Hledáte starší platbu? Porovnali jsme, jak daleko vás banky pustí

Petr Kučera | rubrika: Analýza | 6. 11. 2023 | 2 komentáře
Můžete v roce 2023 snadno najít platbu z roku 2020? Délka takzvané transakční historie se u bank výrazně liší. Dobrou zprávou je, že v posledních letech se prodlužuje.
Hledáte starší platbu? Porovnali jsme, jak daleko vás banky pustí

Zdroj: Pleska / Dall-e

Klienti tří tuzemských bank mají i nadále smůlu, když chtějí snadno najít platbu starší než dva roky. Komerční banka (pro většinu dosavadních klientů), Moneta a UniCredit Bank totiž ve svém internetovém a mobilním bankovnictví nabízejí jenom dvouletou transakční historii.

Starší platby musí klienti těchto tří bank hledat „ručně“ v PDF výpisech podle jednotlivých měsíců, což je obvykle zdlouhavé a komplikované. Když přesně nevíte, kdy jste platbu odeslali nebo dostali, musíte postupně otevřít několik souborů po jednotlivých měsících.

Archivní výpisy v PDF se navíc z této trojice bank dají jednoduše stáhnout jen v Monetě – připravené přímo v nabídce elektronického bankovnictví za všechny měsíce od založení účtu. V Komerční bance (starším systému) jsou PDF výpisy hned dostupné jen za poslední tři měsíce, o starší si musíte v internetovém bankovnictví nejdříve požádat – k dispozici jsou do pár minut zdarma. V aplikaci UniCredit jdou dostupné PDF výpisy jen za poslední dva roky, možnost jednoduše požádat o starší výpisy chybí.

Naopak v pěti bankách můžete snadno najít jakoukoliv starší platbu. Neomezenou historii transakcí v elektronickém bankovnictví až k datu založení účtu mají Air Bank, Creditas, Fio, Raiffeisenbank a Trinity Bank. Jako šestá se k nim přidá nová Partners Banka.

Delší než pětiletou historii nabízí ještě Max banka (bývalá Expobank) – najít se dá vše od 4. ledna 2016. Přesně pět let zpátky mohou hledat klienti ČSOB a mBank. mBank nabízí pro delší než pětileté období možnost snadno si vygenerovat společný výpis za libovolný časový úsek – vedle PDF jsou na výběr i formáty CSV, HTML a ABO. Česká spořitelna umožňuje hledání v aktuálním roce a čtyřech předchozích kalendářních letech. 

Snadné hledání v historii transakcí

bankamaximální délka hledání
Air Bankneomezeně
Banka Creditasneomezeně
Česká spořitelnapět let (aktuální rok a čtyři předchozí kalendářní roky)
ČSOBpět let
Fio bankaneomezeně
Komerční bankadva roky ve starém systému (MojeBanka, Mobilní banka), tři roky v novém systému KB+
Max bankaod 4. ledna 2016 
mBankpět let
Moneta Money Bankdva roky
Partners Banka (v pilotním provozu)neomezeně
Raiffeisenbankneomezeně
Trinity Bankneomezeně
UniCredit Bankdva roky
Zdroj: redakční test Peníze.cz a odpovědi bank

Nové banky, které vstupovaly na trh později, měly samozřejmě výhodu i v tom, že své internetové bankovnictví tvořily od začátku. Aby se prosadily, vsadily navíc na pružnější a klientsky vstřícnější přístup, než bylo tehdy běžné u starších velkých bank – ty často musely čekat na zásadnější inovaci svých systémů.

Největší pokrok v posledních letech udělala v tomto směru ČSOB, která ještě před čtyřmi lety nabízela hledání jen za poslední rok a půl. Lepší možnosti oproti dřívějšku přinesl také systém George v České spořitelně. A alespoň o rok delší historii transakcí (na celkové tři roky) přináší nová aplikace KB+, kterou Komerční banka spustila letos na jaře, ale většinu dosavadních klientů na ni převede až v příštím roce.

Banky s krátkou transakční historií nenabídly ani kompromisní řešení: výsledek by se při přímém hledání v elektronickém bankovnictví u starších plateb neukazoval stejně rychle (okamžitě) jako u nedávných transakcí, přesto by klienti zřejmě ocenili větší pohodlí a dostupnost archivu – i kdyby měli čekat třeba i pár desítek vteřin, než se starší data natáhnou z nějakého „externího úložiště“.

