Nejlepší webové stránky v kategoriích banky, stavební spořitelny, investiční společnosti a penzijní fondy již byly odhaleny a své ovoce přineslo i předposlední kolo soutěže Best Web, hodnocení prezentací pojišťoven. Odborná porota opět hodnotila uživatelské prostředí a informační hodnotu stránek, kterou prověřila praktickým testem. Ten se stal "kamenem úrazu" pro ČSOB Pojišťovnu a Kooperativu. Porota totiž zjišťovala, zda-li pojišťovna na svých stránkách upozorňuje na to, co je nutné udělat v případě, že klientovi zanikne nárok na daňové odpočty z kapitálové životní pojistky. Jako druhý úkol hledala radu, jak by se klient pojišťovny měl zachovat v případě, dojde-li k pojistné události (jak kontaktovat pojišťovnu, apod.). Tento požadavek splnily všechny hodnocené instituce kromě ING.
Reklamní tsunami v modrém moři
(profil, názory)
(www.allianz.cz, loňské hodnocení)
Web Allianz pojišťovny u poroty obstál, profesionálně zvládnutá prezentace v odstínech firemní modré kombinované s bílou barvou se líbila, mnohé výhrady ale směřovaly k přehnanému využívání reklamních prvků. "Zobrazování propagačního ‘filmu’ v poměrně velkém pop-up okně, které vyskakuje při načtení stránek, pohyb po webu nejen zpomaluje, ale mnohým uživatelům přímo znepříjemňuje," říká Tomáš Prouza. Stránkám ovšem nelze upřít jejich informační hodnotu a využití on-line prvků. "Web nabízí skutečné on-line oznámení pojistné události - na rozdíl od většiny dalších pojišťoven, u kterých ‘on-line‘ oznámení znamená možnost vytisknout si formuláře v PDF a odeslat je klasickou poštou," upřesňuje Petr Očko.
Prezentace Allianz získala od porotců stříbro, mezi čtenáři se pro ní ale našlo pouze 8 % hlasů.
Žádná krasavice to není, ale ví toho dost
(profil, názory)
(www.cpoj.cz, loňské hodnocení)
- BEST WEB 2003 - CENA POROTY Peníze.CZ |
|
Cenu odborné poroty serveru Peníze.CZ za nejlepší webovou prezentaci pojišťovny roku 2003 získává Česká pojišťovna |
Takovými slovy by se dala shrnout prezentace České pojišťovny. "Není to sice žádný vrchol estetična, ale je dokonale blbuvzdorná," přidává se Petr Fejtek. Informace jsou opravdu zevrubné a zejména přehledně a jednoduše strukturované. Porota vyzdvihla hlavně sekce "Co mám dělat, když…" a "Otázky a odpovědi", které návštěvníka vždy dovedou k službě, kterou hledá, a nikdy ho nenechají "na holičkách". Grafická podoba prezentace ovšem nenadchla nikoho, názor poroty nejlépe vystihují slova Aleny Urubkové: "Opravdu nemá naše největší pojišťovna na to, aby svým současným ošklivým a zastaralým stránkám dala nový kabát?"
Přes poslední místo v hodnocení uživatelského prostředí se ale díky nejlepším známkám za informační hodnotu i praktický test dostala až na stupeň nejvyšší. Gratulujeme! Zabodovala i u čtenářů a od nich si odnáší stříbro.
Sdílná, ale vybíravá
(profil, názory)
(www.csobpoj.cz, loňské hodnocení)
Tak by se dala hodnotit prezentace ČSOB Pojišťovny. "Příjemné uživatelské prostředí je v souladu s barvami finanční skupiny, informační hodnotu podtrhuje možnost stáhnutí PDF souborů, využití kalkulačky výpočtu pojistného nebo možnost on-line sjednání pojištění," říká Jan Jedlička. "Sdílnost" ale web ztrácí při použití alternativního prohlížeče. Web je tak ukázkou toho, jak lze zbytečně znehodnotit internetovou prezentaci pro několik procent uživatelů. "Prakticky veškerá navigace je umístěna do výklopných menu, která se však objevují pouze v Internet Exploreru. Pokud uživatel jiného prohlížeče s nadějí klikne na odkaz Produkty, který je v záhlaví webu, dostane se pouze na stránku s životním pojištěním. Dalších šest (!) produktových sekcí je zcela, nebo téměř zcela nedostupných. Ostatní informační části webu jsou na tom obdobně," vysvětluje Jan Mihelko.
