Placení náramkem a prstenem spouští druhá banka
2. 10. 2024 | Petr Kučera
Raiffeisenbank jako druhá banka v Česku podporuje všechny platební řešení pro takzvanou chytrou elektroniku, které jsou v tuzemsku dostupné.
Zdroj: Česká spořitelna
Čím dál víc lidí si při placení v obchodě nebo při výběru z bankomatu vystačí jen s chytrým mobilem či hodinkami. Může za to rozšíření aplikací jako jsou Apple Pay, Google Pay, Garmin, Fitbit nebo Samsung Pay – podle statistiky společnosti Mastercard využívá některou z těchto platebních metod už 39 procent Čechů.
Klasickou plastovou kartu už proto mnozí klienti přestali nosit s sebou. Banky si to uvědomují a připravují se na to, aby si lidé (nebo víc lidí než dosud) mohli vybrat, zda ještě vůbec chtějí mít i fyzickou kartu, nebo jim bude stačit jen ve virtuální podobě.
Pro upřesnění: řeč je o virtuální kartě, která může plně zastoupit tradiční plastovou kartu a jejíž údaje jsou shodné s tou klasickou.
Většina bank dosud automaticky posílá klientům plastovou kartu, přestože vedle ní můžou používat i její virtuální dvojče. Možnost úplně odmítnout klasickou kartu – a spokojit se jen s její virtuální podobou – zatím nabízí jen ČSOB a částečně Česká spořitelna a mBank.
Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.
Nejdál je v tom ČSOB, která tuto volbu umožňuje klientům jak při založení účtu (online formou, ne na pobočce), tak i při pravidelné obměně karty. V České spořitelně lze odmítnout plast zatím při jen založení Plus účtu. mBank dává takovou volbu pro nové klienty, nebo v rámci žádosti o vydání nové karty či ztracené karty.
Možnost říct si o kartu jen ve virtuální podobě brzy dostane mnohem víc lidí.
mBank ji už připravuje i při výměně dosavadní karty. „I stávající klienti si budou moci zvolit, kterou ze svých karet budou chtít jen virtuální a kterou ne. Je to jedna z hlavních věcí, na které se letos chceme zaměřit,“ říká Martin Podolák, ředitel produktové a procesní divize mBank pro Česko a Slovensko. Noví klienti mají takovou možnost už od loňského srpna.
V našem článku označujeme jako virtuální takovou kartu, která je plnohodnotnou alternativou k té klasické plastové. Má tedy shodné údaje a v zásadě i stejné možnosti použití. Jako virtuální se ale označují také speciální karty v nabídce některých bank:
Data ukazují, že část klientů je připravena plast opustit. Zatímco koncem roku 2021 mBank evidovala necelých sedm a půl tisíce karet jen ve virtuální podobě, koncem loňského roku to bylo skoro 68 tisíc.
„Samozřejmě, že jsou situace, hlavně při cestách do zahraničí, kdy je fyzická karta důležitá, protože ne všechny platební terminály nebo bankomaty jsou připraveny na bezkontaktní transakce. Myslíme si však, že doba, kdy klient má třeba více plastových karet od různých bank, protože každou používá na něco jiného, bude brzy za námi,“ říká Podolák.
Bankéři si uvědomují, že plastová karta je důležitá jako rezerva pro případy, jako jsou cesty do zahraničí, kde se na bezkontaktní technologii nelze vždy spolehnout, nebo když se mobil vybije nebo ztratí. „V zásadě by na to klientovi měla stačit jedna plastová karta,“ věří Podolák.
Obdobným směrem se chystá jít i Česká spořitelna. „Do budoucna chceme dát všem klientům při výměně karty na výběr, zda budou chtít ke svému účtu zasílat i plastovou kartu, nebo jim bude stačit jen ve virtuální podobě,“ říká Juraj Pilka, který má v České spořitelně na starosti platební karty. „Mohlo by to být během letošního roku,“ upřesňuje Lukáš Kropík z tiskového oddělení.
