Hotovost jsou fyzické peníze ve formě mincí a bankovek. Hotové peníze neznamená peníze dokončené, ale peníze, které má člověk (po)hotově po ruce, okmažitě k dispozici. Slovo se v tomto významu používá dávno, nacházíme ho i ve starších památkách, vedle něj je ještě doložená hotovozna či hotovizna.
Hotovost umožňuje okamžité uskutečnění platby, což bývala její výhoda oproti bezhotovostním platbám. Není potřeba čekat na potvrzení o převodu peněz mezi účty. I když i bezhotovostní platby jsou dnes fakticky okamžité. Přinejmenším ale jistou výhodou hotovosti zůstává to, že je to metoda placení bez nutnosti nějakých zařízení nebo elektronických systémů či elektřiny vůbec. Poskytuje určitou anonymitu, zároveň ale nedává člověku možnost sledovat a kontrolovat své výdaje v uceleném systému, jakou poskytuje internetové bankovnictví. I když papír a tužka nebo excel fungovat můžou, málokdo na ně má dost odhodlání a vytrvalosti.
Nevýhodou hotovosti jsou možnosti krádeže či ztráty peněz, které přenášení fyzického platidla obnáší. Na druhou stranu je vcelku odolná vůči phishingu, kybernetickým útokům i prostým odstávkám bankovních systémů za účelem údržby.
Co se děje | Petr Kučera | 14. 6. 2022 | 6 komentářů
„Vzhledem k aktuální celosvětové situaci dochází k navýšení nákladů na materiály a služby jak na našich pobočkách, tak
i u našich dodavatelů,“ vysvětluje banka.
Rozhovor | Olga Skalková | 8. 3. 2022 | 14 komentářů
ČSOB chce část poboček převést na expozitury, které nebudou otevřeny pět dní v týdnu a nebudou mít vlastní vedení. V rozhovoru s Janem Sadilem, který má v představenstvu ČSOB na starosti služby pro takzvané retailové klienty, jsme mluvili také o přejmenování Poštovní spořitelny nebo chystaných platbách na číslo mobilu.
Rozhovor | Olga Skalková | 2. 3. 2022 | 1 komentář
Jaké novinky chystá Česká spořitelna na pobočkách a v digitální obsluze klientů? Kolik jich loni získala? To jsou hlavní témata rozhovoru s Petrem Ropickým, který je od října novým ředitelem distribuce ČS a zodpovídá tak za celou její retailovou síť včetně klientského centra.
Když se řekne | Olga Skalková | 16. 2. 2022 | 9 komentářů
Před třiceti lety začal fungovat první online bankomat v Česku. Brzy přišly platební karty, které fungovaly i v cizině. A pak se s nimi dokonce dalo platit v některých obchodech.
Co se děje | Petr Kučera | 4. 2. 2022 | 18 komentářů
Dubnová změna sazebníku nepotěší hlavně klienty, kteří chodí na pobočku. Radost ale může udělat dětem.
Aktuality | Petr Kučera | 7. 1. 2022 | 32 komentářů
Téměř polovina Čechů (48 %) má doma finanční rezervu v hotovosti. Nejčastěji je to částka kolem pěti tisíc korun, která je uložená v šuplíku. Vyplývá to z internetového průzkumu NMS Research pro Raiffeisenbank.
Co se děje | Olga Skalková | 16. 11. 2021 | 2 komentáře
Za poslední tři roky výrazně klesl počet bezpečnostních schránek i bankovních poboček, které je nabízejí. Chybí hlavně schránky menších rozměrů. Zlepšení je v nedohlednu.
Co se děje | Olga Skalková | 4. 11. 2021 | 6 komentářů
V západní Evropě přibývá snah o sdílení bankomatů. Cílem je, aby bankám klesly náklady bez dopadu na dostupnost hotovosti pro klienty. O sdílení sítí začínají debatovat i některé tuzemské banky. Ve hře je i výběr přes aplikaci bez použití karty.
Co se děje | Petr Kučera | 1. 11. 2021 | 9 komentářů
Druhá největší banka podle počtu klientů má od 1. listopadu nový sazebník. Zdraží některé služby na pobočkách, jinak nepřináší zásadní změny. Tu hlavní – vedení účtu zdarma bez podmínek – spustila ČSOB už od dubna.
Co se děje | Olga Skalková | 17. 9. 2021 | 5 komentářů
Vysvětlíme vám, kdy se tahle služba může hodit, proč o ni Češi nemají zájem a na co si dát pozor.
Aktuality | Petr Kučera | 17. 8. 2021 | 8 komentářů
Ani dva a půl roku poté, co první banky v Česku spustily okamžité platby, nevyužili podnikatelé naplno jejich potenciál. Jsou přitom pro ně levnější alternativou, jak zákazníkům umožnit platit bez hotovosti a ušetřit za poplatky či provize za terminál na karty.
Rozhovor | Jana Poncarová | 3. 8. 2021 | 72 komentářů
Když půjdete na prohlídku bytu nebo chaty, makléř se vás rovnou zeptá, jestli máte hotovost. Na realitním trhu teď diktují podmínky prodávající. Filip Belant, ředitel úvěrových produktů v České spořitelně, vysvětluje, co se děje v realitách i hypotékách a proč vidí jen malou šanci na změnu.
Aktuality | Petr Kučera | 22. 7. 2021 | 5 komentářů
Sberbank rozšiřuje bankomatovou síť o nové přístroje mimo své pobočky. Celkový počet bankomatů zvyšuje z 28 na 43, tedy o víc než polovinu. Později chystá ještě výraznější rozvoj.
