Noví klienti UniCredit Bank si mohou vybrat, jestli chtějí platební kartu i v klasické plastové podobě, nebo jestli jim stačí jenom její elektronická verze v mobilní aplikaci. Novinka, kterou banka nabízí od tohoto týdne, zatím není dostupná pro dosavadní klienty.
Takzvaná virtuální karta může plně zastoupit tu plastovou, ujišťuje UniCredit. Všechny její údaje jsou shodné, stejně jako platnost, ke kartě si lze sjednat shodné doplňkové služby. Když klient plastovou kartu odmítne, protože mu stačí jen digitální, ale později si to rozmyslí a chce dostat i plastovou, může o ni kdykoliv požádat v mobilní aplikaci.
Původem italská skupina UniCredit letos na jaře oznámila, že ve všech zemích přejde na značku Mastercard. Nové karty, které vydává tuzemská UniCredit, ale dál mají značku Visa. Banka zatím ani orientačně neuvedla, kdy dojde ke změně. „Informace k přechodu na Mastercard v předstihu poskytneme,“ odpovídá mluvčí Petr Plocek.
Možnost úplně odmítnout klasickou kartu – a spokojit se jen s její virtuální podobou – nabídla už v roce 2019 ČSOB při online založení účtu, v současnosti už je tato volba dostupná i pro dosavadní klienty.
mBank dříve nabízela tuto volbu novým klientům nebo u zcela nových či ztracených karet. Od letošního dubna si také dosavadní klienti mohou před expirací karty (při pravidelné výměně) zvolit, že ji chtějí obnovit jen ve virtuální podobě, nemusí se tedy vyrábět nová plastová. „Připravujeme také možnost, aby si klienti mohli změnit plastovou kartu na čistě virtuální kdykoliv v průběhu životnosti své karty. Brzy budeme o této možnosti informovat,“ dodává mluvčí Kristýna Dolejšová.
Okruh klientů, kteří mají možnost výběru, letos rozšířila také Česká spořitelna. „Jak stávající klienti, tak noví klienti, kteří si zakládají účet, si mohou na pobočce nebo při telefonním hovoru s bankéřem vybrat, zda budou chtít ke svému účtu využívat jen virtuální kartu bez plastového protějšku. Do budoucna chceme klientům tuto možnost nabídnout přímo v mobilní aplikaci George,“ říká Juraj Pilka, který má v České spořitelně na starosti platební karty.
U zcela nových karet mají nově na výběr také klienti Monety. „V tuto chvíli nabízíme možnost výběru (tedy buď plastovou kartu s digitálním otiskem, nebo pouze virtuální) v případě, kdy se jedná o zřízení zcela nové platební karty,“ říká mluvčí Zuzana Filipová. „Tuto možnost nabízíme jak na pobočkách, tak v internetovém nebo mobilním bankovnictví,“ dodává. Při klasické výměně (ukončení platnosti dosavadní karty) zatím klienti na výběr nemají.
Speciálním případem je virtuální karta od Banky Creditas, s kterou přišla už v roce 2017. Od začátku existovala pouze v digitální podobě, nikdy neměla plastové dvojče. Je sice také navázána k běžnému účtu, ale má odlišné údaje než standardní (hlavní) karta. Podle banky je vhodná pro ty, kteří chtějí oddělit online platby (typicky na internetu) od transakcí klasickou kartou (typicky u terminálu v obchodě), nicméně s rozvojem mobilních plateb může být v současnosti plnohodnotnou náhradou klasické karty.
Základním předpokladem pro to, aby klientovi stačila karta jen v elektronické podobě, je možnost nechat si ukázat její kompletní údaje v mobilní aplikaci. Všechny citlivé údaje se samozřejmě zpřístupní až po ověření klienta – stejně jako třeba při zadávání odchozích plateb.
