Co dostanete navíc k povinnému ručení

Co dostanete navíc k povinnému ručení
Kdo si hodlá sjednat povinné ručení, může se nechat zlákat od pojišťoven na leccos. Vybrat si může z násobků bonusů kvůli lepší sazbě či z palety dárečků. Od zrušení monopolu na povinné ručení konkurenční boj mezi pojišťovnami sílí, takže každým rokem přicházejí se zajímavější nabídkou.

Úrazové pojištění řidiče, havarijní pojistka zdarma nebo speciální asistenční služba jsou lákadla, na která letos pojišťovny vábí řidiče kvůli sjednání pojistné smlouvy na povinné ručení. Pojišťovnám jde o hodně. Rozdělují si "koláč" už téměř šesti milionů smluv na pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (5 841 410 aut mělo v červnu 2007 pojištění povinného ručení). A nejen to, sázejí i na to, že kdo si u nich už jednou sjedná smlouvu na povinné ručení, sjedná si s největší pravděpodobností také další pojistné produkty.

Dokud bylo povinné ručení plně regulované vyhláškou Ministerstva financí, řidiči se o sazby a výhody ke smlouvě zajímat nemuseli, protože pojišťovny nabízely v podstatě totéž. Dnes mohou pojišťovny určovat ceny i výhody ke smlouvám. Řidičům se proto vyplatí zjišťovat rozdíly v sazbách i rozsah výhod jednotlivých pojišťoven, protože tak mohou ušetřit stovky a někdy i tisíce korun. Vždy je ale třeba si všímat, které výhody se týkají jen nových smluv, a které i těch stávajících. Orientace v těchto výhodách není vždy jednoduchá.

Benefity - zdarma
Benefity - lepší ale za poplatek


Benefity - zdarma

Asistenční služby
Když se někomu cestou na chalupu porouchá auto, nebo mu ho na rušné křižovatce někdo "naťukne" tak, že už se znovu nerozjede, je možné využít asistenční službu, která za něj vše vyřeší. Výhodná je tato služba zvláště, když je k dispozici zdarma se smlouvou o povinném ručení.

V tomto směru mohou být pro řidiče zajímavé nabídky pojišťoven Allianz, České pojišťovny, Uniqa, ČSOB Pojišťovny a Wüstenrot. Zpravidla za standardně nabízené asistenční služby noví ani stávající řidič nic neplatí, ale většinou je jejich rozsah omezen a týkají se situací, kdy řidič havaruje. Od ostatních pojišťoven se liší nabídka Allianz, ČPP a ČSOB Pojišťovny, které poskytují rozsáhlou asistenci nejen při nehodě, ale i při poruše vozidla.

Rozsah poskytované asistence bývá uveden v pojistných podmínkách sjednané smlouvy. "Může se stát, že řidič, který sjednal smlouvu o povinném ručení před několika lety, má nárok na služby s menším rozsahem než dnešní noví klienti. Pokud klient svou původní smlouvu s novými podmínkami porovná a zjistí, že se liší, má dvě možnosti: buď si sjedná novou smlouvu o povinném ručení s aktuálně nabízeným rozsahem asistenčních služeb, nebo si chybějící služby připojistí," vysvětluje Dagmar Koutská z České pojišťovny. Dodává však, že za posledních sedm let se rozsah asistenčních služeb změnil u České pojišťovny jen v drobnostech. Novinkou této pojišťovny je poskytování asistenčních služeb řidičům, kterým její klienti způsobí škodu. Z povinného ručení klienta se pak hradí nejen oprava, ale i využití asistence. Linku ČP Asistent mohou podle údajů na webových stránkách pojišťovny volat i přímo poškození.

Obecně platí, že lepší asistenci s více službami či limity se zpravidla musí připojistit. Řidič si v průměru připlatí několik set korun.

Speciální varianty poskytování asistenčních služeb zdarma nabízejí stávajícím i novým klientům v Kooperativě. Ti dostanou ke smlouvě povinného ručení jednorázovou poukázku na rozšířené asistenční služby, s platností do konce roku 2009. Poukázku mohou uplatnit na vybrané asistenční služby jako je například hodinová práce mechanika, právní poradna při koupi či prodeji, nebo na odtah či uskladnění vozidla. Ti, co využívají upravené vozidlo kvůli zdravotnímu postižení, mají v této pojišťovně nárok na nadstandardní asistenční služby k pojistce v rámci služby Naděje.

