I když je na prodejce, kteří nabízejí předražené a nekvalitní zboží na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji, v posledních letech upřeno hodně mediální pozornosti, šidí naivní spotřebitele dál.
„Česká obchodní inspekce (ČOI) kontroluje stále víc předváděcích akcí, pořadatelé se ale snaží kontrolám vyhnout. Třeba využívají výjimky z ohlašovací povinnosti a nazývají akci degustací, konzumací a prodejem degustovaných výrobků. Zvou spotřebitele na hody a ochutnávky, nakonec se ale ocitnou na prodejní akci. Část prodejců přesunula své aktivity přímo do domácností, což kontrolu ztěžuje,“ komentuje Eva Jurčíková z Vaše Nároky.cz.
Přinášíme přehled fíglů, na které byste si měli dát pozor. A rady, co dělat, když naletíte.
„Zboží na zakázku“. Nevratné
Někteří prodejci své zboží ve smlouvě prezentují jako zhotovené na míru, i když jde o běžné, průmyslově vyrobené věci, třeba matraci nebo povlečení. „Sázejí na to, že v případě zhotovení zboží podle specifických požadavků, tedy na zakázku, nevznikne právo na odstoupení od smlouvy do čtrnácti dnů bez udání důvodu,“ upozorňuje Eva Jurčíková z portálu Vaše Nároky.cz. Objednávkám „na zakázku“ se v případě podomního prodeje a prodeje na předváděcí akci radši vyhněte.
Neopouštěj staré pro nové
Další fígl: nechají vám nový spotřebič a starý jednoduše seberou, takže se bez nového neobejdete. Typicky vysavač. „Prodejce spotřebiteli odnese původní spotřebič, který je ještě funkční, aniž mu vystavili jakékoli potvrzení. Ztíží mu tím rozhodování, jestli koupený výrobek vrátit a odstoupit od smlouvy v zákonné lhůtě dvou týdnů,“ popisuje Eva Jurčíková. Jednoduchá psychologie: člověk se bojí, že původní lux zpátky nedostane, a nakonec nebude mít k ruce žádný.
„K opětovnému vydání vysavače musí spotřebitel prodejce vyzvat a ideálně určit, do kdy nejpozději má být vrácen. Situace se může komplikovat, pokud spotřebitel nemá doklad o tom, že starý vysavač prodejci předal,“ dodává právník Vaše Nároky.cz Petr Novák. Při koupi nového spotřebiče se rozhodně nemusíte vzdávat starého. Je vaším majetkem a nikdo nemá právo ho brát. Jiná je samozřejmě situace, když už starý vysavač nefunguje a prodejce elektrozařízení odnese v rámci zpětného odběru, za účelem ekologické likvidace.
Vraťte, ale plaťte
Někteří prodejci se snaží zákazníky odradit od vracení zboží tím, že si za vrácení účtují paušální poplatek, a to i v případě, že spotřebitel uplatní právo na odstoupení od smlouvy do čtrnácti dní. Na takový postup nemají právo, zboží můžete v zákonné lhůtě vrátit zdarma, nenechte se zastrašit.
Vrať i dárek!
Další nastrčená překážka: zjistíte, že jste od podomního prodejce (nebo na předváděcí akci) koupili šunt. Chcete nekvalitní zboží reklamovat. Tvrdí vám, že musíte vrátit taky dárek, který jste při nákupu dostali. Jinak jeho (přemrštěnou) cenu srazí z vrácených peněz. Nenechte se oblafnout. „Když je zboží nekvalitní, můžete od smlouvy v rámci reklamace odstoupit a obchodník nemá právo dožadovat se vrácení dárku či uhrazení jeho ceny. Pokud by tak činil, jednalo by se omezování práv spotřebitelů ze záruky,“ říká právník Novák.
Když nepůjde o reklamaci, ale budete chtít zboží vrátit během prvních čtrnácti dní bez udání důvodu, je situace složitější. „Kdyby šlo nesporně o dar, který byl darovaný k objednanému předmětu, měl by mít zákazník právo si dárek ponechat. Dejte ale pozor, zda se nejedná například o akční balíček, který obsahuje víc produktů, nebo o slevu z ceny podmíněnou koupí jiného výrobku. Pak by nebylo jednoznačné, jestli si můžete tento produkt nechat, nebo ho bude nutné vrátit či zaplatit. Záleží na konkrétní situaci,“ míní právník portálu Vaše nároky.cz.
