Zamyšlení pro tento týden:
Hned v úvodu tohoto zamyšlení bych chtěl velmi poděkovat Vám všem, kteří jakýmkoli způsobem reagujete na mé články. Věřte, že si Vašich reakcí velmi vážím a těším se na ně. Otázka, kterou jsem si pro tento týden položil, s tímto faktem souvisí. Zní takto: existuje v prostředí českého internetu snaha „lidu“ (nebo chcete-li koncových uživatelů či zákazníků) o jakousi kodifikaci základních principů, na kterých jsou webové prezentace (ale i jakékoli jiné obchodní a marketingové aktivity v prostředí internetu) vytvářeny? Existuje u nás už jakési „internetové veřejné mínění“, které by mělo alespoň takovou duchovní sílu, která by jaksi usměrňovala tvůrčí počiny na internetu? Pokud chci vytvořit klasickou inzerci určenou pro velký deník, který čtou miliony lidí, nemusím být ani velkým profesionálem a přesto tuším, že existují jisté hranice, které nesmím nebo bych neměl překročit, že tu existuje jakási pomyslná čára, za kterou už to jaksi nejde. Jsme schopni začít konečně dávat jasně najevo, co chceme a co ne? Vždyť většina internetových aktivit v rovině prezentační je určena právě nám.
www stránky finančních institucí |
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a na jejich způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří dvanáct osobností.
|
Adresa dnes hodnocených stránek: www.natned.cz |
Kreativní rovina:
Hodnocené stránky jsou kreativní jen decentně. Kreativita grafického ztvárnění hlavního menu a interakce jednotlivých položek? Příjemná a potěšující. Kreativita spojení grafických motivů na homepage? Trochu zastaralá, tak rok zpátky, zdá se mi. A to je všechno. Spíše tu vítězí snaha o pompéznost a ta kreativitě většinou příliš nepřeje. Vlastně se mi ten web zdá být hodně konzervativní, i když tomu v prvním plánu grafická a vizuální podoba obecně příliš nenasvědčuje. Jakoby ta vize pevného uchopení jistot a bytostná touha neexperimentovat byla dovedně ukryta pod skořápkou vizuálního pokusnictví. No, to jsem to hezky vyjádřil.
Výsledná známka (jako ve škole): 2- |
Marketingová rovina:
"Využij každé příležitosti a nebudeš litovat, co jsi propásl", praví klasik. Jak trefněji vyjádřit fakt, že po marketingové stránce jsou stránky pojaty velmi zodpovědně a kvalitně. Co hledám a co mám najít, to obsahují. Poměrně hezky je řešena problematika poboček (sekce SPOLEČNOST, podsekce AGENTURY), jen mám pocit, že už by to v dnešní době bylo možné řešit dokonaleji. Vždycky mě fascinuje nějaká ta možnost něco si spočítat a předběžně vykalkulovat. V tomto případě doporučuji navštívit sekci PRODUKTY, podsekci SPOČÍTEJTE SI. Možnost zjistit si, jaké daňové výhody přinese produkt zaměstnanci nebo OSVČ, příležitost vymodelovat si prognózu životního pojištění, to všechno jsou technologicky sice nikterak převratné, ale přece jen líbivé a užitečné příjemnůstky, které bychom měli začít vyžadovat jako standard. V konečném marketingovém důsledku jde také o velmi významný obchodní tah, který může, je-li dobře proveden a dotažen do konce, přinést kýžený výsledek – další peníze, další klienty.
Výsledná známka: 1 |
Informační rovina:
Komplexnost komunikovaných informací o produktech a službách je dostačující. Nad využíváním produktových listů, které jsou v nezměněné formě využity pro tolik specifické prostředí internetu, jsem filosofoval už v předchozích článcích. Myslím, že to ještě nějakou chvíli potrvá, než si lidé z marketingu a PR uvědomí, že textové struktury vhodné pro klasické médium nemusí a někdy ani nemohou plnit svou funkci na 100%, pokud je bez úprav a myšlenky využijeme v prostředí, pro které nebyly vytvořeny.