Úraz řidiče
Úrazové pojištění řidiče k pojistce zdarma slibují letos už v řadě pojišťoven, konkrétně pak v České pojišťovně, ČPP, Triglav a ČSOB Pojišťovně. Limity k tomuto pojištění se pohybují od padesáti do stovek tisíc korun. Například v České pojišťovně je každý řidič od 1. října 2007 pojištěn na smrt následkem úrazu v autě na 100 tisíc, na trvalé následky úrazu na 200 tisíc korun. ČPP pojišťovna poskytuje zdarma pojištění řidiče na částku 200 tisíc u produktu Speciál PLUS a 300 tisíc korun u Super PLUS. U pojišťovny Triglav je to o něco méně: 50 tisíc korun na smrt a 100 tisíc korun na trvalé následky. Jinde je třeba si úraz řidiče samostatně připojistit (Kooperativa, Generali).
Jestliže se řidič při nehodě zraní, měl by vědět, že může uplatnit pojistné plnění ze všech úrazových pojistek, které má. "Jedinou podmínkou u úrazové pojistky řidiče k povinnému ručení je, že se úraz stal v autě a dotyčný jej řídil," upozorňuje Koutská.

Právní ochrana
Kdo chce snadněji řešit všechny problémy spojené s nehodou, může si vybrat povinné ručení, které zahrnuje i pojistku hradící část nákladů právní ochrany pojištěného. Ta je většinou do určitého limitu zdarma třeba v nabídce České pojišťovny (10 000 Kč) a pojišťovny Triglav (30 000 Kč).

Živelní pojištění
Zdarma živelní pojištění vozu k povinnému ručení nabízí zatím v tuzemsku stále jako jediná pojišťovna Kooperativa. Tato pojistka se týká jen aut do 3500 kg, na které je sjednané povinné ručení u této pojišťovny. V případě pohromy, kryje pojistka klasická živelní rizika jako je povodeň, vichřice, krupobití, úder blesku či například pád stromu a požár. Zajímavou nabídku připravila pro klienty s auty staršími než sedm let, pojišťovna Uniqa. Pod názvem povinné ručení PLUS nabízí pojištění pro nejčastější rizika u starších aut, konkrétně proti požáru a odcizení.

Pojištění osobních věcí
Mezi další výhody, které bývají v některých pojišťovnách zdarma při sjednání smlouvy o povinném ručení, je možné také zahrnout pojištění osobních věcí řidiče, případně věcí, které patří osobám jemu blízkých (ČSOB Pojišťovna). V případě nehody se totiž zpravidla škody na osobních věcech řidiče a jeho blízkých nehradí. Limit pojistného plnění se pohybují zhruba od 5 do 15 tisíc korun.

Škody na vozidle
Některé pojišťovny hradí do určitých limitů i malé škody na autě, které způsobilo nehodu a má u nich sjednáno povinné ručení. Do limitu škody 5 tisíc korun to například pro variantu Premiant nabízejí v ČSOB Pojišťovně.

Co je možné například připojistit
k povinnému ručení
Česká pojišťovna (profil, názory)
Čelní sklo
Úraz dopravovaných osob
Zavazadla a věci osobní potřeby
Lepší asistenční služby Pohoda Special

Kooperativa (profil, názory)
Úraz řidiče
Právní ochrana
Čelní sklo
Asistenční služba v ČR

Allianz (profil, názory)
Rozšířené asistenční služby

ČSOB Pojišťovna (profil, názory)
Odcizení vozidla
Úraz spolucestujících
Náhradní vozidlo
Zavazadla
Čelní sklo
Nadstandardní asistenční služby

Generali (profil, názory)
Úraz dopravovaných osob
Úraz řidiče
Právní ochranu
Náhradní vozidlo

Uniqa (profil, názory)
Pojištění sedadel
Zavazadla
Nadstandardní asistenční služby

Wüstenrot (profil, názory)
Čelní sklo
Úraz dopravovaných osob
Rozšířené asistenční služby

Triglav (profil, názory)
Čelní sklo
Zavazadla
Sleva na benzín
Kdo si z různých důvodů dosud nepořídil kreditní kartu a často tankuje, může ušetřit za benzín díky kreditní kartě pojišťovny ČPP a společnosti CETELEM. Karta, kterou pojišťovna nabízí ke všem novým pojistným smlouvám na povinné ručení, umožňuje 3% slevu na nákup benzínu u jakékoli tuzemské i zahraniční benzinové pumpy, pokud řidič benzín či naftu kreditní kartou zaplatí. Vyplatí se ale pochopitelně jen tomu, kdo splatí půjčenou sumu v rámci bezúročného období.


Benefity - lepší ale za poplatek

Havarijní pojištění
K povinnému ručení je možné u stejné pojišťovny pořídit i další pojistky většinou za zvýhodněných podmínek. Rozhodně to platí pro havarijní pojištění, které chrání na rozdíl od povinného ručení pojištěný vůz.

Pojištění skel
Dalším doplňkovým produktem k povinnému ručení může být pojistka skel auta. Toto připojištění zpravidla zahrnuje pojištění čelního skla, u některých pojišťoven je možné pojistit všechna skla vozidla, tj. včetně střešních a světlometů (Uniqa).

Úraz spolucestujících
Pojištění úrazu řidiče začíná zdarma k povinnému ručení poskytovat čím dál více pojišťoven. Pokud se ale při nehodě zraní spolucestující, pojištění se na ně nevztahuje. Při sjednávání pojistky pak za úvahu stojí, zda se vyplatí mít takzvané pojištění sedadel neboli úrazu dopravovaných osob. Tato pojistka může volitelně zahrnovat jak riziko trvalých následků a smrti, tak i hospitalizaci kvůli úrazu pro ty, kteří cestují v pojištěném autě.

Pojištění zavazadel
Nejen kvůli nehodě, ale i kvůli vandalismu, živelní události, pádu předmětu na auto či odcizení se může rovněž někdy vyplatit pojištění zavazadel. Rizika, která toto pojištění kryje, se mohou mezi pojišťovnami lišit a jsou přesně vyjmenovaná v pojistných podmínkách. Například v ČSOB Pojišťovně tuto pojistku poskytují zdarma i pro osobní věci spolucestujících. Pokud si ale někdo nechá v nezamčeném autě třeba jen na pár minut notebook a ten se ztratí, pojistka se na takovou událost podle vyjádření zástupců pojišťovny nevztahuje. Pojistka se zpravidla týká jen věcí v uzamčeném prostoru. Limity pojistného plnění se nejčastěji pohybují od 5 do 100 tisíc korun.

Nabídka benefitů k povinnému ručení od tuzemských pojišťoven začíná být rok od roku zajímavější. Boj o klienty přituhuje. Většina pojišťoven se tímto způsobem soustřeďuje na přetahování klientů konkurence. Pojišťovny potřebují dostatečně silný kmen klientů, aby mezi ně mohly dostatečně rozložit rizika. V budoucnu se tak možná mohou řidiči těšit na další výhody k povinnému ručení.

Legislativa k pojišťovnictví.

Jaké benefity k pojistce vám přijdou zajímavé nebo užitečné a které naopak ne?

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 15 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 11. 2007 13:34

Garance asistenční služby je ošidná. Lehce jsem havaroval, odtah 13 km jsem doplácel cca 1500 Kč, řidič prý jede z Teplic a musím zaplatit obě cesty. Asistenční služba ČPP.

+92
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

2. 11. 2007 14:42

Tak zrovna u mýho motoru (Ford Mondeo TDCi) to nejde - auto se musí dát na zvedák (potvrzená informace od nezávislého mechanika). Navíc byla přidřená jedna kladka. To ale není důležité.
Jenom jsem chtěl sdělit, že mám dobrou zkušenost s asistenční službou. Při pořizování je třeba dát pozor na co se ale služba vztahuje - standardem bývá pomoc jen v případě havárie. Já bych doporučil si připlatit i za pomoc v případě poruchy.

Zobrazit celé vlákno

-11
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.