Na výběr nově dostanou také klienti Air Bank. „Tyto čistě virtuální platební karty bychom chtěli klientům nabídnout v letošním roce. Zatím ještě neznáme přesný termín, kdy by se tak mohlo stát. Jakmile k tomu budeme mít bližší podrobnosti, určitě jim o tom dáme včas vědět,“ říká Roman Macháček z tiskového oddělení.
Možnost říct si jen o virtuální kartu bez její plastové podoby chtějí nabídnout také Komerční banka, Raiffeisenbank či UniCredit.
„Ano, tuto propozici už také řešíme,“ potvrdila Šárka Nevoralová, mluvčí Komerční banky. Podle ní obecně platí, že klienti ve svých mobilních peněženkách mají více karet – většinou jde o kombinaci osobních a služebních karet a od více vydavatelů.
„Kdo má kartu v mobilu nebo hodinkách, využívá plastovou kartu jen když musí – tedy když jde o bankomat, který na tuto technologii není vybavený, nebo je problém s akceptací digitální karty na terminálu,“ vysvětluje Nevoralová.
„Klienti požadující čistě virtuální kartu jsou zatím v menšině, ale takovou možnost také připravujeme,“ potvrzuje i mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
„Projekt ke spuštění virtuálních karet připravujeme. Přesný termín v předstihu klientům avizujeme,“ říká mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.
Samostatné virtuální karty v budoucnu ráda nabídla i Fio banka, potvrzuje mluvčí Jakub Heřmánek.
Chcete šetřit a mít peníze po ruce? Poradíme!
Se spořicím účtem s vyšším úročením budete mít rezervu kdykoli k dispozici. Peníze ukládejte pravidelně nebo jednorázově.
Naopak Hello Bank, která zájem o čistě virtuální karty dávala najevo už před více než dvěma lety, teď přípravy nepotvrdila. „Virtuální karty klientům nevydáváme a ani tuto možnost aktuálně nezvažujeme,“ odpovídá Andrea Nováková, šéfka komunikace tuzemské BNP Paribas Personal Finance SA, vlastníka Hello Bank.
Pro banky je větší přechod na virtuální karty lákavý i kvůli úsporám nákladů na jejich výrobu a doručování klientům.
„Zatím neočekáváme, že podíl klientů nevyžadujících fyzickou kartu bude jakkoliv zásadní, a proto ani případná úspora nebude nijak vysoká. Toto se v čase bude měnit, ale to nebude otázka týdnů či měsíců ale spíše roků,“ říká Šárka Nevoralová z Komerční banky.
Podle spořitelny se úspora dá vyčíslit jen těžko. „Náklady z výroby plastových karet se přenesou na vývoj v IT tak, abychom byli schopní klientům přinášet inovativní a bezpečné platební řešení,“ myslí si Juraj Pilka.
Dlouhodobý investiční produkt
Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 3. 2023 11:01, Honza B
Já chytrý telefon mám, ale na fyzické karty pro fyzickou platbu nedám dopustit. Líp se s tím manipuluje a především nejste totálně v hajzlu, když se něco stane telefonu. Opouštění praktického řešení ve prospěch něčeho překombinovaného je spíš znak moderní doby.
Na druhou stranu nic proti virtuálním kartám na placení online, ale to je novinka asi tak dvacet let stará a není závislá na chytrosti telefonu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 3. 2023 19:13, P12k14
som celkom zaskočený že tu v diskusii je toľko ľudí proti platbe mobilom. Ja už ani neviem kde mám peňaženku a aj keby som ju našiel, tak si nespomeniem na PIN karty. Prídem k pokladni, odomknem telefón nasnímaním prstu, priložím k terminálu a idem preč. Budem konzervatívny a dám veľkú rezervu - platenie mi trvá asi 5 sekúnd.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.