Vzpomínáte si na příběh dealera-podvodníka z Live Telecom, o kterém jsme informovali v únoru? Firma pokračuje v zajetých kolejích.
„Naše 82letá babička byla klientkou 0₂, pak ji ale navštívila dealerka Live Telecom... Tvrdila, že pro ni má výhodnou nabídku a přiměla ji uzavřít novou smlouvu,“ vypráví Michal Krátký. Dealerka paní Čapkovou ujišťovala, že kromě paušálu za linku, telefonní přístroj a poplatků Live Telecom nebude platit už nic dalšího a významně ušetří. „Samozřejmě že babička nebyla schopna si prostudovat celou smlouvu, je zvyklá lidem věřit. Spolehla se na to, co jí řekli. Zvláště když se firma jmenuje ‚telecom‘ – to bude jistě solidní, myslela si,“ pokračuje pan Krátký. Ale ukázalo se, že paní Čapková musí navíc platit za každé spojení jednorázový poplatek firmě O₂, čímž se jí telekomunikační služby značně prodražily. Smlouvu sice může vypovědět, ale musí doplatit paušály za dva roky, byla totiž uzavřena na dobu určitou. Pan Krátký má jasno: „Je to podvod – dealerka úmyslně uvedla babičku v omyl.“
Právník sdružení Spotřebitel.net Ondřej Daněk orientaci dealerů na starší lidi potvrzuje: „Oslovují především starší lidi, kteří se neumí rychle zorientovat v nabízených službách a snadno podlehnou psychologickému nátlaku.“ O tom, kolik vlastně mají doopravdy zaplatit, se dozvídají až z měsíčního vyúčtování – a to bývá pozdě. „Když spotřebitel uzavře smlouvu mimo kamennou prodejnu, má právo od ní do čtrnácti dní odstoupit. Jestliže tato lhůta uběhla, smlouva je vymahatelná a paní Čapková ji plnit musí,“ říká Daněk.
Formálně má Live Telecom vše ošetřené, dealerka zvládla akci na výbornou – podpis paní Čapkové má černý (nebo modrý) na bílém. Jistě, paní Čapková si měla důkladně přečíst, co podepisuje. Ale opravdu můžeme naivity starého člověka beztrestně využívat? Důvěřivost znakem charakterové vady není. O metodách dealerky se totéž tvrdit nedá.
Miliardy sbírané na ulici
Televizní reklamy jsme se naučili pouštět jedním uchem tam, druhým ven. Na schránky si lepíme nekompromisní „STOP LETÁKŮM“. Jeden marketingový nástroj ale zbývá – setkání tváří v tvář. Třicet lidí dealery otráveně odpálkuje, ale třicátý první podepíše... A to je jejich člověk. Pro toho (lépe řečeno jeho podpis) by i dýchali, tak proč si k němu nedopomoct menší fintou, že? Ono jde totiž celkem o dost peněz. Podle Světové federace asociací přímého prodeje se jen v roce 2009 v Evropské unii v přímém prodeji protočilo přes 10 miliard eur. V České republice pak 161 milionů eur. Armáda „obchodních zástupců“ v naší zemi čítá neuvěřitelných 223 tisíc mužů a žen. Těžko se pak můžeme divit, že nás pronásledují jak vlastní stín.
Nejčastější triky dealerů
„Důrazně varujeme před uzavíráním smluv na ulici. Nemáte šanci si tam podmínky pořádně přečíst, bývají navíc napsané tak malým písmem, že je nerozluštíte ani s brýlemi,“ varuje právník Daněk. „Určitě byste si měli nejprve vyžádat návrh smlouvy a v klidu se rozmyslet.“ Řada dealerů to odmítne. To už ale vypovídá o jejich neserióznosti. „S takovým obchodníkem bych žádnou smlouvu neuzavřel,“ pokračuje Daněk. A další typická finta? „Ve smlouvě bývá ukrytá formule, že jste si dealera sami pozvali domů za účelem objednávky – to vám znemožňuje od smlouvy odstoupit ve čtrnáctidenní lhůtě.“ Další výjimkou, kdy čtrnáctidenní lhůta neplatí, je situace, kdy objednané služby začnete okamžitě používat. „Například si koupíte SIM kartu a hned ji strčíte do telefonu,“ říká právník.
Také varuje před uzavíráním smluv po telefonu: „Dealer na vás vychrlí, že pro vás má úžasně výhodnou nabídku, samozřejmě vám ale po telefonu nepřečte smlouvu celou a zmíní pouze výhody daného tarifu.“ Jediné, na co čeká, je vaše „ano“ – tím je totiž smlouva uzavřená.
Sdružení Spotřebitel.net měsíčně řeší případy desítek lidí, kteří dealerovi naletěli. „Téměř výhradně se jedná o staré lidi a nezkušené mladé, kteří sotva dosáhli plnoletosti,“ říká Daněk. Dealeři zkrátka dobře vědí, na jaké skupiny se zaměřit. „Starým lidem navíc často neřeknou, že podpisem přejdou k jinému poskytovateli, a vydávají se za zástupce jejich původního operátora,“ varuje právník.
Nejvíc stížností prý do sdružení Spotřebitel.net přichází na T-mobile, v druhé řadě pak na O₂. Hodně si lidé stěžují i na praktiky firmy Live Telecom.
Sonda mezi operátory
Udělali jsme si mezi operátory malou anketu. Kromě T-mobile, O₂ a Vodafone jsme oslovili ještě společnost Live Telecom, která se specializuje na pevné linky a která je neetickým chováním svých dealerů pověstná. Firmy odpovídaly jako jeden muž – tedy kromě 0₂, odkud nám přes urgence neodpověděli vůbec.
„Žádné vlastní pouliční prodejce nezaměstnáváme. Máme ale řadu obchodních partnerů, kteří tyto zaměstnance mají a jejichž prostřednictvím můžeme oslovit i zákazníky, kteří nenavštíví naši prodejnu,“ říká mluvčí T-mobile Martina Kemrová. S kolika takovými firmami T-mobile spolupracuje, ale říci odmítla.
Podobně neurčitou informaci jsme dostali i od Vodafone: „Spolupracujeme v této oblasti řádově s jednotkami firem,“ uvedl mluvčí Mirek Čepický. Když jsme se obou firem dotazovali, jaké příjmy jim ročně z přímého prodeje plynou, dozvěděli jsme se, že „tyto informace není možné poskytnout“. A když nás zajímalo, jak velká je provize dealera za jednu uzavřenou smlouvu? Od obou operátorů nám bylo řečeno, že se jedná o „důvěrnou informací mezi obchodními partnery a není ji možné zveřejnit“.
Informaci o výši provize nám ale odmítla sdělit i mluvčí firmy Live Telecom, která dealery sama zaměstnává.
Vše pro vaše dobro
Samozřejmě nás zajímalo hlavně (ne)etické jednání dealerů. „Klademe velký důraz na školení prodejců. Každou objednávku sepsanou v terénu telefonicky verifikujeme. Ověřujeme objednané produkty, včetně cen a podmínek, a dotazujeme se na kvalitu prodeje,“ říká mluvčí Vodafone Čepický. „V případě nespokojenosti zákazníka vyvozujeme závěry směrem k prodejcům a nesrovnalosti co nejdříve řešíme,“ pokračuje. A odpověď T-mobile? Jako přes kopírák: ověřovací hovory, řešení stížností ve prospěch zákazníka a odebrání provize dealerovi.
„Pokud dojde ke stížnosti na prodejce, situaci řeší reklamační oddělení. V případně pochybení vyvodíme z jeho jednání důsledky,“ uvedla poněkud neurčitě mluvčí Live Telecom Kateřina Váchová. A že se Live Telecom zaměřuje pouze na staré lidi? „Uživatelé pevných linek jsou zejména starší lidé. Naše služby jsou nastaveny tak, aby pro ně byly co nejvýhodnější,“ vysvětluje mluvčí. S tím by paní Čapková asi souhlasila těžko.
Tak to vidíte, co operátorům leží na srdci – výhradně blaho klientů. Člověk by jim skoro nasadil svatozář.
Ale kde se tedy berou ty zástupy pobouřených lidí, kteří se cítí podvedeni a se zoufalou žádostí o pomoc se obracejí na spotřebitelská sdružení?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 5. 2011 20:25, Zdeněk
Zrovna dneska u mě byli jacísi dotěrní energetici z České energie. Tak jsem je pěkně vypakoval ven. Byli dotěrní až hrůza.
V diskuzi je celkem (44 komentářů) příspěvků.