ČNB chce sebrat povolení Podnikatelské družstevní záložně
15. 3. 2024 | Petr Kučera
Česká národní banka dnes zahájila správní řízení s Podnikatelskou družstevní záložnou směřující k odnětí povolení působit jako družstevní záložna.
ČSOB postupně spouští nové mobilní a vylepšené internetové bankovnictví, které je společné i pro klienty její druhé obchodní značky Poštovní spořitelna. Retailoví klienti z „modré“ i „červené“ části ČSOB tak dostanou stejnou mobilní aplikaci i internetové bankovnictví.
Nová řešení zatím mohou využívat jenom klienti, kteří si v ČSOB či Poštovní spořitelně otevřou nový účet. Stávající klienty bude banka převádět od května, a to postupně v několika vlnách. V těchto dnech začne ČSOB oslovovat konkrétní klienty, aby na nové mobilní a internetové bankovnictví přešli. Do doby, než to klient udělá, bude dál používat dosavadní verzi.
„Celý proces přechodu na jednotné mobilní a internetové bankovnictví plánujeme dokončit do konce letošního roku,“ upřesňuje Jan Sadil, člen představenstva ČSOB odpovědný právě za retailovou část celé skupiny.
Jde o jeden z posledních kroků k technickému spojení obou značek, které započalo zhruba před třemi roky. Klienti „červené“ Poštovní spořitelny už například mohou využívat obsluhu i na pobočkách ČSOB, mají stejné podmínky jako klienti „modré“ banky a mají přístup už skoro ke všem jejím produktům. Zároveň se vedle loga Poštovní spořitelny stále víc zvýrazňuje značka ČSOB.
Největší změnou pro uživatele internetového bankovnictví bude přihlašování prostřednictvím ČSOB Identity místo dosavadního uživatelského jména a hesla.
ČSOB Identitu pro ověření mimo banku si už někteří klienti aktivovali, aby mohli využívat multibanking (připojení z jiných bank či aplikací) a od letoška i online služby státu, typicky pro přístup do Portálu občana. ČSOB nabízí toto ověření vůči veřejné správě od ledna, zájemci už ho mohli vyzkoušet například při elektronickém podání daňového přiznání nebo při sčítání lidu. Podle Sadila si ČSOB Identitu během prvního čtvrtletí aktivovalo téměř 30 tisíc klientů.
Klienti ČSOB měli využití bankovní identity mírně komplikovanější než zájemci z konkurenčních bank, které už takové ověření vůči státu také spustily. Zatímco u České spořitelny, Air Bank, Monety a Komerční banky mohou klienti pro ověření identity využívat stejné údaje, jakými se přihlašují k internetovému bankovnictví, u ČSOB si museli nejdřív zvolit nové uživatelské jméno a heslo právě pro ČSOB Identitu. Požadavky na délku či bezpečnost hesla jsou přitom vyšší než u toho, které klient dosud používal k účtu; na druhou stranu si u ČSOB Identity může zvolit uživatelské jméno podle svých představ (kromě e-mailu), což dosavadní systém neumožňoval.
Nově bude možné některé platby nepotvrzovat dalším faktorem. Půjde o platby mezi vlastními účty v rámci banky a dále o platby na jiné účty do 500 korun do celkového limitu 2500 korun za den. Díky nové funkci „důvěryhodný příjemce“ si může uživatel určit, že příští platby na vybrané účty už nebude muset autorizovat. Podobné vylepšení už nabízejí někteří konkurenti.
ČSOB se snaží motivovat klienty k používání elektronického klíče (mobilní aplikace) místo jednorázového SMS kódu, a to jak pro vstup do elektronického bankovnictví a potvrzování v něm zadaných příkazů, tak pro potvrzování plateb kartou na internetu.
Banka také zavedla inteligentní ověřování online plateb kartou (RBA, Risk-Based Authentication). Díky této technologii nemusí klient některé online platby kartou potvrzovat vůbec. „Jestli potvrzení je či není potřeba, bleskurychle vyhodnotí naše systémy pomocí chytrých algoritmů – posouzením důvěryhodnosti obchodníka, výše nákupu a dalších parametrů platby,“ napsala ČSOB v nedávném oznámení pro klienty. Ti si v tomto případě nemohou nastavit vlastní limity a pravidla, případně si tuto funkci vypnout – banka je však ujistila, že případná rizika bere na sebe.
