Všechny banky ze skupiny UniCredit budou používat platební karty značky Mastercard. „Jedná se o první případ, kdy velká obchodní banka zavádí v Evropě strategii, jež v takovémto rozsahu staví na jedné kartě na velkém počtu trhů,“ zdůrazňují ve společném oznámení.
Dohoda s Mastercard se týká třinácti bank ve dvanácti zemích včetně České republiky. Celkem jde o 20 milionů platebních karet.
Tuzemská UniCredit Bank v současnosti používá výhradně karty od konkurenční značky Visa. Pro ni se přitom rozhodla teprve před třemi lety: v létě 2020 klientům oznámila, že dosavadní karty od Mastercard vymění za Visa – a to už na podzim stejného roku, tedy ještě před koncem vyznačené platnosti jednotlivých karet. Nová karta tehdy zaujala netradičním moderním designem – je „na výšku“ a přední strana neobsahuje ani číslo karty, ani jméno majitele.
Jestli klienty i tentokrát čeká zrychlená výměna karet, zatím není jasné. Podrobnosti zjišťujeme od tuzemské UniCredit Bank. Společná zpráva celé skupiny se praktickým dopadům zatím nevěnuje, píše hlavně obecně o „dalších inovacích ve světě plateb a vylepšeném digitálním prožitku klientů“.
„Nově posílené partnerství přesně vystihuje samu podstatu naší strategie UniCredit Unlocked a záměr využívat přítomnost na mnoha trzích prostřednictvím jednotné, komplexní nabídky pro naše klienty. Naše geografické rozšíření spolu s odbornými znalostmi společnosti Mastercard v oblasti platebních služeb nám umožní nejen zjednodušit partnerství a smlouvy, ale také posílit digitální, bezpečnostní a produktové nabídky stávajícím i budoucím držitelům našich platebních karet. Je to skvělý příklad nového způsobu řízení projektů v rámci UniCredit. Důsledně podporujeme všechny své entity a vystupujeme jako jedna firma,“ říká Andrea Orcel, generální ředitel společnosti UniCredit.
„Nově posílené, víceleté partnerství společnosti UniCredit umožňuje držitelům jí vydávaných platebních karet poskytovat ty nejlepší nabídky, jednodušší základní produkty a optimalizovaný digitální prožitek díky kompletní sadě řešení v mobilních aplikacích. Dalším přínosem je možnost rozvíjet specificky zaměřený přístup k inovacím, což bude pro klienty znamenat větší výběr možností, jakým způsobem a pomocí jakých kanálů realizovat své platby,“ dodává UniCredit v oficiálním prohlášení své mezinárodní centrály.
Opačným směrem letos míří Česká spořitelna. Klientům, kteří využívají karty značky Mastercard, je zrychleně vymění za karty Visa. Spořitelna dosud vydávala karty obou společností, nově se rozhodla pro jedinou.
Karty obou značek vydávají retailovým klientům také ČSOB, Komerční banka, Raiffeisenbank, Fio a mBank. Pouze karty Mastercard nabízejí Air Bank, Creditas a Max banka, naopak jen Visa karty vydávají Moneta a UniCredit.
Z pohledu běžného klienta není ve fungování karet prakticky žádný rozdíl, s oběma typy se dá běžně vybírat z bankomatu a platit v obchodech nebo e-shopech. Z pohledu bank jako vydavatelů tak hrají roli hlavně obchodní podmínky, které asociace nabídne.
Mastercard se stal lídrem českého trhu díky agresivnější cenové politice zhruba před deseti lety, kdy na pozici jedničky vystřídal Visu. Jeho podíl ale v posledních letech klesá. Z celkového počtu zhruba 14 milionů vydaných karet v Česku připadalo ke konci loňského roku 7,3 milionu na značku Mastercard a 6,7 milionu na Visa, vyplývá ze statistiky Sdružení pro bankovní karty.
Petr Kučera
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem