Klienti tří tuzemských bank mají i nadále smůlu, když chtějí snadno najít platbu starší než dva roky. Komerční banka (pro většinu dosavadních klientů), Moneta a UniCredit Bank totiž ve svém internetovém a mobilním bankovnictví nabízejí jenom dvouletou transakční historii.
Starší platby musí klienti těchto tří bank hledat „ručně“ v PDF výpisech podle jednotlivých měsíců, což je obvykle zdlouhavé a komplikované. Když přesně nevíte, kdy jste platbu odeslali nebo dostali, musíte postupně otevřít několik souborů po jednotlivých měsících.
Archivní výpisy v PDF se navíc z této trojice bank dají jednoduše stáhnout jen v Monetě – připravené přímo v nabídce elektronického bankovnictví za všechny měsíce od založení účtu. V Komerční bance (starším systému) jsou PDF výpisy hned dostupné jen za poslední tři měsíce, o starší si musíte v internetovém bankovnictví nejdříve požádat – k dispozici jsou do pár minut zdarma. V aplikaci UniCredit jdou dostupné PDF výpisy jen za poslední dva roky, možnost jednoduše požádat o starší výpisy chybí.
Naopak v pěti bankách můžete snadno najít jakoukoliv starší platbu. Neomezenou historii transakcí v elektronickém bankovnictví až k datu založení účtu mají Air Bank, Creditas, Fio, Raiffeisenbank a Trinity Bank. Jako šestá se k nim přidá nová Partners Banka.
Delší než pětiletou historii nabízí ještě Max banka (bývalá Expobank) – najít se dá vše od 4. ledna 2016. Přesně pět let zpátky mohou hledat klienti ČSOB a mBank. mBank nabízí pro delší než pětileté období možnost snadno si vygenerovat společný výpis za libovolný časový úsek – vedle PDF jsou na výběr i formáty CSV, HTML a ABO. Česká spořitelna umožňuje hledání v aktuálním roce a čtyřech předchozích kalendářních letech.
Snadné hledání v historii transakcí |
banka | maximální délka hledání |
Air Bank | neomezeně |
Banka Creditas | neomezeně |
Česká spořitelna | pět let (aktuální rok a čtyři předchozí kalendářní roky) |
ČSOB | pět let |
Fio banka | neomezeně |
Komerční banka | dva roky ve starém systému (MojeBanka, Mobilní banka), tři roky v novém systému KB+ |
Max banka | od 4. ledna 2016 |
mBank | pět let |
Moneta Money Bank | dva roky |
Partners Banka (v pilotním provozu) | neomezeně |
Raiffeisenbank | neomezeně |
Trinity Bank | neomezeně |
UniCredit Bank | dva roky |
Zdroj: redakční test Peníze.cz a odpovědi bank |
Nové banky, které vstupovaly na trh později, měly samozřejmě výhodu i v tom, že své internetové bankovnictví tvořily od začátku. Aby se prosadily, vsadily navíc na pružnější a klientsky vstřícnější přístup, než bylo tehdy běžné u starších velkých bank – ty často musely čekat na zásadnější inovaci svých systémů.
Největší pokrok v posledních letech udělala v tomto směru ČSOB, která ještě před čtyřmi lety nabízela hledání jen za poslední rok a půl. Lepší možnosti oproti dřívějšku přinesl také systém George v České spořitelně. A alespoň o rok delší historii transakcí (na celkové tři roky) přináší nová aplikace KB+, kterou Komerční banka spustila letos na jaře, ale většinu dosavadních klientů na ni převede až v příštím roce.
Banky s krátkou transakční historií nenabídly ani kompromisní řešení: výsledek by se při přímém hledání v elektronickém bankovnictví u starších plateb neukazoval stejně rychle (okamžitě) jako u nedávných transakcí, přesto by klienti zřejmě ocenili větší pohodlí a dostupnost archivu – i kdyby měli čekat třeba i pár desítek vteřin, než se starší data natáhnou z nějakého „externího úložiště“.
Česká národní banka v roce 2021 řekla webu Peníze.cz, že výhrady proti krátké transakční historii nemá. Zákon o platebním styku nestanoví bankám povinnost poskytnout klientům na vyžádání informaci o jakékoliv proběhlé platbě v minulosti. Banky musí jen informovat o posledních proběhlých transakcích (bez zbytečného odkladu po odepsání či připsání částky), případně poskytovat klientům výpisy z účtů v pravidelných intervalech, které nesmějí být delší než jeden měsíc. Zákon tedy nezaručuje snadnou dohledatelnost transakcí ve vzdálenější historii.
Vedle délky se postupně zlepšují se i samotné možnosti vyhledávání. Standardem se už stal takzvaný fulltext – hledání tak, jak jsou lidé zvyklí běžně na webu. Nemusíte tedy přemýšlet, do kterého z několika polí zadat hledaný výraz. S výjimkou starší mobilní aplikace Komerční banky to dnes umí mobilní bankovnictví všech bank (včetně nové KB+).
Opravdu snadné hledání ve starších platbách podle vybraného slova – například Lidl – funguje v aplikacích Air Bank, Creditas a Fio: hned napoprvé se vám ukáže kompletní výpis. V rámci posledních až pěti let se hned ukážou výsledky i v České spořitelně. V ČSOB sice nejdříve vidíte jen posledních 90 dnů, ale toto omezení je na první pohled viditelné a dá se jednoduše odškrtnout – pak už hledáte v celé pětileté historii. Raiffeisenbank ukáže výsledky „posledních plateb“ (zhruba rok), zadáním ve filtru se dá období prodloužit.
Komplikovanější to mají klienti Monety, mBank a UniCredit. Když v aplikaci zadají klíčové slovo (třeba zmíněný Lidl) do vyhledávacího pole, ukážou se jim výsledky jen za kratší období (u UniCredit zhruba poslední dva měsíce, u Monety půl roku, u mBank rok). Na první pohled není vidět, že by výsledky byly nějak časově omezené – a že se dají případně prodloužit. U mBank se to pak ukáže alespoň po kliknutí na možnosti filtru (v časovém období si místo přednastaveného roku zvolíte delší), ale u Monety nebo UniCredit na to musíte přijít bez nápovědy: ke starším výpisům se dostanete až po kliknutí na filtr a zvolení času – například při zadání vyhledávání od listopadu 2021.
Petr Kučera
Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem