V Česku přibývá bankovních poboček, na kterých nelze vložit hotovost na účet u pokladní přepážky. Velké banky zhruba před třemi roky začaly výrazně zavádět takzvané bezhotovostní pobočky. Živé pokladníky tam nahradily bankomaty s vkladovou funkcí.
Pro banky je to efektivnější než tradiční práce s hotovostí. Od začátku se bez ní obešly nízkonákladové banky jako mBank, Air Bank či Equa – a přesto získávají čím dál víc klientů. Teď je následují i největší bankovní domy.
Přes takzvané vkladomaty lze vkládat hotovost na účet kdykoliv – jen je k tomu nutné mít platební kartu, kterou se klient identifikuje. Zkušenost s vkladomaty má už 43 procent klientů, ukázal letošní průzkum pro Českou bankovní asociaci. S jejich dostupností ve svém okolí je spokojeno 38 procent lidí.
Jenže: Až na pár výjimek v síti ČSOB umožňují tyto multifunkční bankomaty vkládat jen bankovky. Kvůli vkladu mincí tak mnozí lidé musí stále častěji dojet na vzdálenější pobočku – nebo to řešit jiným způsobem, třeba přes Českou poštu, což se jim prodraží. Nejkomplikovanější to mají klienti Hello bank. Ta totiž nemá ani pokladny na pobočkách, ani vkladomaty.
ČNB: Banky nemusí přijímat hotovost
Podle vyjádření České národní banky, která na trh dohlíží, není tento trend v rozporu se zákonem. Jednotlivé banky totiž nemusí přijímat bankovky a mince, říká s odkazem na § 7 odst. 6 zákona o oběhu bankovek a mincí (č. 136/2011 Sb.) Petra Vodstrčilová z tiskového oddělení ČNB.
„Zákon stanovuje, že úvěrová instituce přijímá a vyměňuje tuzemské bankovky a mince ve všech provozovnách, ve kterých provádí pokladní operace. Úvěrová instituce však není povinna provádět pokladní operace – tedy mimo jiné přijímat a vyměňovat tuzemské bankovky a mince – ve všech svých provozovnách,“ vysvětluje Vodstrčilová.
„Jedná se o obchodní rozhodnutí dané banky, jakým způsobem optimalizuje svou pobočkovou síť a ve kterých provozovnách provádí pokladní operace. Česká národní banka nereguluje počty hotovostních a bezhotovostních provozoven jednotlivých úvěrových institucí,“ dodává.
Pokuta – až 10 milionů korun – hrozí bance až tehdy, pokud by odmítla přijmout platné bankovky a mince na pobočce s pokladními operacemi.
V souladu se zákonem je podle ČNB i to, že naprostá většina vkladomatů umožňuje pouze příjem bankovek – nikoliv mincí. „Aplikuje se speciální úprava pro neanonymní samoobslužná technická zařízení podle zákona o oběhu bankovek a mincí. Vzhledem k nákladnosti a složitosti řešení zákon nestanovuje povinnost, aby toto samoobslužné zařízení akceptovalo tuzemské bankovky i mince všech nominálních hodnot. Je na obchodním rozhodnutí provozovatele, jaká pravidla nastaví, a tudíž které nominální hodnoty bude dané zařízení přijímat,“ říká Vodstrčilová.
Největší banky nicméně nemají v rozšiřování bezhotovostních poboček úplně volnou ruku. Část jejich poboček je součástí kritické infrastruktury státu, která má i za krizových stavů zajistit hotovostní a bezhotovostní platební styk. „Páteřní síť“ tvoří desítky vybraných poboček České spořitelny, Komerční banky a ČSOB, spolu s nimi pak také regionální pracoviště ČNB. Celkem jde zhruba o stovku míst.
Zájem klesá, říkají banky
Z informací jednotlivých bank vyplývá, že zlepšení současného stavu nechystají. S instalováním vkladomatů i na mince většina z nich nepočítá. Na druhou stranu by se dostupnost pokladen na pobočkách neměla dál výrazně zhoršovat – aspoň zatím.
Z významnějších bank pouze Moneta a Fio zdůrazňují, že všechny své pobočky mají nadále s pokladní službou. A tuto strategii neplánují změnit.
„Našim klientům rozumíme a chápeme, že mít možnost vložit naspořené peníze na účet se hodí – a že se právě může jednat i o prasátko, kde jsou hlavně mince. Ve Fio bance máme na všech 86 pobočkách pokladnu, která je k dispozici pro vklad bankovek i mincí,“ říká Jakub Heřmánek, mluvčí Fio.
„Žádné pobočky bez hotovostní pokladny neplánujeme. Celkem máme 154 poboček a na všech přijímáme i vklady v mincích,“ odpovídá mluvčí Monety Zuzana Filipová. Kapacita zpracování mincí mnohonásobně převyšuje reálnou poptávku ze strany klientů, říká. „Pro největší klienty nabízíme i odvoz hotovosti včetně mincí, a to přímo od nich naší smluvní agenturou,“ dodává.
Česká spořitelna má celkem 402 poboček, z toho na 240 jsou pokladny. Její mluvčí Filip Hrubý tvrdí, že počet hotovostních poboček, kde klienti mohou vkládat na účet bankovky i mince, v následujících měsících výrazněji neklesne. „Zájem o tuto službu nicméně klesá. Za poslední tři roky se snížil zhruba o 20 procent,“ upřesňuje.
Klienti spořitelny sice pro vklad hotovosti mohou nyní využít 327 vkladových bankomatů, ovšem nadále zůstanou bez možnosti vkladu mincí. „Spořitelna byla v loňském roce poslední bankou, která provozovala mincomaty. Vzhledem k tomu, že průměrná vytíženost našich 10 mincomatů se v roce 2020 pohybovala v řádu nižších desítek klientů měsíčně, rozhodli jsme se na konci roku ukončit jejich provoz,“ připomíná mluvčí.
ČSOB má celkem 189 poboček, z toho 84 bez pokladen. „V letošním roce převedeme dalších 23 poboček do bezhotovostního režimu,“ říká mluvčí Patrik Madle. „Aktuálně máme v provozu i patnáct vkladových bankomatů s možností vkladu mincí. Plánujeme další navýšení vkladových bankomatů, nicméně ty s možností vkladu mincí v nich budou zastoupeny v řádu jednotek,“ upřesňuje. ČSOB nabízí klientům i další možnosti. „Jde o služby typu Zajištěné obaly, které máme nově i s Českou poštou, a FlexiCash Plus, což je svoz hotovosti od klienta a její následné zpracování,“ dodává mluvčí.
Komerční banka, která je silná ve službách pro firmy, si podle člena jejího představenstva Miroslava Hiršla uvědomuje, že potřeba hotovosti je v české společnosti stále poměrně vysoká. „U firem a živnostníků je tato potřeba ještě silnější, proto nyní neplánujeme současný počet poboček s pokladní službou snížit,“ ujišťuje Hiršl.
Aktuálně má Komerční banka 139 poboček s přepážkou zajišťující pokladní službu. Na dalších 62 pobočkách bez pokladny však podle jejího mluvčího Michala Teubnera přijímá vklady hotovosti uzavřených obalem. „Tato služba je poskytována na základě speciálního smluvního vztahu. Při splnění smluvních podmínek ze strany klienta je zaúčtování vkladu hotovosti realizováno v průběhu dne, kdy byl obal s tržbou na určené pobočce. Tímto způsobem lze vkládat jak čistě mincovní vklady, tak i vklady bankovkové, které však mohou obsahovat až 100 kusů mincí. S klienty, kteří mají potřebu odvádět velké množství mincí, se snažíme na bázi individuálního přístupu dojednat vždy nejvýhodnější způsob,“ říká Teubner.
Komerční banka je lídrem v zavádění vkladomatů – má jich už 469. „Zanedlouho budeme spouštět také pilotní provoz vkladového mincovního terminálu,“ avizuje mluvčí.
Raiffeisenbank letos plánuje zrušit pokladny na třech pobočkách. „Celkově máme 116 poboček, z toho 68 poboček bez pokladen,“ upřesňuje mluvčí Petra Kopecká. S vylepšením vkladomatů tak, aby uměly přijímat i mince, Raiffeisenbank nepočítá.
Přijímat mince se nechystají ani další banky s významnějších počtem drobných klientů.
„Mezi našimi klienty není po této službě poptávka. Namísto do nových bankomatů proto raději investujeme do jiných projektů a služeb s větší přidanou hodnotou,“ říká Roman Macháček z Air Bank. Ta má nyní 89 vkladomatů, dostupné jsou mimo jiné i na všech 33 pobočkách.
Rozšiřování nebo změnu vkladomatové sítě, aby bylo možné vkládat i mince, momentálně neplánuje ani mBank.
Olga Skalková
O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
28. 6. 2021 11:27, Matěj
Citace - dohlib / 28.06.2021 11:06
Popište prosím, jak si vložím peníze na bankovní účet přes automat v Globusu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
28. 6. 2021 11:06, dohlib
V Globuse se dá platit automatem i mincemi i bankovkami a automat vám vrátí přesně zpět. Takže kecy, že přístroje to neumí.
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.