Ne všude si totiž klient vystačí s placením přímo mobilem nebo hodinkami přes aplikace jako Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay nebo Fitbit Pay. Především při placení na internetu, když e-shop takové platby ještě neumí zpracovat a chce, abyste napsali čísla z karty. Zmíněné aplikace pro NFC platby kompletní údaje ke kartě nezobrazí.
UniCredit se letos v říjnu stala sedmou bankou v Česku, která kompletní údaje k hlavní kartě ve svém mobilním bankovnictví ukáže. Už dříve to nabídly aplikace Air Bank, ČSOB, mBank a Monety, letos na jaře se přidala Raiffeisenbank a v létě Česká spořitelna. U karty Mastercard Virtual (ne Mastercard Standard) to pochopitelně od začátku umožňuje i Creditas.
Možnost vidět v bankovní aplikaci kompletní údaje ke kartě se hodí i v situaci, kdy si založíte nový účet nebo první kartu k němu. Nemusíte pak čekat několik dnů, než vám banka vyrobí a doručí plastovou kartu – můžete začít platit hned.
Proč mít kartu jen v digitální podobě? K výhodám podle UniCredit patří vedle okamžité dostupnosti také vyšší bezpečnost: neztratíte plastovou kartu, nikdo jiný s ní nezaplatí ani nezůstane zablokovaná nebo zapomenutá v bankomatu. Kromě toho pomáhá šetřit životní prostředí. „Jedna plastová karta sice váží asi jen pět gramů, ale při stovkách tisíc klientů může použití výhradně virtuálních karet pomoct ušetřit tuny plastů,“ říká Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank.
Přesto jsou případy, kdy se může hodit klasická plastová karta. V Česku jde hlavně o vkladomaty. Bezkontaktní čtečky, které podporují vklad hotovosti i pomocí mobilu či hodinek, zatím zavedly jen Air Bank a Česká spořitelna. Naopak vybírat hotovost už lze z naprosté většiny tuzemských bankomatů bez plastové karty – klienty o tom teď ujišťuje i UniCredit, která to dosud ve své síti neuměla. Plastová karta může přijít vhod i u některých obchodníků nebo bankomatů v zahraničí.
Mít kartu jenom elektronicky v mobilu může přinést i další problémy – když se telefon vybije, porouchá nebo ztratí. Roli hrají také osobní preference konkrétního uživatele: pro někoho je jednodušší platit u pokladny v obchodě mobilem, pro někoho plastovou kartou.
Kdy budou moct odmítnout plastovou kartu – a nechat si jen elektronickou – také klienti Air Bank a Raiffeisenbank, když obě banky už umějí zobrazit kompletní údaje ke kartě v aplikaci?
„Děláme vše proto, abychom možnost vydání virtuální karty nabídli začátkem příštího roku,“ říká mluvčí Air Bank Jana Pokorná. Banka o této novince původně mluvila v plánech pro letošní rok, nakonec ale měla další priority. „Naše IT kapacity jsme zaměřili i jiným směrem, například na možnost investování do akcií či na přípravu nového platebního řešení, které umožní rozšířit počet míst, kde akceptují bezhotovostní platby,“ vysvětluje.
„Virtuální kartu nabídneme klientům v průběhu příštího roku,“ potvrzuje také mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
Jen v digitální podobě dostanou kartu i klienti nové Partners Banky, pokud nebudou trvat také na plastové variantě.
Kompletní údaje ke standardní kartě zatím neukáže elektronické bankovnictví Komerční banky (a to ani nová aplikace KB+, kterou spustila na jaře), Fio banky, Creditas a Max banky (ta ukáže číslo karty a údaje o její platnosti, ale ne třetí z potřebných údajů – kód CVC). Trinity Bank pak zůstává jedinou retailovou bankou v Česku, která nenabízí ani karty, ani aplikaci.
„Vyvíjíme maximální úsilí, abychom do konce roku 2024 uměli jak zobrazit kompletní údaje o kartě, tak nabídnout klientům možnost volby, zda chtějí kartu i v plastu,“ říká mluvčí Komerční banky Šárka Nevoralová.
Petr Kučera
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem