adresy svého bydliště oznámí ČSSZ (stačí neformálním dopisem, v němž uvede svoje rodné číslo),“ radí Česká správa sociálního zabezpečení.
Jestli jste zaměstnaní, postačí oznámit změnu bydliště zaměstnavateli, který už zbytek zařídí za vás.
Finanční úřad
„Zatím stále probíhá a není dokončeno ‚ztotožňování‘ údajů vedených v informačních systémech finanční správy se základními registry. Proto aktuálně správce daně nemůže informace o změnách bydliště získávat automatizovaně,“ sdělila nám mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Homolová. Pokud jste klasickým zaměstnancem a zároveň nejste registrování k dani a nemáte povinnost podávat daňové přiznání, žádná informační povinnost se na vás nevztahuje. Pokud ale nějaké daňové přiznání nebo hlášení, byť jste zaměstnanci, podáváte, a s finančním úřadem komunikujete, měli byste podle Petry Homolové finanční úřad o změně svého trvalého bydliště informovat. „Daňový subjekt má zákonnou povinnost oznámit změnu údajů uváděných při registraci, a to do patnácti dnů ode dne jejich vzniku,“ vysvětluje Petra Homolová.
Živnostenský úřad
Pokud změníte trvalé bydliště a zároveň podnikáte, respektive vlastníte živnostenský list, očekávejte v brzké době psaní ze živnostenského úřadu. Živnostenské úřady jsou napojeny na základní registry, informace o změně vašeho trvalého pobytu k nim tedy doputuje sama. A vlastně je ani moc zajímat nebude, budou se od vás chtít dozvědět něco jiného. „Na adrese starého trvalého pobytu jsem měl zároveň místo podnikání. Živnostenský úřad po mně chtěl, abych buď místo podnikání změnil, nebo ‚doložil vztah‘ k původnímu místu podnikání, například souhlas majitele nemovitosti. Absurdní mi ale připadá, že ačkoli živnostenský úřad zaznamenal informaci o změně trvalého pobytu, dopis mi poslal na adresu starou – je to úřad živnostenský, proto je pro něj asi adresa místa výkonu živnosti směroplatnější. Naštěstí jsem pro dopis nemusel jezdit, po telefonu mi v pohodě vysvětlili, o co jde, stačilo už jenom si vyběhnout na živnosťák v místě nového bydliště,“ popisuje svou zkušenost Štefan Vaverčák.
Řidičský průkaz a registrace auta
Další položkou na seznamu je nový řidičský průkaz. Pokud se stěhujete například jen v rámci Prahy, nic řešit nemusíte, pokud se ale stěhujete třeba z Liberce do Teplic, bude se muset kolonka s místem pobytu na řidičáku upravit. Centrální registr řidičů se na základní registry napojil v březnu. Cestě na dopravní odbor v novém místě bydliště se však nevyhnete. Prozatím dokonce budete muset vyplnit stejný papírový formulář jako dřív. Během několika měsíců by se však podle mluvčího ministerstva dopravy Zdeňka Neusara mělo přejít na elektronické formuláře – pak postačí, abyste úředníkovi na přepážce nahlásili jméno, příjmení, rodné číslo a zbytek údajů už si formulář načte sám.
Změnu jakéhokoli údaje na řidičáku musíte v novém místě pobytu nahlásit do pěti dní od chvíle, kdy k ní došlo, respektive, kdy jste ji ohlásili. Na dopravní odbor s sebou vezměte starý řidičák, aktuální občanku s přípisem o změně bydliště a jednu pasovou fotku. Za změnu údajů v řidičáku zaplatíte správní poplatek ve výši padesáti korun. Pokud pospícháte, dáte za expresní vystavení nového řidičáku pětistovku a dostanete ho do pěti dní.
Jestli máte auto, bude vás čekat také cesta na registr vozidel a výměna poznávacích značek. Ke změně registrace auta budete muset přinést velký i malý techničák, potvrzení po pojištění, zelenou kartu, potvrzení o technické kontrole a obě poznávací značky. Na správní poplatek si opět přichytejte padesát korun.
SIPO
Jestli k placení účtů využíváte SIPO České pošty, nezapomeňte změnu adresy ohlásit také tam. „V případě změny adresy plátce SIPO je především v zájmu občana respektive plátce SIPO, aby změnu adresních údajů provedl, protože doklady SIPO jsou doručovány na tu adresu, kterou plátce České poště předal. O změnu adresních údajů je dle Obchodních podmínek SIPO možné bezplatně požádat na kterékoliv poště vyplněním tiskopisu SIPO - žádost, ke které je nutné pro kontrolu spojovacího čísla SIPO předložit doklad SIPO z minulého měsíce,“ vysvětluje mluvčí České pošty Marta Selicharová.
Soukromé instituce
Další důležitou skupinu, kterou bude třeba o stěhování informovat, tvoří soukromé instituce – tedy například vaše banka, mobilní operátor, komerční pojišťovna nebo třeba věřitelé. Jednou z užitečných funkcí základních registrů mělo být, že si občan při změně některého údaje (například trvalého bydliště) sám navolí, které soukromé instituce chce prostřednictvím registrů o změně informovat. „Služba na úrovni základních registrů a občana je zcela funkční. Intenzivně se ale řeší možnosti jednoznačné identifikace doručovaných údajů jednotlivých klientů. Ne všechny soukromoprávní osoby jsou však na přijímání těchto údajů připraveny. Na jejich požadavky se nyní systém základních registrů snaží reagovat,“ komentuje mluvčí Ministerstva vnitra Jiří Korbel. Nezbývá tedy, než abyste si sami ověřili, zda se vaše banka či telefonní operátor již dokázaly na registry napojit a informace z nich čerpat.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
16. 5. 2013 7:14, Povídali, že mu hráli
Všechno jsem si musela oběhnout sama, přestože na živnostenském říkali, že zařídí přepis na zdravotním a sociálním pojištění. Do půl roku to nebyli schopni udělat.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
15. 5. 2013 16:34, gp
Jo. No... na živnosťák jsem šel jako na poslední. Takže už jsem měl úřady zařízené. Nechápu, proč mi to nemohli nabídnout hned, jak jsem se šel přihlásit... Pak by se dalo mluvit o tom, že je to jednoduché. Nejde moc o lenivost, spíš o to, že z těchhle úřadů aby to člověk všecko tahal. Na pojišťovnu stačilo zavolat kamsi na centrálu, sociálka to chtěla písemně na "bývalé" pracoviště, finančák chtěl taky písemně, ale pro změnu do nového místa bydliště. Nejhůř banka, ta chce osobní návštěvu nebo ověřenej papír... asi půjdu k jiné :)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.