Toužíte po luxusu? Jděte po příbězích

Michal Kašpárek | rubrika: Sloupek | 17. 5. 2013 | 5 komentářů
Proč můžou slepé degustace vín dopadnout komicky? Nedílnou součástí všeho zboží jsou příběhy. Neochuzujete se o ně náhodou?
Toužíte po luxusu? Jděte po příbězích

„Odborníci na víno plácají sračky,“ pustil se před pár dny Robert T. Gonzales naplno do sommeliérů. I když je jeho ostrý závěr trochu ukvapený, článek na io9 stojí za přečtení už jen kvůli výčtu vtipných pokusů Frédérica Brocheta z Bordeaux.

Zlomyslný vinař s doktorátem z psychologie dal v roce 2001 padesátce expertů ochutnat sklenku bílého a sklenku červeného. V obou ovšem bylo bílé, v té druhé jen zakamuflované potravinářským barvivem. Nikdo na to nepřišel a „červené“ si vysloužilo hodnocení typické pro opravdová červená: například že chutná po drceném červeném ovoci. Později dal odborníkům (nevím, zda těm samým) napít ze dvou lahví; jedna etiketa slibovala grand cru, druhá obyčejné stolní víno. Pointu už tušíte sami. V obou lahvích bylo to samé Bordeaux, které si ovšem vysloužilo odlišné známky: luxusně vypadající lahvinka byla „vyvážená“ a „komplexní“, zatímco čúčo „slabé“ a „ploché“.

K tomu Gonzales přidává řadu dalších pozoruhodných experimentů, včetně toho, ve kterém jen tři z osmnácti účastníků rozeznali psí žrádlo od paštiky, lančmítu a játrového salámu. Jeho závěr jsem už naznačil: chuť je nejméně dokonalý ze všech lidských smyslů, sami odborníci vínu nerozumějí, drahou lahev docení málokdo. Proto kašlete na hodnocení a pijte, co vám chutná.

Tři příběhy v jedné lahvi

Dovolím si nabídnout svůj vlastní závěr: nedílnou součástí vína je jeho příběh. Není to „něco navíc“. Příběh je víno. I proto slepé degustace dopadají tak, jak dopadají.

V každé lahvi a každé krabici se skrývají story rovnou tři:

Příběh o tom, jak víno vzniklo. V lednici mám několik lahví jedné růžové směsky. Znám lidi, kteří na ní pracovali: rodinu z Velkých Bílovic, bez webových stránek a klopotné snahy vydělat. Ztělesnění sloganu „slib toho raději málo a pak překvap“ – ne proto, že by jej vyčetli v knihách z Melvilu, ale protože Morava.

Příběh o tom, jak změnilo život ostatním. V okolí se z toho rosé stala veselková klasika. Levné a jednoduché pití, které nikdy nikoho neurazilo.

A pak příběh o tom, jak změnilo či teprve změní život vám samotným. Víno jsme nakonec s ženou nakoupili i na svoji vlastní svatbu. A v Bílovicích nečekaně dostali pár lahví navíc jako dárek.

V ledničce se mi teď nechladí sedm deci zkvašeného moštu, ale vinařská rodina, jihomoravské městečko, svatba kamarádů i naše vlastní. Přesně to, co žádná slepá degustace neodhalí.

Anketa

Máte rádi věci nebo značky s příběhem?

Vyprávěj

Od vína k počítačům: Apple si může dovolit prodávat svoje notebooky dráž právě proto, že přesně takové tři příběhy jako jediná firma v oboru nabízí. Kupujete si stroj, který vznikl v hlavě geniálního vizionáře. Stroj, který změnil k lepšímu životy kreativců po celém světě. Stroj, který slibuje udělat umělce z vás – co na tom, že si texťák a fotoeditor můžete nahrát i na acer za osm tisíc.

Pokud tedy něco prodáváte, dělejte to taky tak. Vyprávějte zákazníkům všechny tři příběhy, i kdyby každý jen jedinou větou. „Jestli mají lidi rádi váš produkt, pak je to proto, že jim jeho příběh pomáhá zaplnit mezery ve vyprávění o vlastních životech,“ napsal Hugh MacLeod a těžko si vzpomenu na lepší marketingovou radu.

A naopak: až si příště budete sami něco kupovat, ptejte se na příběh za tím ukrytý. Kdo lisuje vaše víno, peče váš chleba, konstruuje vaše auto? Ta otázka stojí jen trochu času – a skoro zadarmo si díky ní nalepíte na vše ve svém životě mnohem luxusnější vinětu.

Redakce doporučuje: každý pátek Kašpárka

Životní styl: Michal už to zná

Michal Kašpárek

A další komentáře Michala Kašpárka

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-12
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

Vyplňte si daňové přiznání k dani z příjmů online. Hotovo máte za 10 minut. Cena 249 Kč. Garantováno daňovým poradcem.

DníHodinMinutVteřin

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Lidl Outlet mění adresu. V jakém městě byste ho chtěli? Hlasujte

28. 4. 2025 | Pavla Adamcová

Lidl Outlet mění adresu. V jakém městě byste ho chtěli? Hlasujte

První český Lidl Outlet se s velkou slávou otevřel letos v lednu v pražských Štěrboholech. Nabízí zboží pro domácnost či zahradu se slevou v řádu desítek procent.

Air Bank vrátí procento z plateb kartou pro podnikatele. Bez limitu

28. 4. 2025 | Petr Kučera

Air Bank vrátí procento z plateb kartou pro podnikatele. Bez limitu

Air Bank letos vrátí všem podnikatelům jedno procento z plateb debetní kartou vydanou k podnikatelskému účtu v korunách. Novinku mohou využít stávající i klienti.

Kde dovolená v cizině nejvíc zlevnila a kde zaplatíte víc? Porovnání

26. 4. 2025 | Petr Kučera

Kde dovolená v cizině nejvíc zlevnila a kde zaplatíte víc? Porovnání

Dovolená pro Čechy vychází ve srovnání s loňskem nejlépe v Brazílii, kde zlevnila o téměř 19 procent. Oproti loňskému roku jsou výhodnější i Nový Zéland, Korea, Tchaj-wan, Kanada, Austrálie... celý článek

I kvíz můžete mít rádi. Ukažte, jak znáte slogany bank!

25. 4. 2025 | Petr Kučera

I kvíz můžete mít rádi. Ukažte, jak znáte slogany bank!

Přesně podle vašeho gusta – takový bude, doufejme, dnešní kvíz. Zažijete pocit příjemné svěžesti, ale vypravíme se i hluboko do minulosti. S námi to zvládnete!

Telefony a tablety dostanou speciální štítek. Ukáže výdrž baterie i opravitelnost

24. 4. 2025 | Pavla Adamcová

Telefony a tablety dostanou speciální štítek. Ukáže výdrž baterie i opravitelnost

Chytré telefony a tablety prodávané na unijním trhu dostanou od 20. června nový informační štítek. Ten bude informovat o spotřebě podobně jako třeba u elektrospotřebičů – lidem má pomoct... celý článek

Partners Financial Services