Vymyšlená daň
S pompou vám oznámí, že jste vyhráli mimořádně drahé zboží, třeba sadu domácích spotřebičů v hodnotě sto tisíc. Jenže: než výhru převezmete, je třeba zaplatit darovací daň. „Když spotřebitel naletí, většinou za údajnou daň zaplatí větší částku, než je skutečná hodnota zboží,“ varuje Eva Jurčíková.
Výhra není sleva. Sleva není výhra
Máloco láká tolik, jako vidina peněz zdarma. Prodejci nalákají na předváděcí akci pod záminkou výhry, třeba dvou tisíc. Výhru je samozřejmě možné převzít jedině osobně. Místo předání výhry se však prodejci, navzdory předchozímu ujištění, že rozhodně nejde o reklamní akci, snaží prodat drahé hrnce. Z výhry je náhle jen sleva na předražené zboží.
Pozvat kamarády. To se vyplatí…
Větší klid na práci zajišťuje pořadatelům předváděcích a prodejních akcí soukromí vašeho bytu. „Aby povzbudili ochotu lidí si je domů pozvat, oznamují telefonicky, že vyhráli dárek a nabízí možnost prémie. Výhra však musí být doručena osobně a prémie spočívá v tom, že si výherce pozve několik lidí, kteří se s ním doma zúčastní poradenské přednášky,“ upozorňuje Eva Jurčíková. „Z avizovaného hodinového povídání se nakonec vyklube dvouhodinový „výplach mozku“, například na téma jak si udržet zdraví, na konci kterého slabší povahy koupí zboží za tisíce nebo desetitisíce korun,“ pokračuje. Prémii i dárek dostanete, ovšem přeplatíte je v předraženém a často nekvalitním zboží.
Na co máte právo
Když od podomního prodejce nebo na předváděcí akci mimo běžnou kamennou prodejnu nakoupíte, měli byste znát svá práva. Připomínáme základní pravidla.
- Nákup si můžete rozmyslet: Pokud koupíte zboží na předváděcí akci nebo od podomního prodejce, máte ze zákona možnost od smlouvy odstoupit do čtrnácti dnů bez udání důvodu. Když zboží vrátíte, máte nárok na vrácení celé kupní ceny.
- Pokud jste zboží nedostali hned po uzavření smlouvy, počítá se čtrnáctidenní lhůta ode dne jeho převzetí.
- Pokud vás prodejce o právu na odstoupení od smlouvy nepoučil, prodlužuje se lhůta na odstoupení na rok a čtrnáct dnů.
- Zboží musíte prodejci vrátit do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy. Ve stejné lhůtě musí prodejce vrátit peníze; není však povinný vyplatit peníze dřív, než je zboží vracené nebo kupující prokáže, že ho odeslal.
- Zboží, které nechcete, ideálně odešlete na adresu prodejce zároveň s odstoupením od smlouvy. Uschovejte podací lístek od pošty, bude se hodit, až budete dokazovat, že jste zboží vrátili včas. „Když prodejce po odstoupení od smlouvy nevrátí peníze, co nejdřív jednejte a částku vymáhejte, a to i soudně. Může jít o účelově zřízenou společnost, která nemusí mít za pár měsíců žádný majetek,“ radí právník Vaše Nároky.cz.
- Když prodejce vrácené zboží nepřevezme a nechá vám ho poslat zpět, máte dvě možnosti. „Buď zboží nepřevzít, nebo je převzít a upozornit prodejce, že se vám zboží vrátilo. Odstoupení od smlouvy do čtrnácti dní jste provedli, to už je nesporné, máte nárok na vrácení peněz. Doporučujeme zboží spíš převzít. Kdyby se po prodejci zcela slehla zem, budete mít alespoň nějakou, i když neadekvátní kompenzaci v podobě nekvalitního zboží,“ uzavírá právník Novák.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
26. 4. 2016 13:04, kodiak medvěd
Z vás jde asi do vrtule kde kdo, to nebudou jen pojišťovny.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
26. 4. 2016 11:31, xmarek
Podstata je skryta v jejich jednání. A jedině člověk co se má rád a řídí se tzv. srdcem si s nimi poradí. Zde: http://goo.gl/29fqnV (sekce učení) naleznete skrze podprahovky takový řekněme návod. A věřte, že to funguje. Ze mě jdou do vrtule i pojišťovny a to už je co říct. :)
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.