Ochrana spotřebitele

Další články na téma ochrana spotřebitele najdete na Finmag.cz.

E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo

Co se děje | Petr Kučera | 7. 11. 2022

+86

Největší změny pravidel za poslední roky začnou platit od 6. ledna 2023. Přináší je novela zákona o ochraně spotřebitele a novela občanského zákoníku.

Med posílí imunitu. Dejte si ale pozor, co kupujete

Když se řekne | Renata Lichtenegerová | 18. 10. 2020 | 9 komentářů

+84

Lehce se falšuje a dobře prodává. Pro podvodníky je lákavou komoditou, a to i po velkých kauzách s antibiotiky a doslazováním, které trh částečně očistily. Supermarkety si kvalitu víc hlídají, podvodníci však změnili strategii.

Nové triky šmejdů. A rady, co dělat, když naletíte

Jak na to | Petra Dlouhá | 26. 4. 2016 | 6 komentářů

+80

I když se řada obcí snaží udělat podomnímu prodeji přítrž – jednoduše ho zakázaly – fígle nepoctivců stále padají na úrodnou půdu. Takzvaní šmejdi v Česku řádí dál. Přinášíme přehled triků, na které byste si měli dát pozor. A rady, jak postupovat, když se necháte oblafnout.

Skutečné slevy při Black Friday. Podívejte se, kdo nejvíc čaroval

Analýza | Jakub Balada | 28. 11. 2022 | 1 komentář

+78

Díky Hlídači shopů si můžete ověřit, jaká je skutečná sleva a jestli ji obchodníci uměle nezvyšují. Jakub Balada z datového startupu Apify popisuje, co hlídač zjistil během letošního Black Friday.

Každý sedmý se chytí. Útoků na bankovní účty prudce přibylo

Co se děje | Olga Skalková | 9. 12. 2021 | 23 komentářů

+76

Už to nemusí být jenom hloupý e-mail se špatnou češtinou. Zavolají vám z čísla, které vypadá jako bankovní. Pokusy o podvod jsou čím dál chytřejší. Oproti loňsku je jich i několikanásobně víc, přiznávají banky.

HromadnéŽaloby.cz půjdou po krku vykukům. UPC první na řadě!

Co se děje | Ondřej Tůma | 19. 6. 2013 | 7 komentářů

+74

Právě dnes představil právník Petr Němec, kterého známe jako bojovníka proti poplatkům za vedení úvěrového účtu, svůj nový projekt. Tentokrát bude na svém webu sjednocovat poškozené spotřebitele k hromadným žalobám. První žaloby budou směřovat proti firmám UPC, BezReklamky a Český inkasní kapitál.

Nový trik na předváděcích akcích. Varujte babičku!

Co se děje | Petra Dlouhá | 1. 10. 2012 | 25 komentářů

+73

Před pár měsíci jsme rádi přinesli zprávu o zákonu, který má zkomplikovat podvůdky a podvody vykuků z prodejních akcí. Ale kampak na ně: vymysleli novou fintu a jsou nebezpečnější než dřív. Přinášíme podrobný návod, jak se bránit.

Podvody na předváděcích akcích: Nekupujte šmejd za desetitisíce!

Co se děje | Petra Dlouhá | 14. 3. 2011

+71

Slíbit výlet a oběd zdarma. Zavřít v sále hospody. Vykázat ven silnější kusy. A ty slabší ubít agresivní prezentací revoluční pánve, která smaží, šetří energii, dědovi vyléčila rakovinu a dnes naposled je k mání za výjimečnou cenu. Hloupost je věčná – někdo koupí pokaždé.

Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků

Co se děje | Petra Dlouhá | 5. 8. 2014 | 24 komentářů

+71

„Haló? Tady Novák z Asociace pojišťoven. Musíme vám zkontrolovat smlouvu…“ „Dobrý den, Mráček z Centra pojišťoven. Víte, že máte nárok na slevu? Kdy se sejdeme?“ Nepoctiví pojišťováci se kryjí za neexistující instituce s úctyhodným názvem. Důvod? Chtějí navodit dojem, že jsou z „vaší pojišťovny“ nebo příbuzné organizace a přetáhnout ke konkurenci. Nemusí se to vyplatit. Dejte pozor, kdo volá.

Dejte si pozor na fígly mobilních operátorů! Jak nenaletět?