Stránky získaly od poroty bronz a v čtenářské soutěži obsadily osmou příčku.
Oranžovník ovoce nepřinesl
(profil, názory)
(www.ing.cz, loňské hodnocení)
Stránky ING pojišťovny u poroty nezabodovaly. Vytýkala jim to samé, co již zmínila u hodnocení webů penzijních fondů. "Stránky věnované pojistným produktům jsou přímou součástí prezentace celé skupiny a informacím o problematice pojištění je věnována jen nepatrná část," shrnuje Jakub Grosman. Prezentace celé skupiny pod jednou internetovou adresou rozhodně není na škodu, naopak uživatelům umožňuje rychlý přístup k informacím, jde jen o to umět toho využít. "Koncepce, kterou ale prezentuje ING, není ideální, určitě by stránkám prospělo lepší strukturování a s tím související kvalitnější navigace," říká Kateřina Beranová.
Stránky u poroty skončily na místě posledním, za nejlepší si je zvolilo jen 8 % čtenářů.
Na zelenou se nejdál nedojede
(profil, názory)
(www.koop.cz, loňské hodnocení)
Stránky Kooperativy zaujaly poměrně pěknou domovskou stránkou. "Logicky členěné sekce ukazují, že na homepage je možné umístit mnoho informací a přitom ji mít přehlednou a zároveň atraktivní," říká Petr Očko. Navigace ovšem má poměrně závažný nedostatek: "Pěkně strukturovaný hlavní rozcestník se po úplném načtení přemění na obludně velký reklamní banner, který se svým kresleným provedením k ostatním grafickým prvkům webu (fotky) vůbec nehodí. Pokud si navíc nezkušený uživatel nevšimne, že jej lze zavřít a docílit tak znovuzobrazení rozcestníku, přijde o základní kámen navigace," říká Martin Zika.
V celkovém hodnocení poroty stránky získaly místo páté, čtenáři jim přiřkli stupínek vyšší.
Další úspěch pro skupinu České spořitelny
(profil, názory)
(www.pojistovnacs.cz)
- BEST WEB 2003 - CENA ČTENÁŘŮ Peníze.CZ |
|
Cenu čtenářů serveru Peníze.CZ za nejlepší webovou prezentaci pojišťovny roku 2003 získává Pojišťovna České spořitelny. |
Doposud se dalo o všech webech ze skupiny České spořitelny říci že jsou modré a bez problémů funkční. Teprve stránky Pojišťovny České spořitelny narušily jedno z pravidel a bohužel se nejedná o změnu barvy. "Informačně hodnotný web je rozumně členěn, takže čtenář nebloudí. Bez kritiky ale nezůstane díky špatné optimalizaci pro alternativní prohlížeče. Tvůrci webu totiž využili pro základní navigaci dynamická rozbalovací menu, které se zobrazuje pouze v Internet Exploreru," říká Jan Mihelko. Obsahově se web ale jinak docela líbil. "Rozsáhlé sekce jako Info-zóna či Online-zóna nabízejí vyčerpávají informace k vyřízení pojištění, sekce Životní situace zase nabízí užitečné ‘manuály‘ postupů v situacích, do nichž se někdy dostane většina z nás," říká Petr Očko.
U poroty web sice získal "bramborovou", ale čtvrtina čtenářů, která pro něj hlasovala, rozhodla o udělení druhého zlata. Gratulujeme!
HODNOCENÍ ODBORNÉ POROTY Vysvědčení hodnocených webů (známky jako ve škole) |
|
Hodnocená oblast |
ALLIANZ |
ČPOJ |
ČSOBPOJ |
ING
|
KOOP |
POJČS |
Uživatelské prostředí1 |
1,700 |
2,300 |
1,650 |
2,050 |
1,900 |
1,850 |
Informační hodnota1 |
2,100 |
1,700 |
1,900 |
2,400 |
1,900 |
2,150 |
Praktický test1 |
2,278 |
1,778 |
2,833 |
3,278 |
2,944 |
2,500 |
Výsledná známka poroty 2 |
2,026 |
1,926 |
2,128 |
2,576 |
2,248 |
2,167 |
Vysvětlivky: ČPOJ - Česká pojišťovna , KOOP - Kooperativa , POJČS - Pojišťovna České spořitelny
1) průměr ze známek všech porotců v dané hodnocené oblati 2) průměr z předchozích tří známek Zdroj: Peníze.CZ |
HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ Úspěšnost jednotliých webů |
Pojišťovna |
Procento hlasů |
Pojišťovna České spořitelny (profil, názory) |
25,17 % |
Česká pojišťovna (profil, názory) |
21,38 % |
Aviva životní pojišťovna (profil, názory) |
10,69 % |
Kooperativa pojišťovna (profil, názory) |
8,62 % |
ING (profil, názory) |
7,59 % |
Allianz pojišťovna (profil, názory) |
7,59 % |
Česká podnikatelská pojišťovna (profil, názory) |
4,14 % |
ČSOB Pojišťovna (profil, názory) |
3,45 % |
První americko-česká pojišťovna (profil, názory) |
2,41% |
Komerční pojišťovna (profil, názory) |
2,41% |
Česká pojišťovna Zdraví (profil, názory) |
2,07% |
Generali pojišťovna (profil, názory) |
1,38 % |
Credit Suisse Life & Pension pojišťovna (profil, názory) |
1,03 % |
UNIQA pojišťovna (profil, názory) |
1,03 % |
Wüstenrot životní pojišťovna (profil, názory) |
0,69 % |
Victoria-Volksbanken pojišťovna (profil, názory) |
0,34 % |
Zdroj: Peníze.CZ |
Opět losujeme o ceny!
Všem čtenářům, kteří se zúčastnili čtvrtého kola, velmi děkujeme. Během dnešního odpoledne vylosujeme další tři hlasující, kteří od nás obdrží slíbené ceny. Výherce kontaktujeme v pondělí emailem. Předem gratulujeme!!!
Zajímá vás, kde se vzaly známky na vysvědčení jednotlivých webů pojišťoven? Pokud ano, podívejte se na plné znění komentářů jednotlivých porotců. Dozvíte se, na jaké hlavní přednosti a nedostatky narazili.
Komentář Kateřiny Beranové
Komentář Petra Fejtka
Komentář Jakuba Grosmana
Komentář Jana Jedličky
Komentář Oldřicha Kračmera
Komentář Jana Mihelka
Komentář Petra Očka
Komentář Tomáše Prouzy
Komentář Martina Ziky
Komentář Aleny Urubkové
BEST WEB 2003 www stránky finančních institucí |
Letos jsme pro vás opět připravili tradiční cestopis po finančních serverech na českém internetu, ovšem v novém kabátě. Každých čtrnáct dní si posvítíme na jednu skupinu webů, hodnotí se banky, stavební spořitelny, investiční společnosti, penzijní fondy, pojišťovny a leasingové společnosti. Povíme si, co by měly takové internetové prezentace obsahovat, shrneme hlavní nedostatky z loňského hodnocení a podíváme se, zda je dané společnosti opravily. O podobě ideálního webu nás poučí Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, předních pět nebo šest společností v každé kategorii pak projde hodnocením naší 10 až 11členné odborné poroty. O tom, kdo získá titul Best Web 2003, rozhodnete i vy. Svůj hlas vašemu favoritovi můžete dát na této stránce, každých čtrnáct dnů pro novou kategorii. |
V úterý 9. 12. můžete začít hlasovat v poslední kategorii - weby leasingových společností! |
Co soudíte o internetových stránkách pojišťoven vy? Chybí vám na nich něco? Překvapily vás něčím? A jak se vám líbí letošní podoba Best Webu? Pomožte nám naši soutěž vybrousit až k dokonalosti!