Výsledná známka: 1- |
Grafická rovina:
Líbí se mi FLASHové intro, které neobtěžuje a nesnaží se za každou cenu upoutat pozornost. Líbí se mi použité vizuální motivy na homepage (ale to bych měl spíš pochválit architekty). Grafické submotivy v rámci jednotlivých sekcí jsou velmi čisté, určitě se na jejich tvorbě podílel dobrý grafik. Ale násilnost spojení hlavních motivů v levé části úvodní stránky a barevné kombinace (ono je to trochu problematické, když má někdo takovou korporátní barvu) to se mi nezdá příliš zdařilé. Pokud ale měla vizuální podoba evokovat pocity monstrozity, síly a stability, pak asi splnila svůj účel. Když o tom tak přemýšlím, mám silný pocit, že takové grafické pojetí by bylo úžasně úspěšné na začátku roku 2000. Teď máme jiné datum, stránky usnuly a kdoví, který impuls by je mohl probudit do nové, změněné podoby.
Výsledná známka: 2 |
Jazyková rovina:
Když využít texty z produktových listů, tak texty, které psal nebo pomáhal psát odborník na lingvistiku a teorii psaného projevu. Při náhodné textové prověrce jsem narazil např. (a teď zkoumejte se mnou, prosím) na kapitolku INVESTIČNÍ ŽIVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. V první větné konstrukci je zcela chybná stylistická výstavba, na začátku druhého souvětí udělal „stylista“ chybu jako vystřiženou ze školních slohovek – opakování totožných jazykových prostředků v krátkém textovém úseku. Ani další texty nepřekvapují zrovna stylovou vybroušeností, natož pak srozumitelnými formulacemi. Vždycky si v takových chvílích říkám, že ten hloupý jsem já… Znáte ten pocit?
Výsledná známka: 3- |
Navigační rovina:
Navigace funguje poměrně dobře. Klasické využití horní navigační lišty s příjemnými dynamickými změnami při pohybu uvnitř struktur. Strukturovanost prezentace je velmi promyšlená. Potřebnou informaci jsem našel vždy velmi rychle. U FLASHového menu ovšem není k dispozici HTML verze (viz technická rovina), takže to, nad čím se rozplývám nadšením, mnozí z Vás vůbec neuvidíte. A to je velká chyba a velká škoda.
Výsledná známka: 2 |
Technická rovina:
To, co upoutá nejvíc, je již jednou zmíněné FLASHové menu. Rychlost načítání homepage nebyla poprvé před nacashováním nijak závratná. A velmi dobré je full-textové vyhledávání v rámci prezentace.
Výsledná známka: 2
|
| Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód | |
(+) |
- přehledné formátování zdrojového kódu
- korektní používaní uvozovek v parametrech tagů a alt textů
- nápověda ve formulářích
- syntaktické chyby v mezích normy (jedná se spíše o překlepy, časté jsou zapomenuté uvozovky, ale dají se najít i takové věci, jako je použití apostrofu místo uvozovky a parametrech tagu)
- použití meta tagů pro vyhledávací roboty
- kontrola údajů ve formulářích na klientské straně (na druhou stranu není zřejmé, zda je kontrola i na serveru, protože formuláře nejdou bez JavaScriptu odeslat)
- kvalitní fulltextové vyhledávání
|
(-) |
- chybí i jednoduché upozornění, pokud prohlížeč nepodporuje rámce
- horní rámec je v Netscapu oříznutý
- v tlačítkách formulářů není definován nulový okraj, takže v Netscapu je okolo tlačítek nehezký modrý rám (je škoda, že si toho autoři nevšimli, protože jinak jsou stránky pro prohlížeče Netscape optimalozovány poměrně dobře)
|
Použití CSS (kaskádové styly) |
(+) |
- společný stylesheet v externím souboru
|
(-) |
- častá definice stylu pro každý prvek zvlášť místo použití třídy
- častá definice vzhledu přímo v parametrech tagu místo použití stylu
|
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins) |
(+) |
|
(-) |
- u FLASH menu není k dispozici HTML verze
|
|
| | |
Závěr:
Jsem přesvědčen, že dnes hodnocená prezentace společnosti ING Nationale Nederlanden je tím nejlepším, co jsem zatím měl na tomto serveru možnost hodnotit. Nevím přirozeně, jak rozhodnou kolegové z odborné poroty a jaké sympatie nebo odborné připomínky budete mít vy, čtenáři serveru peníze.cz. Je opravdu hodně toho, co by se mělo na „krásné“ doméně www.ingnn.cz zlepšit. Ale byla podle mého názoru nejlepší, takže dnes místo závěru říkám jen: GRATULUJI.
Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole) |
| PB | PD | VI | PJ | MJ |
VLu | PN | JR |
TR | KU | MV | PV |
průměr |
informační hodnota | 2 | 1 |
- | 2,5 | 1,5 | - | 1 | 3,5 | - |
2 | 1,5 | 3 | 2,00 |
grafika | 1 |
1 | - |
1,5 | 1 | - | 1,5 | 3 |
- | 1,5 | 1 | 2 |
1,50 |
celkový dojem | 2 |
1 | - |
2 | 1 | - | 1 |
3,5 | - |
1,5 | 1,5 | 2 | 1,72 |
Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; PD - Pavel Daniel, Marketing & Media; VI - Vladimír Iliev, iStrategie.cz; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; MJ - Martin Jaroš, Český Mobil; VLu - Viera Lukáčová, Českomoravská stavební spořitelna; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; JR - Jan Rosenauer, Český rozhlas; TR - Tomáš Řehák, Run Interactive; KU - Klára Ujčíková, Aliatel; MV - Milan Vacík, Ami Communications; PV - Petr Vyhnálek, Globus |
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce. |
---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <--- |
Pokud jste navštívili stránky ING Nationale Nederlanden - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.
Sdílejte článek, než ho smažem
Oblíbená témata
ALLIANZ, banky, Cestovní pojištění, ČESKÁ POJIŠŤOVNA, Českomoravská stavební spořitelna, daňové přiznání, definice, flash, formulář, impuls, ING, Internet, Investiční společnosti, Investiční životní pojištění, inzerce, IPB, jistota, klienti, kód, kombinace, komentáře, konstrukce, kontrola, kontroly, konzervativní, Kooperativa, kreativita, marketing, média, měna, Měny, mobil, mobilní telefon, mobilní telefony, Moje banka, navigace, norma, normy, odborník, odvětví, on-line, OSVČ, Pioneer, pobočka, pobočky, pojištění, pojišťovna, Pojišťovny, PR, problematika, prognóza, prohlížeče, prostředí, překlep, rychlost, SIPO, Stavební spořitelna, Stavební spořitelny, struktura, škoda, škody, škola, školy, technologie, telefon, účel, úvod, vítěz, vízum, výstavba, zákazník, zaměstnanci, zaměstnanec, známka, známky, životní pojištění
A tohle už jste četli?
21. 9. 2001 | Leoš Bárta
Hodnotit internetovou prezentaci IPB Pojišťovny je pro mne dnes úkolem vpravdě nadlidským. Žádná taková prezentace totiž neexistuje. Ne že by tomu tak bylo vždy, ale důležitý je fakt,... celý článek
14. 9. 2001 | Leoš Bárta
Tím, kdo bude dnes dokazovat své schopnosti, je dceřiná společnost jedné z největších pojišťoven světa. A tak jako chuť a vůně každého jablka je z velké části závislá na tom, jak silný... celý článek
7. 9. 2001 | Leoš Bárta
Neohrabaně vedený útok těžkou palicí, to byl minule hodnocený web České pojišťovny. Dnes se bude bojovat lehkým kordem. Když se to umí, vypadá to dokonce elegantně. Nemusíte mít ani... celý článek
31. 8. 2001 | Leoš Bárta
Podle objemu předepsaného pojistného za rok 2000 se zcela jednoznačně drží na 1. místě na českém trhu Česká pojišťovna. To překvapí opravdu jenom málokoho. Jenže ono se správně říká,... celý článek
Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům
Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
27. 9. 2001 18:56, TGP
Ten design úvodní stránky mi přijde docela divný, takový mišmaš bez ladu a skladu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
27. 9. 2001 14:46, Horackova
:-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.