Co se děje | Petra Dlouhá | 21. 2. 2011 | 64 komentářů

+69

Mobily: před deseti lety senzace, dnes skoro nuda. Mají ho všichni od pětiletých rošťáků po osmdesátileté babičky. Operátoři větří zisky a snaží se urvat co nejvíc. Přetahují klienty konkurenci a důkladně si je k sobě uvazují. Že jejich postupy vždycky nejsou košer, potvrzuje právník sdružení Spotřebitel.net Miroslav Huml.

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

Když se řekne | Veronika Hejná | 6. 8. 2020

+68

Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať neplatíte zbytečně?

O špíně v autobazarech s právníkem dTestu

Rozhovor | Ondřej Tůma | 21. 6. 2014 | 18 komentářů

+66

Autobazarová půjčka má tři strany. Zákazníka, úvěrovou společnost a autobazar jako zprostředkovatele. Zákazník býval bit a zdá se, že za to přichází trest. Zatím dopadá na úvěrovky. Miloš Borovička, právník dTestu, ale upozorňuje na roli bazarů samotných: „Zástupci úvěrových společností naznačují, že se nechali natlačit do něčeho, co se jim už příliš nelíbí a ani zas tak nevyplácí. Samozřejmě je ale nikdo nenutil s pistolí u hlavy…“

Konec falešných hodnocení. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

Co se děje | Veronika Hejná | 27. 4. 2020 | 5 komentářů

+64

Pravidla pro uživatelské recenze i hodnocení zboží a služeb na internetu se zpřísní. Různá tržiště, srovnávače nebo třeba portály nabízející ubytování či recenze různých podniků budou muset vysvětlit, jak ověřují, že je píší skuteční zákazníci.

Reklamace, nebo vrácení zboží? Pravidla a časté chyby

Jak na to | Tomáš Smolík | 24. 8. 2021 | 3 komentáře

+61

Jak správně reklamovat či vrátit zboží? Na co si dát pozor při nákupu v e-shopu a případných pozdějších problémech? Tady je aktuální návod.

Když se nedá věřit už ani té flašce

Komentář | Michal Kašpárek | 28. 9. 2012 | 3 komentáře

+61

V Česku funguje úplný opak znalostní ekonomiky. Jsme mistři ve vydělávání na tom, že víme něco, co ten druhý neví. Třeba že rum není rum.

Koninový skandál: cena za to, že nechcete vidět krev

Sloupek | Michal Kašpárek | 1. 3. 2013 | 9 komentářů

+59

Ponaučením z koninového skandálu ať je to, že cool obchody a jídelny odlišuje od ušmudlaných bister a pofiderních náleven mnohdy jen lepší marketing. Regály můžou mít vycíděné a štít naleštěný, ale řetězec dodávek skryje špínu tam i tam.

Hromadná aukce dTestu. O výhodnější mobilní tarif si můžete říct do konce května

Co se děje | Monika Veselíková | 4. 5. 2017 | 4 komentáře

+59

Po hromadných aukcích energií, ve kterých se o levnější plyn a elektřinu ucházelo přes sto tisíc domácností, spustilo spotřebitelské sdružení dTest další podobnou kampaň. Hromadnou aukci mobilních tarifů. Jak taková aukce probíhá a jak se přihlásit? Poradíme.

Nevýhodný kurz DCC už umí blokovat i největší banka

Co se děje | Petr Kučera | 14. 6. 2022 | 15 komentářů

+58

Dobrá zpráva před dovolenou v cizině: Česká spořitelna se přidává k menším bankám a ukazuje, že platební kartu lze před nechtěnou službou chránit líp.

Falešné slevy neskončily. Proč to řetězcům dál prochází?

Komentář | Veronika Odrobinová | 20. 7. 2023

+58

Stopku imaginárním slevám a klamavým reklamám měla vystavit novela zákona o ochraně spotřebitele. V praxi ale potřebnou změnu nepřinesla. ČOI nemá odvahu zakročit.

Mýty o reklamacích a velké změny od roku 2014: konec záručních lhůt?

Co se děje | Petra Dlouhá | 30. 4. 2013 | 21 komentářů

+55

Reklamace. Zážitek, kterému se chcete obloukem vyhnout? Radši reklamujte, dokud je čas! A buďte rádi, že na to zatím máte nárok. V roce 2014 se pravidla přiostří. Přečtěte si nejčastější mýty o reklamacích. A začněte se chystat na příští rok. Víte, co nás čeká?