Anketa

Hledáte někdy platbu starší než dva roky?

Česká národní banka v roce 2021 řekla webu Peníze.cz, že výhrady proti krátké transakční historii nemá. Zákon o platebním styku nestanoví bankám povinnost poskytnout klientům na vyžádání informaci o jakékoliv proběhlé platbě v minulosti. Banky musí jen informovat o posledních proběhlých transakcích (bez zbytečného odkladu po odepsání či připsání částky), případně poskytovat klientům výpisy z účtů v pravidelných intervalech, které nesmějí být delší než jeden měsíc. Zákon tedy nezaručuje snadnou dohledatelnost transakcí ve vzdálenější historii.

Vedle délky se postupně zlepšují se i samotné možnosti vyhledávání. Standardem se už stal takzvaný fulltext – hledání tak, jak jsou lidé zvyklí běžně na webu. Nemusíte tedy přemýšlet, do kterého z několika polí zadat hledaný výraz. S výjimkou starší mobilní aplikace Komerční banky to dnes umí mobilní bankovnictví všech bank (včetně nové KB+).

Jde na běžných účtech ušetřit? Ano!

Vyberte si účet s výhodnějšími podmínkami a ušetřete až pár stovek měsíčně. Ať jste podnikatel, soukromá osoba nebo student.

Opravdu snadné hledání ve starších platbách podle vybraného slova – například Lidl – funguje v aplikacích Air Bank, Creditas a Fio: hned napoprvé se vám ukáže kompletní výpis. V rámci posledních až pěti let se hned ukážou výsledky i v České spořitelně. V ČSOB sice nejdříve vidíte jen posledních 90 dnů, ale toto omezení je na první pohled viditelné a dá se jednoduše odškrtnout – pak už hledáte v celé pětileté historii. Raiffeisenbank ukáže výsledky „posledních plateb“ (zhruba rok), zadáním ve filtru se dá období prodloužit.

Komplikovanější to mají klienti Monety, mBank a UniCredit. Když v aplikaci zadají klíčové slovo (třeba zmíněný Lidl) do vyhledávacího pole, ukážou se jim výsledky jen za kratší období (u UniCredit zhruba poslední dva měsíce, u Monety půl roku, u mBank rok). Na první pohled není vidět, že by výsledky byly nějak časově omezené – a že se dají případně prodloužit. U mBank se to pak ukáže alespoň po kliknutí na možnosti filtru (v časovém období si místo přednastaveného roku zvolíte delší), ale u Monety nebo UniCredit na to musíte přijít bez nápovědy: ke starším výpisům se dostanete až po kliknutí na filtr a zvolení času – například při zadání vyhledávání od listopadu 2021.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+41
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

19. 4. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například plánují... celý článek

Poslat peníze na číslo mobilu už umí i Moneta

18. 4. 2024 | Petr Kučera

Poslat peníze na číslo mobilu už umí i Moneta

Moneta Money Bank spouští možnost plateb na telefonní číslo – takzvanou platbu na kontakt. Klientům tak nově stačí znát pouze telefonní číslo příjemce místo čísla jeho bankovního účtu. celý článek

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

18. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 2 komentáře

Pošta chce nabídnout vklady a výběry hotovosti pro klienty všech bank

Státní podnik připravuje řešení, které na přepážkách České pošty umožní vložit nebo vybrat hotovost z účtu u jakéhokoliv banky – nejen u ČSOB jako dosud.

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

15. 4. 2024 | Petr Kučera

Air Bank a O2 startují Unity, nabídne víc slev od PPF

Air Bank a operátor O2 rozšíří výhody pro společné zákazníky z řad běžných spotřebitelů. Nově je nabídnou pod značkou Unity, do programu se později zapojí i další partneři ze skupiny... celý článek

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

12. 4. 2024 | Petr Kučera | 3 komentáře

Raiffeisenbank mění způsob přihlášení do internetového bankovnictví

Raiffeisenbank od 20. dubna změní pro většinu klientů způsob přihlašování do internetového bankovnictví. Cílem je vyšší zabezpečení přístupu k účtu.

Partners Financial Services