Aktuality | Petr Kučera | 22. 7. 2021 | 4 komentáře
Moneta Money Bank dnes oznámila, že dokončila modernizaci své bankomatové sítě. Třicet procent z ní tvoří takzvané vkladomaty, které kromě výběru umožňují i vklad hotovosti.
Aktuality | Jiří Hovorka | 1. 7. 2021 | 6 komentářů
S bankovkami vydanými v letech 1995 až 1999 nepůjde už za rok platit. Česká národní banka je postupně stahuje z oběhu a oznámila, že od 1. července 2022 plánuje ukončit platnost starších vzorů bankovek nominálních hodnot 100 Kč, 200 Kč, 500 Kč, 1000 Kč a 2000 Kč z druhé poloviny 90. let. Výměna starších vzorů bankovek bude i po skončení platnosti časově neomezená.
Co se děje | Olga Skalková | 28. 6. 2021 | 18 komentářů
Banky ruší pokladny na pobočkách. Částečně je nahrazují vkladomaty, které však většinou nepřijímají mince. Čím dál víc klientů tak nemá jednoduchou možnost, jak vložit hotovost na vlastní účet. Podle České národní banky to neporušuje zákon.
Aktuality | Petr Kučera | 27. 6. 2021 | 2 komentáře
Bezhotovostní placení využívá čím dál víc obyvatel Česka. Navzdory otevřenosti k inovacím se však úplně nechtějí vzdát hotovosti. Vyplývá to z průzkumu, který pro Českou bankovní asociaci (ČBA) uskutečnila agentura Ipsos v březnu 2021 na reprezentativním vzorku 1000 uživatelů internetu z celé republiky ve věku mezi 18 až 79 lety.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 27. 5. 2021 | 7 komentářů
Centrální banky ve světě pomalu začínají zvažovat zavedení oficiálních digitálních měn (CBDC – central bank digital currency). Například švédská Riksbank chce mít svou e-korunu do pěti let.
Aktuality | Petr Kučera | 25. 5. 2021 | 4 komentáře
Více než třetina poboček Sberbank zůstane bez pokladen. Jejich funkci převezmou vkladomaty, které banka letos zprovoznila díky modernizaci své bankomatové sítě.
Jak na to | Veronika Doskočilová | 24. 5. 2021 | 7 komentářů
Jak můžete vložit hotovost na svůj účet u jednotlivých bank? A co dělat, když nemáte poblíž pokladnu ani vkladomat? Tady je aktuální přehled.
Co se děje | Olga Skalková | 21. 5. 2021 | 2 komentáře
Možnost vyzkoušet si platební terminál nebo bránu zdarma využilo od loňského března šest a půl tisíce podnikatelů. To je výrazně méně, než státem podporovaný projekt očekával. Na vině jsou samozřejmě i covidová omezení. Otevření obchodů a úprava podmínek teď přivádějí další zájemce.
Rozhovor | Olga Skalková | 7. 4. 2021 | 14 komentářů
Česká spořitelna neplánuje dramatické snižování počtu poboček. Urychluje však jejich přechod do bezhotovostního a poradenského konceptu. „Ruku v ruce s tím budeme instalovat stále více vkladomatů,“ říká v rozhovoru Marek Blaha, ředitel distribuce, klientského centra a segmentu retailových klientů.
Co se děje | Olga Skalková | 11. 3. 2021 | 3 komentáře
Po uvolnění omezení se vrátíme k předchozímu stavu, plánují banky. Koronavirus však může přinést větší změnu, než to loni vypadalo. Digitalizace skokově stoupla. I když většina poboček přežije, jejich podoba se dál výrazně promění.
Co se děje | Olga Skalková | 23. 2. 2021 | 13 komentářů
Bezkontaktní čtečky u bankomatů se letos mají stát standardem, místo plastové karty stačí k ovládání chytrý mobil nebo hodinky. Moneta a Česká spořitelna půjdou s inovacemi ještě dál.
Co se děje | Olga Skalková | 10. 2. 2021 | 25 komentářů
Počet klientů, kteří si zdigitalizovali svou platební kartu do aplikací jako Google či Apple Pay, se loni zdvojnásobil. Jsou jich už skoro dva miliony.
Aktuality | Jiří Hovorka | 11. 1. 2021 | 13 komentářů
Lidé i firmy stále častěji platí kartou, přesto ještě nikdy nebylo v Česku tolik hotovosti jako teď.
Aktuality | Jiří Hovorka | 20. 11. 2020 | 6 komentářů
Lidé i firmy stále častěji platí kartou, přesto ještě nikdy nebylo v Česku tolik hotovosti jako teď.
Aktuality | Petr Kučera | 30. 10. 2020 | 4 komentáře
Komerční banka od pondělí 2. listopadu omezí otevírací dobu svých poboček. „Cílem je dále omezit možnost šíření koronaviru a ochránit tak naše zaměstnance a klienty,“ říká Miroslav Hiršl, člen představenstva Komerční banky.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 28. 7. 2020 | 37 komentářů
„Snažíme se naučit klienty, aby se nebáli digitálního prostředí. Pobočky by měly být hlavně poradenské místo,“ říká v rozhovoru Markéta Klučková, která má v České spořitelně na starosti pobočkovou síť.
Co se děje | Jiří Hovorka, Petr Kučera | 15. 6. 2020 | 14 komentářů
Koronavirová karanténa urychlila plány na rušení některých poboček nebo jejich přechod na čistě poradenskou funkci. Revoluci ale nechystáme, říkají banky.