Opravdu chcete přijít o peníze? Neuvěřitelná cesta s podvodníkem

Aktuality | Jiří Hovorka | 2. 6. 2021 | 26 komentářů

+53

O zhruba 200 tisíc korun přišel minulý týden 36letý muž ze Šumperska. Stal se obětí vishingu, tedy podvodné praktiky, která se teď v Česku rychle šíří.

Soumrak nevyžádaných hovorů. Bič na obtěžující telefonáty funguje

Když se řekne | Jana Divinová | 10. 8. 2022 | 4 komentáře

+53

Za červenec si lidé na nevyžádané telefonické nabídky stěžovali víckrát než loni za celý rok. Znamená to, že novela zákona, která jim měla zatnout tipec, účinkuje, jak měla.

Šéf ČTÚ: Operátoři stavějí dálnice, ale pustí na ně jenom škodovky stodvacítky

Rozhovor | Ondřej Tůma | 15. 10. 2016 | 3 komentáře

+51

Otevřený rozhovor s šéfem Českého telekomunikačního úřadu Jaromírem Novákem o tom, co Česku schází k tomu, aby se mohlo stát středoevropským lídrem v digitálních technologiích, o tom, že balíček s pětisty megabajty dat je dnes výsměch, o absenci čtvrtého operátora a o prolobovaných legislativních úpravách, které tlačí spotřebitele do kouta.

Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství

Co se děje | Petra Dlouhá | 23. 5. 2011 | 44 komentářů

+49

Neúnavné týmy náhončích telefonních operátorů nás pronásledují na každém kroku. Kdyby byli jen otravní... Jenže oni se nás (a zejména slabé, staré nebo nezkušené) často snaží podvést. Vymýšlejí si, kamuflují, hrají na city…

Kontrola potravin dopadla hůř, než se čekalo. Zavřelo pět prodejen

Aktuality | Jana Divinová | 13. 4. 2023

+49

Už několik týdnů probíhají kontroly u zemědělců a potravinářů kvůli vysokým cenám potravin. Zjištění Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) a České obchodní inspekce (ČOI) jsou horší, než se očekávalo. Na dnešním setkání s novináři to sdělil ministr zemědělství Zdeněk Nekula.

Otravné hovory poznají na první pohled. Slováci mají nové pravidlo

Aktuality | Jana Divinová | 28. 8. 2022

+48

Otravné marketingové hovory netrápí jen Čechy. Zatímco u nás jsme letos dali stopku všem firmám, kterým volaný nedá vysloveně souhlas, na Slovensku jdou jinou cestou. Že půjde o obchodní nabídku, poznají hned z telefonního čísla.

Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky

Co se děje | Pavla Adamcová | 2. 2. 2024 | 5 komentářů

+46

Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců. Ukázalo se, že kouzlení se slevami nezmizelo, řada obchodníků si nová pravidla vyložila po svém.

Klára Samková: Stvořte si své vlastní peklo! Aneb o spotřebitelských úvěrech

Komentář | Klára Samková | 12. 1. 2011 | 20 komentářů

+46

Zdálo by se, že zákon o spotřebitelských úvěrech zabrání překotnému půjčování, vedoucímu k neodvratnému zadlužování se a následnému pádu do novodobých otrokářských úvěrových pastí. Osobní zodpovědnost ale nelze nastudovat na žádné škole, ani vynutit žádnou právní normou.

Chcete ušetřit, dostanete pokutu. Stížností na aukce energií přibývá

Jak na to | Jana Poncarová | 5. 9. 2019 | 9 komentářů

+44

Aukční firmy slibují, že vám vysoutěží tu nejlepší cenu elektřiny nebo plynu. Možná to dokážou. Ale možná na vás místo úspory vyrukují s pokutou. Jak nenaletět?

Nový podvod s balíky z e-shopů. Platíte, co jste neobjednali

Co se děje | Gabriel Pleska | 30. 11. 2023 | 3 komentáře

+43

Počet nákupů na internetu každý rok roste. Placení dobírkou je sice na ústupu, ale rozhodně ještě není raritou. A na to spoléhají dobírkoví podvodníci.

Převodník měn

Rozšířená verze kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů
Partners Financial Services