Vítejte v Evropě roku 2012. Po silnicích se prohánějí auta, které když nabourají, automaticky zavolají o pomoc. Řidič nemusí udělat vůbec nic. Stává se jen výjimečně, že by řidič strhnul volant před překážkou, a vůz se převrátil či dostal smyk. Na správnou jízdu totiž v každém autě dohlíží elektronický systém kontroly stability. Na silnicích je prostě bezpečněji. O život při nehodách přichází každý rok o šest a půl tisíce lidí méně než dnes. Počet nehod je nižší o sto tisíc.
Tento scénář není sci-fi. Urodil se v sídle Evropské komise v Bruselu v rámci iniciativy Inteligentní automobily. Komise chce do konce letošního roku začít jednat s evropskými, asijskými a americkými automobilkami, aby od roku 2010 začaly montovat do každého auta systém eCall. Ten v případě nehody automaticky zavolá na tísňovou linku 112, které sdělí základní údaje jako třeba polohu havarovaného auta. Komise spočítala, že takový systém zkrátí dojezdovou dobu záchranářů o polovinu na venkově a o 40 procent ve městech. Ubylo by obětí na životech až o 15 procent, snížil by se počet dopravních zácp, čímž by evropská ekonomika ušetřila dvě až čtyři miliardy eur ročně.
Zavedení tohoto systému podpořilo devět členských států EU a téměř padesát firem a organizací automobilového průmyslu a dopravy. Česko zatím na seznamu chybí.
Brusel chce rovněž ještě letos začít hovořit s automobilkami a experty, zda by bylo reálné do roku 2012 prodávat všechny automobily s elektronickým systémem kontroly stability. Ten zabraňuje převrácení vozu při náhlé změně směru jízdy a pomáhá řidiči zvládnout smyk. Zatím se tento systém montuje standardně jen do vozů vyšších tříd. U levnějších automobilů si jej může zájemce dokoupit. U Škody Octavie například stojí necelých třináct tisíc, u nové Fabie patnáct tisíc korun. V případě povinné montáže i do levnějších aut by nejspíš cena těchto vozů vzrostla.
Podle Komise však zdražení aut vyváží přínosy z vyšší bezpečnosti. Každý rok by díky tomuto opatření zemřelo na silnicích o čtyři tisíce osob méně než dnes. V celé Evropě by se zabránilo zhruba sto tisícům nehod. Pro srovnání v Česku se loni stalo podle statistik české policie celkem 188 tisíc havárií.
Těmito dvěma novinkami ovšem výčet evropských plánů nekončí. Brusel hodlá příští rok zveřejnit plán, jak snížit množství oxidu uhličitého vypouštěného z výfuků aut. Investovat by se mělo jak do vylepšování motorů, tak do zlepšování dopravní infrastruktury a plynulosti provozu. Ústřední roli budou hrát moderní komunikační technologie.
Komise už dříve přišla s návrhem, aby se v roce 2012 nevypouštělo z nových automobilů více oxidu uhličitého, než 120 gramů na ujetý kilometr. Dnes se toto číslo pohybuje kolem 160 gramů na kilometr, přičemž výhodu mají malé úsporné vozy. Evropská asociace výrobců automobilů odhaduje, že takto dramatické vynucené snížení emisí by mohlo zdražit nová auta v průměru o 2 500 eur, tedy zhruba 70 tisíc korun.
Byli byste ochotni platit za auto více, když bude mít zmíněné bezpečnostní prvky?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
18. 9. 2007 14:41, Eric
Jak je tedy z tohoto titulu ošetřen dovoz čínských zabíjecích vozů do EU, potažmo k nám? Auta jsou sice hezky vybavená, ale smrtelně nebezpečná. Nebude to zase tak, že Číňané (nebo jejich evropští obhájci) předloží k homologaci model, který bude udělán tak, aby splnil požadavky a do prodeje pak půjdou sračky sešité horkou jehlou kdesi v Činchaji? Hm, asi tak nějak... Nebo dodají kompletně padělané homologační dokumenty. Hm, asi taky tak nějak...Když ta auta jsou tááááák levná!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
19. 9. 2007 18:47, jezevec
To je ale dneska taky, ne? V tomto úhlu pohledu je možná lepší čínský sajrajt, než dvacet let stará schade, polopanceřovaná ministerská A8 řízená namyšleným beztrestným frajírkem, nebo třítunový teréňák řízený ožralým cikánem bez řidičáku.
Ostatně auto které vás zabije na chodníku, protože řidič nečuměl kudy pokračuje silnice, může být třeba šlapací, a při vhodné smůle stačí. A nebo myslíte že u favoritů neodpadávaj za jízdy zadní nápravy?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.