S výjimkou zmíněného inteligentního ověřování RBA samozřejmě zůstávají klientům dosavadní možnosti nastavení plateb. Vybrat si je mohou odlišně jak podle kanálu (například zvlášť pro internetové a zvlášť pro telefonní bankovnictví), také zvlášť pro každý produkt. K tomu ČSOB nově zavádí limity podle potvrzovací metody (SMS klíč, Smart klíč nebo certifikát). „Maximální výše, kterou budete moci převést přes internetové bankovnictví při potvrzení SMS klíčem, tak bude jiná než při použití Smart klíče,“ píše banka.
Jiné změny v internetovém bankovnictví zatím klienty nečekají. V praxi tak jde o vylepšenou verzi toho, které ČSOB spustila zhruba před třemi roky. Podle Sadila banka necítí potřebu ho nyní předělávat. „Myslím, že stále jsme v mnohém napřed. Klienti mají například snadný přístup k jednotlivým produktům naší skupiny. V internetovém bankovnictví vidí nejen stav svých bankovních účtů, ale i své pojištění, velmi detailně investiční produkty, hypotéky či penzijní nebo stavebnímu spoření,“ říká.
Oproti tomu mobilní aplikace se tváří jako nová i podle názvu: jmenuje se ČSOB Smart místo dosavadního ČSOB Smartbanking.
Za jednu z významných novinek aplikace považuje Sadil začlenění virtuální asistentky Kate. „Ta byla doposud dostupná jen prostřednictvím naší aplikace Do kapsy, ale chceme ji používat k daleko většímu spektru služeb. Proto ji umisťujeme hned na úvodní obrazovku aplikace,“ upřesňuje Sadil. Kate zatím klientům nabízí odpovědi na napsané nebo nahrané dotazy k jednotlivým produktům.
Dalším vylepšením je možnost nastavit si pořadí produktů, které v dosavadní aplikaci bylo předem dané a klient s ním nemohl hýbat.
Podle dostupných informací však nebude možné potvrzovat přihlášení do Smartu nebo v něm zadané platby přímo ve stejné aplikaci, ale v samostatném ČSOB Klíči – tedy stejně jako při potvrzování transakcí zadaných v internetovém bankovnictví. Alternativou zůstane SMS kód. Dosud bylo možné potvrdit „mobilní příkazy“ přímo ve stejné aplikaci – otiskem, PINem nebo FaceID.
Banka zároveň řeší, jak aplikaci upravit tak, aby vyhovovala i seniorům. „Chceme, aby ji mohli bez obav využívat. Mnoho seniorů se mobilní aplikací vyhýbá například ze strachu, že omylem pošlou někam peníze,“ vysvětluje Sadil.
ČSOB se současně rozhodla ukončit speciální verzi bankovnictví pro tablety. Využívá ji totiž nízký počet klientů. „Stále víc se přiklánějí k mobilním aplikacím, takže udržování této další aplikace přestává mít smysl,“ dodává Sadil.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 4. 2021 7:51, Olda
Jsou pred konkurenci? V cem? Timto to CSOB uplne zabilo. Jsem jejich dlouholetym klientem, ale touto "noivnkou" uz jsem to nedal. Nejsou schopni vytvorit normalni aplikaci, kde jsou notifikace nebo ze se neodhlasuje po minimalizaci na pozadi. A tuto aplikaci propagovali jako by to byla spasa a umela nevim co. Nakonec je to jen Smartbanking v novem kabate, ale nic vic neumi. Opravdu obrovske zklamani a s CSOB jsem skoncil, protoze co se tyce digitalizace jsou marni. Za me by cely jejich vyvojarsky tym zaslouzil vyhazov.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
14. 4. 2021 22:18, Karel
Také nechápu, co uživatelům vadí na tom mít v mobilu více aplikací, když se dokáží plynule mezi sebou přepínat. Maximálně by mohlo vadit víc ikonek v přehledu aplikací, ale některé nástavby dokáží nepoužívané ikonky skrýt či alespoň přesunout do složky nepoužívaných aplikací. Já jako uživatel multibankingu jsem naopak rád za banky, které potvrzování plateb mají v oddělené aplikaci, protože zbytek toho smartbankingu nepotřebuji využívat.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (62 komentářů) příspěvků.